Kurar 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Nätterna går alldeles utmärkt men vargtimmen är jobbig. Han vaknar alltid runt 5 tiden. Ska jag bara säga pangramsan och sen Mozart och hushålssysslor och låta han vara? Så jag behöver inte ge han påminnelse, beskedet eller bekräftelseramsan när jag väl har sagt pangramsan utan jag ska låta han somna själv?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
just precis, pangramsa ar en direkt avriven bestamd ramsa x 4.
Sen inge mer. Tystnar det inte, Mozart utanför litens dörr. På natten händer ingenting är budskapet.

Vargtimman kan ta lång tid att få¨bukt med men det är väl värt besväret. Så jobba fint vidare, det kommer funka.
Har du väckarklocka?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Tack för svaret, jag har gjort nu som du sa och det har funkat bra på morgonen. Vissa morgnar så gråter han hysterisk och då känner jag att jag måste in för att han ska se att mamma finns :pops: jag buffar han och han blir lugn sen lämnar jag rummet och han fortsätter och gråta. Det tar runt 20 min för han och somna efter att jag har gett han PANG ramsan och Mozart :) (jag kan inte låta bli och gå in på morgonen för han gråter som om han vore vettskrämd)

Jag har ingen väckarklocka till han utan bara till mig själv. Menar du att jag ska ha en väckarklocka i hans rum? Hur gör jag i framtiden om vi ska sova borta, ska jag ta med mig väckarklockan? :)

Nu när jag är i uppföljningsvecka, ska jag betrakta alla dagar framöver som natt 4 enligt lathunden?
Det har funkat jättebra dem senaste dagarna och det känns så skönt att äntligen sova utan att bli väckt varje timme :lol:
Men igår kändes det som jag hamnade på natt 2 igen men jag antar att det blir ett mini återfall innan det blir bättre. Läste i andra trådar att det är vanligt och man ska inte tappa förtroendet. Jag måste nog bara ändra på mig själv och vara starkare och sluta gå in i hans rum, det gör jag bara under vargtimmen :cry:

Tack för att ni svarar på mina frågor, uppskattar det otroligt mycket. Ni har ändrat mitt liv till det bättre :heart: :heart: :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ja just det, en egen vackarklocka till liten som ni staller tillsammans pa kvallen. Och nar ni gor glad morgon, kommer ni in med klockan som ringer.

Buskapet ar: det ar inte mamma som bestammer nar morgonen borjar, sa det spelar ingen roll hur mycket du klagar. Mamma kan inte paverka detta. Klockan bestammer. I var familj (och manga andra) har det gjort stooooor skillnad i vargtimmen och an idag vantar de pa klockan innan det ar morgon. Jag packar alltid med klockan nar vi aker bort, det ar deras klocka och packas likval som snutten och kudden. Vi staller den tillsamman och idag star den bredvid sangen, nar de var sma utanfor deras dorr.
Det ar verkligen ingen fancy klocka utan bara en helt vanlig med en stor knapp uppe pa sa liten kan stanga av sjalv nar morgonen ar har och mamma kommer in med klockan. Kopte min pa Claes Ohlsson eller liknande affar for 30 kronor.

Gallande att ga in pa morgonen, forsok att backa sa mycket det gar.........

Och du, det blir alltid ett bakslag i uppfoljningsveckan, det ar bara enligt plan. Liten ska bara kolla om du verkligen menar allvar. :) Kor pa som vanligt, ramsa, ramsa och backa sa mycket det gar. Precis som natt 4a. Kor pa bara. Ni jobbar utmarkt. Och njut av sovande natter och glada och hungriga dagar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej, tack för tipset. Testar med klockan så kanske det blir någon skillnad.
Det känns helt underbart och bara kunna sova flera timmar i sträck utan att blir väckt. Jag måste nog börja vänja mig vid det för själv vaknar jag flera gånger per natt eftersom så har mina nätter varit de senaste året :)
Jag tycker att nätterna går bra när jag ramsar, som längst så tar det runt 15 min för han att ta emot bekräftelseramsan och somna om.
Den tiden blir kortare för varje natt upplever jag :D
Det är i vargtimmen som ramsan inte tar :? min fråga är om jag ger PANG ramsan så fort han vaknar och gråter 30 min innan han somnar om, ska man ge han en bekräftelse ramsa eller ska han sköta sig själv bara ?
Tack snälla för alla dina svar :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av Tin »

Hej, jag missade din fråga.

