Tips sömn på dagen vid 3 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Trassel mellan målen

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Jag är ny här i forumet och hoppas att jag kan få lite råd med några frågor:)

Vås son är drygt sex veckor gammal och vi har följt standardmodellen sedan han föddes. Det har hittills fungerat väldigt bra och vi har en lugn och trygg kille men så klart med lite övergående utmaningar då och då. Han har nu fått in en bra rutin där målen ser ut ungefär enligt följande under en dag 07:45-09:00, 11:30-13:00, 15:30-17:30, 19:30-21:30 samt två korta mål på ca 15-20 minuter på natten runt 01:00-01:30 samt 04:30-05:00. Dock har vi problem med trassel under några av passen sedan någon vecka tillbaka.

Det första problemet är att han ibland vaknar endast en timme efter senaste målet och vi kan inte få honom att somna om. Detta inträffar oftast mellan eftermiddags och kvällsmålet. Jag är ganska säker på att han inte är hungrig (då han inte visar några tecken med händerna eller munnen) utan vaknae av någon annan typ av oro, verkar som att det kan vara magen då han ligger och krämpar lite, sparkar med benen och gnäller eller gråter. Vi har försökt allt med att vagga, ge napp, etc. och ibland fungerar det och han somnar om men ibland inte och det enda som verkar göra honom lugn tillslut är att ta upp honom och ge mat. Jag vill egentligen inte ta upp honom efter så kort tids sömn då det inte känns rätt att köra hela standardmodellen igen så tätt inpå senaste målet samt att det förstör övriga rytmen på dagen om han äter igen och därmed sover lite udda tider. Om vi tar upp honom ur sängen, är det ok att inte köra hela standardmodellen igen då eftersom vi nyss avslutade ett pass? Är det ok att bara ta upp honom och mata honom tills han somnar om igen och kan fortsätta sova ett tag till (detta kan ta allt mellan 10 minuter och 40 minuter)? Har ni några andra tankar kring hur man kan hantera detta utan att riskera att komma ur balans med övriga rutiner och tider? Några funderingar kring hur man kan hantera oro i sömnen mellan matpassen eller hur man skulle kunna få honom att somna om?

Det andra trasslet som vi har är att han har börjat vakna redan en timme efter sista nattmålet, dvs runt 06:00. Detta tror jag beror på att han har blivit tröttare och tröttare under nattpassen som nu endast är 10-15 minuter (vilket i sig är jätteskönt och lovande för framtiden) men det verkar som att det sista målet inte riktigt räcker för att hålla honom mätt till 07:00 - 07:30 t.ex. Jag vill helst inte att dagen ska starta så tidigt men undrar om ni har några tips för att han ska sova någon timme extra på morgonen? Är det inte lite väl kort att han endast sover en timme efter sista nattmålet?

Stort tack på förhand!

Emma
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trassel mellan målen

Inlägg av mamaA »

Hej!
På det stora hela tycker jag det låter som det går väldigt bra för er. Det ni verkar ha problem med verkar vara skarvar, de inträffar vanligen efter ca 45 minuter men kan också vara en timme. Är du bekant med verktygen i standardmodellen? Det är här du använder buffning och vagning för att få honom lugn nog att somna om själv. För han har väl lärt sig att somna själv nu?

Man KAN ta upp och fylla på med mat men det blir ofta en enda röra av rytmen tycker jag, bättre att försöka få igång verktygen. Man måste dock vara sparsam med dem, överanvändning gör bara att de inte somnar om tyvärr, så ingen mysvagning :wink: .

Det kan vara så att det är för mycket sömn på dagen om han vaknar för tidigt på natten. Från ca 1 mån kan man utöka vissa vakenpass till 2 timmar och då ha den efterföljande luren på 2 timmar också. För mycket sömn på dagen kan inverka på nattsömnen med tidiga morgnar och uppvak på andra lurar på dagen.

Numera är det ju ljust ganska tidigt på morgonen och små bebisar går igång på minsta strimma ljus tyvärr. Det måste vara så mörkt i sovrummet att du inte kan se handen framför dig - becksvart alltså.

Att nattmålen är korta är inget konstigt, min minsting hade också korta nattmål men det gick bra att sova vidare på dem. Det är mängden mat över dagen som räknas, nattmålen är bara en liten extra påfyllning. Tänk på att det måste vara mörkt under nattmålen också, röd lampa eller liten ficklampa under kudden endast.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Trassel mellan målen

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Stort tack för ditt långa svar och goda råd!

Jag tror du har helt rätt med dina kommentarer och funderingar. Han är ganska mysig men småtrött på morgonen och fram till lunch och sedan verkar hans pigga tid vara runt eftermiddagen och kvällen. Så nu har vi under de senaste dagarna förlängt kvällspasset och kortat ner sovtiden innan kvällspasset (istället för att ge honom en påfyllning med mat) vilket resulterade i att han i flera nätter nu har sovit 6-7 timmar i sträck på nattpasset! Så det verkar vara att han har varit piggare på kvällen än vi trott tidigare. Problemet vi har är att hålla honom vaken mer än 1,5 timme på morgon och lunchpasset men ibland går det på lunchpasset. Så jag ska försöka fördela om tiden något under dagen under kommande veckorna så han är vaken lite mer tidigare på dagen.

Vad gäller skarvarna så hade jag inte hört om det men det verkar vara precis det som är vårt problem. När vi är ute och han sover i vagn är det oftast inget problem alls eftersom jag kan vagna men hemma i sängen där vi har mer av en vaggfunktion är det svårare för honom att somna om. Han somar utan problem själv i sängen så det är just uppvaknandet som är struligt. Kanske ska jag testa att han får sova i vagn även hemma under eftermiddagspasset då vi har mest problem. Som du skriver kanske det också ger sig när vi får en bättre fördelning på vaken och sovtid.

Igen stort tack för fina råd och nu ska jag jobba vidare med att få till det här!

Kram
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Skulle behöva råd av gällande schema för vår lille kille som nu är 3 månader och en vecka gammal. Vi har kört standardmodellen från att han föddes och för bara två veckor sedan började han naturligt ställa om sitt schema med att vara piggare på dagarna och sova 12 timmar på natten med ett nattmål. Det tog mig ca en vecka att analysera honom och sätta det nya schemat vilket liknar väldigt mycket exempelschemat för 3 månader i den här summeringen, http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416. Dvs 12-45-2-45 men jag har istället försökt 12-45-45-2 då jag har haft så svårt att få honom att sova 2 timmar vid något pass. Han vaknar numera alltid efter 45 minuter och är hur pigg som helst, inte gnällig utan bara glad och tittar runtomkring sig. Om jag får honom att somna om är det först efter 15-20 minuter. Det gör att han får ett väldigt långt kvällspass på 3,5 timme och är uppe för många timmar under dagen (ibland 9,5-10 timmar). I övrigt fungerar tiderna och schemat alldeles perfekt.

Har ni något tips på hur jag ska få honom att sova 2 timmar på något av passen? Jag brukar alltid mata honom direkt när han vaknar efter sina sovpass (och sedan andra målet inom en timme enligt modellen) men enligt tråden ovan så verkar det som att man ska senarelägga maten efter morgonluren närmare inpå lunchsovningen (det står 09.30 Mat (kl 11)). Är det för att han ska sova bättre efter lunch eller hur ska jag tolka det? Innebär det då att jag ger första målet först vid 10:00 (även om han vaknar 09:30) och andra målet vid 11:00?

Stort tack på förhand till dig som har något förslag!

Hälsningar Emma
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Jag undrar också om ni tror att det är ok att lägga 2 timmars sömnpasset på eftermiddagen istället för efter lunch? Dvs att köra 12-45-45-2 som jag skrev ovan? Jag tycker att det passar mig mycket bättre och det verkar inte som att det spelar någon roll för min son heller som ändå somnar gott för natten efter 19:00. Tacksam för råd om detta också.
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Det stämmer att maten inte behöver komma direkt efter luren nu utan det är bättre ju närmare nästa sovpass det ligger istället. Är han van att få mat direkt så brukar det vara lagom att börja med att dra ut på maten 15-30 min till att börja med om det kinkas och underhålla lite extra.

I övrigt tänker jag mycket tid på mage och social delaktighet, dvs att han är med i dina sysslor i hemmet, än så länge passivt men mitt i centrum. Han ska bli trött nog att sova sina lurar. Utevistelse gärna två gånger om dagen rekommenderas också.

När han sover sina lurar och vaknar i skarven är det dags att mörklägga rummet om han sover i säng och vagnen med barnvagnsgardin om han sover där. När han vaknar får han då inga synintryck som gör honom ännu piggare. 45 min skarven är klassisk och dryg :wink: , det är här verktygen kommer in i bilden, om han ber om hjälp vagnar/buffar du SPARSAMT, dvs inte för länge och för ofta tills han fattar galoppen och somnar om. Det kan ta några dagar eller veckor innan poletten trillar ner beroende på hur man jobbar med verktygen, är man för generös med dem har de nämligen motsatt effekt.

Jag skulle inte rekommendera att ha långluren sist, du skriver att det inte är något problem att somna för natten men det är ju inte så konstigt med tanke på att han bara sover 45 min av den :wink: . Man vill helst etablera vanan av att ha en längre lur mitt på dagen för den ska hänga med längst och för att han inte ska bli övertrött under dagen. Han behöver den långa luren i mitten för att fixa resten. Tänk på att övertrötthet kan ibland förväxlas med pigghet när de är så små.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej Emmasofia, var snäll och håll dig till en och samma tråd om ett och samma barn. Det är lättare för oss att då hålla reda på den hjälp du behöver. Jag har därför sammanfogat dina två trådar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Stort tack för jättebra råd som vanligt! Jag hade inte uppfattat att man skulle hålla med maten efter uppvaknandet nuförtiden så det är nog en förändring som kommer göra stor skillnad. Ska börja att lägga om detta direkt efter morgonluren imorgon. Också bra tips om aktiviteterna, jag försöker få in en bra blandning av passiv social aktivitet och träning men kan försöka lägga ytterligare fokus på det innan lunchluren i så fall. Då ska jag också tänka om med den längre sömnen och lägga den vid lunch istället enligt ditt råd. Känner mig mer motiverad nu att göra ett nytt försök. Tack för att ni sammanförde mina trådar också, hade inte koll på det men lovar att hålla mig till en framöver:)!

Kram
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Idag blev det omläggning av matrutinerna samt test av mörkare sovplats. Önskar att jag kunde skicka er en bild på min sovande lille kille som idag somnade om gott efter lunchskarven:) Underbart att det alltid funkar med er hjälp!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av mamaA »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Skulle behöva lite tips och råd inför omläggningen av schema nu när vår son börjar närma sig 5 månader.

Han är nu 4,5 månader och jag tror att det är dags att börja förlänga vakentiden på dagen. Vi kör just nu 12-45-2-45 som jag skrivit tidigare enligt exempelschemat som fungerat perfekt. Lunchsovningen på två timmar går nu jättefint utan en enda sömnskarv. Vi börjar dock se tendenser att vår son alltid är väldigt pigg när han ska sova sina pass och han ligger och gnäller lite innan han somnar (somnar dock alltid utan hjälp). Framför allt på morgonen har han tills nu varit vaken 1,45 timmar innan första sömnen men jag tror att han utan problem kan vara uppe 2,5 timmar. Är det generellt sett bra att man ser tendenser till trötthet innan läggning eller spelar det ingen roll?

Fråga 1: När jag tittar på exempelscheman så finns det ett som innebär två sovpass och ett som innebär tre sovpass. För det som innehåller endast två sovpass så undrar jag hur ni lägger in maten? Dvs ger man två standardmål inom ett vakenpass, t.ex. innan sovningen klockan 10:00? Annars blir det väldigt lång tid mellan maten (klockan 07:15-08:15) och sovpasset? Finns det någon för eller nackdel med att försöka att ha endast två sovpass på dagen redan nu när han är så liten? Jag har lite svårt att få in ett kort 20 minuters sovpass då han alltid sover gott 35-45 minuter.

Fråga 2: Förra veckan tog vi bort sista nattmålet och på tredje natten sov han igenom hela natten utan att vakna så att vi behövde tillrättalägga eller vagga om honom. Senaste dagarna har han dock stökat, vridit sig, sparkar med benen och gnyr någonstans mellan 04:00-06:00 då vi måste vagga om honom flera gånger för att sova vidare. Han gråter inte. Efter ett tag kan han vara klarvaken en stund och jag testade en natt att ge nattmål igen men då blev han ändå klarvaken efteråt så det verkar inte vara problemet. Kan det hänga ihop med för lite vakentid på dagen eller ska vi bara "hålla" ut och hoppas att detta går över? Vad gäller matningen så följer jag helt och hållet SM och ammar så mycket jag bara kan samt att på kvällspasset får han alltid flaska med ersättning som sista nattslurk. Vi har också börjat med små första testportioner innan lunchsovningen.

Stort tack på förhand!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, några snabba tips.
5+6 = 3 lurar, inte 2. :wink:

Förslag: 12+45+1,5+45 (vanligaste)
Förslag 2: 12+45+2+20

Genom att korta ner den långa luren så kan man skjuta på fm luren lite senare, men nej man väntar inte på trötthetssignaler, då har de redan blivit för trötta. :wink: :D f
Man ger "FÖRUTSÄTTNINGARNA" för sömn, det viktiga är inte att de sover varenda minut som schemat säger utan att de har förutsättningarna. Dessa ger man på bestämda tider.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Glömde tacka för tips och råd! Funkar fint med 12-45-1,5-45 nu!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej igen,

Nu blir min son 9 månader om några dagar och inser att det snart är dags för schemaändring. Vi har kört på med i princip samma schema nu ett antal månader, 12-30-1,5-45 (09:30-10:00, 12:00-13:30 och 15:45-16:30) och det har funkat kanon. Sömnen på natten har funkat perfekt länge. Nu kollade jag nästa steg och ser att vi skulle kunna gå över till två lurar istället för tre på dagen. När vi tidigare gjort schemaändringar så har vår son nästan alltid indikerat vad vi bör förändra, t.ex. att han haft svårare att sova något av passen och då har vi justerat om. Men än så länge ser vi inga tendenser till att schemat inte fungerar för honom utan han brukar somna direkt och sover hela sina pass. Bör vi ändra schemat ändå nu när han blir 9 månader eller ska vi avvakta tills vi ser att det är dags? Om vi ska ställa om nu, vilka sovtider skulle ni i så fall rekommendera baserat på det upplägget vi haft hittills? Eftersom han fortfarande sover 45 minuter på em så känns det inte som att den går att ta bort helt. Skulle gärna få lite råd om detta!

Tack!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
en 9 manaders skall ha 14 timmars somn pa schemat. Men det finns trottisar som hanger kvar med det yngre schemat lange till, kann efter. Borjar det strula sa byt. 12 - 45 - 1,5 ar ett vanligt schema da langluren laggs lite senare. Det ar annu svarare att halla sig utan somn pa formiddagen lustigt nog sa em luren ar det forsta som ryker. Med din 30 minuters lur (ovanligt) sa kan du ju halla kvar en 20 minutare pa em om det funkar battre men annars fungerar 12, 45, 1.5 for de flesta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"