Hjälp med rutiner 4 mån bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Julivia
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 feb 2017, 16:21

Hjälp med rutiner 4 mån bebis

Inlägg av Julivia »

Hej!
Jag är ny här, har endast bläddrat igenom Anna Wahlgrens böcker och läst lite här på forumet.
Min dotter är nu 4 månader gammal och jag vill så gärna få in runtiner på hennes sömn och mat!!
Som det ser ut i nuläget vaknar hon kl 6 på morgonen, somnar igen kl 8 och sover i ca 2 timmar. Sen är hon vaken i ca 2 el 3 timmar, sover sedan 1 timme och så fortsätter det.. Vid ca 22 somnar hon ordentligt för natten, och sen vaknar hon varannan timme för att äta. Det har hon precis börjat med, innan vaknade hon bara 1 gång per natt.
Hon ammas, men klyddar jättemycket. Vill endast liggammas om ens det, oftare och oftare vänder hon bort huvudet och bara skriker. Går inte upp tillräckligt i vikt så har i samråd med BVC börjat ge lite ersättning och gröt som tillägg. Ersättningen har jag jättesvårt för att ge henne eftersom hon vägrar flaskan. Ibland suger hon en liten stund och sen blir hon förbannad. Har provat pipmugg och det gick lite bättre. Jag är helt förvirrad, vet inte när jag ska ge gröt, smakportioner, ersättning eller amning.
Jag är själv en människa som älskar rutiner, och vill väldigt gärna ha några för min dotter! Hur ska jag börja? Vad ska jag göra?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med rutiner 4 mån bebis

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

0m du tittar under "anslag" överst när du först kommer in på späda barn och små så hittar du en rubrik som heter "svar på vanliga frågor-läs här först", där kan du hitta jättemånga bra tips men det jag främst tänker på är att läsa under rubriken som heter något i stil med"jag vill kura men mitt barn är för litet". Nu är din dotter INTE för liten men jag tror att hon behöver ha ett större matintag innan du kurar och där hittar du även tips om hur du inför smakportioner. Troligtvis vaknar hon så ofta nu för hon är hungrig.

Att båda amma, flaska och ge mat är nog inte populärt nej :wink:, oftast brukar flastmatade barn rata bröstet så småningom men vissa kan vara tvärt om. Vid 3 månader blir de flesta bebisar lite för medvetna om omgivningen och har svårare att koncentrera sig på att äta. Så fundera: Är amningen viktig för dig? Om ja, så fortsätter du och skaffar kanske en Medela calma flaska(som påminner om amning) och ger smakportioner, man kan självk änna efter vilket som funkar bäst att först amma/ge flaska och sen smakportion eller tvärt om. Det beror på vilket bebis gillar bäst, DET gör man sist för annars är risken att de inte vill ha det andra när de redan fått det bästa :wink: . OM du inte vill amma längre provar du massor av olika typer av nappar(märken för det är stor skillnad) och även testa både stl 1 och 2, flaskan spelar inte så stor roll ,de flesta napparna passar på många olika flaskor. Min äldste tog bara mams nappar medan min yngste bara gillade dr Browns(den är mjukare). Sedan ger du även smakportioner enligt ovan. Nu vet jag inte hur långt du kommit med det men man börjar med en sked eller två och ökar upp i hyfsat rask takt om bebis är med på tåget. Med min äldste så kom han upp i full portion gröt på en vecka, han fullkomligt älskade det medan med min yngste så fick jag kämpa i månader - det är individuellt.

Du kan även ge matpuré, typ morotspuré eller sötpotatispuré, mosad banan etc. Glöm inte att ge katrinplommonpuré(ren, vissa är uppblandade) någon gång under dagen för magens skull.

När ni har kommit upp i säg två hyfsade mål mat(man får ändå fylla på med flaska/amning) och två amning/flaska kan man kura. Hon är ändå fyra månader så det är lika bra att köra full kur. Detta kan du läsa på under kurforum -barn från 4 månader. Du behöver även boken"sova hela natten" köp eller låna. Vi hjälper dig sen att bolla schematankar och stöttar under kuren. Natten bör vara 12 timmar(kan vara 11 men 12 är bäst tycker jag, annars blir lurarna så långa :mrgreen: :wink: ) och fm luren 45, middagsluren 2 timmar och em luren 45 min, detta gäller för 4 mån så om det dröjer innan matintaget ökat så är det lite annorlunda. Du kommer att ha fasta mat och sovtider för henne och hon kommer att "lära sig klockan" och själv vilja sova när det är dags.

Läs, fundera och återkom :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med rutiner 4 mån bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag tänker på du säger att hon kladdar. Har hon alltid kladdat och haft jobbigt med amningen? Har ni kollat upp hennes tungband ordentligt? Detta är ibland en sån sak som många BVC läkare missar. Kan vara värt och titta själv! Kan hon sträcka ut tunga
spetsen ordentligt, eller blir den lite hjärtformad?

För övrigt har mammaA gett dig supertips!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"