SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
astridsmamma
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 20 jun 2013, 22:04
Ort: Stockholm

SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av astridsmamma »

Hej alla fina mammor och pappor! :heart: :heart: :heart:

Är lite grön i detta forum, då min erfarenhet av denna site endast varit på SHN-forumet med storasyster för 3 år sedan.

Nu har liten blivit stor och fått en lillebror, lilla E.
Han är 9 veckor fyllda, och är såklart en liten guldklimp!

Eftersom jag fokuserat så mycket på förlossningen (använde psykoprofylax enligt barnaboken) så skummade jag mest igenom SM-kapitlen innan han kom, och missförstod tyvärr rejält för jag trodde man "började" med SM vid just 2 månader och lät allt vara innan dess... #-o :oops:

Så efter att pluggat på både i BB och här och antecknat minsta move i E:s liv under en vecka har jag samlat på mig en hel del frågor som jag hoppas kunna få hjälp med! Både jag och E (och övriga familjen) skulle må allra bäst av en tydlig struktur nu! Befarar annars att det kommer bli samma som för storasyster så småningom där mat och sömn satt ihop i en enda röra!

Jag håller på och skissar på ett schema men tänkte till att börja med beskriva vår tillvaro i stora drag:

Jag helammar och E är en frisk och stor kille från start som gick över tiden 2 v. Han väger nu ca 7 kg (!) och följer sin kurva fint (översta)
E sover natt i regel 12 h men ammar allt mellan 2 och 4 ggr på den tiden. Han är inte ledsen i sömnen utan jag vaknar av att han söker bröstet. Så somnar han om så fort han fått det. Han somnar genom att amma på sidan och sover sen bredvid mig i den positionen hela natten.
I regel ammar jag sista bröstet innan "läggdags" sent, runt 22-tiden, och då vaknar han efter ca 6,5 h. Som längst har han haft amningsuppehåll 8 h men det hör till undantaget.
Har trott att han varit en trött en som max klarar vara uppe 1,5 h i stöten men efter att ha antecknat ser jag att det inte riktigt är sant. Ibland är han vaken 2 h.
På dagarna (och detta är väl största bekymret) sover han på mig och klarar inte av att sova ensam i sin säng (på rygg alltså). Lägger jag ner så vaknar han efter 5 min. Så jag är en levande säng som antingen ammar honom till sömns i famnen eller bär omkring på honom tills han somnar. Om jag går omkring med honom i sele kan han sova 2 h utan att vakna eller somnar lätt om utan bröstet om jag "går runt" målinriktat ett tag.
Han kan somna i vagn och i bilstol av sig själv, om han är mätt och trött.
Har sedan han föddes (för denna kunskap bar jag med mig från systers tid då jag fick upp ögonen för Anna W) försökt få honom att amma 1+1,paus,1+1 (alltså 4 bröst enligt SM) inom 1,5 h men han har svårt för att ta mer än 1+1 alltså ett bröst, och ofta får det gå lång tid mellan gångerna. Så han brukar bli hungrig igen lagom till att han ska sova och detta har såklart blivit en ond spiral och han somnar ofta med bröstet, vaknar efter ett tag och vill amma i sömnen (eller sovamma som jag brukar kalla det) På kvällarna innan läggdags kan han sovamma i flera timmar utan att vakna.
Och detta känns ju inte så bra. Jag vet vart detta leder. Har varit där med en förtvivlad 9-månaders som åt nätterna igenom och vägrade mat på dagarna. Den tillvaron vill jag INTE hamna i.

Så det jag undrar över är:
Hur ska jag göra för att införa ett hållbart schema nu när jag missat en regelrätt SM "från start"? Ska jag börja som om han var 3 veckor och följa programmet successivt eller ska jag göra ett schema utifrån hans nuvarande ålder och sikta in mig på det ett tag tills det sitter? Och hur börjar jag? Efter en "bra" natt då han ätit sällan och aptiten är på topp?
Eller behöver jag kura? Hur isf? Som SHN med buff och ramsor och hela köret eller på något annat sätt? Min dröm vore att vagna inomhus på dagslurar (utom en då jag vill att han sover utomhus) och att kunna lägga i säng utan protester inför natten. Är det möjligt? (har några ggr kunnat lägga honom sovandes i sin säng på rygg och så han han sovit några h så) Och om protester kommer - hur ska jag bemöta dem? Som under kuren?

