Pågående kur 12 månaders, med tidiga uppvak...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
pangibygget
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 jun 2017, 18:52

Pågående kur 12 månaders, med tidiga uppvak...

Inlägg av pangibygget »

Jag/vi håller på att kura vår 12 månaders tjej. Hon är van vid rutiner osv, men hon har på senare tid haft väldigt svårt att somna- och somna om på egen hand, utan att vi är i rummet. Vi har använt dessa "vyssanlull-tassar", till förbannelse (tänkte i början att det kunde ersätta vagning, men icke då). Men till slut har vi känt oss helt förvirrade, om hur vi ska göra och tänka rörande dessa "sovproblem". Så, därför kurar vi nu. Vi började i måndags. Och igår, och ikväll (onsdag) kom hon till ro och somnade själv, utan med oss kvar i rummet. Skrattade, buffade, en kortare solfjäder och ramsade mig ut. Gick lysande, somnade på 10 min. (brukar annars ta upp till 30-40 min...). De två gångna nätterna har gått bra, hon har vaknat till och gnytt lite, men kommit till ro själv. Dock, har hon börjat vakna för tidigt, ca kl 05.30, och i morse redan kl 05.00, och kommer inte till ro. Vi har en babymonitor med kamera, hon när hon vaknar far hon runt i sängen, och småskriker och gnyr, men det är svårt att se i monitorn om hon är vaken eller ej, just då. I går morse gjorde vi morgon 15 min tidigare, kl 06.15. I morse bestämde jag mig för att gå in till henne, för att försöka få henne att komma till ro, efter att hon hållit på ca 45 min, utan att komma till ro. Jag buffade, och solfjädrade. Men hon blev JÄTTELEDSEN av detta, och det gick inte alls att lugna henne. Allt slutade med att jag fick plocka upp henne, för att hon får "andnöd" när hon blir för hysterisk. Hon blev sååå ledsen :( Och vi gjorde morgon ca kl 06, istället för kl 06.30 enligt schema (natt 18.30-06.30).

Läggningarna går bättre och bättre, samt luren (1,5 h) på dagen. Vi kan lägga henne, men vi har väldigt svårt att veta vad vi ska göra om och när hon vaknar för tidigt, t.ex under dagsluren, eller väldigt tidigt på morgonen? Så länge hon inte är ledsen, låter vi ju henne vara, tills det är uppstigning osv, men hur ska vi hantera detta gnäll och ljud som låter som det ska eskalera till hysteri, vilken sekund som helst? När ska vi gripa in? Och vad ska vi göra då, för att inte förvärra situationen, och börja i rätt ände? Vill inte känna mig osäker och treva i mörkret, och vill inte börja mornarna för tidigt hela tiden, känns som det kan bli en dålig vana och resultera i ännu fler alldeles för tidiga uppvak :(

Har ju läst om att ca kl 05-06 hör till den omtalade "vargtimmen". Kan detta smågnäll och oro bero på denna vargtimme? Hur hanterar man vargtimmen, och om och när kan man förvänta sig att den klingar av? (Vi har KOLSVART i rummet, kan inte se handen framför ansiktet dagtid!)

Tack på förhand :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Pågående kur 12 månaders, med tidiga uppvak...

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ramsan är ju ert verktyg, det är den ni använder vid för tidiga uppvak på lurar eller när hon inte vill lägga sig. Tidiga morgnar är en klassiker som kan hålla i ett tag, strategierna kan vara antingen 1. Pangramsa vid ljud och sen ingenting 2. Pangramsa och husljud 3. endast husljud eller 4 klassisk musik( Mozart,hög sådan). Välj en strategi och håll er till den.

Gå absolut INTE in på morgonen eller under luren, det gör det hela bara värre med så stora barn och ger motsatt resultat.

På lurarna kan ni behöva ge er in i en ramsdiskussion med henne och det betyder inte att hon somnar om första dagen men så småningom. Ramsa inte för ofta, låt det alltid gå minst dubbelt så lång tid som förra ramsan varade innan du ramsar igen. Ramsar man för ofta har den ingen effekt, det kommer att protesteras rejält men när väl ramsan nått fram kommer den att fungera som en signal att lägga sig ner igen och somna om.

Tänk även på rejält med fysisk aktivitet och utevistelse så hon är rejält trött både till luren och kvällen. Social delaktighet som att tömma diskmaskinen och tvättmaskinen brukar också vara populärt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
pangibygget
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 jun 2017, 18:52

Re: Pågående kur 12 månaders, med tidiga uppvak...

