Lyckas inte med kurandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emsip
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 jan 2017, 20:58

Lyckas inte med kurandet

Inlägg av Emsip »

Är nu på natt 15 med min 7 månaders dotter. Har läst boken flera vändor och känner mig verkligen trygg med min roll i kurander. Men varför får jag det inte att funka? Första nätterna var jätte jobbiga, men märkte ändå ganska fort att de fick framåt. Andra natten lät jag helt ramsande ta över och har inte gått in i rummet sedan dess efter dottern lagts. Gick sakta sakta framåt för varje natt och började se ljuset i tunneln, fast hon vaknade fler gånger än hon "ska" enligt boken men alla barn är olika så vi förstod att de skulle ta lite längre tid bara. Men efter några dagar började de bli sämre och för varje natt blir de bara sämre och sämre. Så nu behöver jag tips på vad tusan jag ska ta mig till. Är de bara så att kurandet inte funkar för vårar barn?vi följer schemat till fullo. Springer inte in i rummet på natten, låter alltid henne få chansen att själv somna om innan jag ramsar. Och jag är absolut inte rädd över att låta henne vara arg.

Så tips på vad jag kan ta mig till.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lyckas inte med kurandet

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Hur ser schemat ut för henne? Vad gör ni för saker på dagarna? Utevistelse? Social delaktighet? Ålträning? Maten?

Du säger "våra barn" har ni kurat något annat barn?

- Du säger: "Men efter några dagar började de bli sämre och för varje natt blir de bara sämre och sämre. "

Vad är det som är sämre? Vad är det som händer? Vad gör ni då? Hur låter hon? Här berhöver du nog utveckla det hela för mig en del.

Mörkläggning? Delas det rum? Väckarklocka? 8-mån ångest?

SOm du märker har jag en hel del fler frågor som behöver svar för att kunna fortsätta hjälpa dig. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emsip
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 jan 2017, 20:58

Re: Lyckas inte med kurandet

Inlägg av Emsip »

Hennes schema ser ut så här

07:00 vaknar och äter en flaska ersättning
08:30 äter macka med mig
09:00 sover 40
11:00 äter lunch. Mat plus frukt
11:40 sover 1 h 40 min
13:30 äter gröt
15:40 sover 20 min
16:30 äter middag. Mat plus frukt
18:00 bus bad
18:30 äter ersättning och bus
19:00 gonatt
Vi lägger alltid henne 19:00. Lägger tillrätta gör solfjäderns och ramsar ut. Tar allt mellan 8-30
Min för henne att somna. Lite gnäll, prat kan bli arg men behöver aldrig ramsa igen.

Hon sover ute i vagnen på dagarna, tar några sekunder för henne att somna så där har vi inga problem. Måste alltid väckas och är jätte trött då
Hon vaknar.

På dagarna försöker vi aktivera henne, vara på öppna förskola, eller vara hemma och leka. Är alltid ute och leker efter vi hämtat storasyster på skolan.
Vi har lite problem med skrattet till godnattet då hon inte har så lätt till skrattet. Men vi kämpar på alla i familjen och hon är iaf glad.

Skrev nog fel om våra barn, köpte boken när storasyster var liten. Vi hade inga problem med sömnen men var nyfiken på den och tänkte läsa på om vi skulle behöva kura. Men vi behövde aldrig använda.

Hon sover i eget rum, med Mörkläggningsgardin.
Det som har blivit sämre är att hon vaknar ofta och är både arg och ledsen. Väntar alltid ut henne iaf hon klarar av att somna om själv, (märkt att ramsar jag för tidigt blir hon bara mer arg och tar längre tid för henne att somna om) vilket hon ofta gör.
Men kan ta sin tid. När hon börjat bli riktigt arg går jah dit och ramsar. Tycker hon är duktig på att lyssna på ramsan men kan lika gärna börja skrika efter ett tag igen. Har sagt sen jag började att blir hon riktigt ledsen kommer jag gå in, men har inte behövt de än. Då de är arg hon låter och inte ledsen.

Hon har aldrig sedan vi börjat kura sovit hela nätter, vilket de känns som att hon borde. Aldrig mer än kanske 3 timmar i sträck någon gång.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lyckas inte med kurandet

Inlägg av Tin »

Hej.
jag tror liten skulle vara mindre trott vid dagsuppvak om ni foljde de naturliga somn passen. 40 min och 1 h 40 minuter skulle vacka liten innan hon gar upp i lattare somn. Battre kora pa 20 min, 45 min, etc som foljer somn cyklerna.

Sa 12 h natt, 45 min, 1.5 h (eller 2 h om ni har en trottis), och 20 minuter skulle funka.

Hur mycket mat ater liten? Det skall vara en hel burk barnmat typ. Sa mycket det gar in.

Vilken typ av lek prata vi om har, det skall vara fysiskt jobbigt. Ala, krypa, klattra. Har far man vara pahittig som manna for att fa leken sa fysisk som moljigt. samma med ute, minste 1 timme fm och 1 timma em. Klattre pa stenar, grava i sanden, upp och sta. Jobba jobb jobba, svetten lackar. Oppna forskolan ar mer sinnesintryck (de ganger jag gick i sverige) man sitter pa en matta och leker, men man kan ju sjalvklart gora det fysiskt med. Hjalp liten klattra upp pa saker osv.

Social delaktighet ar ocksa superviktigt, sitta med vid banken nar mamma lagar mar och greja med en morot. tomma tvattmaskinen (japp, de kan), handla och fa halla i en banan eller plocka med ett paket russin, hjalpa dammsuga, skrubba badrummet osv.

Sen later det som om du har att liten ar arg snarare an ledsen vid uppvak. Manga argisar (man far vara arg) blir annu argare med ramsan och kan istallet stottas med husljud om det behovs stottning. Puffa hart i kuddar och frasiga tacken, andas hogt, hasa runt i tofflorna (om du ar uppe) sa det hort lite ljud in till liten.
Mycket fint jobbat att du lyssnar och avvaktar och att du inte behovt ga in utan lugnar pa plats utanfor dorren ala Safarin.

Lat det ta sin lilla tid, jobba benhart med rutinerna dagtid. En fysiskt trott och riktigt matt liten en kommer sova hela natter tillslut nar mamma ar riktigt overtygande. :)

Heja heja.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"