Schemafunderingar

Skriv svar
jEncar071
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 22 feb 2017, 10:50

Schemafunderingar

Inlägg av jEncar071 »

Hej
har en prematur på snart 13 mån(11 mån korrigerat).
Vi kör för närvarande följande schema:
7.00 - vakna
8.00 - frukost
9.15-10.00 - lur 45 min
12.00 - lunch
13.00 - 14.30 - lur 1 tim 30 min
15.00 - mellanmål
17.30 - middag
18.00 - 19.00 - bad, bus, godnattslurk
19.00 - sova
Senaste veckorna har det dock börjat kinka vid läggningarna; till dagslurarna kan det ta upp emot 30 min innan hon somnar innan har det gått på typ 2 min. Middagsluren har hon somnat så sent som 13.45 med följd av att hon inte somnar "i tid" på kvällen(igår låg hon och tjoade till 20.00).
Det verkar som om hon helt enkelt inte är tillräckligt trött när det är dags att sova; läge att korrigera schemat?
Skall jag kanske korta 1.a luren till en 20 min så att hon absolut inte vaknar efter 10 för att hinna bli tillräckligt trött till 13?
Hon behöver minst 3 tim vakentid för att bli trött; något mindre på morgonen och på kvällen gärna minst 4...
Känns som om det är lite tidigt för henne att gå över till en dagslur men skulle även gärna få tips/råd för ett schema med detta; har funderat lite på det men har huvudbry ang när man i så fall skall lägga dagens enda lur; man vill väl ha den längsta vakentiden efter luren(inför natten) snarare än på förmiddagen?
Tacksam för svar/reflektioner kring detta! :)

Jenny
Mamma till Signe
F 2016-01-29 i V32+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Schemafunderingar

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jenny och välkommen! :D

Ja, jag tycker det absolut är dags att dra ner till 20 min på fm luren. Jag tycker också att den ligger lite för sent. Den skulle lätt kunna vara 8.30 utan problem. Då hinner hon bli trött nog inför långluren också. :D

Jag hade alltid "ensamleken" på morgonen direkt efter frukostvälling och då tog sonen helt enkelt luren mitt i denna och sen "väckte" jag honom typ 9 om jag hade lite koll när han somnade. :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"