Profylaxhjälp

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Profylaxhjälp

Inlägg av Avocado14 »

Nu är det ca 1,5 månader kvar till vårt andra barn väntas komma! :) :) :)

Jag hade en ganska lång första förlossning (27 timmar) där jag fick epidural och mot slutet även värkstimulerande dropp då jag inte fick några krystningsvärkar - jag hade också en låång krystningstid: 2 timmar tog det, men sen kom han faktiskt ut utan hjälp trots att sugklockan stod och väntade... :) Kände ingen omtalad krystningsreflex så jag upplevde själva krystningen som ganska forcerad och helt enkelt oväntat jobbigt - jag hade liksom en föreställning på förhand om att den berömda krystningen skulle kännas lite "lättare" än det som varit tidigare. Men som sagt upplevde jag den som det jobbigaste under förlossningen.

Nu inför förlossning nr 2 så känner jag att jag skulle vilja "göra om" lite, kanske förhoppningsvis undvika epidural och se om detta kan göra att jag får känna krystningsreflex... Och så skulle jag vilja ha någon form för redskap genom förlossningen för att ta mig igenom värkarna.

Jag bor i Norge och här verkar det här med profylaxandning inte vara nån stor grej... Har gått en födeselsförberedande kurs hos en doula/födselscoach och har även haft en privatlektion med henne lite om andningsteknik, men den tekniken gick mest ut på att räkna när man andas, typ "in på 3 och ut på 5" - utandning längre än inandning och sedan olika sätt att "öppna upp" och slappna av under värkarna.

Så har jag försökt läsa på om profylaxandning på nätet men det enda som står är att man ska träna träna träna - men jag känner mig så himla vilsen på VAD det egentligen är jag ska träna på!!! Har sett Gudrun Schymans förlossning och blir så himla impad. Min man tycker att jag bara ska bestämma mig för ett sätt att andas och så "go for it", att det kanske inte är själva tekniken (om man andas med mun eller näsa, säger "pysschh" eller så) som spelar roll utan bara att man gör det så att man har något att hänga upp värken på. Vad tror ni som har prövat?

Ser också att det går att beställa Anna Wilsbys DVD - frågan är bara om jag är lite för sent ute, och kanske bara blir förvirrad av ännu ett sätt att andas på...? Usch, hatar att jag är så velig ibland alltså! :oops: Nån av er här på forumet som har några bra tips på hur man övar andningen på bästa sätt?? :?

Jättetacksam för svar.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Jag gick kurs med just Anna Wilsby och hon är SUPERTOPPEN!!! Älskar hennes teknik m.m.
Sen att jag inte kunde använda verktygen var inte hennes fel, jag hade stormvärkar och slutade i katastrofsnitt. Men kursen var ändå värd varenda krona.

Kolla på denna sidan, kanske finns bra youtubeklipp och köpa hennes bok?

http://www.profylaxgruppen.se/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av lgh140 »

Jag har aldrig provat/läst på om profylax, men har yogat hyfsat mkt de senaste tio åren och just "yogaandningen" - att andas och slappna av när det gör ont eller känns obekvämt - har funkat jättebra under mina förlossningar. Första gången blev jag rädd och spände mig och hade galet ont ända tills en barnmorska påminde mig om att slappna av i axlarna och ansiktet och andas när en värk kom. Min man fick hjälpa mig genom att hålla sina händer på mina axlar och andas lugnt nära mitt ansikte när en ny värk kom för att påminna mig. Andra gången provade jag lustgas och då gick det ännu lättare att andas och slappna av ;) Plus att det gav mig något annat att tänka på. Förutom lustgasen har jag bara haft tens, värmekudde och sterila kvaddlar och det har funkat väldigt bra tillsammans med andningen. Så att öva på att andas och slappna av tror jag är jättebra även om det inte är så långt kvar. Hitta nån position som gör lite ont eller känns jobbig och öva på att "andas bort" smärtan. Jag brukar sitta på knä med rumpan mot hälarna och tårna invikta (bra övning för fötterna också). Efter en stund gör den här övningen riktigt ont på mig och då övar jag på att andas mig igenom en så lång stund som möjligt till. Jag slappnar av i ansiktet, sänker axlarna och försöker slappna av. Samma sak när jag ligger på spikmatta. Profylaxkursen är säkert mkt bättre, men i brist på annat har detta iaf hjälpt mig :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Avocado14 »

Tack så jättemycket för era svar!

En sak till som jag har lite svårt för i det här med förberedelserna, är det med avslappningsövningar. Har fått låna en norsk CD av doulan jag var på kurs med, och har även en med Gudrun Abascal - det är såna här klassiska avslappningsövningar där man ska ligga ner och sen känna efter i kroppsdel efter kroppsdel att man är avslappnad, typ spänna och därefter slappna av i muskel efter muskel.
Men jag bara somnar ju när jag lyssnar på de här...! Och förstår inte helt hur detta står i relation till själva förlossningen! Är det meningen att jag ska lyssna på de här CD-arna under förlossningen liksom, eller att jag under värkarna ska försöka slappna av i alla muskler..? Har lite svårt att se hur man ska klara det..?

:)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av lgh140 »

Haha, jag somnar också till dom där övningarna ;) Handlar nog mer om att du ska öva dig på att slappna av - det är ju knappast detsamma när man har sammandragningar. Me. Om du vet HUR du ska slappna av så kan du även öva dig på att slappna av när du har ont. Har du några förvärkar eller liknande att öva dig på? Allt som gör lite ont brukar funka. För det är verkligen skillnad när man lär sig att slappna av och följa med i sammandragningen istället för att spänna sig och kämpa emot. Båda mina tidigare förlossningar har startat så plötsligt att det har varit svårt att komma in i avslappningen själv. Hoppas att denna startar lite långsammare så jag hinner komma in i andningen.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Avocado14 »

Vad bra lgh140 att höra dig säga så, att det viktigaste nog är att tänka på att slappna av. Det är ju lätt att öva på det när man ligger skönt i soffan i en behaglig position - desto svårare under värkar!
Jag har tänkt på det i efterhand, att under min senaste förlossning så tänkte jag inte ett dugg på avslappning, det handlade mest om att "klara sig igenom" värkarna, (blandat med lite rädsla för vad som komma skulle OCH en sorts underliggande tanke om att det hör klarar jag nog inte!) antagligen spände jag mig nåt kopiöst.
Ska satsa på denna gång att få hjälp av maken med att slappna av under värkarna med lite andning och massage och liknande. Plus en positiv målbild OCH det att jag ju nu faktiskt vet att jag KAN klara det!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Avocado14 »

Har förresten en del förvärkar där jag nu övar på att verkligen andas mig igenom. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Avocado!! :heart:

Underbart att bebisen snart kommer!! :D

Jag gick profylaxkurs i Anna Wilsbys regi (men ej hon som ledde) och det var toppen! Sedan fick jag inte använda det förrän vid tvåans förlossning (första blev ju snitt) men då gick det fint utan smärtlindring (annat än dusch). Dock vet jag inte om vi har så mycket gemensamt som föderskor för jag hade krystvärkar i typ två timmar som jag fick flämta mig igenom innan jag fick krysta! :shock: :lol: DET hade jag ALDRIG klarat utan profylaxen, fick såå sjukt mycket beröm av min bm för det :mrgreen: . Sedan är alla kroppar olika och en del verkar vara som gjorda för att föda barn medan jag trots mitt suveräna jobb ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:) fick en stor bristning... :roll:

Mitt bästa tips är nog ändå att gå till ditt bibliotek och låna "Innan du föder" eller "En riktig födelsedag" av Anna Wilsby resp Anna Frisk (samma person!) och kolla om de inte har DVD:n för utlåning också. Jag tror att det kan vara bra även om det bara är någon/några veckor kvar. Så har du fått ännu lite input.

Stor lycka-till-kram inför förlossningen!!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Ylvispylvis »

Hoppsan! Mitt bästa tips var nog inte så bra om du redan har förvärkar...haha! Men andas och slappna av, det funkar också! Slappna av i munnen/läpparna på varje utandning för ringmusklerna i kroppen "sitter ihop" så då slappnar du av därnere också! Sedan tänk kraften neråt.

Kram igen!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Avocado14 »

Jag är så tacksam för alla tips så inga problem Ylvispylvis! Det är kanske inte för sent heller då BF är 31:a augusti så jag har ju förhoppningsvis lite tid kvar. Svårare blir det dock att knalla till bibblan och låna Anna Wilsby/Frisks bok eftersom vi bor i Norge och den inte finns på bibliotek här...
Jag tror jag måste klara mig på tips från lite olika håll, typ barnaboken/andra filmer jag sett på youtube... Fokus på att slappna av och att andas mig igenom värkar lite mer medvetet tror jag ska blir min melodi!

Men så himla svårt det är att förbereda sig på en förlossning!!! Jag har så lätt att i ena sekunden tänka "det går säkert bra, inget att oroa sig för" och så nästa komma ihåg hur rädd jag faktiskt var under senaste förlossningen för vad som komma skulle...
Trots att jag vet att jag klarar det är jag rädd för att hamna i såna negativa tankebanor! Ska ta hjälp av min man att peppa mig - ska se om jag lyckas att ropa "jaaaa" istället för "nej" när det känns jobbigt som ja hörde i en podcast. :D
Och målbilden: lilla bebisen som vilar på mitt bröst när allt är färdigt... Kan det finnas något bättre? ;)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Profylaxhjälp

Inlägg av Avocado14 »

Förresten, Ylvispylvis, angående detta med bristningar så är mitt intryck att det inte har så mycket att göra med hur "duktig" man är på att andas eller andra grejer... Personligen tror jag att det är svårt att förebygga och kanske bara man har tur eller otur att drabbas av det eller inte!! Själv blev jag klippt vid min förra förlossning, något som tydligen var någon sorts sista nödåtgärd innan sugklocka... Har funderat på det en del efteråt, då jag förstått att det inte är något som är praxis direkt. Jaja, det fick bäbisen att komma ut i alla fall - och inför kommande förlossning är det väl bara att jobba på och hoppas på det bästa...
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"