Hjälp med kurning av 14 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Hjälp ang kur av 14 månaders pojk

Inlägg av Erkkan »

Hej.

Köpte boken som E-Bok men blir inte riktigt klok på den. Körde kurning ca 2 veckor med halvbra resultat .

Min fråga vilka sidor ska man läsa för att få en vettig beskrivning av hur själva processen ska gå till, blev mest bara en enda röra i mitt redan trötta huvud med alla andras historier etc bland själva beskrivningen av kuren!?
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Hej.

Har försökt lösa E-boken men blir mest förvirrad av alla historier som kommer titt som tätt. Behöver hjälp med att sätta ihop kuren!

Har provat 5mm som funkade bra för insomning men i övrigt inte. Körde SHN ca 2 veckor men är osäker på om vi har gjort rätt. Så snälla förklara gärna lite mer ingående hur allt ska gå till.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Personligen tycker jag inte om e-böcker alls, men detta är ju så klart en smaksak. :D

Viktigaste att ta med sig från bokeno och läsa om är "attityden av självklarhet" utan den blir kuren helt verkningslös.

Sen har du kapitel "Säkerhet är trygghet" samt "lugnet" Alla berättelser om hur andra gjort är för pepping. Så läs allt det runt som inte är vad och hur andra gjort.

- Ta fram ett schema.
- Ta fram en rejäl plan A och skriv ner den och sen en plan B.
- Öva verktygen på varandra INTE PÅ BARNET.
- Skriv ut lathunden och sätt på dörren
- Läs under SHN fliken på på hemsidan. http://www.annawahlgren.com/index.php/sova-hela-natten
- Gå in under administrationspanelen ovan och profil och skapa en signatur med barnets födelsedatum och när ni börjat kuren.

Ställ frågor, läs, läs, läs.

Det finns även en klistrad favorit eller vanliga frågor tråd som vi rekmmenderar man läser och tittar på. Tyvärr finns ingen genväg i kuren, eller ta russinen ur kakan på denna, utan man måste veta både HUR, NÄR, och framförallt VARFÖR man gör saker och ting. Tyvärr ingen quickfix i detta, bara hårt och gediget och lugnt arbete. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Hej igen.

Tack för snabbt svar, köpte E-boken lite i stress därför blev det den. Ska försöka skriva ut de stycken du nämner och börja läsa om på nytt idag.
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Hej

Har läst allt en gång till och ska börja kura imorgon. Har dock lite funderingar och så. Schema har vi följt sedan den tid vi provade kura första gången för cirka 1 månad sen, kanske med marginal halvtimme istället för kvart men det blir det ändring på nu.

Schemat ser ut såhär

06:00 vakna
06:30 frukost
Mellis
11:00 lunch
11:30 - 13:30 sova
Mellis
17:00 middag
19:00 gröt pyjamas
19:45 nattslurk mys och skratt
20:00 SOVA

Hade säkert gått att ge mer mat då han är riktigt glad i maten, och då menar jag matvrak deluxe! Tackar och bokar att den biten går enkelt ännu så länge.

Nu dags att sova: jag lägger han tillrätta på mage och har tänkt att buffa 15-20 gånger för att sedan gå över till solfjädern. När det är dags går jag ut med ramsan x 4-6. FRÅGA: ska man överrösta honom hur högt som helst? Vet att han kommer skrika så det hörs till Pajala för det gjorde han sist. Eller ska jag lägga tillrätta och börja om på en gång. Har inga större problem att lyssna på skriket men är mest fundersam över vad som ger bäst resultat.

FRÅGA: bekräftelseramsa? Samma som godnatt ramsan. Men NÄR ska man använda den? Samma med påminnelseramsan? NÄR?

Tänker skriva upp allt som händer samt klockslag så mamman vet och kan se hur jag gjort när hon ska ta över på måndag.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Tin »

Hej,
hela andra levnadsaret skall det vara 13.5 timmar somn pa schemat, nar jag raknar ihop dina far jag 12 h. Sa ni ar 1.5 timmar korta pa somn vilket ar mycket.
Sova hela natten kuren betyder ju just det hela natten, dvs 12 h. Har du last boken bade 2 och 3 ganger?

Sa mitt rad ar att andra schemat till en 12 h natt (6-18) och ha en efter lunch lur pa 1.5 timmar.
Precis som du sager galler marginalkvartar inte mer. Framfor allt under kuren skall man vara nastan pa minuten for att de sma skall fa en chans att fa schemat i kroppen.

Ge han sa mycket mat det bara gar, det kommer ut i nan ande om det blir for mycket.

Hur gar det dagtid? Ar det social delaktighet? Fysisk aktivitet? Skratt till godnattet? Dagen hanger ihop med natten.

Verktyg:
Viktigt är att inte buffa eller vaggan för att söva, utan endast för att lugna. Annars lär han sig aldrig att somna själv och kan man inte somna själv kan man heller inte somna om själv! Lyssna noga, går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom ett kort svar med några buffningar, gå därifrån och gör rejält med husljud så att han inte kan missa att du finns där utanför och vaktar.

Mao kor skratt till godnatt, flyg in i sangen, lagg tillratta, hurtig ramsa uuuuuuuuut. Ramsa utanfor rummet. Endast om han skriker upp sig och behover lugnas tar du till fler och starkare verktyg sasom solfjader eller buff.

Och ja man overrostar med ramsa, med hojta inte hogre bara. Det ar en konst att formedla lugnet med ramsan. Du har val ovat pa nagon?

Bekraftelse ramsan ar samma som vanliga ramsan. När den lille har tystnat så bekräftelseramsar man (med tonfallet "mmmm, så sköööönt det är att soooova"). Ramsan ska ha sista ordet och vara det som följer barnet in i sömnen. Annars blir skriket det sista som barnet hör innan hon somnar och det är inte tryggt.

Paminnelseramsa ar inget sarskillt bara om liten gnolar runt kan man "paminna" att det ar sovdax genom att bjussa pa en ramsa x4.

Skulle rada att lasa boken ett par ganger till, satta en 12 h natt, lasa lanksamlingen har pa forumet och de andra punkterna som TorsMamma radde. Eftersom ni redan "testat" lite metoder sa kommer det bahovas tva stensakra foraldrar med attityden pa topp och alla fakta i ordning. Liten kommer fraga mycket fragor och det ar upp till er att svara med ramsan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Hallåj!

Jodå vi har koll på att det är 13,5 timmar som gäller första levnadsåret, men vi höll på att diskutera fram och tillbaka och kom fram till att vi använder det sömnbehov som funnits de senaste veckorna. Dessa he gått till så här: Nattat han i egen säng i eget rum, somnat efter 5-10 min med hjälp av oss. Sovit ett par timmar och sedan vaknat, oftast har vi sövt om honom och han har sovit 1-2 timme till för att sedan avsluta natten i våran säng. Dessa nätter har legat på kring 10 timmar då han själv vaknar och sitter och små skrattar på morgonen. Dagarnas lurar kring 2 timmar har funkat bra. Givetvis så gör vi om schemat och kör på 13,5 om det är bättre enligt er!.

Dagarna går oftast fint! Leker glatt med andra barn eller för sig själv. Aldrig svårt att få fram ett skratt från honom. Socialt delaktig. Brukar "småleka" eller kela i soffan när han dricker välling för att få fram början av skrattet till gonattet.

Angående ramsorna så var min undran kanske mest om hur högt man vågar ramsa, så att man mitt i allt inte står och halvskriker i dörröppningen, men har det gått såpass högt är det väl läge för att ge beskedet igen istället. Jodå har övat in ramsan!

Vet inte om E-boken skiljer sig från andra böcker men hade bara svårt att förstå hur man skulle använda bekräftelseramsan och påminnelseramsan även fast jag läst kapitlen 4-5 gånger. Kan ju vara jag som är trög också :)

Ska läsa allt 1 gång till nu.

Tack för svar!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag skulle väl säga att bekräftelseramsan kan man tänka att det är den man säger NÄR barnet (precis) har tystnat på ramsan, man avvaktar bara kort och ger bekräftelsen. Tar barnet den är det frid och fröjd annars drar en ny omgång igång sen som svar på barnets protester :wink: . Tänk bara på att pausa mellan ramsorna, låt bebis "svara" ordentligt. Det hjälper inte att ramsa för mycket.

Påminnelseramsa? Ja du, för mig är påminnelseramsa något jag använder t.ex när bebis ligger och gnölar istället för att somna/somna om efter kuren.

12 timmars natt är definitivt att rekommendera. Sen kan man ha 1,5 eller 2 timmars lunchlur beroende på om man har en tröttis eller inte.

Solfjädra, menar du "tryckpressen" där du håller solfjädern tills barnet somnar? Det är ju ett verklig krisverkyg så om det är det du tänker på så hade jag inte rekommenderat den som en standardbörjan i kuren. Jag hade helt enkelt buffat till lugn och sen gått ut med ramsan. Tillrättalägger gör man ju vid behov, ligger han kvar där han ska så är det ju bara att buffa :wink:.Eller menar du att man avslutar buffningen med ett extra solfjäderstryck innan man går ut med ramsan? Där får man vara väldigt snabb med större barn, enligt min erfarenhet funkar det bäst med mindre barn.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Gokväll

Tack för tidigare svar, har varit till all hjälp!
Började som sagt ikväll. Lite försenat sänggående pga vissa omständigheter...

20:30 TL + Buff till lugn ramsan x 8
20:33 ut
20:35 Ramsa x 4 utanför
20:36 TL + Buff till lugn ramsan x 8
20:43 ute
20:46 ramsa x 4 utanför
20:50 TL + buffning till lugn ramsan x 6
20:55 ute
20:58 ramsan x 6 utanför
21:00 ramsa x 8 utanför
21:03 TL + buffning till lugn ramsa x 6
21:08 ute
21:11 ramsa x 6 utanför
21:16 TL + buffning till lugn ramsan x 6
21:20 ute
21:25 ramsa x 6 utanför
21:28 TL + buffning till lugn ramsa x 4 + bekräftelseramsa x 8
21:34 TYSTNAD

Skickat ut tanten i förrådet att sova, så sitter med spänning och väntar på vad som ska ske.
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Kan tilläggas att han skriker ganska hårt när man är på första versen i ramsan. Kunde känna lite lugn från hans sida ungefär kl 21:00 när man ramsade.

Varje gång jag gick in i rummet la han sig pladask ner i sängen ( ställer sig alltid och skriker och trampar ). Ibland tom på mage med armarna fram.
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Rond två.

22:50 vaknar av oplanerat högre ljud i huset
Testar ramsa men börjar vakna till
22:51 TL + buffning till lugn ramsa x 6
22:54 ute
22:55 ramsa x 6
22:58 TL + buffning till lugn ramsa x 8
23:02 ute
23:04 ramsa x 6 + be ramsa x 4
23:07 TL + buffning till lugn ramsa x 8
23:11 ute
23:14 ramsa x 6
23:16 TL + buffning till lugn ramsa x 6
23:20 ute
23:21 TL + buffning till lugn ramsa x 6
23:25 ute
23:26 ramsa x 8
23:27 TL + buffning till lugn ramsa x 8
23:33 ute
23:35 TL + ramsa x 8
23:41 ute
23:48 TL + buffning till lugn ramsa x 6
23:57 ute
00:00 ramsa x 6
00:04 TL + buffning till lugn ramsa x 6
00:12 ute
00:16 ramsa x 8
00:18 TL + buffning till lugn + SF ramsa x 4
00:28 ute
00:32 ramsa x 6
00:36 ramsa x 8
00:38 TL + buffning till lugn ramsa x 6 + bekräftelseramsa x 10
00:46 lägger sig under ramsan och tystnar, kör bekräftelseramsan under tystnad enligt ovan.

När jag ramsar går jag ut under början av andra versen, hinner halvvägs till dörren innan han far upp och kikar och börjar gråta. Fortsätter bakom dörren...
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

När jag skriker "ute" menar jag att jag är klar. Har ramsat färdigt utanför dörren osv.
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Erkkan skrev:Rond två.

22:50 vaknar av oplanerat högre ljud i huset
Testar ramsa men börjar vakna till
22:51 TL + buffning till lugn ramsa x 6
22:54 ute
22:55 ramsa x 6
22:58 TL + buffning till lugn ramsa x 8
23:02 ute
23:04 ramsa x 6 + be ramsa x 4
23:07 TL + buffning till lugn ramsa x 8
23:11 ute
23:14 ramsa x 6
23:16 TL + buffning till lugn ramsa x 6
23:20 ute
23:21 TL + buffning till lugn ramsa x 6
23:25 ute
23:26 ramsa x 8
23:27 TL + buffning till lugn ramsa x 8
23:33 ute
23:35 TL + ramsa x 8
23:41 ute
23:48 TL + buffning till lugn ramsa x 6
23:57 ute
00:00 ramsa x 6
00:04 TL + buffning till lugn ramsa x 6
00:12 ute
00:16 ramsa x 8
00:18 TL + buffning till lugn + SF ramsa x 4
00:28 ute
00:32 ramsa x 6
00:36 ramsa x 8
00:38 TL + buffning till lugn ramsa x 6 + bekräftelseramsa x 10
00:46 lägger sig under ramsan och tystnar, kör bekräftelseramsan under tystnad enligt ovan. SOVEr

När jag ramsar går jag ut under början av andra versen, hinner halvvägs till dörren innan han far upp och kikar och börjar gråta. Fortsätter bakom dörren...
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Resten av natten såg ut såhär.

02:23 TL + bekräftelseramsan x 15
02:24 sover

04:22 bekräftelseramsan x 12 utanför hela tiden
04:23 sover

04:38 TL + bekräftelseramsan x 12
04:39 sover

06:20 TL + ramsa x 6
06:22 ute
Höll på så fram till 06:40 och fick sen börja om med buffning till lugn tills det var dags för gomorron
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Så ni är igång.

Snälla snälla, läs alla mina punkter en gång till är ni rara och genomför dessa. :wink:

Under länken ni fick av mig finns också verktygen extra beskrivna och där kan ni repetera ramsan. :D

Bekr. ramsan ges när barnet är tyst och inte mer än X4, den bekräftar bara kort, precis så här! :D Gör man den X6 eller X8 är det en vanlig ramsa för att ge olika besked, och skall då igen avslutas med en ny Bekr. X4.

Så om jag nu förstått er rätt, så samma sekund du kliver in i rummet, lägger han sig ner och vill ha "buff"? Då är ni i buffträsket!
Så om ni känner att ni verkligen MÅSTE gå in i natt, om du tar i dörren och märker att han då lägger sig, vänd DIREKT och ut med ramsan. :eink:
Glöm inte göra helt andra ljud utanför hans rum, så som dammsugare, städning, klirra i köket osv... Rejält höga ljud behöver dessa barn, så de får något annat att lyssna på än sitt eget klagande. :D

Ang. Schemat, när jag läste lite så såg jag 13 tim. 11 tim natt och 2 tim dagslur. Funkar 2 tim dagslur, kan det vara värt att bara lägga läggningen 30 min tidigare. :D
Men om han sen skall börja förskola m.m. rekommenderar jag starkt 12 tim natt!

Sen ser jag på schemat att ni har detta:

"17:00 middag
19:00 gröt pyjamas
19:45 nattslurk mys och skratt"

Här skulle jag rekommendera er att slå ihop gröt/nattslurk till en! Han behöver inte äta 3 ggr på 2,5 timme. Vi brukar säga 3,5-4 timmar mellan måltiderna. 4 måltider (inkl. mellis) och en kvällsslurk som fyller på det man kanske inte fick i sig på dagen.

Lycka till inatt nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "