Amning nattetid för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Nattmålen kan vara mindre mängd men 60 ml på dagtid är för lite. Rapar du honom ordentligt mellan varje påfyllning i målet? Kan behövas mer än en gång. Truga på inom 1,5 timme för att få i så mycket mat så möjligt. Ibland får man byta plats för matningen och för de flesta brukar det behövas att man går undan om man är bland folk för annars äts det inte, andra är tvärtom och äter bäst när de är distraherade. Min minsting föredrog att sitta/halvligga framåtvänd i knät vid matning, han gillade inte alls att ligga i klassik matposition för flaska/amning.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Så att äta 60 ml på natten är inte något problem i min värld. Men han behöver äta mera än så dagtid. Se mammaA tips ovan. Ett annat kan vara att byta till nästa nappstorlek på flaskan. Jag vet det står antal månader på dessa, men oftast är de bara en tanke och rekommendation, alla barn är olika och vill/kan äta olika fort. Byter du, så ge det några dagar innan du utvärderar. Du kan ju ha större på dagen och mindre på natten. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Acnaib »

TorsMamma skrev: ... byta till nästa nappstorlek på flaskan. Jag vet det står antal månader på dessa, men oftast är de bara en tanke och rekommendation, alla barn är olika och vill/kan äta olika fort. Byter du, så ge det några dagar innan du utvärderar.
Och här är det tvärt om! Mindre nappstorlek vill han ha. Då äter han mycket mer. Eländiga onge... tar låååång tid att äta, men äter mer gör han! :lol: :sleep: :lol:

Kram
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu känner jag mig stressad och bortkommen. Johannes äter enbart ersättning nu men har de senaste dagarna ätit väldigt lite.
Jag vet inte hur mycket han åt när han ammade men nu blir det mycket skrik och han vill inte ha. Känns inte som att han är mätt. Det är samma ersättning som innan och samma flaska. Har bytt till napp med större hål för att han ska få i sig men jag vet inte vad som är fel. Han bajsar mindre men har läst att ersättning tar längre tid att bryta ner och därför är det kanske vanligt att de bajsar mindre sällan.
Vad ska jag göra?
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lugn och fin nu, han känner av din osäkerhet och det gör ju allt jobbigare :wink: . Alla förändringar tar lite tid, det stämmer att magen blir trögare av ersättning, man kan blanda i lite olja för att magen ska må bättre (raps eller smaklös kokosolja). Vilken ersättning har ni? Jag upplevde att sempers var väldigt kraftig och mina pojkar kräktes me rav den så vi körde på Hipp första gången och Nan (Hipp slutade med ersättning för nyfödda) till lillebror och båda var mildare och funkade bättre. Dr Browns flaskor(wide neck) har ett rör inuti som ska motverka gasbildning, jag tyckte att de funkade ganska bra. På natten är det dock lättare med en vanlig flaska för att kunna skaka den när man blandar vattnet i termosen med pulvret (fastnar i röret annars).

Hur går det med rapningen? superviktigt att rapa många gånger under måltiden. Man får vara lite kreativ för att få ut raparna, studsa i knät, buffa i rumpan över axeln, gå i trappa :!: , lägga över knät och buffa i rumpan.

Testa att mata i olika miljöer och på olika sätt , vissa barn gillar att ligga ner medan andra hellre sitter i knät. Det pratas mycket om ögonkontakt vid matning men med mina barn har det tvärtom varit bättre att inte ha ögonkontakt för att få i mer mat. Min yngste satt/halvlåg framåtvänd i knät och åt bäst då.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag rapar alltid honom en eller två gånger per mål. Han är ojämn för igår fick han i sig ca 100 ml vid varje mål och helt plötsligt svepte han 160 ml. Och något mål bara 60 ml.

Jag har bytt nappstorlek till en 2a. Ska testa en 3a om det blir bättre.

Bor själv så finns ingen distraktion och blir ingen skillnad när jag är bland hans kusiner.

Inatt åt han 60 ml kl 01, vaknade 03.50 och åt bara 30 ml innan han stensomnade. Vaknade 04.10 och fick i sig 120 ml. Nu kl 07.30 fick jag inte i honom någonting.
Johannes 2016-12-26
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Glömde skriva att jag har MAM flaskor och haft hela tiden sedan han föddes, har Semper Babysemp 1 och det har han också haft sedan början.

Jag bytte till NAN förra veckan för hade läst att det är bättre för magen men då fick han en allergisk reaktion och blossade upp och blev röd över hela kroppen. Bvc rådde mig att gå tillbaka till Babysemp.

Han bajsar en gång om dagen och fiser mycket. Har Minifom innan maten. Inte på natten men alla andra mål.
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om man läser på miniform har jag för mig att där står något om att den kan orsaka gasbildning, jag fick den själv till mig för magen på BB och det var inga roliga gaser :shock: så tänk då vad den kan göra på en bebis :( . Jag provade det till min son också men tyckte det blev vätte så körde på oljan istället. Det finns något som heter "Windy gaspipar" på apoteket som är bra för att få ut gas på bebisar, rekommenderas!

Dr Browns flaskor ska motverka gasbildning också, det gör inte Mams även om det står det upplever jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu är jag klar på BVC, först var hon ganska nonchalant och tyckte att han var pigg och glad. Men sen insåg hon hur ledsen jag var bad mig visa när jag matar honom. Då insåg även hon att något är fel, att han är hungrig men inte kan äta. Hon gick då och hämtade en mjölkfri ersättning som hon blandade och då åt han 150 ml i ett svep. Jag sa ju att han var hungrig sa jag då. Hon ska ringa tillbaka på fredag och se om han mår bättre då. Jag fick med mig en burk hem som sedan måste köpas på recept. Nu sover han gott i vagnen
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

hej!

Vad skönt att du fått hjälp! Jag vet att det finns mjölkfri ersättning i affären också, Enago, men det är kanske någon speciell sort du måste ha? Hoppas allt går bra nu.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Han äter mindre och mindre, har mailat Bvc och ska dit på onsdag men känner att jag inte vill vänta tills dess.
Han är pigg och glad i övrigt, bajsar och kissar.
Han har blivit mindre gasig och har inte lika ont i magen. Men jag vet inte vad jag ska göra längre...
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vilka matmängder pratar vi om? Han blir bättre av den mjölkfria ersättningen -bra :D - något positivt. Undrar lite om det finns någon som är både mjölk och glutenfri bara för att testa... #-o .

Det kan också bara vara en liten krångelperiod eller att han känner av din oro - blir en ond cirkel då. Sover han sina dagpass eller vaknar han tidigare? Är man inte mätt brukar man ju vakna tidigare och inte få att somna om.

Har du testat olika sorters nappar som jag skrev? Att byta till sittställning istället för att han ligger ner när han får mat?

Det viktigaste är att han är pigg och nöjd, försök känna dig lugn i det, det andra kommer att lösa sig så småningom. Det är så lätt att snöa in sig på matmängder och sovpass så man själv mår dåligt - lugn -vid tre månader brukar man ha koll på läget och vid 4 mån brukar allt flyta på riktigt bra :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag har bytt och testat olika nappar, och storlekar på dem. Har både dr Brown och MAM och kör på storlek 2. Han blev otålig av nummer 1.

Jag har testat att hålla ömt järngrepp, låtit honom sitta framåtvänd, suttit i babysittern, gå omkring, sitta osv.
har även testat att mata i sömnen, nyvaken eller pigg.

Han äter mellan 60-90 per mål, idag bättre med 120 ml. På natten är det ibland 40 ml så det känns såklart inte ok. Men svårt att mata när det bara rinner ut när han somnar. Men men, så länge han äter och att det går framåt utan skrik så får man vara glad. Och att han har mindre gaser är ju strålande.

Den luktar inte så gott så kanske är smaken inte heller så rolig.

Inväntar svar ifrån Bvc och vidare remiss till läkare som för ta prov på honom.
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Rinner ut när han somnar? Kräks han menar du eller?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nej rinner ut för att han glömt svälja, han kräks inte.
Johannes 2016-12-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"