Social delaktighet i bonusfamilj med olika bakgrunder.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Social delaktighet i bonusfamilj med olika bakgrunder.

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

E är 7 år och har snart avverkat sitt första år i förskoleklass.
Hon är uppvuxen med mamma och pappa tills hon var 7 månader. Då flyttade mamma ganska långt bort och det blev lite turbulent.
E är trött efter en vecka i skolan och vill inte göra mycket annat än att leka och spela på pappas mobiltelefon. När hon inte får som hon vill blir hon mycket ledsen och tror att alla hatar henne. Då vill hon dö. Hon tycker inte om att vara delaktig i fysiska aktiviteter där man behöver vara nära andra.

F är 5 1/2 år och för det mesta en glad prick. Han tycker om när det händer saker och gillar att jobba med kroppen och bli trött.
Hans energinivå kan variera väldigt. Han är mycket allergisk. Ena stunden är han dödstrött och orkar ingenting. Nästa stund klarar han allt och lite till ändå.
Han är lite slarvig, men ändå väldigt hjälpsam eftersom vi gjort allt enligt SM. Han plockar tvätt, viker sin hög, plockar i och ur diskmaskin. Går med sopor, lagar mat osv. Dvs han gör MYCKET mer än storasyster.
Ibland blir han less på att han gör mycket mer och blir motsträvig av just den anledningen.

Ida 5 månader: För det mesta en glad prick. Hon hänger med på allt och är aktiv. Hon både sitter och kryper. Men det är svårt att hitta aktiviteter där hon kan vara delaktig utan att tappa tålamodet.
Skala potatis på golvet i all ära. Men då kommer två katter och lägger sig i. Två katter som konstant har mask i magen och som inga fästingmedel biter på. Känns så där lagom fräscht.

Min fråga är hur vi ska få till social delaktighet för alla i familjen.

Vi brukar ha en burk med olika göromål som är poppis. Men jag menar det lite mer rutinmässiga vardagstugget.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Social delaktighet i bonusfamilj med olika bakgrunder.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Det låter som att du har några utmaningar framför (och bakom) dig. E 7 år vågar jag inte uttala mig om, kanske någon mer erfaren har några tips där.

Femåringen verkar ju jobba på fint, läs gärna om de respektive åldrarna i Barnaboken igen så kanske det kommer någon aha-upplevelse? Finns några klurigare utmaningar för honom så är det bara positivt, han klarar förmodligen MYCKET mer än du tror!

När det gäller 5 månaders Ida tänker jag på möjligheten med diskbänk/ho där hon kan sitta och diska/plaska?! Finns det? Håller med om att mat på golvet bland katterna låter lite olämpligt. Kolla gärna i den klistrade favorittråden "Tips på social delaktighet" också!

Lycka till och hoppas att du får fler tips! =)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Social delaktighet i bonusfamilj med olika bakgrunder.

Inlägg av Tin »

Hej
de alskade 7 aringarna ja, jag har en san jag med. :heart:

De VILL inte hjalpa till/social delaktighet men de BEHOVER det for att kanna tillhorighet och vara trygga.
Kanslan nar flocken klarar sig utan en kan ju fa en att vilja do liksom (fast det ar klart hon inte vill, men det ar sa hon uttrycker det).

Sa pa det igen, tricket har att att fa dem att valja sjalva och att gora riktigt svara grejer.
Typ baka en kaka helt sjalv med lite recept hjalp. Fa en egen vass kokskniv och skara falukorven till middagen (valj en kniv utan vass udd utan rundad spets liksom). Handla sjalv med pengar och lista medan mamma vantar utanfor. Flytta pa riktigt tunga saker. Etc etc.
Plotsligt bidrar man till flocken igen, man kanner sig oundbarlig och allt ar bra igen. Tricke har ar att hitta pa tillrackligt ansvarsfullt grejer som man absolut inte klarar av sjalv.

Att gora samma gama saker som 5 och 6 aringen ar ingen som helst utmaning........

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"