Kurar 8 månaders/problem med schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamitalinda
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 mar 2016, 10:31

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av mamitalinda »

Tack för svar!!

Du har helt rätt i att det har slagit över på andra sidan och jag tar i så jag spricker. Men om han äter dålig så sover han dåligt och sover han dåligt så äter han dåligt och denna onda cirkel stressar upp mig och jag får nästa panik när han inte äter osv.
Du har rätt i att jag behöver komma iväg lite. Det har varit långa dagar med strikt schema.

Jag kämpar på. Spenderar mycket tid på golvet.
Skulle du rekommendera att han sover 45 min på förmiddag då det är en "naturligare sovtid" och 1,5 h på eftermiddagen? Då blir det en kvart för lite? Eller är det okej att ha en timme på förmiddagen?

Är verkligen tacksam för att ni finns. :heart:
Storebror 5 år kurad vid 9 månader :heart: :sleep:
Lillebror 8 månader kuras just nu :heart: :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av TorsMamma »

Hej, 45 min på fm och 1,5 på dagen. Sen kan du istället lägga upp till 30 min tidigare på kvällen istället utan att detta påverkar schemat eller natten istället tycker jag.

När min son hade 8-mån ångest var våra räddningar att jag dels lade mig ner platt på rygg på golvet, sen fick han krypa, kräla på mig bäst han ville. Jag förlade också alla kökssysslor till golvet, Sonen på mage och skärbrädan framför, skar grösaker, rev, skalade osv.. Han fick vara med!

Sen behöver man komma UT 1 tim fm och 1 tim em, och då i skog och mark, ta på grenar, skott, kottar osv... Upptäcka världen!

När min son var 8 mån hade vi em luren kvar och då fick han när han behövde en 5 min eller 20 min ibland blev det 2X5 min på em luren. Men både han och jag mådde bra av den pausen! :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamitalinda
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 mar 2016, 10:31

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av mamitalinda »

Hej igen!
Nu har det snart gått 2 månader sedan vi kurade. Det har efter många om och men gått bra. Natten har alltid funkat väldigt bra och han sover hela natten. Däremot dagslurarna har varit och är jobbiga. Jag tror fortfarande att det är schemat som inte riktigt är bra. För drygt två veckor tillbaka så vaknar han även för tidigt runt 6 står upp i sängen och skriker. Har testat att ge en pangramsa men oftas ligger jag kvar i sängen till jag inte står ut längre. Runt 06.45 brukar jag göra godmorgon glatt men det är en ledsen kille i sängen.
Den 10 maj blir han 10 månader
Vårt schema ser ut såhär.
07.00 godmorgon
Välling
08.44 gröt som han ibland äter halva ibland är det bara kämpigt med den.
09.30-10.30 sova. Denna vila funkar relativt bra. Ofta väcker vi en trött kille
11.30 lunch + efterrätt
13.30 - 15.00 sova. Denna vila krånglar SÅ MYCKET. Oftas tar det 20-30 min att somna sen vaknar han efter 20 min och gråter ibland gråter han hela vilan eller somnar om och gråter vaknar och gråter tills vi tar upp en ledsen kille.
15.15 mellanmål.
17.30 middag med plock
18.30 nattslurk bad skrattet till godnatten
19.00 godnatt.

På andra vilan försöker vi ramsa. Ibland går vi in och lägger ner då vi hör att han står upp. Solfjädrar ramsar ut. Det är så frustrerande. Han är väldigt gnällig och missnöjd hela dagen tycker jag. Vid läggning blir han arg och gråter men somnar inom några minuter.

Han ska väl sova 15 mindre nu. Funderar på att lägga en vila mellan 9.30-10.15

13.30-15.00

Eller den längre på förmiddagen eftersom vi då oftast väcker! 10-11.30 och 14.30-15.15

Vad säger ni? Någon snäll själ som vill hjälps mig?
Storebror 5 år kurad vid 9 månader :heart: :sleep:
Lillebror 8 månader kuras just nu :heart: :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Ja du har helt rätt, för mycket sömn på schemat är svaret bl.a

Jag kan inte låta bli och fundera på om du faktistk kanske vill ha långluren först och sen en kort lur på em (vilket är lite ovanligt men kan funka för just er) :wink:

Så 9-11 mån är det 14 tim/dygn du skall få in.

Så min tanke är om du har rytmen 12+1,5+20 kanske kan passa herren?

Fundera på min tanke och se hur ni kan få det att passa in i ert schema? Kanske första luren en aning senare och även em luren en aning senare?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamitalinda
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 mar 2016, 10:31

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av mamitalinda »

Tack Torsmamma :heart: :heart: :heart:

Ja jag tror också att en längre på förmiddagen och en kortare på eftermiddagen kanske skulle vara nåt.
Jag ska testa 1,5 på förmiddagen och en 20 minuters på eftermiddagen ( Även om jag tycker 20 min är så onödiga och krångliga) Vad tror du om 1H + 45 min?

Återkopplar :P
Storebror 5 år kurad vid 9 månader :heart: :sleep:
Lillebror 8 månader kuras just nu :heart: :sleep:
mamitalinda
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 mar 2016, 10:31

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av mamitalinda »

Nu har det gått några veckor sedan vi ändrade lillebrors schema och det har bara gått utför förutom att han fortfarande sover hela natten vilket vi självklart är tacksamma och glada för. MEN det är så himla jobbigt med lurarna på dagen och frustrerande att aldrig få till det. Han gråter säkert 30 min varje gång och sen sover han 30 min och vaknar därefter jätteledsen.

07.00 GODMORGON
07.30 Frukost
09.00 Fruost num2
10.00 VILA 1,5 h. Gråter 30 min och sover mellan 20-30 min vaknar upp ledsen.
13.00 Lunch
15.00 VILA 20 min. Gråter 20 min får därefter sova 15.
16. Mellis
18. Middag.
19. Nattslurk skrattet till godnatten GODNATT

Han somnar mellan 5-20 min. Skriker och gråter. Till mestadels arg.

Det känns som att han har så svårt att acceptera att han ska sova. Minns med min första son som knappt grät under dagslurarna eller inför natten. Om han inte somnade på en gång så låg han och pratade gulligt med sig själv till han somnade.

Jag är HELT SLUT. Känner att varje dag har jag en klump i magen, hur ska denna vilan gå och att jag kan intelåta bli att bli ARG när han vaknar efter 30 min. Jag blir så frustrerad så jag vet varken ut eller in. Allt rubbas ju under dagen då han är så trött och sover så lite. Har svårt att hålla honom vaken till 15 och då håller han på att somna där han sitter, men om jag försöker hålla honom vaken och sen går in och lägger och ramsar så vägrar han sova istället. Det är som att han HATAR ramsan. Jag kan mina verktyg. Jag kan ramsan. Jag kan detta, men vet inte vart jag brister?

Känner att vi aldrig riktigt fått till det!

På morgonen får vi ibland väcka vid 7. Men oftast vaknar han för tidigt mellan 05.30 - 06.30. Jag har verkligen gjort allt. Rummet är kolmörkt. Har gått upp och pangramsat. Gjort husljud. Låtit honom vara och hoppats på att han somnar om. Men har han väl vaknat SÅ HÖR jag att han inte kommer att somna om. Han låter pigg och gråter och gråter tills någon av oss inte står ut och tar upp honom. EN morgon vaknade han 04.20. Grät till 05.30 och då tog jag upp honom. Så varje natt så vet man inte hur det kan gå på morgonen, vilket jag inte heller känner igen.

Gråter när jag skriver detta för jag känner bara VAD GÖR VI FÖR FEL? Är det meningen att han inte ska ha rutiner. Ä rvåra rutiner fel? Snälla snälla snälla HJÄLP oss komma till rätta. Något måste stå fel till!!!
Storebror 5 år kurad vid 9 månader :heart: :sleep:
Lillebror 8 månader kuras just nu :heart: :sleep:
mamitalinda
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 mar 2016, 10:31

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av mamitalinda »

SKA TILLÄGGAS

Vi kämpar mycket med maten. Han vill inte ha när vi sätter honom för att äta. Det bli oftast att vi får luras och trixas och ge honom småplock på bordet så att när han väl öppnar munnen så stoppar vi snabbt in skeden. Har sett små hungriga barn matas och det är en fröjd för ögat att se hur de öppnar sin mun och äter. Lillebror stänger sin mun och tar bort sitt huvud och vi oftast knappt in en sked. Han vill inte ens matas. Men sedan när vi andra äter så blir han sugen och då ger vi då också och försöker få in hans egna mat osv. Min man brukar luras med att ha hans mat på sin egen tallrik och försöker på så sätt få i honom lite. Men det är kämpigt. Känns jobbigt att behöva luras och hålla på.

När loillen vaknar från sina dagslurar är han ofta antingen jätteledsen eller supergnällig vilket jag uppfattar som trötthet då han gråtit så länge och inte fått vila sin vila ut. IBLAND händer det att han sover sin 1,5 h och även 20 min får vi till det och då är han pigg och gladare. Då mår vi alla bra men oftast så är det bara i enstaka fall. Så här var det inte med storebror. Hans rutiner satt som berget.

Hoppas att någon där ute kan hjälpa oss. :heart:
Storebror 5 år kurad vid 9 månader :heart: :sleep:
Lillebror 8 månader kuras just nu :heart: :sleep:
mamitalinda
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 05 mar 2016, 10:31

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av mamitalinda »

mamitalinda skrev:SKA TILLÄGGAS

Vi kämpar mycket med maten. Han vill inte ha när vi sätter honom för att äta. Det bli oftast att vi fårt luras och trixas och ge honom småplock på bordet så att när han väl öppnar munnen så stoppar vi snabbt in skeden. Har sett små hungriga barn matas och det är en fröjd för ögat att se hur de öppnar sin mun och äter. Lillebror stänger sin mun och tar bort sitt huvud och vi oftast knappt in en sked. Han vill inte ens smaka. Vi har testat att låta han äta själv men han bara leker med maten och häller ut allt på golvet. Han får inte i sig något. Men sedan när vi andra äter så blir han sugen och då ger vi då också och försöker få in hans egna mat osv. Min man brukar luras med att ha hans mat på sin egen tallrik och försöker på så sätt få i honom lite. Men det är kämpigt. Känns jobbigt att behöva luras och hålla på. Oftast blir han mätt på småplock istället.

När loillen vaknar från sina dagslurar är han ofta antingen jätteledsen eller supergnällig vilket jag uppfattar som trötthet då han gråtit så länge och inte fått vila sin vila ut. IBLAND händer det att han sover sin 1,5 h och även 20 min får vi till det och då är han pigg och gladare. Då mår vi alla bra men oftast så är det bara i enstaka fall. Så här var det inte med storebror. Hans rutiner satt som berget.

Hoppas att någon där ute kan hjälpa oss. :heart:
Storebror 5 år kurad vid 9 månader :heart: :sleep:
Lillebror 8 månader kuras just nu :heart: :sleep:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av Sarisparis »

Jag förstår att du är helt slut och att du reagerar med ilska när han vaknar "för tidigt". Förstår också att ni "kämpar" med maten. Det låter som att det mesta är en kamp och det blir tyvärr ofta en enda stor ond cirkel av det hela som inte gagnar någon.

Några tankar.

Ert schema är väldigt ovanligt. Jag ser långluren som den vila som behövs på dagen för att klara sig till natten och att lägga den så tätt inpå natten gör ju att resten av dagen blir väldigt lång. Om ni vill köra vidare med schema (återkommer till den frågan) så skulle jag föreslå något i stil med:

7 God morgon
Lunch nära inpå vilan
12 Vila 1,5 timme
Mellanmål nån halvtimme efter uppvak
ca 16 Vila 20 min
Middag
Bad
Nattslurk
19 God natt

Sömnen fördelas mer jämnt över dygnet vilket brukar ge trevligare vakenpass och lättare insomningar. Min erfarenhet är också att små barn somnar och sover som bäst om de läggs nära efter att ha ätit.

Åter till schemafrågan, vilket egentligen är kurfrågan. Kuren ska inte vara en kamp. Jag förstår helt och fullt att du känner stark frustration och reagerar med att känna dig arg när han vaknar "för tidigt". Men grejen är att du inte har en chans att lugna honom, på riktigt, om du är arg. Ramsan är så mycket mer än orden och är du inte lugn själv (vilket man inte är om man är arg) så kan du inte förmedla lugnet med ramsan. Kuren är inget måste. Inte att ha ett schema heller. Jag upplever att schemat ger ett enormt stöd i vardagen, men det är en smaksak.

Som jag läser dina inlägg så skulle jag föreslå att backa lite med det fyrkantiga kurandet. Det är lätt att göra sönder verktygen (särskilt ramsan) och på så vis göra det svårare både för sig och för barnet.

Det här blev ett inte så konkret svar, men jag bollar gärna vidare om du vill.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag förstår också att det är superjobbigt just nu!! Många av oss har varit där, och det är verkligen inte kul.

Jag har inte så mycket att tillägga till svaret du fått, vill bara säga att vår yngste son är dryga 10 mån nu och äter ingen puré, bara självplock och sånt som storebror matar honom med. Smör direkt ur paketet är en mättande favorit!! (inte så uppskattad av mamma dock)... Avokado, falukorv i skivor, omelett mm. är poppis. MEN, han äter BARA tillsammans med oss andra, så jag skulle tipsa om att äta (åtminstone symboliskt) alla tillsammans.

Sedan har vi sömnpass 19-07 samt 9-9.20 och långluren 12.30-14. Det är nog ett ganska "standard" schema för åldern tror jag.

Fundera, som Saris skrev, vi finns här för dig sedan! Och finns det någon möjlighet för dig att få sova ut någon natt så ta den!! Man blir ju verkligen inte glad och lugn av sömnbrist.

Kraaaaam!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Kurar 8 månaders/problem med schemat

Inlägg av Sarisparis »

Ja men precis :D Antagligen mycket bättre med en kortare förmiddagslur som Ylvispylvis föreslår. Var nog lite för fast i ditt schema när jag skrev mitt inlägg :lol: Sätter en slant på att en andra eftermiddagslur inte behövs om han sover enligt Ylvispylvis schemaförslag. :thumbsup:

Hur går det för er, mamaitalinda?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"