Amning nattetid för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

06.30 godmorgon mat
08.00 sova 1,5
09.30 vakna
10 mat vaken 1,5
11.00 sova 2
13.00 vakna
13.30 mat vaken 1,5
14.30 sova 1,5
16.00 vakna
45 min lur
19.00 slurk
19.30 Godnatt
00-00.30 nattmål
03-03.30 nattmål

Detta är vårt schema just nu, jag vill få bort ett mål på natten. Tips?
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man tar bort nattmål med en liten tre dagars(nätters :wink: ) minikur men då måste man ha verktygen i bruk så att han svarar på buffning eller vagning då det är dem man använder för att få honom att själv somna om tills det är dags för nattmål.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Ja det är bara att vänta in.

Hur löser man natttrassel? Johannes brukar stöka kring 04-06.30, han är inte vaken men ligger som en elvisp och bökar, gnyr och grejar med armarna. Han är inte vaken men sover inte heller. Då han har sonden vågar jag inte låta honom ligga själv då om han rycker ut sonden. Han får ha små vantar på och ligga hos mig sista timmarna på natten. Annars hade jag nog bara låtit honom hållas. Tips? Eller bara att låta tiden gå? Detta började när vi var inlagda på sjukhus i två veckor. Innan dess åt han bara en gång och sov resten.
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Har ni kolmörkt i sovrummet? Mörkläggningen börjar bli ännu viktigare nu när det ljusnar tidigare. Var försiktig med att tända vid nattmålet utan bara ficklampa under kudden eller röd lampa( rött ljus gör inte att de vaknar till på samma sätt).

Vad händer om han rycker ut sonden? Är det farligt? Rinner det ut i sängen? Har ingen kunskap om sånt. Annars är det ju bara att låta honom hållas, minns att mina små kunde ha de mest konstiga ljud för sig på natten fast att de sov. Jag körde med öronproppar men det är ju inte så lätt om du oroar dig för sonden. Kan du inte ha honom i babynest i spjälsängen så det blir trångt så han inte kan vispa runt så mycket? Det här med att flytta över gör ju ofta att sömnen bara blir sämre tyvärr.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Det är inte farligt om han rycker ut sonden, det är bara det att han inte får i sig mat utan den och att jag får åka till sjukhuset och sätta in en ny. Det är en obehaglig upplevelse för barnet och gör mig som får höra hans skrik.

Det är mörkt i rummet, jag tänder aldrig utan har lite ledljus i ett fönster nere vid golvet.

Hur mycket ska man försöka få honom att somna om och lugna ner sig? Jag brukar gå upp och stoppa i nappen ett par gånger och buffa, har lagt filtar runt honom så att han ska känna sig trygg. Men jag orkar inte gå upp flera gånger i timman och det är därför jag lyfter över honom till mig. Ska försöka ha mer is i magen men eftersom jag är ensamstående så pallar jag inte alltid. Behovet eller längtan efter sömnen är så stort...
Johannes 2016-12-26
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
vad skont att hora att det inte ar farligt. :D Du kanns lugn och trygg nar du pratar om det, jag har ingen erfarenhet heller med sond.

Ar det morkt eller backsvart? Jag menar inte se handen framfor sig? Stor skillnad dar.
En rod lampa ar att foredra framfor ledljus fran fonstret, rott sken stor inte somnen. Ledljus fran fonstret kan daremot indikera att det minsann ar morgon..........

Jag tanker att eftersom du hade battre sovrutiner innan sjukhusvistelsen, skulle det vara ganska enkelt att aterga till dem. Daremot maste du ju overtyga liten om att det faktiskt ar sovdags anda fram tills klockan ringer, det har ju inte varit sa ett par veckor. Sa just nu vet inte liten vad det ar han ska gora nar han vaknar om natten. Da maste du visa/leda genom att buffa och vara sjukt konsekvent. Nar liten litar pa dig, kommer han nojt sova vidare aven vid uppvak. Det tar en vecka eller sa med raka besked fran mamma, inge spring i rummet, backsvart, buff vid behov.

