Akut hjälp - påbörjad kur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack för det snabba svaret!! Väldig skönt att få lite stöd!!

Vad bra, då kör jag på med ramsan, det var det jag tänkte också men skönt att få det bekräftat!! :-)

Ja, nu läser jag på ännu mer så att jag är så redo som jag kan vara när han vaknar nästa gång!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

Heja heja =D> :thumbsup: =D>
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Han sov hela natten!!!! Tjohoooooo!
Kan inte förstå att han somnade av sig själv och sen sov ända till kl 7!! :D :D :D
Nackdelen är ju dock att jag inte kunde öva in ramsan något mer i natt! Men just nu känns det som ett i-landsproblem, haha! :lol:
Nu ska det bli spännande att se hur dagsluren går! :? När han sover i sin säng på dagen brukar han alltid vakna till efter 30 min typ och vara ledsen!
Men jag får se till att ta till en positiv attityd även då!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Oj vilken misslyckad dagslur!!!

Känns som jag gjorde alla fel man kan göra!!

Så här blev det:
12.05 Glad i säng! Tillrättaläggande och Rx4
12.08 Rx6 (ARG!!!)
12.15-12.17 Besked + SF + Rx4
12.22 Rx6
12.28 Rx4 (fortsatt superledsen/arg)
12.34 Tillrättaläggande + Rx6
12.37 Rx4 (lugnar sig fortfarande inte)
12.43 Rx4
12.48-13 Besked + SF + BRx4
Sov
13.30 Vaknade till
13.31 Rx4
13.25-14.05 P Besked + SF (tog ett tag innan han blev lugn och sen slutade det med att jag satt kvar medan sonen halvsov från och till, jag vet, katastrof!!!)

Jag var självsäker i början och körde på men till slut kände jag att ramsan verkligen aldrig tog och att han inte skulle hinna sova nåt om han ens somnade alls innan luren tidsmässigt var slut!

Men men, nya tag ikväll och imorgon!

Ett par frågor om dagsluren:
1. Om han verkligen protesterar länge, ska jag ändå köra på med den eventuella konsekvensen att han är vaken i de två timmarna eller endast får en kortare sovstund? Och sen helt enkelt ta att han är trött på eftermiddagen/kvällen sen?
2. När han vaknar till under dagsluren (som nu efter 25 min), ska jag köra på stenhårt med ramsan direkt med risk för att han eventuellt är ledsen och aldrig somnar om fram till att dagsluren är över?

Jag vet att jag inte ska gå in med tanken att det kommer gå dåligt men förstår samtidigt att det antagligen inte kommer gå från att han aldrig sovit bra i sängen på dagen till att han sover som en dröm på en dag... :-)

Alla slags tips mottages gärna!!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Uppdatering efter kvällens läggning:

19.28-19.30 Besked + SF + Rx4
19.32 Rx4 (mjukare ramsa, tror den första lät lite för hård)
19.40 Tyst - BR x 4

WOW!!! Vilken förbättring!! Sonen somnade på 10 minuter! Helt fantastiskt! Då måste ju ramsan tagit! Jag som var lite besviken på mig själv efter dagsluren. :roll:
Får se om/när han vaknar upp i natt och hur det går då (lite nervös för uppvak känns betydligt svårare) men just nu firar jag med en god kopp te! :D :D :D
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

Oj vad du kurar :shock: =D> =D>

Inte mycket mer att säga än KEEP GOING STRONG :lol:

Angående dagsluren skulle det inte förvåna mig att han tar ramsan bättre redan imorgon. Lite förebyggande åtgärder kan vara att mörklägga rummet lite, inte som på natten, men gärna ordentligt dunkelt. Och husljud, typ musik och dammsugare :mrgreen:

Sov så gott i natt nu allihopa :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack för pepp!!

Så här gick natten sen:
00.27 - Vaken, Rx4
00.30 - Rx4 (superarg)
00.33-00.35 Besked+SF+Rx4
00.39 - Rx4
00.41 Tyst till och från...
00.47 - BRx4
00.48 - Ledsen igen
00.51 - Rx4
00.56 - Tyst en minut sen ledsen igen
00.58 - Rx4 (Arg!!!)
01.04-01.07 Besked + SF + Rx4 (superarg!!!)
01.12 - Rx4
01.20 -Rx4
01.26 Tyst från och till
01.32 BRx4

Typiskt, han somnade nästan om efter 20 min!! Istället tog det en timme. Men ändå första gången på väldigt länge som han somnade om själv under natten!!! :-)

Nu får vi se hur dagsluren går idag! Totalt snökaos så ändå glad att jag inte ska promenera två timmar med honom i vagnen!!! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Nej, den här dagsluren fortsätter krångla. Inte så konstigt dock egentligen för i princip varje dag sedan han föddes har jag promenerat med honom när han sovit på dagen... Jag tror att han förknippar sängen med att bara sova på natten och tror att det är det som händer när jag försöker lägga honom där på dagen... Men vi kämpar på! Nya tag vid dagsluren i morgon, då kanske ramsan äntligen tar! Idag var han bara arg och ledsen och när han till slut somnade vaknade han supertrött efter 25 min... :( Hmm...
Dock himla glad över att slippa gå ut och promenera i snökaoset idag!! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Läggning natt 3: (sedan nystart)
19.24-19.26 Besked + SF + Rx4
Ledsen i typ 2 minuter
19.32 BRx4

Alltså WOW!!! Jag sitter nu med en kopp te och en skiva nybakat bananbröd i soffan några minuter efter att jag lagt honom med ett leende på läpparna. Helt fantastiskt!!!
Oavsett hur natten går sen har det aldrig gått så här fort att lägga honom! Magiskt!! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

=D> :lol: =D>

Du styr upp det hela superfint. Kuren är som du märker inte en spikrak väg. Att en läggning strular betyder inte att allt är kört utan att du har en ny chans att befästa lugnet och säkerheten. Ramsan har satt sig nu - bra jobbat =D> :thumbsup: låt den nu bli en god vana.

God natt :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Uppdatering natt 3:
20.25 - Vaken, Rx4 (tyst från och till)
20.34 - BRx4
Somnade om själv på fem minuter enbart med ramsan! Första gången det gått!
00.30 - Vaken, Rx4
Ramsade sen 00.33, 00.36, 00.41, 00.46 och 00.50 (nästan på väg att gå in!!)
Efter sista ramsan blev det dock tyst till och från
00.56 - BRx4
Det tog 30 min. Ändå så glad att han somnade om med ramsan! Tjoho!!!
Han vaknade igen 05.45, då blev jag rädd att han inte skulle somna om så gick in med SF tills han somnade igen) eftersom jag var rädd för den dåliga dagsluren och tyckte att det skulle vara så mycket bättre om han sov till kl 7 då åtminstone). Fel jag vet så i natt blir det nya tag med ramsan under vargtimmen!!!

Själv är jag lite trött idag men ändå glad över hur natten gick! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av TorsMamma »

Alldeles strålande fint jobbat. Precis så här skall det gå till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Å tack!!! Blir så glad av allt stöd!! :)

Men den här dagsluren blir jag inte klok på!! :(
Sonen är bara superledsen, ramsan tar inte alls, slutar med att jag efter massor av ramsor och besked ger SF in i sömnen. Sen vaknar han efter 20-30 min och är supertrött och superledsen och kan inte somna om.

Någon som har tips på hur jag går vidare?

Det känns inte som att poletten kommer trilla ner om jag fortsätter så här... :)

Ska jag stå längre med SF vid första beskedet tills han i nästan somnar och inte bara är lugn? Ska jag ge fler besked och färre ramsor? Ska jag i ett par dagar ge SF tills han somnar direkt och sen istället fokusera på uppvaket?
Nu känns det bara som att han är livrädd för hela grejen med att sova i sängen på dagen... :(
Och ändå har jag dunkelt i rummet, ljud i lägenheten etc. Som ni hör känner jag mig lite uppgiven för tillfället.
Någon som sett någon annan tråd med liknande problem?
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Uppdatering:

Igår natt (natt 4):
Läggningen gick bra!
Var bara inne i en minut vid Beskedet, sen krävdes en ramsa (ledsen några minuter) och en bekräftelseramsa. Tjoho!
Han vaknade sen en gång vid 20.30 (tog 15 min innan han somnade om) och en gång 22.45 (där tog det 30 min. Först blev han bara arg av ramsan men sen plötsligt när jag sade den för typ femte gången så tystnade, lade sig ner och somnade om!!).

Idag var jag tvungen att "fuska" under dagsluren och låta honom sova i vagnen eftersom jag skulle på ett läkarbesök 13.30. Han brukar vara världens mest lättväckta bebis men idag sov han först genom värsta terrängkörningen pga all snö, sen upp genom en hiss och vidare en stund i ett rum där vagnen stod still och folk pratade! Helt otroligt!! :-) Händer verkligen aldrig annars!! Då vaknar han så fort vagnen stannar! Eller av minsta ljud!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Tin »

Hej
Först blev han bara arg av ramsan men sen plötsligt när jag sade den för typ femte gången så tystnade, lade sig ner och somnade om!!).
Ser man pa, liten har borjat lyssna pa ramsan. Fantiskt bra jobbat. Och nar man plotsligt har hittat den goda nattsomnen, da brukar det smitta av sig pa den goda dag somnen. Somn foder somn.

Jobba vidar pa dagurarna hemma i sang, klart han kommer protestera lite/stalla fragor. I sa manga manader var det ju pa ett annat satt, och da maste man ju fa fraga lite vad i allsin dar det ar som pagar. Ju mer attityd du har och ju tryggare svar du ger, desta tydligare kommer budskapat vara for liten. Japp, vi sover inne numera.

Backa sa mycket det gar med verktygen, man ska inte behova SF en ettaring. Satsa istallet pa massor med mat och hysteriskt mycket skrattet till godnattet. Sen plupp i sang i morkt rum, mamma ut, pa med musik och rumstera om med viktiga husljud. Du ar upptagen! Liten skall sova! Du Skriks det upp sig a det valdigaste ramsar du. Glatt men bestamt. Du finns dar, har kan vara trygg, med du skoter ditt.
Las en svang om Safarin igen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "