Min 9-åriga flicka har dålig självsjänsla

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Pappan_jkpg
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 01 mar 2017, 14:11

Min 9-åriga flicka har dålig självsjänsla

Inlägg av Pappan_jkpg »

Hej

Mitt första inlägg här. Tänkte kolla om någon mer har samma "problem" med sitt barn och kanske några tips.

Min flicka blir 9 år i sommar. Vi har alltid tyckt att hon varit stark i sig själv. Lätt att få kompisar, tar för sig och en poppis tjej. Och allt detta gäller nog fortfarande, förutom när det kommer till hennes tennis. Hon har spelat i två år ungefär. På sista tiden har hon börjat jämföra sig med de andra i gruppen och att säga saker som "jag suger", "hon är mycket bättre" och så vidare.
Så klart försöker vi prata med henne om det och säger att visst är bra, alla utvecklas olika och att ge henne mycket beröm. Detta vill hon dock inte lyssna på alls.

Sååå, några bra tips :-)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min 9-åriga flicka har dålig självsjänsla

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

1. Skaffa barnaboken och läs om 9-åringen. Fick jag sammanfatta min 9-åring är det följande "I suck", "fuck my life", "jag suger", och allt du skrivit ovan. :wink: :roll:
Detta är liksom en utvecklingsfas som 9-åringen går igenom och som förhoppningsvis sen följs av 10-åringen "Fridens lilja" som Anna skriver om. Jag lovar, läs om 8 åringen, 9-åringen så kommer du känna igen dig!

Så om du har boken, läs om 9-åringen. Om inte skaffa, låna och läs.

Sist, Anna säger detta och det är så lätt att glömma när de är så här negativa, men "Troll spricker i solsken" så lite extra humor, kittlingar, skratt är viktigt i detta läget. Men även 9 åringen börjar lära sig lite ironi och man kan ÖVERDRIVA det de säger och gör med en enorm skopa ironi så märker de ibland hur knasigt de låter.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min 9-åriga flicka har dålig självsjänsla

Inlägg av TorsMamma »

Glömde ju också rekommendera "Med känsla för barns självkänsla" en bok av Petra Kranz Lindgren, den kan vara läsvärd. http://www.bokus.com/bok/9789174243642/ ... alvkansla/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"