Ingen beräftelse, endast en rungande och övertygande pangramsa x 4.

Mina barn behövde lite stöd i forma av en Ipad med Mozart utanför deras rum om de inte somnade om direkt. Men det var allt jag bjöd på. Som om det var för tyst ibland utan det. Väckarklockan är ändå det som gjort mest skillnad.

Och håll ut, vargtimmen är en enivs rackare, men det går. Var konsekvent.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Nu har det gått ett tag sen jag kurade min pojke och det har gått jättebra, han sover 19.00 till 06.00. Han ska egentligen vakna klockan 07.00 men det tränar vi på än Jag hade problem med vargtimmarna vid 02.00 och 04.00 på morgnarna, det var tuffa nätter men är så glad att jag genomförde det. Han har vart jätte duktig.
Nu har det dykt upp lite frågor som jag behöver tips och råd på.

-När jag kom igång halvvägs med kuren så kunde han somna på 1-2 min vid läggningen men nu har det blivit att det kan ta upp till 20 min. Vad gör jag för fel? Läggningen har blivit svårare, han kan skrika gråta hysterisk.

-Nu när sommaren närmar sig så kommer vi att åka bort ganska mycket. Hur gör jag med sömnen då. Kan han sova i samma rum som oss men avskild? Kan vi dela säng?

-Vad behöver man tänka på när man sover borta för att inte förstöra hans sömn?

Tack på förhand :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vi tar det i tur och ordning. Fast först, ja han har varit duktig, men också du. Utan ledning ingen sömn. Bravo, snyggt jobbat.

Skrikigt vid nattning
Man kan ju inte sova åt dom, så om man behöver lite extra tid för att komma till ro så skall man väl få det. Lite privatliv har vi ju alla rätt till. Men man ska ju inte var ledesn så klart. Hur är det med skrattet till godnattet? Kan det levla upp ett par snäpp, för att bryta gråten? Vi har haft perioder då man får anstränga sig med skrattet för att det riktigt skall vara gapskratt ända ner i magen som stannar kvar i liten när det ska sovas.

Sova borta
Lätt som en plätt. Håll er till schemat, ta med en resesäng och litens vanliga kudde, täcke, snutt eller vad som nu gäller. Ni kan sova i samma rum, men natta med er utanför rummet som vanligt om det är möjligt. Eller om ni sover på hotellrum med bara ett rum, natta liten i badrummet, och bär ut hela spjälsängen när han sover och ställ i ett hörn. Ramsa med en attityd att här är allt som vanligt, och det är det ju. Frågar liten lite extra frågor kring sovarrangemanget, bjussa på en extra ramsa. Så liten behöver främst er attityd, men sen ro att sova själv, mörkt rum och ramsa, mao igenkänning.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Han sover hela nätter :D Det som har varit jobbigt är när jag ska lägga han för kvällen, det är så jobbigt och höra han vara så ledsen och gråta sig till sömns. Det tar 20 min för han att somna när jag lägger honom, bokstavligen 20 min :|
Jag har jobbat jätte mycket med skrattet till godnattet både jag och min man. Vi leker med han båda två och han skrattar högt och är jätteglad. Men så fort jag går mot hans rum så är det som han vet att han måste sova och blir ledsen direkt och börjar gråta. Jag säger godnatt till nattlampan sen lägger jag ner han på magen och buffar/ solfjädern. Jag har vart lite väl generöst med buffringen det kanske det som jag har gjort fel..?
Vargtimmarna har försvunnit helt. :lol: Allt är perfekt förutom vid läggningen. Jag har även lagt han i sin egen säng och lekt med honom och fått han och skratta men sen säger vi godnatt till lampan och då börjar han tjura. Jag har både läst i boken och forumet att barn som är färdig kurade somnar på 1 min och att dem lägger sig själva tillrätta när dem läggs i sin egen säng. Det vill jag också kunna göra med min bebis :lol: .
Jag kanske måste jobba på med lugnet ?

