Amning nattetid för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Min 7 veckors grabb sover bra mellan 22-02 (eller 22-01 om han ätit för tidigt). Första nattmörker äter han superbra och somnar nöjt. Sen nästa mål 04-05 så äter han ifrån ett bröst och sen när jag försöker ge andra så somnar han bara och hur jag än försöker så vill han inte äta. Sen vaknar han redan vid 06 och vill ha mat igen. Förstår att han inte blir mätt men vet inte hur jag ska få i honom mer mat när han somnar?
Vill att han ska äta 05 och sen 08 men vet inte hur jag ska få honom till detta. Han är stor och vägde 4700 vid födseln och har nu gått upp till 5710.
Tips?
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag hoppas att du har Bb och läser i den? han är ju snart 2 mån och kan då få ett "tvåmånadersschema" (tips) Men fram tills dess tänker jag så här!

Det är inte hur mycket man äter vid varje måltid som gäller utan hur mycket man äter över hela dagen. Ju mera man äter på dagen, desto mindre behöver man äta på natten. :wink:

Att ha morgon 08 är ganska ovanligt för många små herrar vanligaste är de som faktiskt gillar 06 bättre! Min son hade 07 och detta gick liksom inte att ändra på, så därför var det lättare för mig att bara ställa om mig mentalt och ha morgon 07 och ert fall kanske 06.

Mitt tips till dig som gjorde ALL skillnad för oss var att i första hand pumpa lite bröstmjölk från morgon mjölken (som är fetare) och ge som stöd till sista måltiden innan natten, (är den 22?). Då får han lite mera att stå sig på och borde då klara sig anser jag 7v gammal till i alla fall 03. Vissa väljer att också ge lite extra ersättning i flaska vid sista måltiden av just samma skäl.

Att bara äta 1 bröst på natten anser nog de flesta av oss BB mammor vara optimalt, då kommer det bli lättare att ta bort fart eftersom de skall bort.
De vanligaste "mattiderna" på natten för många är just 01 och 04 (första månaden) Sen skriver Anna att man tar bort ett nattmål och bara 1 kvar oftast det 04.

Så mitt tips är att satsa på mera mat dagtid och lite extra stöd till natten så tror jag det blir lite stabilare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Tack för svar!

Jag har försökt få i honom mer mat över dagen men det är inte lätt. Jag ammar båda brösten varje gång för jag har inte tillräckligt med mjölk utan det sinar. Erbjuder och trugar med ersättning efter varje mål, men vill bara ha mer på eftermiddagarna och kvällen.
Under natten äter han båda brösten för det räcker inte till.

Kl 21.30 ger jag ersättning för då finns det knappt något kvar men ammar alltid först.

Han vaknar vid 07.15 typ så jag skrev fel, han äter vid 08.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag förstår. då behöver tänka lite extra. Bra att du efterjagar med ersättning och ger inför natten.

Så här jag har svarat många som behöver öka sin mjölkmängd, jag hade liksom lite samma problem :D
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vill du amma så ska du så klart fortsätta med det annars går flaska lika bra :D . Jag hade själv gott om mjölk men efter några veckor ville barnen inte ha den längre utan bara skrek vid amningen. Jag misstänker att kvalitén blev sämre eftersom jag själv blev väldigt smal av amningen och inte hade tillräckligt med fett och näring till mjölken. Jag önskar att jag hade insett detta redan efter första barnet och skippat amningen med andra för att ha haft lugna måltider och en mätt bebis som sovit bättre men det är ju lätt att vara efterklok :wink: . Det viktigaste är att du mår bra, sen om det innebär amning eller flaska eller båda så spelar det ingen roll. På nätterna hade det nog annars varit en god idé med flaska så han blir mätt men frågan är hur det påverkar mjölmängden i övrigt :-k .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag funderar på att amma de mål på morgon/förmiddag och en eftermiddag och sen ge flaska helt eftermiddag och kväll.
Jag tycker inte att amning är särskilt roligt så får fasa ut det. Det viktigaste är ju att Johannes bli mätt och nöjd.
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har man inte så mycket mjölk går det ganska fort att avsluta amningen, jag tror jag pumpade 1-2ggr per dag i typ en vecka. Man får stå ut med lite obehag men verkligen bara pumpa ut det allra värsta. Eller så kan man ju amma mindre och minde, funkar det också.

På natten om man flaskar är det smidigt att koka upp vatten och hälla i termos så det är lagom varmt till nattmålet/ nattmålen 4-7 timmar senare. Jag satte maskeringstejp på flaskorna för att markera hur mycket vatten som skulle i och hade allt på sängbordet, var det två nattmål hade jag två flaskor. Bara att tända ficklampan som man har under kudden( för att inte ge för mycket ljus så bebis vaknar till för mycket), hälla i vattnet i flaskan och skaka ( pulvret hade jag hällt i innan).

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Det är på natten han äter bäst just nu, jag tänker försöka ta bort ett mål amning i taget under eftermiddagen och se hur det funkar. Jag har inte upplevt spända bröst utan det ilar lite ibland men går över snabbt. Hoppas slippa pumpa, det är vidrigt tycker jag. Var superjobbigt på BB de dagarna med pump innan mjölken kom. Borde kanske redan då tagit beslut om flaska. Men ville ge amning en chans.
Johannes 2016-12-26
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Har du testat tillmatningsset? (googla!) Jag fick tipset med vår nr 2.
Det är nån sorts mojäng (påse/flaska) du fyller med ersättning (eller urpumpad bröstmjölk) , sen går det små, små slangar som du tejpar fast på bröstet och som bebis suger på samtidigt som han eller hon diar. På så vis stimuleras mjölkproduktionen samtidigt som bebis får så mkt mat den vill ha och behöver utan att det "sinar" undertiden denne äter.

Testa det! Så håller du liv i amningen samtidigt som du vet att bebis blir mätt :D

Kram
:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu har jag gett Johsnnes ersättning runt kl 18 och 22 och få sover han till kl 03 och sen till ca 06.30. Problemet är att han knappt vill ta bröstet längre. Jag ammar på natten och då går det super men sen vill han inte. Jag har inget emot att sluta amma helt men hur gör man? Jag får spända bröst och härom natten läckte det. Inget ovanligt om man googlar så försöker ge honom bröstet först så att han ammar lite på varje för att få ut det värsta och sen flaska efteråt. Men jag har läst att man ska ta bort ett mål i taget men det är ju svårt om han inte vill ha alls längre... Jag pumpat lite emellanåt för att inte få mjölkstockning men vet inte hur jag ska göra.

De senaste två dagarna har han knappt fått i sig ersättning heller, jag har först ammat och sen gett flaska och få har han tagit ca 60 ml. Får anta att han fått i sig mjölk först och är nöjd för jag trugar rätt mycket men han vill inte. Han har dock sovit dåligt på dagarna så jag misstänker att han är hungrig men det känns som att vi kommit in i en negativ spiral. Det gick ju så bra tre dagar på rak och sen kom detta....
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min erfarenhet av kombinerad amning och ersättning är att de äter mindre då och till sist ratar bröstet helt.När jag gjorde kombinerat åt han från bröstet (ena) i typ 5 min på slutet och drack max 30 ml ersättning. När jag gick över till enbart flaska kom han upp i både 60 och 90 ml snabbt och ökade sen upp rejält ända upp till 200 ml ett litet tag för att sedan landa runt 120-150 ml. Helt plötsligt sov han bättre på dagtid också då :wink: . Inte för att det var lätt att få i honom maten, han drack max hälften och behövde sen minst 30-40 min paus innan man verkligen fick truga i honom resten.

Är målet vid 22 innan han lägger sig eller som du tar upp och matar honom? Runt 2 månader är det dags att lägga tidigare för natten, ca 20.00 brukar funka bra, och införa 11-12 timmars natt med max två nattmål.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Han har ätit 120-150 ml när jag gett flaska och ibland ätit ca 30-60 ml efter amning. Idag har jag pumpat och gett honom i flaska och då tar han det. Får göra så några dagar tills brösten känns ok.

Jag har gett honom mål vid 21.30-22 när han är vaken, när kan man börja lägga dem vid 20? Han är 7 veckor fyllda igår. Ska man då ge 22 målet i sömnen? Aldrig testat att mata honom när han sover, får göra det.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej 7v = ökningsperiod. så lite mera mat dagtid ett par dagar så borde dagssömnen hänga med. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej
Jag har aldrig gett mat vid 22 när de väl lagt sig 20.00 utan vid 01/02 beroende på om du vill låta honom styra tiden eller att du bestämmer den och vagnar/buffar över uppvak innan. Sedan ett nattmål till vid 04/05 och morgon närmre 08 har vi kört och vid tre månader har jag kört 19.30-07.30. Det schemat har vi fortfarande. Vid ca 2 månader brukar det funka att lägga tidigare för natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu har Johannes helt slutat amma, han bara vägrade ta bröstet och jag kämpade i några dagar men har gett upp och ger ersättning. Men han tar inte så mycket som han gjort tidigare och äter därmed var 3e timme. Innan åt han var fjärde timma och bara en gång per natt. Nu tar han ca 60 ml per gång och äter kl 01 och 04. Innan åt han 03.
Jag vet att jag fått i honom 120 ml innan och några gånger 150ml. Är det så att ersättningen mättar mer än min bröstmjölk? Jag har försökt truga i mer ersättning men till slut kräks han bara så jag har fattat det som att han är mätt men vill äta oftare. Kanske kommer det att öka på?
Johannes 2016-12-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"