Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Vi skulle verkligen behöva hjälp med vår 4-åring där läggningarna nu är ganska hemska. Hon kurades när hon 5 mån och det gick strålande, men allt förstördes när vi bytte till vanlig säng från spjälsäng. Jag tänker snart att en ny kur är på sin plats, men innan jag orkar med det så behöver jag hjälp med en annan fråga.

Det är nämligen så att hon har ett otroligt humör och blir fysiskt arg. Hon biter oss, slår och sparkar och river och vi vet inte alls hur vi ska hantera detta. Vi blir såklart rejält arga, det är svårt att inte bli när man får en känga i ansiktet eller hon biter en i armen. Men det kanske inte är det mest pedagogiska. Och tar man i henne när hon är arg så blir hon mer provocerad och slåss ännu mer. Det är nästan så att hon vill ha den reaktionen från oss.

Jag har testat att vara helt lugn och nästan ignorera beteendet, jag har testat att bara gå ut ur rummet, men då springer hon efter och slåss. Och detta börjar bara för att hon inte får som hon vill. Det kan vara att hon vill lägga pussel eller leka när hon ska sova, springa upp och tända lampan när hon lagt sig osv.

Vi trodde att hon kommit över det här beteendet för några månader sedan då hon slogs väldigt mycket men nu har det kommit tillbaka endast vid läggning.

Så hur ska vi agera när hon blir fysisk mot oss så att vi hjälper henne på bästa sätt?
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om man inte kan uppföra sig kan man inte vara bland folk, då får man gå/bli buren till sitt rum och stanna där tills man kan umgås igen och vara trevlig. Är det vid läggning så är det ju bara att gå ut och stänga dörren hur hon än protesterar genom att gapa och slåss, testa att göra olika saker leder bara till mer testning från henne, håll dig till en strategi konsekvent så ser du resultat. Sedan är det ramsa med hög röst utanför dörren gånger fyra och sen rejäla husljud.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av anna@acm-form.com »

Tack så mycket för svar.

Just nu känns det så svårt att veta vilken väg vi ska gå.
Men då känner jag mig lite trygg i att jag har gjort någorlunda rätt i att ha burit henne till sängen och sen gått ut. Problemet är då att hon snabbt som attan springer efter och öppnar dörren (knappt att jag hinner komma ur rummet) och antingen springer ut eller börjar slåss. Och ska jag då bära in henne igen så biter och river hon mig. Säger jag då till på skarpen så skrattar hon åt mig.
Ska jag bara fortsätta bära henne till sängen fast att hon slåss och sen gå ut och stänga dörren fort eller vad gör jag?

Vi känner oss ganska misslyckade som föräldrar, gör vi något fel när hon är så här aggressiv? Jag tycker vi är tydliga med att sätta gränser och är konsekventa i vårt handlande. Det är bara vid läggdags hon blir så här aggressiv och vi inte vet vad vi ska göra.

Så tacksam för alla svar jag kan få!
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag letade lite under "barnafostran" där vi skrivit mycket om just detta. Här är dels en länk lite mera AW men också Alma svarar mycket fint om lågaffektivt bemötande som är spännande.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=51391
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av anna@acm-form.com »

ÅÅhhh det här var ju precis den info jag behöver. Nu ska jag läsa på. Tack återigen för bra svar.
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Nu har jag läst på som tusan här på forumet och har lärt mig massor. Social delaktighet har vi definitivt varit dåliga på så det har vi tagit tag i omgående. Lågaffektivt bemötande använder vi oss också av nu och är betydligt lugnare i vårat sätt under hennes utbrott. Tycker att det redan har gett effekt och hon blir inte alls lika våldsam.
Dock så har jag fortfarande såna otroliga fighter vid läggning (det är bara jag som lägger henne nu för pappa kan inte hantera hennes ilska) och skulle behöva några konkreta tips i olika situationer. Jag känner också att jag är redo att kura om henne snart så att vi får till bättre läggningar. Nu sitter vi/jag inne hos henne tills hon somnar och det tar ungefär en timme, efter att hon lugnat ner sig efter utbrotten. Inte hållbart. Jag tycker ändå att jag kan hantera hennes utbrott dagtid (vilka inte är så många alls nu), med att först vara lite oj då, hoppsan... och sen säga till henne att så beter man sig inte om hon börjar slåss, och därefter förvisning till rummet/toaletten för att lugna ner sig om hon fortsätter slåss. Rätt? Dock så läste jag också att man inte förflyttar någon som har ett utbrott iom lågaffektivt bemötande, så lite förvirrad där.

Men här kommer mina frågor om läggningarna:
- När hon hoppar ur sängen ska jag ju lyfta tillbaka henne lugnt och fint, men då blir hon kanonarg och brukar hålla sig fast i saker, dörrkarm, bord, allt vad hon får tag i. Hur får jag henne i säng igen utan att det blir en kamp och jag måste ta i lite hårdare för att få loss hennes händer?

- Om hon då får ett utbrott och slåss och sparkar så brukar jag lämna rummet och stänga dörren (förvisning) och förklara att jag kommer in när hon är klar. Och för att hon inte ska springa ut och slåss mer eller smita ner så har jag hållit för dörren som jag läst att man kan. Rätt tolkat? Men det känns jättehemskt för då låter hon förtvivlad därinne och frågar om jag håller för dörren.

-Jag tänker att jag ska prata med henne och förklara att vi ska göra lite förändringar vid läggningarna innan kuren, så att hon förstår vad som ska ske. Det kommer ju blir jätteskillnad för henne eftersom vi suttit i rummet och jag gissar på stora protester. Förslag på hur jag förklarar det på bästa sätt?

- Ska jag använda samma ramsa som vi använde när hon kurades första gången eller byta?

- Är det rätt tidpunkt att kura henne nu när hon är så arg/ledsen vid läggningarna redan eller ska vi vänta tills vi får bättring på utbrotten?
Det är verkligen rejäla bråk varje kväll med utbrott, skrik och slag/sparkar. Aaaaaahhhhh vad gör vi för fel? Förstår inte varför hon tycker det är så jobbigt att ligga i sängen.

Vi har också tänkt om vad gäller hennes tider och ska börja lägga henne en halvtimme tidigare, 18.30. Samt så ska vi bättra oss på skrattet innan läggning.

SÅ tacksam för de svar jag kan få!
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker ni är något på spåret! I min värld är liksom lågaffektivt bemötande och AW "attityden" lite samma. Man kan ju liksom aldrig bemöta ilska, med sin egen frustration, det blir ju inte bra för någon oavsett ålder tänker jag. Vi pratar ju in i det oändliga om "attityden" och den är avgörande i ALLT vi gör, man måste ha koll på sig själv innan man kan ha koll på någon annan, om en säger. :wink:
Samma sak gäller ju din dotter som du så fint nu beskriver, ju lugnare du är, desto lättare kommer även hennes utbrott m.m. bli. Och att förebygga är ju mera hela nyckeln. Det är ju det som är tjusningen med social delaktighet. :heart:

Kuren på större barn behöver ju liksom anpassas en aning. Jag tänker att du borde kunna gå in, lägga henne, solfjädrar (hålla på henne stadigt och mjuk) så hon är lugn, gå ut med ramsan. (Du kan absolut ha samma tycker jag om den är bra) Sen är ju då ramsan jobbet, även på stora barn, men den som med små barn och allt annat kan ju inte sägas och göras i frustration, ilska eller uppgivenhet. Utan i pepping, lugnande och betryggande.

Jag tänker också att när du pratar med henne om läggningarna, så berätta att du kommer "sitta vakt" utanför dörren en tid. Hon kommer komma upp och kolla, då står du där direkt utanför dörren som en "Målvakt i hockey" och bara säger ramsan lugnt, bestämt, med attityden. Hon kommer inte förbi och du skall inte bruka någon våld på henne för att hon skall lägga sig. Utan detta kommer bli en ramsdiskussion utan dess like tänker jag. Hon kommer skrika, fråga, gråta, allt. svaret är ramsan och du kan peka mot sängen. Men lägga sig skall hon själv. Eller om du får leda mjukt tillbaka. (att leda blir ju i detta fallet som verktygen buffning och vägning och så, detta går bara på barn som faktiskt VILL och BEHÖVER hjälp, här får du lyssna och leda mjukt fint tillbaka, trycka till på kroppen, gå ut och säg ramsan)

Men nyckeln i detta är som du har läst, DIN attityd, DITT lugn. Är du lugn, bestämd, SOLKLAR med vad du gör och varför, ja då är hon det med på några dagar.

Här är en tråd där AW kurar större barn som jag gillar. :D

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 40&t=26163

Ps. glöm inte KOLSVART i sovrummet, men om man måste kan man ha dörren på glänt MAX 10 cm med lite ledljus utanför så man kan gå på toa. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
TorsMamma har gett dig ett jättefint svar med konkreta förslag just vad gäller själva nattningen - kör på det! (Mitt enda ev tips utöver är att ta tillbaka spjälsängen - låt henne välja bort den själv när hon beslutar så och ha lite motstånd när hon vill ha storbarnssäng - nja när du blivit Fem år så kanske..)

Jag ville mer stötta dig vad gäller bemötande och förebyggande strategier med barn med temperament och vilja, för det verkar din flicka vara full av, och jag har en liknande här hemma som numera är 7 år.

Min, vår, dotter har liksom exploderat alltid :D . Hon är stark, rak, arg, glad - allt kommer ut direkt jämt! Och hon ger sig aldrig med mindre än ett Rejält Möte. Jag som först fick en mild pojkbebis som är grymt resonabel, mild och samarbetsvillig trodde så klart att jag gjort något fundamentalt Fel som förälder när bebis nr 2 kom 20 månader senare... Och Skrek.
Men dom är bara olika personer med två diametralt olika personligheter. Min dotter är den som verkligen gjort mig till en Förälder - jag har fått leta, tänka, korrigera, utvärdera mig själv på allvar. Och det arbetet fortsätter hela tiden, även nu.

Det går inte att möta en explosiv person med explosivitet om man inte är sams. När ni är glada tillsammans så bara kör - sjung för högt, spring fort, skratta för högt tillsammans. Hon kommer att älska att vara "för mycket" tillsammans. Men när hon blir arg, besviken, trött är övningen i föräldraskap att vara lugn, hålla i strukturen (Schemat, uppgiften etc) och att hela tiden verkligen försöka förstå vad hon "säger" med sin ilska och att se bakom utbrottet. Det kräver tålamod och jag skulle faktiskt använda ordet Rannsakning av er som föräldrar. Jag hade länge ett låtsat lugn, sk pedagogiskt lugn.. Tror du att hon genomskådade det? Japp! Jag arbetar hela tiden med att hålla ner och se min egen provaktionsnivå i relation till henne och att faktiskt på äkta vara Lugn och Möta henne.

Jag har läst flera av dom trådarna som du fått, som är superbra och jag kan tipsa om att läsa mer av det Alma skrivit och även Ross Greens bok Explosiva barn. Oavsett om ett barn har behov av extra hjälp eller inte så är hans råd och förhållningssätt ett "Barnaboken special" som fungerar för alla barn tycker jag.

Annat som jag finner effektivt är just social delaktighet - mitt paradnummer när barnen var yngre, som forfarande funkar :D är NU är vi alla osams - DÅ städar vi med rolig musik! Sean Banan på högsta volym, höj tempot på allt, nu Kör vi, alla städar, alla har uppgifter, många hejjarop - "grymt jobbat, hej vad fort det går när vi hjälps åt" och så dansar mamman plötsligt istället för att Städa så barnen ryter - "du måste hjälpa till som alla andra"! Alla andra vardagliga sysslor är toppen också - diska, baka, laga mat, skära morot med Vass kniv...

Humor är ett annat kardinalråd. Våga göra dig själv löjlig, rolig, tramsig - pruttar fungerar faktiskt ännu upp i 9 års ålder har jag märkt.. Våga lämna rollen som Förälder och ta på dig skulden för ett knakande ljud i golvet (Hoppsan - titta generat bakåt :D ), och när hon upplever att du inte lyssnar och eller förstår (efter en redogörelse som var obegriplig) ta på dig skulden - "jag har knäck i lurarna och förstår ju lite långsamt - kan du förklara igen och kanske med andra ord så jag förstår?". Dvs kliv av ditt Vuxna så ofta det går - men håll ändå strukturen med mat, sömn, regler precis som du planerat. Det är ett krävande jobb men det blir väldigt kul när man får sväng på det om man säger så.

Och så utevistelse då - ett av Barnabokens bästa råd. Ut i tid (dvs på plats i parken/skogen/gräsmattan innan kl 9.00) Simma, gå i skogen, gå och titta på hus, skulpturer, gatstenar - the sky is the limit på vad som går att undersöka med en 4 åring. Och ni behöver vara ute och aktiva mycket, fyraåringar har en enorm energi och dom med lite extra gas har massor extra.

Precis som TorsMamma skriver - om du är LUGN, Bestämd och Vet Vart Ni ska - så kommer hon att följa med. Även om det kräver ramsande och mycket tålamod. Det kommer kanske aldrig vara så där lugnt som med vissa vänners barn, inte så tyst som grannarnas lilla och inte en helt enkel resa. Men dom där små tjejerna som vill, tar plats, höjer rösten och kräver att man lyssnar är ett alldeles underbart och lärorikt sällskap.

CC
Mamma till V 2008, L 2010
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av Tin »

Detta skall provas redan i helgen, tackar odmjukast for tipset. Nog att vi dansar till hog musik, men kombon stadning. Brilljant.
NU är vi alla osams - DÅ städar vi med rolig musik! Sean Banan på högsta volym, höj tempot på allt, nu Kör vi, alla städar, alla har uppgifter, många hejjarop - "grymt jobbat, hej vad fort det går när vi hjälps åt" och så dansar mamman plötsligt istället för att Städa så barnen ryter - "du måste hjälpa till som alla andra"!
kram Tin :heart:

(Har ocksa en 4 a aring med mycket starkt nej.)
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av anna@acm-form.com »

Tack för fina långa svar!

Är helt slut efter en katastrofläggning där hon slagit mig rejält i ansiktet flera gånger då jag var tvungen att bära upp henne från undervåningen, då hon lyckades smita ner efter läggningen.

Men jag tar till mig tipsen och ska sitta vakt utanför hennes rum. Det som är svårast just nu är att bara få henne att ligga i sängen. Hon verkar ha något jätteproblem med det. Så nu är det upp och leka med något direkt, vilket hon kan göra hur länge som helst, och leder jag då henne till sängen blir hon våldsam direkt. Då funkar inte att ramsan, då tänder hon bara lampan och sätter sig och leker.

Jaja jag kämpar på och får ta och läsa Explosiva barn också.
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med en 4-åring med häftigt temperament

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ang. lek i rummet. Skruva ur alla lampor så inga går att tända. Se till att det faktiskt är så kolsvart att hon inte KAN leka med sina leksaker.
Sen leder man inte tillbaka detta. Utan se till att hon tröttnar och lägger sig själv, helst med en ramsa eller två, som är rejält bestämd.

Det finns en annan grej några gjort med framgång, men fungerade aldrig hos oss. Det är att man har en pall utanför rummet och vill de inte lägga sig - FÅR de inte lägga sig. Utan då får man sitta på pallen och ha tråkigt tills man faktiskt VILL ligga. Just i denna ålder är det liksom lite tålamod som krävs.
Exempelvis var det sonens jobb att alltid hämta posten. Han kom på att vägra och jag kan ju inte tvinga honom. :roll: Så jag stannade bilen satt där med även avslagen motor och VÄNTADE tills han faktiskt hämtade posten. Inget tjat, inget gnäll, inget bråk. BAra passivt satt där tills han insåg att det är bäst att göra sitt jobb. Typ.

I värsta fall, flytta ut leksakerna från rummet så det inte finns några och leka med ens i mörkret. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "