7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mellow
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 13 aug 2010, 10:29
Ort: Stockholm

7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Inlägg av Mellow »

Hej!

Vi kurade vårt tredje barn här med start för någon månad sen, hon är nu 7 månader. Allt har gått bra men med vissa saker vi fått jobba hårdare för än andra. Nu har det gått några veckor som känts stabila över lag MEN vissa nätter vaknar hon (oftast runt 2 eller runt 4) och liksom fastnar i sina frågor känns det som. Det börjar med ett ganska svagt/lugnt "ao:ande" lite klagosång och ökar sen i volym men blir liksom inget annat. Alltså jag upplever henne inte som arg eller ledsen utan mer som att hon kämpar sååå hårt med att få komma till ro igen. Jag har inväntat för att först se om hon klarar det själv (vilket hon också gör vissa nätter och vissa nätter är hon tyst HELA natten också ska tilläggas) när jag märker att ojandet inte avtar har jag ramsat och jag tycker att hon svarar bra på det till en början för hon börjar direkt mer gny och hon försöker ännu mer att komma till ro. Oftast blir hon tyst här och är tyst i några minuter, ibland tyst i upp till 10-15 min, och sen är det igång igen. Såhär kan hon sen ligga i 1-1,5 h och jag bryter in med jämna/ojämna mellanrum och försöker hjälpa till att bryta. Efter andra ramsan (alltså när hon inte svarar med att somna om efter två ramsor) har jag gått in och lagt tillrätta och solfjädrat och vid två tillfällen buffat till ro, en natt höll hon på i över 2 h och mitt psyke orkade inte mer så jag tog upp henne och ammade till sömns och la sen ner henne igen. Denna enda gång var dock flera veckor sen och jag upplever inte att den gången "förstörde" kuren i sin helhet utan många nätter direkt efter sov hon sen helt utan uppvak. Nu är min fråga: vad ska jag göra när det blir såhär och hur hjälper jag henne? Jag upplever mig ganska tydlig och har hållit mig till kurens alla gyllene regler denna gång och det har gjort att alla verktyg biter som de ska och trots gupp på vägen har jag "stått på mig" för hennes goda sömns skull men detta råder mitt psyke inte på utan jag tycker så synd om henne. Vet inte om det spelar någon roll men innan vi kurade henne sov hon 6 månader i min famn och skötte amningen själv på nätterna (alltså låg vid bröstet hela nätterna igenom) och hon sov bra på nätterna men helt bedrövligt på dagarna. Hon kunde sova allt mellan 15 min och 2 h TOTALT på en dag och då var det vid bröstet eller i en vagn i ständig rörelse som gällde.

Hennes schema:
7.00 vakna (glad morgon)
7.30 frukost
Utevistelse
9.15 välling
9.30-11 sova
11.30 lunch
13.45 välling
14.00-15.30 sova
Utevistelse
17.00 middag
18.30 välling
Skrattet till godnattet
19.00 sova

Vad göra?
Mitt första :heart: föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra :heart: föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje :heart: föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag undrar var ni fått schemat ifrån då det inte följer några av våra standardschema? Två lurar är lite i minsta laget till en sju-månaders, det brukar vi inte ha förrän vid 8-9 månader. Ett lämpligt schema i denna ålder är 12 timmars natt, 45 min fm-lur, 1,5 tim lunchlur och 20 min em-lur. Är hon precis sju månader eller närmre 8? om det senare är fallet så kan man gå på två lurar direkt men då ska de vara 45 min fm-lur och 2 timmars lunchlur.

Jag tror att förändringarna i schemat kan hjälpa till med de nattliga uppvaken eftersom hon har en så pass lång lur ganska nära läggdags att det påverkar natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mellow
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 13 aug 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Re: 7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Inlägg av Mellow »

Hej och tack för svar!

Ja just det, det vet jag att man rekommenderar tre lurar för så små barn men det står också att man ska följa barnets nuvarande rytm när man gör schemat och redan innan kursen var hon lite inkörd på att sova just de tiderna och dessutom var vår erfarenhet av schemat när vi kurade vår äldsta dotter att alla lurar utom den första krånglade på dagarna när vi hade tre lurar och när vi bytte till två så blev dagen så mycket bättre = mindre ledsen och trött iom att hon var så otroligt ledsen vid just nattningen vid alla lurar. Så helt enkelt så tog jag storasysters schema och återanvände. Om lösningen kan ligga i dagskurserna är jag naturligtvis beredd att ändra schemat. Hon fyllde 7 månader för två dagar sen så ska jag ändra till tre nu och sen ändra tillbaka om ca 1 månad eller ska jag skjuta tillbaka eftermiddagsluren lite nu så att hon sover 13.30-15.00 ist? Tycker bara att 90% av dagarna och nätterna flyter på så bra just nu men som sagt så är det så påfrestande att höra henne kämpa med att komma till ro.
Mitt första :heart: föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra :heart: föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje :heart: föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
Mellow
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 13 aug 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Re: 7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Inlägg av Mellow »

Ja nu läste jag fel i ditt svar.. så alltså om jag bara kör på två lurar så skulle schemat kunna se ut såhär:

7.00 vakna
9.30-10.15 lur 1
11.30 lunch
12.30-14.30 lur 2
19.00 natt

Har jag förstått dig rätt då?
Mitt första :heart: föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra :heart: föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje :heart: föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
Mellow
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 13 aug 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Re: 7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Inlägg av Mellow »

Nu har jag klurat lite på schemat och märker att jag är lite besatt av att hon ska äta precis innan hon ska sova men jag ser på de exemplen i boken att det inte alls behöver vara så. I exemplen men oliver och Laura 7 och 8 månader så äter de frukost och sen går det 2,5h innan luren och sen är det mat först EFTER luren. Hur ser detta schema ut i era ögon:

7.00 Vakna
7.30 frukost
9.30-10.15 sova 45 min
10.30 Lunch
12.00 Välling
12.30-14.30 Sova 2 h
15.00 Mellanmål
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova för natten

Väckte henne redan idag efter 45 min efter fm. Luren och då var hon så trött så jag hade jättesvårt att få henne att öppna ögonen men det är väl en vanesak antar jag. Hon är van nu att få 1.5 på förmiddagen.
Mitt första :heart: föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra :heart: föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje :heart: föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 7-månaders fastnar i "frågor" på natten

Inlägg av Tin »

Hej,
schemat kan du ju knapa ihop som du vill och som passar familjens rytm, bara somn timmarna stammer. Sa ditt schema ser bra ut, manga kor scehman efter boken. Jag och manga andra foredrar daremot att lagga maten narmare lurarna, en del av oss har hungrisar och en del av oss behover lagga schemat sa for att skramma ivag hunger vargarna hos mamma eller pappa. Men det ar upp till er och vad som fungerar for er, om DU ar overtygad om schemat och kan verkstalla det med en attityd av sjalvklarhet, da funkar det.

Allt tar 3 dagar och garna enn uppfoljningsvecka sa liten kommer hajja, och kroppen anpassa sig. Ge det den tid det tar bara.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"