Och; någon som har ett bra schemaförslag som passar en "newbie" på det där med scheman?
Jag tänker natt 20-08 (eller 07:30, eller 07) och fyra lurar under dagen spontant, men om någon har ett bättre förslag så är det supervälkommet!

KRAM och TACK om någon orkar och kan hjälpa! :heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi hade tidigare en tråd som hette sm i raketfart för de som upptäckt sm lite senare men kan tyvärr inte hitta den :? . Du får helt enkelt utgå från hans ålder och mönster och göra ett schema efter det. Man kan ha 20-08 men många bebisar tycks föredra 19-07. Tre lurar ska det helst vara, fyra är bara om man absolut inte får ihop schemat för att bebis inte orkar vara vaken länge. Jag tänker 12- 2-2-1,5 eller liknande beroende på hur länge han orkar vara vaken.

Sova gör man bäst på mage med andningslarm. När han sover på dig sover han ju på mage - eller hur :wink: ?! Jag hade lagt i vagn för alla lurar och natten. Du kan då vagna honom vid behov men lära honom att somna själv. Ett babynest kan kanske vara en god idé att ha i vagnen om han får plats, trångt och tryggt. Bebisar som sover på rygg vaknar ofta av att kroppen "trillar" när de slappnar av och ska somna vilket inte sker på mage.

Mat ska ske inom högst 1,5 timme gärna 1,15. Han ska dock inte sövas av maten.

På kvällen kan det vara lite trassligt att komma till ro men det brukar ge sig där vid två månader. Att lägga sig i tid för natten brukar underlätta också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av TorsMamma »

mamaA skrev:Hej!

Vi hade tidigare en tråd som hette sm i raketfart för de som upptäckt sm lite senare men kan tyvärr inte hitta den :?
Den låg under "favoriter" dock heter ju tyvärr inte tråde det. :wink:

Här är den! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
astridsmamma
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 20 jun 2013, 22:04
Ort: Stockholm

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av astridsmamma »

Hej och Tack för svar ni båda! :heart:

Okej. Så det är alltså SM som om han var en månad jag ska börja med.
Låt mig se om jag förstått allt rätt:
Vagna alla lurar på dagen på mage med andningslarm.
Och natten med säger ni... För att det ska bli lättare att kunna vagna bort uppvak när man så småningom ska förlänga natten? Så jag ska inte alls lägga tillrätta och buffa utan helt enkelt lära honom klockan först. När tänker ni då att man kan lära honom sova i sin säng? När han kan sova 12 h natt?
Enligt tråden och i den konversation Anna haft med mamman så skulle nattschemat vara 22-04-08 - alltså göra natt kl 22??
Sen 2-2 under dagen eller kan jag redan nu anpassa efter de tendenser i tider jag noterat (och vad som passar livet med storasyster etc)? Känns som om jag läst både och i olika trådar och i boken men det var kanske pga barnens olika åldrar.
Och sen ska vi alltså behålla "månadssschemat" i 2-3v? För att sedan jobba in 8h natt sen 10h natt sen 12 med 2-3 veckors mellanrum.

Nåt särskilt att tänka på innan start? (förutom mata på som sjutton dagen innan) - för man börjar väl på morgonen?
Och: fram tills jag börjar (lite fix) - ska jag försöka sätta schemat så mycket som möjligt med de sömnmetoder som vi i nuläget har eller ska jag bara låta allt vad tider heter vara och låta honom äta och sova som han vill?