Lyfta over till dig, ar kortsiktigt och kommer inte fa liten att sova battre tyvarr.

Har du last SHN boken, om Sakerheten och Safarin? Dar star mycket om trygghet for de sma.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu har vi fått ändra lite för att Johannes ska få mat var fjärde timme istället för var tredje. Detta innebär att han får vakna 06 föe att kunna äta kl 10 osv.
Men, han vaknar kl 04 och trasslar fram till 06. Det är inte alltid som det går ens fram till 06. Jag har ändrat sedan sist:
1) mörkt i rummet
2) tar inte upp honom utan buffar
3) ger mat en gång ( vid 23-00)
4) han somnar 19.30 (typ...)

Vad mer kan jag göra för att han ska sova? Jag är sjukt trött...
Johannes 2016-12-26
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag har upplevt med alla fyra att tiden fram till 4 månader är vinglig. Att jag kunnat saker i teorin men att allt inte satt sig i praktiken. Det kan ta olika lång tid för barn att fatta poängen. När man själv är mitt i det är det ibland omöjligt att kunna se till slutet. Så kände jag med min fjärde. Då hade jag ändå tre helt lysande resultat bakom mig.Och inga sjukhusvistelser. Men Otto han tog tid på sig. Knölade i vargtimmen tills han var 5 månader. Fy va trött jag var. På att ramsa, buffa, kura och höra hans frågor. Så jag började själv undra. Varför sover han inte? Varför går det inte lika snabbt som med de andra? Vad gör jag för fel? Kan han vara hungrig? KAN han inte sova? Det där är inte lätt. Men så plötsligt har man misst attityden lite. Börjar fråga barnet själv.

Såhär: Varje barns skrik är en fråga. Det bästa du kan göra är att ladda med attityd och FÖRUTSÄTTNINGAR. Du följer planen till punkt och pricka. Sova får han göra själv. Du kanske skall backa lite? Vad kan hända? Lämna utrymme för honom att lära sig somna.

Också en sak till. Livet är så inrutat där i början av tiden tillsammans med barnet. Man undrar själv när man ska få sova, när det blir flyt i vardagen. Men så plötsligt är man där. Och det funkar! Jag vågar säga att om en månad ser inte livet likadant ut för er. Du behöver lite peppning och TRO på att det fixar sig!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu har det verkligen gått bakåt för mig och johannes. Han somnar som han ska kl 19.30 men börjar stöka redan 21.30 och håller på fram till första maten vid 23.30-00 typ. Sen somnar han om bra fram till nästa matning vid 03 men sen är det stök och stök fram till 06. Jag fattar ingenting.
Eftersom jag sondar så kan jag påverka maten men just nu får man så mycket han klarar på dagarna. Ibland spyr han upp allt så vågar inte ge mer. Men måste nog ge mer på kvällen alternativt ge mat redan vid 22. Så här kan vi inte ha det. Jag är ensam med honom och måste sova någon timme någon natt...
Johannes 2016-12-26
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
nagra saker som ar bra att veta:
Forst och framst, haller med sa har kan ni ju inte ha det.

- just vid 3 mander ligger en okningsperiod som brukar yttra sig i lite nattstrul och fler uppvak
- det ar matintaget under hela dagen som spelar roll, sa mer kvallstid racker inte, mer hela dagen, men kanske lite langsammare mal sa inte det kommer upp igen
- fixade ni backsvartheten? det hjalper till pa morgon timmarna i alla fall
- han far inte sova igen dagtid va? det kan stalla till det, max ett par marginal kvartar
- hur agerar du nar han stokar?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Hej!

Jag har försökt öka lite på dagen men svårt med sonden eftersom han äter väldigt lite själv och jag aldrig vet när han blir mätt när jag sondar.

Jag ska försöka ge mat tidigare om han vill redan vid 22 för att få fler timmar i sträck

Det är beckmörkt i rummet på morgonen, det är ljust vid läggning men det fixar han.

Han sover 1,5 förmiddag, 2 lunch och 1,5 eftermiddag sen en 20 min lur efter sista passet innan läggning. Kanske ska lägga honom tidigare redan vid 19?

Han har fått två tänder nere. Och vaccin. Misstänker att detta ställer till det också.

Jag brukar lägga honom till rätta och buffa. Hålla solfjädern. Han kastar huvudet från sida till sida. Vill ha händerna i munnen men bara sölar omkring.
Johannes 2016-12-26
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
sa lillskruttis ar 3 manader om jag inte raknar fel.
Varfor inte kora ett klassiskt 3 manders schema, du har valdigt mycket somn dagtid pa ditt schema men a andra sidan vet jag inte hur lang natten er ar. Antal sovtimmar over ett dygn skall vara 15,5 for en 3 manaders. Hur manga timmar far du ihop?

Standard schemat nedan har 3 lurar, du har 4 och inga 1,5 timmars lurar utan istallet 45 minuter samt 12 h natt. Nattmalet kan du lagga dar det blir bast men de flesta har klockan 4 malet kvar sist.

Sa ni har nog for mycket somn dagtid, da ar det ju inte sa konstigt att han vaknar om natten menar jag. :shock:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag har tagit bort sista 45 och bytt mot 5 min.
Problemet med schemat är
1) Han måste ha närmare 4 Tim mellan matningar för att känna hunger
2) Han klarar inte att vara vaken mer än 1.30-1.45 än så länge.

Just nu försöker jag öka upp lite mängd på dagen och ska efter det ändra schemat.

Funderar på:
18.30-06.30
08.30-9.15
11.15-13.15
15.15-16
18.30

Mat:
06.30
10.30
14
17.30
00.30
03 slurk

Det är ett problem att få i honom dygnsmängden då enligt sjukhuset ska han få i sig 945 ml. Jag ger 180 4 ggr och sen måste han få i sig resten via slurk och nattmål. Det tar ca 30-45 min att ge maten via sonden så att han inte spyr. Då vill man inte att slurken ska komma för nära sista målet.
Johannes 2016-12-26
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag är osäker gällande sondmatning, då jag själv inte har några erfarenheter med det!
Men Spontant så tänker jag att vaccinen och tänderna nog har en roll i det hela! När vår Franz fick sina vacciner så åt han dåligt och sov sämre i flera dagar innan det stabiliserades igen.

Jag har snabbläst igenom dina inlägg men missar vad du matar honom med. Får han ersättning eller bröstmjölk i sonden? Om du fortfarande har mjölk, som du kan pumpa ut, så kan du blanda den med ersättningspulvret för att göra en super-duper-kvällsslurk.

Sen undrar jag (du kanske har skrivit det, då får du ursäkta frågan) vad du gör när han vaknar på nätterna, när han "stökar" som du skriver? Franz hade en del uppvak på natten en tid, men jag märkte att ju mindre jag verktygade ju snabbare somnade han om.

Schemat ser bra ut. Du kan slänga in en nattslurk precis innan läggning, om det funkar med sondningen.

Kram!
:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag sondar ersättning och just nu går han mjölkproteinfri Althera, den är tydligen ingen god..
De tog blodprov igår för att kolla allergi så vi inväntar svar.
Fått klartecken att börja med gröt och smakportioner, gav första gröten imorse. Han tyckte att det var roligt så det kändes positivt.

Jag brukar buffa på nätterna när han eskalerar i stök och man hör att han inte klarar att somna om. Men nu har jag precis köpt en begagnad Emmaljunga vagn så nu har jag börjat vagna. Sover denna veckan hos min syster som har tre barn och de är alla kurade och uppvuxna på detta sätt. Hon har visat och peppat. Johannes börjar lära sig och jag med. Jag har nog börjat hjälpa honom för tidigt inser jag nu.

Jag ger mat kl 17 och nattslurk kl 19. Och mer vågar jag inte ge ifall det är för fullt och han spyr kaskader.

Han har börjat äta mindre på det sista målet under natten då jag ökat mängden på dagen. Ska snart försöka skippa det helt. Och ska även framöver öka mer på dagen men får ta det steg för steg.
Johannes 2016-12-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"