2 st 14 månaders

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
gammelfarmor
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 okt 2016, 17:23

2 st 14 månaders

Inlägg av gammelfarmor »

Hej! Hur agerar man som bäst när följande situation uppstår: 2 mammor träffas hos den ena,de sitter på golvet med varsitt 14 mån barn. Hemmet är flickans och pojken med mamma hälsar på . Barnen plockar upp leksaker och flickan tar av pojken ganska bryskt allt han håller i, men ger även honom tillbaka saker. Pojken blir ledsen och mammorna säger till med diverse ord och tillrop och till sist är allt ett enda kaos med tillsägelser hur man "uppför" sej mot kompisen. Båda barnen är ledsna. Själv sitter jag bara och iaktager allt och upplever att detta kan inte vara "rätt" signaler till småttingarna. Skuld och skam känns av. Vad är bättre att göra? Kan man inte bara låta 2 så små barn vara lite ifred med det dom gör utan vuxnas inblandning men ändå närvarande såklart. Hur mycket ska vuxna lägga sej i och "fostra" efter sina normer i denna situation? Tacksam för svar.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 2 st 14 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit! :D

Nu är jag ingen expert alls men om du är bevandrad i Barnaboken så vet du ju att Anna skriver om ettåringen som en solstråle och att det är lika uselt som verkningslöst att försöka "uppfostra" så små barn. Nej, ajabaja och "Fyy" säger man helt enkelt inte till så små barn, så din känsla är helt rätt tycker jag. Tyvärr har jag själv märkt att kraven utifrån (troligen för att så många ettåringar då börjar på förskolan, vilket jag och AW för övrigt tycker är på tok för tidigt) på att "uppfostra" barnen kommer väldigt tidigt. Som om ettåringar kan föra sig!! Haha! Det är ju ett skämt, de har ju inte alls koll på handling och konsekvens.

Jag har själv en 14 månaders nu och han blir också totalt förtvivlad om någon "skäller" på honom. I den åldern är det ju SAKER som är meningen med livet så istället för att försöka få barnen att leka fint ihop (vilket ettåringar inte gör så många sekunder i taget) så skulle jag avleda med någon fin sak, och skilja på barnen i stället för att börja "uppfostra". Mer om förhållningssättet finns förstås i Barnaboken. Jag tror tyvärr inte att det hjälper att prata med föräldrarna, bara att försöka att själv inte trilla i samma fälla utan försöka föregå med gott exempel och förhoppningsvis visa att det är mycket bättre!! 8) Social delaktighet är förresten ett fantastiskt medel för att få barn att jobba ihop!

Jag har ibland försökt ta upp detta att det är onödigt tidigt att börja "skälla" och "neja" barnen med andra föräldrar, svaret jag får är oftast: Men de måste ju lära sig!! :roll: :evil: Så ödsla inte för mycket tid på det, var istället en förebild genom att ta hand om barnen på det sätt du anser är det rätta.

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
gammelfarmor
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 okt 2016, 17:23

Re: 2 st 14 månaders

Inlägg av gammelfarmor »

Tack Ylvispylvis, nu kan jag gå vidare :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"