Lillasyster lilltroll

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Så nu är äntligen lillayrran här. En kolsvarthårig liten trollunge blev det.

Försöker hålla hyfsat på tiderna men iom två storebröder med diverse aktiviteter så flyttas lillasyster runt endel och måste ibland sova på min arm.

Från vilken ålder är det viktigt att hon inte somnar med bröstet i munnen så som hon gör nu?

Hon vaknar rätt ofta när jag lögger ner henne på mage och börjar "picka" med huvudet, upplever att hon somnar lättare på sidan. Är det kanske för att hon bara är 2 veckor? Upplevde aldrig det med storebröderna..
:?:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är ju dags att börja att lära sig att somna själv från ca 3 veckor så du har väl några veckor att ge på men försök att om en vecka öva på att somna själv ett pass om dagen om det går. Den riktiga födseln lär inträffa snart och då blir hon lite vaknare också. Jag tog själv fel på när jag skulle lära liten att somna själv så storebror började jag inte med förrän vid 2 månader :oops: men det gick bra det också. Han var i och för sig en riktig tröttis som hade smekmånadsschema till 6 månader så jag hade nog lite extra tid på mig.. :wink:

Ibland känner de små sig otrygga i vagnen, prova att rulla en filt och lägga runt huvudet eller ett babynest. De tycks bli lugna av att ha det trångt och mysigt runt huvudet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Härligt, då börjar jag om en vecka med att hon får somna själv utan mat ibland.

En annan fråga som jag inte kommer ihåg är när man börjar väcka om de sover för länge? Vårt lilltroll kan ibland sova 3-4 timmar i streck på dan..?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Tja, stör det inte natten så är det ju bara skönt med lugn och ro :wink: . Vissa väcker efter 2,5 andra inte, det är lite smaksak, så länge hon får i sig tillräckligt med mat för att nätterna ska bli acceptabla och det inte är nattklubb så hade jag inte väckt såvida det inte stör tiden för nattning. Jag har faktiskt inte väckt mina särskilt ofta, bara på kvällen för ett sista mål innan läggdags i så fall.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Låter vettigt!
Kör nog oxå så, hon sover ju bra på nätterna
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Hej!
Om 3 dagar blir lillasyster en månad. Hon fullammas och själva ätandet går bra men hon nöjer sig absolut inte med ett "sm-mål". Hon vill äta ofta och det är möjligt att hon använder mig som napp eller kanske magont, högst oklart. Är noga med att hon alltid rapas ordentligt, napp försöker vi med men hittills har hon mest spottat ut den. Hon är ute, har mängder av social delaktighet och många korta stunder magträning. Nätterna är bra, somnar vid 21-22 tiden, äter vid 01 och 04 och sover sen tills klockan ringer vid 07.

Sen undrar jag när under vakentiden man lämpligen placerar målen?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu hänger jag inte med riktigt…. all mat sker ju när liten vaknar från lurarna - 1,5/2,5 eller 2/2 rytmen. När hon fortfarande är så liten så är det mat inom 1,5 timme som gäller (minus insomningsslurken nu egentligen). Är det så du menar?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Ska försöka förklara. Hon äter i kanske 15 min, blir mätt och nöjd, jag byter hennes blöja ellerlägger henne på mage och efter kanske 5 min blir hon panik hungrig igen. Hon får mat i yttrrligare 15 min eller så och försöker göra något men efter 5 min blir hon extremt missnöjd och lugnar sig bara av bröstet. Så där håller vi på hela vakentiden..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Missnöjdhet är ju inte bra :? men det är ju fyra "rätter" i ett sm-mål så egentligen är det ju inget konstigt i sig förutom att det ställer till det för dig kan jag tänka mig :wink: . Hon är ju så pass liten än så det ger sig nog så småningom. Det kan vara bra att vara noga med raparna så det inte ställer till det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Hej hej

Lilla fröken har börjat tjorva lite och det är svårt att få henne i säng före 23 på kvällen, det är lite för sent tycker jag. Dagarna har även de hamnat ur led med lite smådålig rytm.

07 vaknar (väcks) god morgon
09 - 12 sover ( sover hon över 3 timmar väcks hon)
14-14:45 sover (blir för kort lur)
18-18:45 sover
23:00 somnar för natten

2 nattmål som ofta infaller kl 01 och 05 men det kan variera

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Har helt glömt vid vilken ålder man slutar med insomningsslurk samt när man kan börja vagna bort skarvar?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vid tre veckor slutar man med insomningsslurken och börjar lära dem att somna själv.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Hej

Nu har lillasyster hunnit bli 7 veckor och schema ska snart sättas. Bör vi börja smyga in det eller köra stenhårt från dag 1?
Är det svårt att köra 12 timmars natt så här tidigt? Har svårt att få in alla sovtimmar annars..

Har ni några tips hur man gör det smidigast mitt på dagen med långlur när man har äldre syskon som ska hämtas på skola och fsk kl 14? När vi fick mellanbrodern kommer jag ihåg hur hemskt hungrig han jämt var när vi hämtade storebror. Nu ska två barn hämtas på olika platser med 5 km mellan så det kommer ta sin tid..

/nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

!2 timmars natt går utmärkt, det hade jag i alla fall :D . Tänk på schemat så att vid tre månader ska det sitta bra, så tiden nu är en inkörningstid, det brukar hjälpa att tänka så för att inte låsa sig när det strular ibland.

Ang hämtning av syskon brukar det sällan passa bra med långlurar så du får klura på med schemat. Kanske kan han få en första slurk vid första hämtningen och sen resten när ni kommer hem?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Hmm kanske vågar mig på det då :shock: :D alltså 12 timmar natt från 8 veckor, får klura mer på maten tror jag

Tror schemat får bli så här:
Natt 19-07
09:00-09:45
11:00-13:30
16:00-16:45

Summa: 16 h

Natten känns ju väldigt lång för en sån liten skrutt samtidigt kommer jag vara frikostig med nattmål i början om hon vill det och sedan minska ner så då borde det ju kunna gå. Typ mat kl 23, 01 och 04 typ.

23 målet får vi kanske väcka henne och ge i sömnen som vidgjorde till mellanbrodern.. #-o :shock: :shock:

Vi är fortfarande på resande fot och har varit i 3 veckor, får se om vi kör igång nu eller när vi kommer hem. Jag är bra sugen på att få Benin i säng tidigare på kvällarna och ett schema är så skönt att ha, samtidigt kan det vara skönt att kunna vara mer flexibel nu på semestern när vi är ute och reser runt :?:

Ha en fortsatt fin sommar och tack för alla fina råd och tips :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"