Inlägg av pangibygget »

Vad är skillnaden på alla dessa olika ramsor? Pangramsa? Osv.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Pågående kur 12 månaders, med tidiga uppvak...

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Pangramsa brukar vi kalla det när vi ger EN bestämd ramsa och bara upprepar en gång, dvs vanliga ramsan har fyra verser medan pangramsan har max två verser. Den syftar till att få tyst på barnet och samtidigt upplysa om att det fortfarande är natt men eftersom det lätt blir oro/stök/vill ha underhållning på morgonen så ska den tystna lika snabbt som den kom och bör följas av tystnad eller på sin höjd sovljud.

Klart som korvspad?! :wink:

Fortsätt jobba på, det går ju framåt!! =D>

Kram!
/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pågående kur 12 månaders, med tidiga uppvak...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Du har fått strålande fina och bra svar. Några förtydliganden. Jag citerar Anna här där hon ger råd till en 10 mån ang. just pangramsan. (för övrigt alltid är X4 :wink: )
annawahlgren skrev::D Hej kära lokkolela :P

(Härlig utläggning, får jag säga :wink: :lol: )

Du har en underbart "cool" inställning och passar dig för orosmoln, som ju annars gärna seglar upp vid diverse horisonter, inte minst BVC-sköterskans (som tycks ha tagit till sin arbetsuppgift att hitta fel) :roll:

Så ta fasta på ditt goda sunda förnuft! Gå till exempel INTE in och "klappa" - då tror han väl f-n själv är lös, eller åtminstone Vargen! Ge honom en glad och obekymrad, dvs småhurtigt lugnande, pangramsa x4 direkt du hör honom, och satsa sedan på musik eller husljud. Behöver du inte torka golvet med buller och bång vid sexkulan på morgonen?... Jaja, dammsuga, då :lol:

Han går mot året. Jag skulle skära ner fm-luren till 45 min - eller rentav 20. Hela nästa år är det 13,5 tim sömn/dygn som gäller. Jag tror du har förklaringen till de (för) tidiga morgnarna där: fm-luren är för lång.

Och så får man vara noga med mörkläggningen, förstås! Om och när han vaknar till på morgonkulan ska han inte ha en aning om ifall det är natt eller dag. Och det har han väl inte, eller hur?

Maten - som sagt, han går mot året. Nu börjar aptiten minska rejält och med den viktökningen. Vore det inte så, skulle han väga omkring 7 ton vid skolstarten :shock:

Om allt det här kan du läsa i femte delen av Barnaboken, tre matnyttiga kapitel: "Bekymmer? Sömn", "Bekymmer? Mat" och "Bekymmer? Sysselsättning."

Normala människor, dvs den mer vuxna modellen, äter bara tre mål om dagen i regel. Eller behöver bara tre mål, ska jag säga. Små barn behöver fler men särskilt stora behöver inte alla vara! Så håll mellanmålet snålt, du. Det svälter han inte av.

Ä det pulvervällingen du inte vill ge eller är det flaskan? Om du inte har några problem med flaskan, gör du givetvis din välling själv. Inga problem, det är inte svårt. Finns recept (själv har jag gett ett i engelska Barnaboken - For the Love of Children - för endast svenska barn pulvervälling har!).

Annars kan han förstås få en njutningsfull grötportion, lent utrörd med mjölk och (äkta) smör, kanske t o m en smula upplyftande kanel, till kvällen. Om du inte har något emot kladdet. De hade jag :oops:

Apropå kladd - det är viktigt nu att han får äta själv, dvs pilla i sig ärter, majs, småbitar bröd och vad du kan hitta på, som serveras vid sidan av (dvs direkt på bordet/underlaget) medan du matar honom med det essentiella. Som du håller "slätt" för att han inte ska klökas så mycket. Med småbitarna han pillar i sig själv - och det räcker med några få varje gång - vänjer han sig sakteliga vid fastare konsistens och i sin egen takt, driven av sin egen nyfikenhet. Det är bra. Ge honom småbitar av ALLT! När han kommit igång. För undersökning, smakprov, upptäckarglädje...

Övergripande har du så underbart rätt: huvudsaken är att han blir MÄTT. Och att måltiden - detta livsunderhållande och livbejakande höga nöje - naturligtvis inte ska ha ett skvatt med ångest att göra!

Här hämmas ingen utveckling, tro mig =D>


:heart: O:) :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "