Schema tre månaders!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, vi har problem med länkarna tyvärr, så filmerna går inte att komma åt där. På youtube kan man hitta Annas miniföreläsning "liten men säker" och ett filklipp som hette något med "måste man buffa undrar Bingo Rimer". Där ser du lite hur Anna buffar men jag måste säga att så gör inte jag, hon gör det väldigt fort medan jag försöker få till en rytmisk takt och buffa rejält framåt så att hela kroppen rör sig fram på bebis.Alla hittar väl sitt sätt :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Tack för länken! Skönt ändå att se en kortis hur hon gör.

Vi har fortfarande en del uppvak vid sovningen på dagen. Första 1.5 h sömnen vill lilleman skarva efter 45 minuter. Då går det ju att söva om men det blir oftast bara 1.15. Andra sovpasset som ska bara 2 h, skarvas det oftast efter 45 och sen ytterligare någon gång. Ofta svårt att få honom att somna om efter 1.45.
Borde jag testa någon annan rytm? Han har alltid 11,5 h nätter. Vad tror ni om 45 sova, 1.5 och sen 1.5 igen? Eller ska jag bara hålla fast vid det spikade schemat och försöka söva om så gott det går?

Sedan detta med napp, vet inte just nu om det är att Charlie hade feber eller om nappen gör så att han vaknar på natten. Nu är det alltid vid två då jag stoppar i nappen och så somnar han om direkt till ca tre när vi ammar. Sedan ett uppvak vid sex där nappen åker in och så sover han tills morgon vid 7.15. 7.30 ca. Innan febern hade vi bara ett uppvak för amning runt tre. Var så skönt för oss alla så vill tillbaka dit. Är så trött av alla uppvak. Jag har försökt idag att ta bort nappen vid nattning. Men Charlie är så snuttig så då äter han nästan upp hela handen. Och har svårt att komma till ro. Vad tror ni? Ska nappen väck? Kan han isånafall ha kvar den dagtid vid gnäll etc? Tusen frågor som vanligt!;)känns så skönt att man inte är ensam om att vrida och vända på allt.
Kram så länge
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nja, ska du korta ner på lurarna så bör sista luren inte vara så lång, det är den man kortar först. 12-45-2-45 är ju klassiskt. Eller 11,5 -1,5-1,5-45, men skarvas det på långluren brukar det hjälpa om man kortar första luren.Nappen är ett otyg som stör mer än det hjälper oftast. Till riktigt små barn kan det hjälpa insomningen men nappen ska bort senast vid 4 månader. Jag har haft napp till båda mina barn och det var inte förrän jag plockade bort nappen som det slutades att vakna på nätterna trots att nattmålen var borta. Det tar ca tre dygn sen är nappen glömd.

Jag håller inte helt med att du bör vänta med att plocka bort nattmålen. Med lillebror var det inte lätt med smakisar men jag plockade bort nattmålen ändå på mestadels ersättning och lite smakisar vilket gick utmärkt. Det är viktigt att de plockas bort i tid, vid 3-4 månader börjar vanor sätta sig och om det inte är bra sådana så vill man ju inte att de cementeras.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Tack MamaA.!
Jag blev inpirerad av det du skrev om att ta bort nattmålet så bestämde mig för att ta bort det redan samma natt. Nu har vi kört två nätter, och jag är såå trött av störd sömn men glad över att det ändå funkar. Med dottern tog det tre nätter men med Charlie är allt annorlunda. De här två nätterna har han sovit från 19.30 till 1 utan uppvak. Sedan kör han nästan ett uppvak i timmen där napp stoppas i och lite vagning behövs. Även om han somnar om fort blir man ju smått galen av att bli väckt så ofta. Såklart klarar jag det ett tag men det blev inte alls bättre natt två. Han hade börjat redan innan jag tog bort sista nattmålet med massa uppvak från att bara ätit vid tre innan och sen sovit som en stock. Allt strul började efter feber. Vad tror ni detta beror på? Någon utvecklingsfas?
Vi ger en halv fruktpuree burk på morgonen, en halv burk mat efter lunchsovningen plus frukt samt amning och en halv portion gröt med frukt precis innan han somnar. Utöver all amning såklart.

Jag försöker fasa ut nappen och har börjat med snuttefilt då han är så snuttig. På dagarna vill han bita, suga på något hela tiden och händerna är i munnen konstant. Det enda är att när det är sovdags kväll och natt kommer han inte till ro utan nappen. Händerna gör honom nästan mer frustrerad..

Vagnen är väldigt trång så hade tänkt flytta honom till spjälsäng och eget rum nu när nattmålet varit borta en dryg vecka. Men känner mig rådvill med tanke på alla uppvak! Känner inte igen mig alls från Juni, så alla råd som kan tänkas är så uppskattat!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

En fråga till;)
Nätterna är oftast 11.5 men ibland 12. Kan mms variera schemat med första luren dvs, 45 om det varit 12 h natt och 1.5 vid 11.5 h natt? Eller blir det rörigt för lilleman? Kanske bättre att alltid väcka efter 11.5?
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej igen! Puh, bestämde mig i ett slag att ta bort både napp och sista nattmålet..attityden känns rätt och natten inatt var ändå hyfsad. Charlie sov fram till tre sen tog det 45 minuter innan han somnade. Ingen hit, märkte att han saknade nappen. Men jag vaknade tills han blev tyst pausade, drog igång med svar när han frågade!
Sen vaknade han 5, 6, 6.45och tog morgon 07.30. Ska det vara så här många uppvak? Har ingen erfarenhet med sån här svårighet för att få ok nätter. Dottern accepterade det på en natt. Tänk att det kan vara sån skillnad. Den här natten var ändå bättre, natten innan vaknade han även halv ett. Jag behöver verkligen lite pepp nu så jag hänger i i tröttheten. Klarar inte många såna här nätter till. Jag räknar med två jobbiga nätter till för att nappborttagningen ska sätta sig med. Han är inte panikhungrig på morgonen så tror inte ändå att det är hunger som spökar på natten.

Kram på er från en trött mamma!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

hej!

Japp, det ska vara så här jobbigt :mrgreen: . jag hade det också tufft med lillebror medan det var plättlätt med storebror. Hååååll ut :wink: ! Det är nappen som är boven till alla dessa uppvak så det kommer att ge sig så länge du inte svajar. Om du tänker byta till spjälsäng är det lika bra att göra det nu, alla förändringar på ett bräde du vet. Kan du be någon om hjälp på dagen så du kan sova en timme då? Gör underverk för attityden :D !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Clarasmamma »

Lycka till och kämpa på Sopransanna. Jag följer tråden.

Har själv en flicka på 11 veckor som nu är inne på 3dje natten engligt Standardmodellen. Har inte kört den förut utan första gången för både Clara och mig. Väldig intressant läsning och inlägg, speciellt om vagning av MamaA. Måste läsa mer om det. Önskar att videon på sidan kan aktiveras - hade varit så bra!

Kämpa på Sopransanna!

Styrek kramar!

Clarasmamma
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej igen!
Vad kul att du hittat tråden Clarasmamma! Standardmodellen är verkligen guld värd och ger såå nöjda barn och jag personligen älskar rutiner och att veta när bebis ska sova etc. Det ger mig trygghet och då bebisen trygghet. Sen undrar man ibland om det verkligen går att mata så mycket som man gör, men det gör det;) förutom att min lille herre är en riktig liten kräkis men jag har kört på ändå! Det är så fantastiskt med det här forumet just att man kan gå in och läsa trådar och få så många tips. Och alla ovärdeliga råd!

Nu tittade jag in för en liten uppdatering. Charlie äter inte längre på natten. Så skönt! Vi tar natt vid åtta och sen är det morgon runt halv åtta. Det var några tuffa nätter med frågor varje timme men igår vakande han bara en gång vid fem och lite buff så somnade han om. Hurra! Med dottern tog det bara tre nätter och sen sov hon alltid 12 h utan uppvak men här är det inte lika lätt. Charlie har lite problem med gaser så jag tror han vaknar av magkör. Så några uppvak har vi ibland fortfarande med han somnar snart om.
Han äter nu en hel barnmatsburk plus frukt till lunch och då vill han knappt amma efter. Sen äter han en hel portion gröt och en hel burk frukt till middag. Utöver all amning. Så det är en hungrig herre! Det som jag är så glad över är att nattningarna går så smidigt nu. Max tio minuter och inget panikgråt. Såå skönt!

Nu till en fråga, på lördag har vi dop för Charlie. Och det är såklart mitt i hans långsovpass klockan ett. Han brukar sova vid kvart över nio till kvart i elva och sen somna nästa gång vid kvart i ett. Hur ska vi tänka för att få dopet att funka? Jag funderar på att väcka honom tidigare på morgonen tex halv sju. Då somnar han halv nio till tio. Sen uppe till tolv och sen sova 45 till kvart i ett. Och då hinna amma en snutt innan dopet..? Sen mat vid fikat efteråt? Och sen ett långpass nästa gång med sömn vid halv tre tre. Vad tror ni? Ha det fint så länge!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Clarasmamma »

Hej Sopransanna!

Ja dessa små goingar! Ja jag kämpar på med standard modellen. Jag hade bestämt mig för att köra SHN men när jag började läsa i boken så såg jag att barnet måste vara 4 månader så blev SÅ glad när jag hörde om SM =D> . Det har varit ganska jobbiga dagar, mycket gråt vid läggning men också under vaken tid och tupplurrarna, men det är skönt precis som du säger att ha ett schema att utgå ifrån och oftast får man inte så klara riktlinjer av hälsopersonal eller föräldrar ;)

Min lilla kräks också ganska mycket och har gaser i magen men jag har köpt droppar. Jag bor i England så de heter annorlunda här men de motsvarar de Svenska Minifom. Prova de så kanske det hjälper?

Åh vad kul med dop! Mysigt. Hoppas ni får en fin dag! Jag kan tyvärr inte ge några råd för jag känner mid som en sådan nybörjare så lämnar det till experterna. Jag har fått jätte bra hjälp och support av MamaA. Det kan ju kännas väldigt jobbigt ibland så det här forumet betyder väldigt mycket för mig

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hmm, vet du med dig att han KAN sova 1,5 timme på förmiddagen? I så fall KAN det funka men man vet aldrig när man väcker tidigare på morgonen om de sover lika bra som vanligt nästa sovpass, det kan krångla ibland. Skulle det annars funka med väcka 6.30, sova 8.30-9.15, vaken 9.15-11,15, sova 11,15 -12,45, snabb amning innan 13. Det bygger dock på att sista luren kan sovas i vagn och att ni är på plats i doplokalen eller kan ta vagnen dit.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej!
Dopet gick strålande, fick till det med sovpassen så Charlie var sitt vanliga glada jag!
Nu sovs det 12 h nätter utan uppvak. Trodde ett tag att det aldrig skulle bli så, är så glad för detta! Han somnar gott på kvällen utan hjälp!
Men ibland blir natten 12 h ovh ibland 11.5. När han sovit tolv kör vi schemat 45, 2, 45. Funkar toppen. Men hur ska jag tänka när han bara sover 11.5? Då sover han gärna 1.5, 2, 20. Går det bra att växla mellan dessa scheman beroende på timmar på natten?

En annan fråga? Charlie älskar mat och börjar rata amningen. Det hela gick lite snabbare än vad jag trott så nu äter han gröt morgon plus lite amning. En hel 6 månaders barnmatsburk plus en fruktburk till lunch och då är han så mätt att han inte vill amma. Nästa mål ammar jag bara. Vid nästa mål runt fem äter han mat igen plus frukt och blir då så mätt att han inte vill amma. Sen gröt innan läggning. Vill då inte heller amma efteråt. Mina bröst börjar spänna ordentligt och är lite orolig för mjölkstockning. Så pumpar lite ibland. Ska jag kanske börja amma innan maten istället så han kanske ammar lite iallafall. Eller hur vänjer man av brösten på ett lagom tempo ca en månad eller två?
Med dottern bara slutade hon vid åtta månader och då var mjölken slut så var inga problem då..
Som vanligt har ni säkert många bra råd om detta med! Kram så länge
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Clarasmamma »

Hej Sopransanna,
Vad skönt att dopet gick bra och han var go och glad :)
Om du vill fortsätta att amma skulle jag börja med att ge honom bröstet innan mat. Och om du vill dra ner på ammningen så kan du ge honom kortare mål och sedan mat.
Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Nat »

Hej

Först och främst är det bra att känna efter om du VILL att han ska fortsätta att amma eller om din önskan är att han ska sluta? Vill du fortsätta amma låt oss säga fram tills han är 1 år så är ett upplägg att du ger amning som frukost mellis och kvällsmål och ger riktig mat till lunch och middag. När han är runt 7-8 månader tycker inte jag att amningen räcker som frukost längre utan då har jag kört amning som frukpst 1 och ca 20 min senare "riktig" frukost med resten av familjen. På så sätt får mamma och bebis en egen liten mysstund i sängen innan dagen och alla måsten börjar.

När mina pojkar har blivit runt året har jag tagit bort all amning och ersatt med gröt, yogurt, smoothie, frukt, ägg eller smörgåsar eller vad man för dagen känner för.

Vill du däremot så snart som möjligt helt sluta amma så tar du bort ca ett amningsmål i veckan och ersätter med vanlig mat ersättning eller välling. Den tiden du skulle ha ammat pumpar du ur men bara en skvätt. Tömmer du brösten så fortsätter dpm producera mjölk.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej!
Nu var det länge sen jag skrev här. Charlie är snart åttamånader. Vad tiden går! Vi har en glad liten kille som varit frustrerad sista tiden då han vill krypa men inte riktigt fattat hur. Nu sista veckan kryper han för fullt och sätter sig. Härligt. Det som inte funkar är Charlies sömn är katastrof. Den het egentligen aldrig blivit riktigt bra. När vi tog bort sista nattmålet vid fyra månader så har han slltid ändå vaknat till på natten från en till fem gånger..och behöver hjälp att somna om. Vi lägger honom och buffar om det behövs en sväng för att han ska lugna dig men han får alltid somna av sig själv. Han somnar fort om på natten men vi är ju helt slut av att få så störd sömn. Vi har gjort precis på samma sätt som dottern och hon vaknade aldrig...så har tiden gått och jag har tänkt att snart vänder det nog. Det kanske är tänder etc..men nu är det värre än nånsin. Han rör sig massor på natten och krälar rullar etc. Vaknar av detta. Jag har kört fast och undrar om vi kanske skulle kura honom..behöver råd. Jag har börjat jobba och blir så trött när jag inte får sova..mannen hjälper såklart också till! Kan det vara en fas, åttamånaders ångest? Så tacksam för lite kloka råd!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"