3 månaders kille som inte vill komma till ro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

JA, det tar tid att jobba in ett schema :lol: , vissa bebisar hänger på direkt men många behöver tid för att få schemat att sätta sig i kroppen. Jag tycker att du ska ha första luren efter 1,5 timme om han verkar trött då eller 1,45 om det funkar. Resten av lurarna får då skjutas lite så att kvällspasset blir det längsta vakenpasset(dock inte mer än tre timmar max). Det är lite olika vad de klarar, min äldste klarade bara 1,5 timme vaken alla pass fram till 6 månader :shock: medan min yngste fixade 3 timmar på kvällen vid 4 månader.

Tycker du att han är väldigt trött på fm så att det skulle behövas en 1,5 timmes lur eller att vakentiden blir för lång på de andra passen, i så fall kan man ha den längre luren men försök annars med 45 min.

Att vakna efter 40-45 min är klassiskt, det vi kallar att de skarvar på lurarna, dvs vaknar efter 45 min fast luren är 1,5-2 timmar. Jag hade samma sak själv så jag vet. Det ger sig så småningom om man verkligen använder verktygen sparsamt, för oss blev det bättre efter hand men riktigt bra när jag gick över till ramsan.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Tror bara han orkar 1,5 timme i sträck. Han blir så himla gnällig sen. Då får vi bara gå och bära på honom hela tiden för att han ska vara nöjd.

Men hur ska jag tänka då? Vaknar 6:00 och äter sen kommer första luren vid 7:30 som då blir 1,5 timme. Sen mat vid 9:00-9:30. Ska jag lägga långluren vid 10:30-12-30 då? Men hur ska han orka hela eftermiddagen då? Hur tänkte du? Hur såg ditt schema ut när ditt barn bara orkade 1,5?

Hur ver man att ens barn är beredd att skippa nattmålet? Om han sover över med nån timme ska man vagna bort det så?

Kramar
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

När de bara orkar 1,5 timme i sträck får man ha 2,5 timmes lur, inget jag direkt rekommenderar då det gör en fruktansvärt låst(vägrade sova i vagn). Lite gnäll kan man stå ut med en period tills de vänjer sig, så här i efterhand hade jag nog stått på mig lite mer med att försöka.

Kanske kan du köra något i denna stilen, då har du två vakenpass på 1,30 och två på 1,45. Hade något sånt för min minsting vid 3 månader.

06-07.30 vaken(mat direkt)
07.30-09 sova
09-10.45 vaken(mat 9.30)
10.45-12.45 sova
12,45-14 vaken (mat 13.00)
14-15.30 sova
16.15-18.vaken(mat 16.30 +extraslurk innan läggning)

Med nattmålet får man känna sig fram: är bebis superhungrig när nattmålet infaller?hur hungrig är han på morgonen? sover han över av sig själv(sker inte alltid för alla)? känner man att man är säker på att bebis är mätt nog för att klara hela natten så vagnar/buffar man bort uppvaket.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Då provar jag med det schemat. Men funderar på att ändra till ett 07:00-19:00 schema. Kan man göra det när man vill eller ska man göra det senare?

Det där med ramsan har jag inte riktigt förstått. Har läst men förstår inte riktigt!

Kram, ha en trevlig helg!
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tja du borde kanske ta ett 20-08 schema så är du på rätt spår tills vintertiden :lol: , men vill du ändra så gör det nu annars är det två timmar du ska ändra det när vi flyttar tillbaka klockan.

Ramsan funkar på samma sätt som verktygen och tar över helt vid 4-6 månader. Du kan börja redan nu att smyga in ramsan två verser vid kvällsläggningen(om den är smidigast) och sedan vid alla läggningar. När man väl är igång ordentligt så drar man fyra verser vid varje läggning och när man tycker det känns som det är dags att kunna förlita sig på ramsan som fullt verktyg låter man den ta över. Om bebis vaknar ramsar man istället, lika sparsamt som vagning. Det är inte orden i sig som är viktiga utan attityden bakom dem. Jag kör med Godnatt, godnatt, sov så gott både dag och natt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Ja just det. Vi ska ju ställa om klockan snart. Då får vi skjuta på det då. Har kört 19-07 schema nu ett par dagar. Känns dumt att ändra direkt eller det kanske det inte är?

Okej, låter smidigt. Men oftast när vi lägger ner honom för att sova börjar han skrika. Hur länge ska man vänta tills man drar ramsan och vagnar? Jag har börjat vänta allt längre mellan vagningarna. Ibland somnar han om själv efter skrik i 2 min. Men idag på eftermiddagsluren lär jag honom skrika för jag tänkte att nu ska jag banen mig inte vagna. Men han gav sig inte. Han fick 3 månaders vaccination igår och har haft lite feber idag så tror kanske att det kan ha vart det. Kommer han sova över skarvarna så småningom? Känns så hopplöst ibland. Men jag ska banen mig inte ge upp!!

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Kör på med 19-07 så får du ta ändringen när den kommer.

Ramsan drar du två verser lite tyst medan du går ut ur rummet direkt när du lagt ner honom. Vaccinationen kan ställa till det så det kan ha varit det som spökade, ibland får de feber av den.

Japp han kommer att sova över skarvarna men det tar tid och arbete. Jag fick som sagt jobba rejält med vår lillebror som var en riktig skarvare :shock: men det tog sig vid 3 månader, DÅ började verktygen ta ordentligt och jag hade hållit på i nästan två månader att verktyga då :idea: . När ramsan tog över helt blev det nästan skarvfritt faktiskt.

Det finns några filmklipp på youtube där man kan se Anna visa Marin Melin hur man vagnar( del1 och del 2), nu gör hon tryckpressen samtidigt så man ska inte göra den när man bara vagnar, det hon visar är när barnet är hysteriskt och inte vill lugna sig men du kan kanske få en uppfattning om hur vagningen ska gå till.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Jag försöker alltid köra ramsan när han ska sova men så fort jag lägger ner honom börjar han skrika. Ska jag fortsätta köra ramsan tills han tystnar? När han sedan vaknar i skarven ska jag vara där direkt så och köra ramsan?
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Eh #-o , nu är jag inte med...

Ramsan är inte det verktyg du använder än ju och ska bara smygas in bakvägen så länge som vi pratade om. Då säger du tyst två verser vid läggning undertiden du går ut. Protesterar han sen får du gå in igen efter en stund och buffa/vagna med ramsan fungerar inte förrän den är det enda etablerade verktyget (brukar vara tidigast vid 4 månader men ofta 5) så den ska du INTE använda. Du verktygar på med ditt vanliga verktyg helt enkelt, i skarvar och vid protester vid läggning.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Jag smyger in ramsa. På nätterna och även på dagen två ggr. Är det okej?

När kan man sluta vagna? Idag har jag vid båda sovpassen låtit honom ligga och gnälla och skrika lite innan han själv lugnar sig och somnar. Det har som högst tagit 4 min. Är det okej eller ska jag fortsätta vagna?

Kram
18-10-07
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tolkar det som om vagning ar ditt huvudverktyg och liten sover i vagn.
Nar du lagger for lur eller natt kor (efter du fatt liten att skratta) plupp ner i vagn pa mage, lagg tillratta, vagna raskt fyra tag, skaka i handtaget, lamna rummet med en viskande ramsa. Det ar denna viskande ramsa som ar att smyga in ramsan bakvagen, dvs det ar inte huvudverktyget an, men liten hor den vid sovdax varje gang och kommer koppla det till sov. Gor du detta sa ar det finfint, men vet inom dig att det ar vagningen som ar verktyget. Sa skriker liten upp sig sa ar det 4a nya vagntag som behovs.

Sluta vagna?
Tillslut kommer lagga sig utan minsta pip (nar poletten trillar ner hos liten att sova ar underbart)men aven da ska du dra dom dar forsta 4a dragen och ett handskak for att markera att: nu ar det sovags. Tillslut racker det tom med att bara skaka i handtaget for de flesta. Daremot handlar verktyget da mer om att gora det overtydligt for liten att det ar sovdax, bebis behover visserligen inte hja;lp att komma till ro langre men fortfarande skall man skicka det dar overtydliga budskapet till liten.
Sa det ar stralande att liten inte bhover vagnas for att komma till ro, mycket bra jobbat mamma :), sluta daremot inte att ge liten sovbudskapet, plupp ner i sang, 4a drag, handtagsskak och lat liten skota resten sjalv.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Precis, jag vagnar. Det går bara bättre och bättre! Idag somnade han efter typ 2 minuter och en vagning på fyra drag. Helt fantastiskt. Det gör verkligen skillnad när man drar ner på vagnandet.

Har funderat på det ett tag nu att ta kampen och försöka ta bort det sista nattmålet. Han äter väldigt dåligt på morgonen när vi väcker honom klockan 7.00. Klockan 4.00 äter han nattmålet, då väcker vi honom. Men om han vaknar den natten vid 5.00 och skriker är det bara o vagna till sju då?


Kram
18-10-07
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Tin »

Hej hur gammal ar liten nu?
Ater han riktig mat 2 ganger om dagen?

Vi brukar saga att ar man 4a manader, har 2 riktiga mal mat om dagen (puread mat), massor med fysisk aktivitet och social delaktighet samt utevistelse varje dag. Da kan man plocka bort det sista malet (om det inte faller bort av sig sjalv).
Och ja da vagnar du sparsamt bort ett ev uppvak, dvs ger besked att det fortfarande ar natt med nagra drag och skak i handtaget. Om det ens behovs, en del vaknar till, buffar runt lite och somnar om av sig sjalva.

Mantrat ar att "om natten hander ingenting": sa att plotsligt bli vagnad kan ju tolkas som att det faktiskt ar morgon. :) Men behovs det verktyg sa anvand det du har och som liten faktiskt svarar pa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Vi har börjat ge honom smakisar. Men tycker det är svårt att veta hur mycket man ska ge. Ska man ta bort ett mål med ersättning så och ersätta med smakisar eller gröt?

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hur stora portioner är ni uppe i? Man brukar få först ge puré och sen flaska efter i samma mål ett tag innan portionen är tillräckligt stor men det är ju som sagt individuellt. Med min äldste fick jag göra tvärt om och ge flaska först annars ville han inte ta flaskan alls, maten var mycket intressantare. Ge flaska morgon och mellis och så puré + ersättning till lunch och middag.

Det går att vagna bort nattmål på bara lite riktig mat, det beror på hur hungrig bebis du har. Jag säger att när man plockar bort nattmål så vagnar man definitivt bort uppvak, inte grymtande men skrik alltså.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"