Hjälp med schema för Loui, 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Williamsmamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 31 dec 2013, 11:26

Hjälp med schema för Loui, 2 månader

Inlägg av Williamsmamma »

Hej alla,

Behöver desperat hjälp att få ihop vår dag.
:arrow: Två fasta tider rör till det; dagis lämning kl 09 och hämtning kl 14:00. Loui sätts i bilstol och antingen rycks ur sin sömn, eller somnar in. Hämtning/lämning tar ca 45min t&r.

:arrow: Har inte kört SM fr start pga lång sjukhusvistelse och kan heller dessvärre inte amma, men pumpar o ger bröstmjölk med flaska. :cry:

:arrow: Storebror William 4år kurades vid 11mån, så upplever att jag har bra koll på buffning. Dessvärre har jag inte ännu lyckats få till bluffande med Loui då jag inte börjat förrän nu och Loui vill oftast inte sova mer än max 30-60min i stöten.

:arrow: Loui äter mkt och ofta, ca 160ml/gång. Men jag kan inte öka mängden mat/gång. Han kräks då.

Röda tider är fasta och kan inte ändras på

Här kommer kaoset:

06:30 Storebror vaknar o får frukost
06:45/07:00 Loui vaknar, mat1 (30min)
07:30/08:00 Loui somnar om
08:45 Loui "väcks" o sätts i bilstol. Halvsover under lämning på dagis
09:00 Lämnar storebror
09:30 Loui vaknar ordentligt, mat2
11.30 buffas till sömn
13:00 mat3
13:45/14:00 Loui somnar i bilstol
14:00 Hämtar storebror
14:30 Loui vaknar direkt
14:30 Storebror mellis (går inte att skjuta på - han är arg som ett bi)
15:00 mat4
16:00 buffas till sömn. Från kl 16 är det dessvärre kaos. Storebror har svårt att låta bli att väcka honom eller så somnar inte Loui för jag hinner inte få honom i säng.
17:00 familjen äter middag vaknar oftast eller ibland somnar
17:30 mat5
19:00 Somnar storebror
19:05 mat6 eller mer en slurk.
19:30-20:45 sover Loui för han e helt hysterisk, så vi går ut o går.
21:00-22:30 mat7 o nattning. Somnar som en stock utan problem (enligt SM) absolut senast kl 23:00
Nattmål (mat8) mellan 02:30/04:30 i max 30min somnar om utan problem.

:arrow: Som ni ser e det helt åt skogen med maten o sömnen. Men jag bara får inte ihop det. Har läst alla trådar och tips, men jag skulle bara behöva hjälp om hur jag lägger upp tiderna.

Snälla snälla hjälp mig. :heart: Jag vet att jag inte är ensam med att ha dagis hämt/lämningar.. men jag kan inte se klart och få ihop det. ](*,) :oops:

Tack på förhand!
William 130112
Loui 170105
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema för Loui, 2 månader

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Nu är det dags att lägga tidigare för kvällen så han får 12 timmars natt.

Schema förslag:

06.30 morgon, mat
08.00 lur 1, 1,5 timme
Fortsätta sova i bilen
09.30 mat
11.00 lur 2, 2 timmar
13.00 mat
Vaken i bilstolen och under hämtning
14.30 sova, 1,5 timme
16.00 mat
familjen äter middag, bad och lek
18.00 kvällsslurk
18.30 sova natt

Det blir ju aldrig perfekt med tanke på hämtningar och lämningar men jag tror att det skulle kunna funka just nu. Utmaningen blir ju att hålla honom honom vaken under hämtningen men du får göra så gått du kan. Får du bara till buffningen så kommer ju lurarna att funka bättre och han blir mer utsövd liksom av den längre natten. Tricket till att lyckas med buffningen är att buffa SPARSAMT annars tar den inte alls, då ligger de bara och kräver ständig buffning och somnar inte alls. Somnar han själv? Blir det protester kan man buffa men annars ska han ju sköta det själv för att kunna somna om själv. Matmängden är ju strålande så där är inget att klaga på. Att vissa mål blir tätt i ert nuvarande schema beror ju på att han inte sover sina lurar utan vaknar tidigare kan jag tänka mig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Williamsmamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 31 dec 2013, 11:26

Re: Hjälp med schema för Loui, 2 månader

Inlägg av Williamsmamma »

mamaA skrev:Hej och välkommen!

Nu är det dags att lägga tidigare för kvällen så han får 12 timmars natt.

Schema förslag:

06.30 morgon, mat
08.00 lur 1, 1,5 timme
Fortsätta sova i bilen
09.30 mat
11.00 lur 2, 2 timmar
13.00 mat
Vaken i bilstolen och under hämtning
14.30 sova, 1,5 timme
16.00 mat
familjen äter middag, bad och lek
18.00 kvällsslurk
18.30 sova natt

Det blir ju aldrig perfekt med tanke på hämtningar och lämningar men jag tror att det skulle kunna funka just nu. Utmaningen blir ju att hålla honom honom vaken under hämtningen men du får göra så gått du kan. Får du bara till buffningen så kommer ju lurarna att funka bättre och han blir mer utsövd liksom av den längre natten. Tricket till att lyckas med buffningen är att buffa SPARSAMT annars tar den inte alls, då ligger de bara och kräver ständig buffning och somnar inte alls. Somnar han själv? Blir det protester kan man buffa men annars ska han ju sköta det själv för att kunna somna om själv. Matmängden är ju strålande så där är inget att klaga på. Att vissa mål blir tätt i ert nuvarande schema beror ju på att han inte sover sina lurar utan vaknar tidigare kan jag tänka mig.

Kram :heart:

I Love you!!! Tack! Jag kör igång imorgon. Light-körde ikväll (genast efter ditt svar) på ditt schema (hade ju inte tryggat med dagen) men han somnade fint själv. Återkommer med feedback o ev frågor om dom infaller. Tack snälla för att du tänkte åt mig :) :)
KRAM, enorm sådan!!!
William 130112
Loui 170105
Williamsmamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 31 dec 2013, 11:26

Re: Hjälp med schema för Loui, 2 månader

Inlägg av Williamsmamma »

Hej igen,

Tack för senast :wink:

Nu har vi kört på i ca en vecka med struktur och dagarna har verkligen blivit mkt behagligare för vår lillkille.
Men, jag har ändå stött på lite trubbel som jag skulle behöva råd kring. Jag börjar med problemen och därefter skriver jag hur jag försök modellera med det schemat jag fått föreslaget. Men det är säkert inte helt korrekt tänkt.. 8-[

1. Loui går inte att hålla vaken på morgonen. Han började med att vakna 06.30 och sen somna om vart han än satt, låg, "stod" efter maten. dvs redan kl 07.00 och sov genom hela lämningen till kl 09.30.. Så efter lite korrigeringar sover han till 07.00 men ändock somnar han på stört efter morgonmål..
2. Vi löser inte nattning 18.30. Vår stora pojk är så fast vid sina rutiner med bad, mys, skratt till godnatt osv (och vi också för den delen) och vi skulle nog föredra att lägga Loui efter det att storebror lagt sig vid 19.00. Går det att få i hop med schemat för dagen?
3. Vid nattning är Loui numera heeeelt hysterisk och somnar inte själv.
4. Loui vaknar numera 01 o e vrålhungrig. Buffar till sömns, men går inte helt 100.. Det kommer..
5. Loui klarar inte att hoppa över 04.00 maten riktigt ännu... Han e på tok för hungrig efter att han "sövts" utan mat kl 01

Från det schemat vi fick har följande ändringar gjorts:
:arrow: Natt: 19.30-07.00
:arrow: Mat 07:00
:arrow: Sover: 07.30-09.30
:arrow: Mat 09.30
:arrow: Sover 11.00-13.00 skarvar runt 12.00
:arrow: Mat 13.00
:arrow: Sover 14:15-16.30 (Går inte att hålla honom vaken till 14.30 och han väcks då han läggs över från bilstol till vagn, men somnar om på stört) skarvar vid 15.00/15.30/16.00.. När han får komma upp kl 16 är han så trött å håller inte ihop det till kl 18.00
:arrow: Mat 16.30
:arrow: Sover 18:00-18.20 ibland 18.30 - han går inte att väcka..
:arrow: Stor portion mat 19.05 så mkt det bara går, tills han blir vrålarg vid ca 19.30 och sen vägrar han att somna själv eller att buffas.

Till detta hör att han är en ennnormt långsam ätare och behöver många pauser att få i sig maten. Annars kräks han. Matpasset fr kl 13, är lite tajt då jag bara har 45min på mig innan han sätts i bilstol för att hämta storebror kl 14. Han får nästan aldrig i sig tillräckligt med mat och därför vaknar han gissar jag.

What to do [-o<
Kära ni med kloka råd hur putsar jag till dagen och natten?
Tack snälla :heart: :heart: :heart:
William 130112
Loui 170105
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema för Loui, 2 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Han piggnar ju till så småningom men morgonen verkar ju ändå funka tidsmässigt med lämning tänker jag. Kvällen är ju lite mer problematisk.kan han inte sova till 16.45? man får ju använda sig av buffning/vagning för att sätta tiderna. Sen får ni kämpa för att hålla honom vaken till 18.30. Låt honom bada med storebror så håller han sig nog vaken :wink: det gjorde mina pojkar från min lille var två månader. Jag satte bara ner hans badställning i badkaret och anpassade vattenmängden.

Jag förstår att han inte somnar bra inför natten, 4 lurar blir för mycket och bara en timmes vakentid innan läggning går inte, då är det bätttre att .verkligen kämpa sig fram till 18,30. Låt honom vara med i badet, det brukar ju ganska vilt till, och sen läsa saga vara med i knät och läsa saga. Jag brukade ge flaskan med nattslurken medan jag läste.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"