TACK så mycket för svar!
:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nu har jag inte läst tråden och vad Anna säger men natt 22 känns sent för en två månaders….jag hade kört 12 timmars natt med nattmål direkt :-k

Du kan visst ha honom i säng på natten om så önskas, det beror vilket sätt att verktyga som du föredrar. jag hade min äldste i vagn/säng på dagen och säng på natten men buffade i både säng och vagn.

Anpassa schemat efter vad han orkar, det är verkligen inte alla bebisar som orkar 2-2, mina har aldrig gjort det.

Med min äldste flyttade jag fram natten från ca 2 månader lite i taget som du beskriver, 6 timmar, sen 8,10,12. Med lillebror väntade jag på att han själv skulle skala bort nattmål nr 2 eftersom han gjort det med nr 3 men det skedde aldrig så vid strax efter 3 månader tog jag bort ett nattmål men upplevde inte att han var hungrigare då så jag plockade bort det sista och nappen ca 1 vecka senare. Inget är ristat i sten, man får känna av vag som känns rätt också :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
astridsmamma
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 20 jun 2013, 22:04
Ort: Stockholm

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av astridsmamma »

Tack för svar mamaA! :heart:
Hjälpte mig mycket i mina funderingar!

Tror Anna i tråden hade som förslag att göra natt 22 för att nattmålet skulle hamna vid 04, och vår lille har (hittills) somnat mycket sent, men såklart har han ju sovammat flera timmar innan natt, så det har ju också varit sömn liksom...

Har nu iaf snickrat ihop ett schema. Kommentarer uppskattas!

11 - 1,5 - 2 - 1,5 =16h

07 morgon
Mål 1: 07-08:30 inkl skötning, påklädning, lek och säga hejdå till syrran o pappa
08:30-09 Soc delaktighet (mamma fixar i köket) D-droppar! (Kan senare bytas ut mot lämning av syster tänkte jag)
Lur 1: 09-10:30
Mål 2: 11-12:15
Lur 2:12:30-14:30
Mål 3: 14:30-15:30
15:30-16:15 påklädning o hämtning av syrran (i bil) (-5 lur vid behov)?
Lur 3: 16:30-18
Mål 4: 18-19
19 Mamma förbereder läggning av A medan pappa tvättar o sköter E
19:30 (ca) Nattslurk (under läggning/sagoläsning för A)
20 sova natt

Nattmål 02

Mina frågor utöver schemat:
Är det okej med 1 nattmål såhär i början? Och då verktygar jag alla andra uppvak utefter smak?
Ska jag tänka som en minikur om 3 dagar (tror det var så Marie och Samuel i BB fick tips) Hur gör man sen när man ska ta bort målet helt??
Undrar också om ni har larm i vagn om ni går ut på promenad med era små? Vad är viktigt att tänka på då, typ, vagna först så att liten somnar, sen gå efter 10 min? (gör jag mig förstådd?)
Hur noga är det vilken lur man har var - sålänge tiderna följs? Eller ska jag tänka att jag gör samma sak 3 dygn när varje "förändring" ska ske som tex nu när jag börjar och sen när natt ska förlängas etc.
Och:
Börjar man på natten eller morgonen!? Oavsett vagn eller säng kommer ju det vara första ggn vi "verktygar" då så är lite nervös...

Har redan infört detta schema omedvetet idag :) Än sålänge går det som en dans (men då med sele och ryggläge i vagn på lurarna..) även om det är svårt att hålla E vaken när han äter...

Kram!
:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Schemat ser bra ut förutom att jag är lite fundersam till om han orkar 2 timmar på morgonen än, de flesta brukar var trötta på morgonen fast de sovit hela natten... :wink: . Det kan funka men hade varit mer troligt vid tre månader tänker jag.

Jag är lite tveksam till ett nattmål även om man säger att en två månaders kan sova åtta timmar. Jag hade börjat med två och dragit ner till ett vid tre månader. Mina killar har haft två nattmål fram till tre månader, 01/02 och 04/05 ( vi hade 12 timmars natt och morgon vid 7.30). Alla uppvak som inte är de tider som du bestämt nattmål verktygs över, helst med samma verktyg.

Tre dagar brukar det ta när man t.ex plockar bort ett nattmål etc, detta är en större förändring så det kan ta längre tid.

Man har larm på vid promenad, men stanna ibland för larmet reagerar på att vagnen rullar. Bebis ska somna först och sen går man. Vagna för att lugna - inte söva :!: .

Jag förstår inte riktigt vad du menar vilken lur som är var, självklart är det viktigt för att bebis ska kunna lära sig klockan :mrgreen: , ändrar man lurarna så ändrar man tiderna ju och då är det inte lätt att lära sig :mrgreen: . Nästa förändring är att dra ner på sista luren till 45 min, efter det att korta fm-luren till 45 min, långluren behålls 2 timmar.

Man kan börja när man vill, välj det du är mest bekväm med :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
astridsmamma
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 20 jun 2013, 22:04
Ort: Stockholm

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av astridsmamma »

Tack snälla för feedback på schemat! :heart:

Ja han är lite trött på morgnarna (en kvällspiggis) så det är kanske bra. Men ska jag lägga till en halvtimme i schemat istället (så det blir 2 h lur på morgonen o totalt 16,5 h - alt förlänga natten) eller flytta luren? (och därmed hela schemat) Efter att ha klockat honom i 10 dagar har han sovit 17-18 timmar per dygn flertalet ggr så längre dygn är kanske bra?

Skönt med 2 nattmål! Underlättar min känsla (och attityd :D ) mycket - så det är väl rätt väg att gå!

Vad menar du med att larmet reagerar på vagnrullandet?

Jag menar: är det viktigt att man under tiden som schemat sätter sig har lurarna på samma ställe varje dag tex fm lur=säng, middagslur=vagn osv eller kan man ändra det fr dag till dag bara man gör likadant vid läggning på varje "plats"?? förstår att ju konsekventare man är desto lättare för bebis att fatta men tänker att det kan vara svårt att hålla likadana dagar över tid om man tex har bvc eller annat. är det då bättre att vänta tills man har typ 11 dagar i sträck utan ngt annat inbokat ??

-och en ny fråga (bra att bli påmind om att vagna för att lugna - inte söva): ska man vänta med verktyg tills skrik(fråga) eller direkt vid uppvak??
Är inte helt på det klara med vad som gäller för SM resp kur :oops:

Och ursäkta om jag skriver slarvigt eller kort - har ju bebis i famnen/på magen exakt varje lur så blir lite pekfingervals o konstiga gå/sittställningar när jag ska skriva(=varje ord är en kamp) Men det hoppas jag ska bli ändring på SNART. Längtar!!!!!

Trevlig fredag!
:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Personligen gillar jag att ha 12 timmars natt och tycker att det är enklare att få till nattmålen tidsmässigt då, annars blir det så tätt. Min stora kille sov 18 timmar om dygnet tills han var 6 månader så var inte rädd för att ha mer sömn på schemat om han är en tröttis.

Larmet reagerar på att barnets bröstkorg rör sig, slutar rörelsen så larmar det - om jag har förstått det hela rätt. När man är ute och går reagerar larmet även på att vagnen är i rörelse och om barnet skulle sluta andas så larmar den i så fall INTE. Därför bra att stoppa några sekunder ibland helt enkelt.

Det är bra att ha samma lur på samma ställe men ärligt talat kanske mer för kurbarn, när de är så små tycker jag att det spelar mindre roll.

Om bebis vaknar och är nöjd, gör ingenting men om det skriks missnöjt så verktygs SPARSAMT ganska omgående. Det gäller att verkligen vagna/buffa kort och med rejäla pauser, annars har det ingen effekt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
astridsmamma
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 20 jun 2013, 22:04
Ort: Stockholm

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av astridsmamma »

Hej!

Tack för svar mamaA! Är så tacksam för att du tagit dig tid och för att det här forumet finns!!! :heart: :heart: :heart:

Tror verkligen på Anna Ws filosofier kring barn men ändå har man så många orosvargar i sig...

Jag har nu, tvivel till trots, börjat "minikuren" - är så trött på att bära runt/agera levande säng att jag sopade undan alla ursäkter/farhågor och bara körde, igår.
Min största oro handlade nog om att jag inte började "när man ska" - och var osäker på hur det skulle gå då.
Ville verkligen inte "kura" då jag tyvärr aldrig "lyckades" med storasyster Astrid. Eller, vi lyckades två ggr men det fallerade efter ett tag och sen upptäcktes massa allergier som upptog all vår tid, och när vi la om kosten blev sömmen bättre (dock ej 12h natt-bra) och vi tyckte det var good enough. Men tror det legat kvar nån "misslyckande-känsla" efter det, även om jag är övertygad om SHN:s framgångsrecept om omständigheterna varit annorlunda med A.

Dock så skönt att E är ett helt annat barn och att jag plockat med mig så många andra kunskaper från BB/SHN/vara förälder att jag haft ett annat sätt från start med honom.

En annan oro är att han inte är tillräckligt mätt/att Schemat inte sitter tillräckligt bra i honom för att få honom "redo" likt ett SM.barn från start.
Men, det har jag nu insett att det går inte att "smygbörja" med schemat - för om man ska vara konsekvent med tiderna på natten behöver man verktyg.Och har man inte verktyget ett medvetet/vaket barn från start kan man inte bara börja vid ett uppvak... Onda cirkeln måste brytas!

Så. Nu. Jäklar. Är. Vi. Igång.

Skrev ner några tankar efter världens ångestdag förra veckan då inget funkade och jag bara satt i soffan med ett ömsom sovande ömsom ammande bebis och såg livet passera utanför fönstret. Hoppas det kan hjälpa någon!

"Okej. Jag ska fixa detta. För E och A förtjänar en pigg och glad mamma och jag vill INTE ha det så ångest som när Astrid var liten. Hemskt när mat och sömn satt ihop, hemskt att vara låst i sin säng/soffa medan livet passerade förbi utanför. Inte nådigt mot ngn - för bebis sover ju medan du sitter vaken och sen är du frustrerad och har en massa egna (frihets-) behov så fort bebis vaknar. Då har du inget att ge och bebis blir lidande. Plus dåligt samvete över det. Detta MÅSTE BRYTAS!!'
Om bebis sover själv - du hinner catcha upp med livet - sen återförenas ni i kärlek och lycka
Plus: du vet vad som ska göras vid vilken tidpunkt och du är säker på vilka av hans behov som är uppfyllda. Du mår bättre av det och du är en mycket bättre mamma av det!

-E kan sova. E vill sova. Jag måste bara lära honom det. Det han vet hittills om att somna är det han gjort erfarenhet av/jag lärt honom. Alltså kan jag lära honom nya sätt precis på samma sätt: genom erfarenhet.
-Det är inte synd om E som får lära sig sova själv - det är en gåva!
-Ju tidigare desto lättare!
-Jag ska inte låta det faktum att jag inte införde SM från början påverka min attityd av självklarhet! Jag kan införa vilken förändring i vårt liv som helst om jag ger mig fanken på det!
-Att gå tillbaka är inget alternativ!

Wish us luck : )

Kram
:heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM eller kur till oregelbunden 9 veckors?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Exakt, det är verkligen en gåva att få lära sig sova hela natten - önskar att någon kunde lära mig det också :wink:

De flesta barn man ser är bleka med mörka ringar under ögonen och man hör av föräldrarna hur sent de somnar och hur tidigt de vaknar. Att inte våga ta tag i sömnen för att barnet protesterar ( det är inte farligt att vara arg) - de är ju en småsak att vara arg några nätter i jämförelse med att vara konstant trött/övertrött vilket ger både dålig aptit och försämrat immunförsvar. Så resonerar jag i alla fall :mrgreen:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"