Dotter som måste kissa - OFTA

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Dotter som måste kissa - OFTA

Inlägg av Acnaib »

Vår äldsta dotter, 7,5år, har "problem" men kissandet. Detta har pågått i 2 år nu.

Hon går på toaletten och kissar. 10min senare ska vi åka och handla exempelvis. Då MÅSTE hon kissa, alldeles väldigt akut. Går på toa och kissar mycket riktigt. Väl i stan, kanske 20 min senare, så MÅSTE hon kissa igen... Och så håller det på. Samma sak vid läggning. Hon går på toaletten innan hon går upp till barnens rum, men ändå måste hon kissa igen när hon är uppe. Och här pratar vi kanske 2 minuters mellanrum. På natten kan vi ha samma "behov" av att man MÅSTE kissa... oavsett när man var på toa sist.
Om jag vid något tillfälle säger att hon får vänta så kan hon bli närmst hysteriskt ledsen. (Ibland går det bra att vänta).
Det är alltid så när vi ska iväg, eller är iväg eller ska gå till skolan. ALLTID.
Är hon hemma och leker så kissar hon inte alls så ofta, då tänker hon inte på det. Om vi är iväg på något lekland eller något annat riktigt roligt så tänker hon inte heller på det, förrän det är dags att åka hem och då måste det kissas ofta igen.

Jag tror det är psykiskt. Men vet inte alls hur jag ska hantera detta. Dels så blir jag irriterad på att det ALLTID ska väntas på att det ska kissas... igen... Men dels blir jag lite orolig för hur vi ska lösa detta på bästa sätt för dottern. Det kan ju inte vara kul för henne heller.

För nåt år sen var vi hos doktorn och kollade upp detta. Hon hade inga infektioner eller andra konstigheter. Däremot trodde doktorn att dottern kanske inte bajsar tillräckligt och att hon kanske var hård i magen. Hon fick nåt mjukgörande att dricka, vilket hon drack i en månadstid... men ingen direkt förbättring... Så jag tror inte att det är nåt fysiskt hel, om man säger så.

Hur hanterar vi detta bäst?

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter som måste kissa - OFTA

Inlägg av TorsMamma »

Halloj raring!

Jag har nog tyvärr inte så mycket att delge i detta, mer än att inte lägga för stora värderingar eller reaktioner på det. Ju mindre energi man lägger på det desto snabbare brukar det gå över. Märker att många barn i denna ålder har några "hang ups" på olika saker. MIn son hade på att INTE gå på toa och vara livrädd för brandlarmsövning. Just brandlarmsgrejen kunde vi ju öva på hemma och göra saker åt. Men just det du beskriver är nog något hon själv måste kunna släppa.

Har du provat fråga henne hur hon mår och tänker kring det hela själv? hon är ju ganska stor och kan resonera lite själv kring det. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"