kissar i sängen ibland, helt torr annars

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

kissar i sängen ibland, helt torr annars

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Min son fyllde tre i september och är sedan våren helt torr dagtid. Jag väntade med att ta bort nattblöjan tills den varit torr i två veckor, vilket hände senare på sommaren, med påföljden att han sedan flera nätter på raken vätte sängen. Vi tog blöjan tillbaka (satte på den då han sov eftersom han vägrat ha den annars) och den var åter torr i flera veckor tills den igen var våt. Nu har han igen kissat ner sig tre nätter i följd efter nästan tre veckor av torr blöja.
Inget annat ändrar - han dricker varierande under dagen, det verkar inte påverka. Han kissar innan han lägger sig och har regelbunden rytm.
Är hormonutvecklingen såhär ojämn i början eller vad skall jag tänka om det hela? Fortsätta med att dra på en blöja varje natt?
Dottern hade aldrig någon olycka efter att hon en gång blivit natt-torr. Därför är jag osäker på hur jag skall tänka.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kissar i sängen ibland, helt torr annars

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Min son hade detta och har fortfarande så. Torr i långa perioder och sen kan kissa både 1-2 ggr/natt i några nätter.
Jag märkte i just vårt fall var det så att han sov lättare och ville ha koll och då kissade han inte på sig. Men till slut tog liksom tröttheten ut sin rätt och då sov han så hårt att han inte vaknade av det.
Det enda råd jag har är ha rejäla underlägg i sängen, ha nya underlakan beredda om han vaknar så ni kan byta.

Kan också säga att vi har aldrig sovit så dåligt och lite som när blöjan togs bort... :wink:

Detta är vad jag förstår MYCKET vanligare för just pojkar och deras hormoner. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"