När jag ska lägga han på dagen så gör jag samma rutin som på natten förutom att jag buffar honom tills han somnar. Kan det vara det som är felet. Att han förväntar sig samma sak på kvällen? Det känns som jag nästan är tvungen och buffa honom tills han somnar på dagen för han vägrar somna annars. :|
Ska läsa igenom boken igen och se om jag har missat nått :?

Tack för tipsen för att sova borta nu gäller det bara och fixa läggningen sen är jag redo för allt :D :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

mami22 skrev: Jag säger godnatt till nattlampan sen lägger jag ner han på magen och buffar/ solfjädern. Jag har vart lite väl generöst med buffringen det kanske det som jag har gjort fel..?

Jag kanske måste jobba på med lugnet ?

När jag ska lägga han på dagen så gör jag samma rutin som på natten förutom att jag buffar honom tills han somnar. Kan det vara det som är felet. Att han förväntar sig samma sak på kvällen? Det känns som jag nästan är tvungen och buffa honom tills han somnar på dagen för han vägrar somna annars. :|
Hej,
Svaret är JA på allt ovan! Läs gärna det du skriver en gång till och tänk på vad det är för "Känsla/budskap" du faktiskt förmedlar till honom när du lägger honom? Att det är bara så skönt och få sova och sova gott. Eller att det är synd om honom som hade så roligt och nu är det slut på det roliga och för att somna så måste du vara den som "söver" (inte lugnar)

Jag måste ha skrivit spaltmeter om att SHN är ingen "söva barn metod" utan lugna och ge förutsättningarna för att sova och somna gott själv metod. :wink:

Så mitt råd är att du läser "thaimassage" tråden som är i klistrat inlägg.

Sen skulle inte jag hålla på med någon godnatt till lampan ritual, utan det roliga skall hänga med RÄTT ner i säng. POFF!! Flyg in i redan mörklagt sovrum som är KOLSVART roligt hela vägen. PANG ner i säng, och direkt UT med den i särklass gladaste/hurtigaste/mest övertygande ramsa som man bara kan uppbringa, med en rejäl PUNKT på slutet och visa nu herren lite förtroende. Han kan detta det har han visat, men du tvivlar och nu tvivlar han med.... :cry:

Har han svårt att somna så använder du marginalkvarten på lurar och läggning, då har han 15 min extra på sig att få somna. Man kan inte begära att alla somnar på 2 röda sekunder, men att man ligger och inte är förtvivlad, det kan vi begära. För det skall ingen vara. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Ok, det har du rätt i. Jag får skuldkänslor när jag lägger han och hör han gråta men det ska jag sluta med och tänka positivt istället och ha mer förtroende för honom. :) Ska lägga han snart så tack så mycket för dina kloka råd och att du besvarar mina frågor. :) :heart:

Men hur ska jag göra på dagarna, samma sak som på natten? vad gör jag om han skriker och gråter hela tiden och inte somnar alls på dagen? Ska jag låta han vara då och köra Mozart?
Jag ska läsa Thaimassage tråden :)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Läste Thaimassagen och förstår nu vad du menar, han har gjort sig själv för bekväm. Jag hittade en annan tråd som jag gillade starkt "Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden"
Jag kände igen mig själv och det finns en hel del som måste ändras hos mig själv.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

Härligt härligt!! Du hittade många fina trådar :wink:

Ja man gör egentligen på dagen samma om kvällen. Man får se till att de är trötta nog vid lurarna. Det bästa tipset är att ni är ute MINST 1 tim på fm innan luren och 1 tim em efter luren. Se till att han får gå, stå, klättra, springa, jobba. GÄrna i skogen eller naturområde. De skall vara så fysiskt trötta att de inte orkar protestera. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

Jo, tänk på att ha lika kolsvart i sovrummet på luren som på natten! Allt samma. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Det har gått jättebra för oss, han sover hela nätter. :D Jag har bara en fråga om bekräftelseramsan. Jag har skippat det dem senaste veckorna för jag tycker att han somnar ändå lugnt när jag buffar. Läggningarna tar ca 5 min.
Tycker du att jag gör fel med att jag struntar i bekräftelseramsan?
För varje gång som jag säger bekräftelseramsan så kan det ta mellan 20-30 min innan han somnar om. Måste man ALLTID säga bekräftelseramsan trots att han somnar hela nätter. Vill bara veta så att jag inte får problem senare i framtiden :roll:


Tack :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "