Förändra och komma vidare

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mathilda
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 17 feb 2017, 01:12

Förändra och komma vidare

Inlägg av Mathilda »

Hej,
jag har en son som är tre år.
Som förälder har jag endast haft uppriktighet som rättesnöre, och tillit till barnets utveckling.
Men nu undrar jag om/hur jag bör göra för att vi ska komma vidare.
Barnet vill nämligen ha nappen mer än vid sovdags (och älskar den, suck!), samsover fortfarande med mig (och vill inte prova sin egen säng), vill bli buren jättemycket och ha hjälp med påklädning, och gärna matas, och vägrar förtvivlat att prova vara utan blöja.
Pappan är frustrerad, och jag känner också att det står lite still nu.
Jag ser att jag verkar undfallande, så hur kan jag förändra mitt sätt, utan att kränka och tvinga sonen? Det är väl det jag är rädd för, upplever han har en stark integritet. Och så har jag förstås velat få allt att fungera utan för mycket strid, man vill komma iväg till jobb och dagis, o s v.
Bör kanske tillägga att pappan inte är särskilt aktiv i omvårdnaden. Han fixar godis, leksaker och busar gärna, men jag upplever att han inte är lyhörd för barnets gränser. Kanske är jag en mes, men...
Hur ser ni på det här, var ska jag börja, vad kan jag göra?
Så tacksam för svar! /Mathilda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förändra och komma vidare

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mathilda och välkommen! :D

har du barnaboken? Om inte rekommenderar jag att du köper den. I den kan man läsa om social delaktighet, om devisen "leda, lära, hjälpa och visa" som vi gillar att använda samt bak i boken finns kapitlet "fostran om man så vill". Allt detta är saker jag skulle rekommendera dig att läsa om som en grund för de värderingar vi står på här på forum.

Sen skulle jag vilja ställa dig några frågor?
Du pratar om sonens integritet som är 3 år, men vart är din? Varför skall du göra avkall på din integritet för hans? Är inte en del av att lära sig respekt m.m. att även visa sin egen integritet?

Jag gillar här att använda "jag budskap" för detta ändamål.

Sen kommer min nästa fråga, napp, bäras, kläs på, matas m.m. hur är detta kopplat till integritet och inte ett allmänt "curlande" från föräldrar somo gör allt för att undvika konflikter samt en son som börjar bli lat? (inga anklagelser i detta, detta är nog betudligt mera vanligt än ovanligt, även hemma i mitt hus tyvärr, där vi har en pappa som curlar sig ut och in)

Att vara lyhörd för gränser däremot är jag MYCKET för, så klart man skall och han i sin tur skall vara mot er, för detta krävs just tydlighet och tydliga gränser och respekt för alla.

Ang. Pappan så kan jag tyvärr bara säga, du kan bara ändra ditt eget beteende inte andras, och sen hoppas på att du antingen ispirerar så mycket att han VILL ta större ansvar, eller kanske lämna dem mera ensamma för att hitta "sin" relation i vardagen där han inte kan vara "lekfarbror" i en vecka, om du är med? Sen hur han väljer att lösa det kan du ju bara inspirera och ge råd till, inte styra. :roll: (tänk om jag var lika bra på att leva som jag lär.... :lol: )

Men en sak jag tänker på som jag tror är ganska kvinnligt och speciellt om vi som kivinnor tagit ett större ansvar från början, är just att man tror att man själv har den bästa lösningen, men sanningen är ju att du tycker den är bäst för just dig. Den kanske inte är bäst för pappan. :wink:
Bara för att vi kommit på att torka bänk och dammtorka först för att dammsuga efter när allt man torkat ramlat ner, betyder inte att de tycker detta är bra. Huvudsaker är ju tänker jag att det blir rent.
Eller som med barn, att barnet bli mätt, får sova, är glad och mår bra i allmänhet.

Sist vill jag också säga en sak, detta med integritet och tvång m.m.
I vissa saker vet ju vi föräldrar liksom bara bäst oavsett vad ens barn tycker, typ, vi använder bilbälte, flytväst, cykelhjälm osv... Här är ju det något man bara gör som inte ifrågasätts av oss, vi "tvingar" in barnen i detta. När vi då väljer att göra så är det vår "attityd" som styr, är vi tveksamma, eller mesiga, ja då har vi barn som flänger runt i bilen, hoppar i baksätet, cyklar utan hjälm osv.. allt för "fridens skull" om du är med?

Jag är för deviset "choose your battles" men att upprätthålla husfriden på min egen bekostnad eller till varje pris, förespråkar jag INTE. Och jag är nog en av de få jag känner som är minst konfliktsskygga i världen, men det betyder inte att jag GILLAR bråk, jag väljer mina bråk med viss omsorg. Och jag curlar inte, jag försöker behålla mitt LUGN och ändå stå på mig. Barnen fattar med hjälp av "attityden av självklarhet". Så jag är av tanken handling är bättre än ord, inte prata sönder en 3-åring utan visa i handling lugnt och fint hru världen fungerar, hur saker går till med devisen, leda, hjälpa, lära och visa.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"