Vaknar liiite för tidigt....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mami.J
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 07:35

Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Mami.J »

Hej!
Jag kurade min tjej i mars 2016, då hon var 6 mån. Hon vaknade under vargatimmen ett tag men det gick över och vi fick till 12 tim natt. Men allt som oftast vaknar hon en timme före morgon. Hennes natt är nu 8-20 (först hade vi 19-7 men korrigerade inte för sommartid). Men hon vaknar nu alltså för ofta kl.7 eller 7.15. Det känns på någe vis svårare att korrigera än vargatimmesuppvak. Hon är ju mer utsövd kl.7.

Vad ska man göra? Ramsa och spela Mozart..? Som jag läste någonstans...
Flicka född sept 2016. Kurad mars 2017.
Flicka född mars 2020. Kurad september 2020.
Pojke född juli 2021. Kuras januari 2022.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Sigyn »

Hur ser schemat ut och exakt hur gammal är hon? Vid sju månader går sömnbehovet ner så steg ett är att se över hur mycket sovtid hon har, om det kan vara så att den behöver kortas ner?
Om inte, så skulle jag personligen inte göra någonting, förutsatt att hon inte är missnöjd nör hon vaknar. Alltså, om hon vaknar kl 07 och jollrar/pratar för sig själv, så vägnar du med att ta upp henne tills kl 8. Är hon ledsen så handlar du enligt boken och ger en ramsa vid behov. Tidiga mornar är övergående även om det kan ta sin lilla tid, nör jag kurade min äldsta vaknade han för tidigt i flera månader.

Ett annat tips är dock att förlägga natten 19-07. Min erfarenhet är att barnen känner på sig på nåt vänster, vad klockan är. Tex åkte vi en vecka till Kreta när äldsta var 9 månader. Då var det en tidsskillnad på en timme men vi valde att ha kvar det som det var, alltså sov han 20-08 Kreta-tid, vilket var 19-07 svensk tid. Men då började han vakna för tidigt under den veckan, vilket han aldrig gjorde annars.. en själv ändrar ju sin dygnsrytm när man ställer om klockan så barnen kanske oxå gör det.. men detta är min personliga reflektion :)

Hoppas detta hjälper er!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Mami.J
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 07:35

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Mami.J »

Tack för ditt svar! Jättebra att få tankar o tips.

Hon är 7,5 mån och jag hade tänkt minska dagslurarna vid 8 mån. Men vi minskade ner från 3 till 2 lurar för ett par dagar sedan samt bättrade mörkläggningen om natten. Jag märker en skillnad. Nu vaknar hon ofta omkring 7:40 på morgonen och pratar för sig själv tills jag plockar upp henne.
Jag har tidigare inte ramsat när hon vaknat alldeles för tidigt, typ 1-1,5 tim för tidigt. Jag har varit rädd att hon ska "gå igång" på ramsandet och vilja bli upplockad när hon hör min röst. Men nu har jag ramsat och hon har då tystnat, samt börjat sova till närmare 8.00.

Vår nästa utmaning blir att lägga på dagtid i vagn utan att vagna. Vi har fortsatt att vagna på dagarna (och ramsa dagramsa). Hon somnar fort men det vore ju smidigt att slippa vagna. Särskilt när hon växer ur vagnen mer och mer eller om vi vill lägga i säng någon gång. Med andra barnet, om det kommer, lär vi nog inte fastna i vagnadet på dagen. Men det har blivit så nu. Jag är orolig, fast jag inte borde vara det, för att hon inte ska somna och att hela schemat ska bli pajjat. Tänk att jag klarade att kura på natten men skjuter upp att göra det ordentligt dagtid. Beror nog på att jag faktiskt har tid och ork att vagna lite dagtid.

Schemat ser ut såhär (7,5 mån)
8:00 God morgon och frulle
10:30 Middagslur
11:30 Lunch
14:30 Mellis
15:00 Middagslur
17:30 Grötmiddag
19:30 God natt-slurk
20:00 God natt

Hon sover allt mellan 1,5 tim - 30 min. Så hon håller inte alltid sk normala sovpass. Jag brukar låta henne ligga i vagnen när hon vaknat tills hon tröttnat o börjar sparka.
Flicka född sept 2016. Kurad mars 2017.
Flicka född mars 2020. Kurad september 2020.
Pojke född juli 2021. Kuras januari 2022.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Sigyn »

Om jag va du skulle jag köra en dagkur. Dvs du anammar attityden av självklarhet, du gör ett schema för dagslurarna som du förlägger i sängen och kör från natt två. Dvs lägger med kort solfjäder och ramsar ut. Påminner vid behov och bekräftar när hon är på g att somna. Ramsar direkt vid uppvak för att säga åt henne att det fortfarande är sovdags. Kör på stenhårt i några dagar så kommer hon fatta galoppen. Hon är ju trygg i sängen redan så det lär inte bli så svårt! :D
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Sigyn »

Och då skulle ju lurarna kunna vara

45-2
45-1,5-20
20-2-20

man märker när barnet börjar sluta med behov att sova på eftermiddagen och då kan man skjuta fram långa luren lite så att det inte blir en så superlång eftermiddag att vara vaken. min son va tidig och vi to bort emluren en vecka innan sju månader. dottern behövde den till 9 mån ca. om den krånglar, men man känner att barnet fortfarande behöver sova så kan man ta den (men bara den) luren i vagn på tex promenad om barnet somnar lättare då. och somnar inte barnet blir det ändå en vila. men nu om du gör en dagkur så skulle jag ta alla lurar i sängen och efter ett par veckor kommer du märka hur du måste göra med den. =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Mami.J
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 07:35

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Mami.J »

Tack för tips - även om jag svarar supersent. Det var bra att bli peppad på att köra dagkur för jag fick aldrig till dagslurarna nå bra när jag kurade. Jag var så duktig på att kura på natten såsom det beskrivs i SHN-boken men dagarna fick jag aldrig till. Jag fastnade i vagnandet.

Nu är min dotter snart 11 mån och sover bra både dag och natt. Hon har sovit kl.20-8 hela sommaren men så snart det blir vintertid får hon sova 7-19.

Jag är så tacksam för att jag fann SHN!

Sigyn skrev:Och då skulle ju lurarna kunna vara

45-2
45-1,5-20
20-2-20

man märker när barnet börjar sluta med behov att sova på eftermiddagen och då kan man skjuta fram långa luren lite så att det inte blir en så superlång eftermiddag att vara vaken. min son va tidig och vi to bort emluren en vecka innan sju månader. dottern behövde den till 9 mån ca. om den krånglar, men man känner att barnet fortfarande behöver sova så kan man ta den (men bara den) luren i vagn på tex promenad om barnet somnar lättare då. och somnar inte barnet blir det ändå en vila. men nu om du gör en dagkur så skulle jag ta alla lurar i sängen och efter ett par veckor kommer du märka hur du måste göra med den. =)
Flicka född sept 2016. Kurad mars 2017.
Flicka född mars 2020. Kurad september 2020.
Pojke född juli 2021. Kuras januari 2022.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Tin »

Hej,
vad skont att et gar sa bra for er och att liten njuter av att sova.

Vi finns har.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mami.J
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 07:35

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Mami.J »

Nu kurar jag mitt tredje barn och går tillbaka till de här gamla trådarna för inspiration. Första natten nu med trean. Spännande!
Flicka född sept 2016. Kurad mars 2017.
Flicka född mars 2020. Kurad september 2020.
Pojke född juli 2021. Kuras januari 2022.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar liiite för tidigt....

Inlägg av Tin »

Hej,
ja visst ar det spannande att lasa tillbaka det som ar skrivet kring tidigare barn.
Det ar sa mycket som man lustigt nog glommer, aven om det var intensivt nar man vara inne i det.

Hur har det gatt denna gang hittills?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"