Ramsa eller inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ramsa eller inte

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, sömnen blir djupare på mage och andningslarmet kan du faktiskt testa så att du ser att det funkar.

Nästäppa avhjälpes av vår universalkur här på forumet - hacka en gul lök med skal grovt, lägg i stor skål och häll över kokande vatten, ev lite timjan i också. Ställ vid sängen. Det luktar inte gott men är effektivt mot både hosta och nästäppa. i övrigt så finns det ett koksalt i stor sprayslaska som heter physiomer på apoteket, denna är betydligt bättre än vanligt koksalt som man droppar i näsan. Höj huvudändan på spjälsängen med några böcker under också för att underlätta andningen. Det är så klart trafiken i rummet som neutraliserar ramsan, om du ska gå in ramsa då INTE innan, det är en bra regel att inte gå in förrän 10 minuter efter senaste ramsan men vet du att du ska gå in från början så ramsa inte alls utan in och kolla och sen ut med ramsan.

Att luftfuktaren låter är inget problem, husljud är bara positivt :wink: .

När du vill göra ett nytt inlägg om samma barn letar du bara upp din tråd med sökfunktionen eller skrolllar ner i listan på forumet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Misame
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 08 jun 2016, 11:41

Re: Ramsa eller inte

Inlägg av Misame »

mamaA skrev:Hej!

Ja, sömnen blir djupare på mage och andningslarmet kan du faktiskt testa så att du ser att det funkar.

Nästäppa avhjälpes av vår universalkur här på forumet - hacka en gul lök med skal grovt, lägg i stor skål och häll över kokande vatten, ev lite timjan i också. Ställ vid sängen. Det luktar inte gott men är effektivt mot både hosta och nästäppa. i övrigt så finns det ett koksalt i stor sprayslaska som heter physiomer på apoteket, denna är betydligt bättre än vanligt koksalt som man droppar i näsan. Höj huvudändan på spjälsängen med några böcker under också för att underlätta andningen. Det är så klart trafiken i rummet som neutraliserar ramsan, om du ska gå in ramsa då INTE innan, det är en bra regel att inte gå in förrän 10 minuter efter senaste ramsan men vet du att du ska gå in från början så ramsa inte alls utan in och kolla och sen ut med ramsan.

Att luftfuktaren låter är inget problem, husljud är bara positivt :wink: .

När du vill göra ett nytt inlägg om samma barn letar du bara upp din tråd med sökfunktionen eller skrolllar ner i listan på forumet.

Kram :heart:
Hej och tack för svar :)
Har den där physiomer redan :)
Vi börjar tro att det är uppstötningar i sömnen som hon även har på dagen som leder till att det åker upp bakvägen i näsa så det täpper till.Kräks flera gånger om dagen vilket vi tror beror på Altheran som hon äter. Vsnlig biverkning. Hon låter liksom som en gris ibland och man hör att det låter långt in i näsan.
Hon låter liksom inte såhär när hon är vaken utan bara nattetid när hon legat ner länge.
Ska prova byta ersättning och se om kräkningarna avtar.
Givetvis har du rätt med trafiken och det förstör det hela med att varje natt behöva gå in. Ramsar inte alls nu utan går bara in fixar näsan lägger henne tillrätta och håller solfjädern fast på sidan tills hon slappnar av och håller på att somna om sen går jag ut med en tystare ramsa.
Men somsagt jag märker ju att det blivit en dålig vana för henne och att hon vill ha mig där mer nu.
Dagsömnen har blivit sämre och igår skrek hon tills hon spydde ner hela kudden :(
Vet inte om man ska avsluta allt och börja om när näsan blivit bra, om den nu blir det vill säga .
Mamma till Julia född 16-01-25
Startade kuren 16-07-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ramsa eller inte

Inlägg av Tin »

Hej,
sover hon med huvudet hogt (som mamaA namner), det brukar hjalpa mot uppstotningar och nastappa?
Maglaget ar ocksa guld, testa som sagt larmet sa du ser att det funkar. Ev innan varje lur sa vet du ju att det funkar.

Och som sagt trafiken, liten undrar ju nu nar hon vaknar: 'nar ska mamma komam farande och trycka sadar skont med solfjadern' istallet for 'oj nu vaknade jag, bast jag somnar om igen'.

Jag tanker att det ar skont om liten och mamma far sova ordentligt oavsett om man har uppstotningar/nastappa eller ej. Sa minska trafiken, hoj huvudlaget, lita pa ramsan. Larm oavsett (nu nar du har det) och pa mage helst. Men det finns dom pa forumet som lar barnen sova gott hela natten pa rygg med.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"