Schema tre månaders!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej!
Jag har följt underbara standardmodellen sen min son föddes. Med min fyra åriga dotter var den metoden räddningen och fungerade så bra.
Nu är jag lite osäker på vissa saker trots att jag läst boken och studerat trådar på forumet.

Vi vill inte behöva gå upp innan sju på morgonen. Jag skulle gärna ta morgon 07.30. Hur ska vi då lägga upp schemat? Vi har börjat följa ett av Torsmammas exempel för tre månader.

En dag skulle kunna se ut så här.

Morgon 07.30
Sova 09.15 45 minuter
Vakna 10-12
Sova12-14
Vaken 14-16
Sova16-17
Vaken 17-19.30kanske en fem minuters lur innan kvällslurken?

Då blir det en tolvtimmarsnatt. Det känns inte som att lilleman fixar tolv timmar utan mat. Han brukar vakna runt halv tre och vara hungrig. Stämmer det att man ska amma vid fyra? Borde jag då vagna honom när han vaknar innan? Om man tar natt halv åtta är det fyra på natten som gäller för mat? Stämmer det att han som tre månaders ska klara tio timmar i sträck utan mat? För då blir det ju 19.30 till 05.30. Blir osäker? Ska man amma då istället och sen låta honom somna om till 07.30? Då lär han ju inte vara hungrig när det är dags att äta nästa gång?

Vore så tacksam för råd! Dagarna går fint så det är tänker för natten jag behöver hjälp med så vi inte rör ihop det och vagnar fel tid.

Tack!/Susanna mamma till Juni 4 år och Charlie tre månader
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
grattis till knytet.

Klassiskt 3 månaders schema är ju 12, 45, 2, 45 sä se till att sista luren är en 45 minutare då 1 h inte är ett naturligt sömnpass.
I övrigt ser det bra ut. Behövs det en 5 minuterslut om kvällen sa ta det, det kasnke bara behövs vissa kvällar, men bara 5 minuter. Du märker om liten helt håller på att packa ihop av trötthet.

Är man 3 månader så ska man få mat en gång om natten fortfarande, hur man gör det finns det olika skolor på. Klassisk Anna Wahlgren är att vagna varje uppvak före 4a, och mata vid 4a.
Sen har vi dom mammorna som matar när bebis vaknar, eller mamma vaknar (såsom jag). Läs, en tvåbarnsmamma måste vara rädd om sin egen sömn så om jag vaknade till vid 3, då matade jag liten, alternativt om liten vaknade 3, då matade jag liten. Enkom för att vara vaken så lite som möjligt nattetid. :shock:

Känn efter vad som funkar för dig, välj en metod och kör på det med attityd mössan på. Abtingen eller, för att vara tydlig. Båda funkar om man tror på dem. Mitt andra barn slutade äta nattetid vid 5,5 månader och det gick utmärkt det med, hon har sovit 12 h nätter sedan dess.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Tack snälla Tin för svar!

Ja, det är lite svårt att spika schema men tror vi hittat en bra variant. Det enda är att det diffar en kvart. Han sover 11.5 timme sedan första sömnpasset en och en halv timme och andra två timmar och sista 45 minuter. Det blir 15.45 sov timmar. Funkar det att det blir en kvart för mycket? Eller ska jag lägga upp det på ett annat sätt? Vi har valt att lägga Charlie vid åtta och ta morgon 7.30. Ska vi ändå mata vid fyra på natten eller senarelägga till fem?
Vore tacksam för råd, vad gjorde man utan detta forum?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sovtimmarna kan man ta med en nypa salt, även om 12-45-2-45 heter 3-månadersschema så har vi aldrig haft det så tidigt. Min äldste sov 18 timmar om dygnet tills han var 6 månader och minstingen klarade 12-45-2-45 vid 4 månader.

Nattmål kan du lägga mellan 4 och 5, jag gjorde t.ex så att alla uppvak innan dess buffades bort men att det var ok inom det tidsintervallet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej igen!
Nu har Charlie blivit fyra månader. En alldeles underbar ålder! Han sover 11.5 h natt mellan 8 på kvällen samt 07.30 på morgonen ca. På natten har vi en amning kvar runt tre. Då verkar han väldigt hungrig. Nu när han blivit fyra månader vet jag att jag tog bort sista målet på natten för dottern. Vad tror ni, är han redo för hel natt a 11.5 timmar? Vi har börjat med fruktpure samt gröt som komplement till helamning. Har även börjat med lite mat. Han älskar allt, men får lite magknip så vi tar inga stora mängder än.

Då han är så stor så börjar vagnen bli trång så känner att det börjar bli dags om det ska funka att vagna bort sista nattmålet.

En annan fråga, hur ger man bäst smakportionerna? Vid vilka måltider och innan efter amning?
Tack så länge!!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag hade avvaktat tills han äter lite större portioner vanlig mat, det behöver inte ta så lång tid att komma upp i större mängder mat om man vill. Mot hård mage rekommenderas katrinplommon, jag blötlägger några stycken i en liten skål (bara så de precis täcks av vatten) och mixar på morgonen, kanoneffektivt mot hård mage (vanligaste problemet vid smakstart). Se tråden "mer mat åt småfolket" för mer tips om smakisar.

Vill du behålla amningen till varje pris så ammar du först och ger mat sedan, tex på morgonen har många först amning och sedan gröt som en andra frukost ca en timme senare, funkar jättebra tycker jag. Vill du istället fasa ut amningen är det bättre att ge mat först och sedan fylla på med bröstmjölk. Risken/chansen att liten slutar amma är större på det sättet. Du kan ju ge maten först vid åtminstone någon måltid om du tycker det vore skönt att amma mindre under dagen. Är barnet vrålhungrigt kan det dock nästan vara bättre att lugna den värsta hungern med bröstet och sedan lugnt mata i maten. Avokado, banan och mosade grönsaker med smör har varit poppis hos oss. Glöm inte extra fett, ger mycket bra mättnad!!

Mata på tills han inte vill ha mer, magont kan lika gärna bero på hunger...;)

Känner du om någon vecka att han inte äter pga att han äter så mycket på natten så är det absolut läge att ta bort nattmålet, men killar är hungriga och jag skulle ge honom en chans med riktig mat först.

Kram och lycka till!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att han sover så fint, förresten, bra jobbat!!! =D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Tack Ylva för snabbt svar!
Då avvaktar jag lite och kör på med mer mat ett tag till. Han får väl plats i vagnen ett litet tag till;)
Ja, jätteskönt att han ändå sover så bra!

Tack så länge!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Kom på en sak till, vår dotter var alltid så lätt att lägga på kvällen. Men nu är det betydligt svårare med Charlie. Han protesterar, ligger och bökar och klagar hejvilt. Jag försöker att bara vagna så lite som möjligt och försöka få honom att lugna sig själv men det går inget bra. Så tillslut måste vi vagna tills han somnar. Börjar undra hur det ska gå när vi snart byter till spjälsäng..buffningen får inte riktigt till! Har ni några råd vore det toppen.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Får ni vagna honom till sömns är ni i vagningsträsk och har inte etablerat verktygen ordentligt. Det tar sin tid att nå fram och vagnar man till sömns så går ju inte det, eller hur? Jag hade själv stora problem med lillebror och fick varken vagning eller buffning att ta för att jag helt enkelt hjälpte till för mycket och inte trodde att det skulle funka. SÅ: På med attityden av självklarhet, över i spjälsängen och buffa istället - om man har träskat ner sig i ett verktyg är det lika bra att byta tycket jag nämligen :D . Här började lillebror skarva mindre och mindre när jag tuffare till mig och plockade bort två nattmål på en vecka, det var lite svettigt men definitivt värt det :wink: . Det som verkligen var lösningen för oss var när ramsan kom i bruk för då slutades det skarva på dagslurarna nästan helt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Attans, jag som verkligen försökt undvika vagningsträsket;) vagning var det som funkade med dottern så känner mig osäker på buffning samt ramsa. Vill du berätta lite mer ingående hur man ska tänka?
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Nu är nattningen gjord. Usch så jobbigt trots rätt inställning. Så fort han läggs ner börjar han panikskrika. Jag lägger iordning och lägger på filt. Ger napp och säger god natt. Går ut. Dammsuger lite etc. Men blir tvungen att gå in och hjälpa då han tokskriker. Försöker vagna, så fort han tystnar går jag ut med godnatt min skatt, sov så gott. Så fort jag går utanför dörren, tokskrik. Så svårt att inte ta upp lilla älsklingen men kämpar på. Byter till lite buffning tills han tystnar, sen ut. Panik direkt hos lilleman så fort man slutar. Puh. Tillslut efter en minivagning somnar han, efter tjugo minuter. Mamman helt slut..låter det ändå ok? Ska jag inte blanda vagningen och buffning? Just nu känns det riktigt tufft!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

hej!

Nej, blanda inte vagning och buffning vid samma läggning, det är som du provar vad som funkar, inte visar attityden av självklarhet. Ramsan ställer nog till den lite tycker jag, han är väl bara tre månader? Säg den enbart när du lägger och inte vid vagning eller buffning.

Skrattet till godnattet, hur är det med det? Känns som det är extra viktigt för er.


Jag har skrivit om HUR man verktygar i många trådar här så läs gärna runt lite, kontentan är att man ska vara MYCKET sparsam. Typ 16-24 vagningsdrag första gången, räkna till minst dubbelt så mycket innan du ingriper igen, helst mer. Vagningarna ska bli kostare och kortare och med längre tid emellan. Har du sett hur Anna vagnar? Det är ungefär som att man sjuder iväg vagnen med ett rejält knyck så att man nästan tappar greppet med fingrana och rycker tillbaka den i sista sekunden :lol: . Likaså buffning ska inte vara mysbuff utan en rejäl rörelse framåt med en stadig rytm. Räkna gärna rytmiskt tyst för dig själv under tiden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Ylvispylvis »

Instämmer med MamaA. Se det som en process där du backar mer och mer för att ge honom chansen att somna själv. Har han aldrig somnat själv krävs förstås lite mer hjälp, men det ska bli mindre och mindre för varje gång. Du ska vagna till lugn, inte till sömns.

Se till att sovrummet är svalt och mörkt. Köp eller låna Sova Hela natten och läs om Safarin så du får rätt attityd, den hjälper även på småbebisar. Andas lugnt själv under tiden och slappna av och släpp oron! Fundera gärna över varför det skär i hjärtat på dig (tro mig, jag är världens hönsmamma så jag vet hur det kan kännas), tycker du att det är hjärtlöst att lära liten att somna och känna sig trygg i sängen? Resonera innan det är skarpt läge. Det är viktigt för attityden att ha en bra eller åtminstone ok känsla i magen!

Vad har ni för schema nu förresten? Vill du skriva ut hela så gott det går, med mat- och sovtider? Och hur går det med maten?

P.S. Det är lätt att stirra sig blind på det som inte funkar, men glöm inte att klappa dig själv o lille Charlie på axeln och njuta av varandra och det som faktiskt går finfint!! D.S.

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Hej ni fina! Tack för era svar!
Nu när jag ser tillbaka så inser jag att det var Charlies feber som ställde till det mesta. Nu när han är bra igen börjar allt så smått bli bra igen. Jag har backat när det gäller vagningen och buffar istället. Nattningen tar ca en halvtimme men tror det kommer bli bättre och bättre när jag inte verktygar för mycket och har rätt inställning! Ver ju hur viktig sömnen är både för Charlie och mig.
Vårt schema nu är 11.5 h natt.
07.30-09.15 vaken med mat, egenlek samt social delaktighet.
09.15-10.45 sova
10.45-12.45 vaken..
12.45-14.45 sova
14.45-16.45 vaken
16.45-17.30 sova
17.30-20.00 vaken
20.00 natt
Schemat funkar jättebra förutom nån marginalkvart samt lite skarvar i sömnpassen.

Skrattet till gonattet är vi kanske lite för dåliga på..när jag ammat kvällslurken innan natten blir han så trött. Då känns det lite konstigt att dra igång massa bus. Men sen blir han ju iallafall jättearg vid nattning så ska satsa på massa skratt!

Nu ska vi innan natten byta till spjälsäng och buffa enbart inatt. Det ska gå fint!
Jag har försökt hitta nån film på både vagning samt buffning men hittar ingen länk som funkar? Vet ni var jag kan titta? Vore toppen.

Ha en fin dag!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"