Matvägran 2 åring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Matvägran 2 åring

Inlägg av mami22 »

Hej,

Jag har en son på 2 år som vägrar äta mat. Ibland kan jag få han och äta men det går i perioder. Frukost brukar oftast gå jättebra men lunch och middag vill han aldrig ha. Han är så petig med mat, han gillar pannkakor och ris potatis och pasta men det är bara kolhydrater och jag är orolig att han inte får i sig dem vitaminer han behöver. Han tycker även om frukt. Ett tag åt han bara pannkakor både till frukost lunch middag. Jag vill kunna variera lite. Han äter ingenting på dagis och det är så stressande att tänka på det.
Finns det andra föräldrar här på forumet som har haft samma problem som kan ge mig tips och råd. Jag tycker att det är så jobbigt att han inte äter och jag är trött på alla kommentarer som jag får höra att han är "smal"
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Matvägran 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det finns MYCKET skrivet här på forum om små som inte äter. TItta gärna här under mat, mage barnakropp om du hittar. :wink:

Dock brukar jag påpeka för alla, det tar 20 smakningar att smaka en sak innan man kan säga "äckligt" och att vänja sig vid nya smaker.
Så det jag gör oftast är att jag har 3 saker på bordet.

1 nyttig sak
1 ny smak sak
1 säkert kort

Man måste smaka på alla, men äta sig mätt på något man gillar.

Vi har massor och åter massor med fräcka recept på hur man gör nyttigare pannkakor, gömmer ner grönsaker osv... Titta runt lite, tror du hittar massor. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Matvägran 2 åring

Inlägg av mami22 »

Tack snälla, det ska jag göra ❤❤❤
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"