Dagslurar i vagnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lucasmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 14 feb 2016, 09:52
Ort: Malaga, Spanien

Dagslurar i vagnen?

Inlägg av Lucasmamma »

Jag kurade min son för en månad sedan ungefär. Han är nu 6 månader gammal.

Första natten var tuff men han fattade galoppen redan andra natten. Nu tar läggningarna inte längre tid än det tar att lägga han i sängen och gå ut. Dagslurarna går toppen bra, om vi är hemma och han får sova i sängen, det vill säga. Då somnar han så fort man lägger ner honom.

Så, till "problemet" - hur får jag honom att somna i vagnen? Han är en stor kille, 73cm, så liggdelen är för liten och sittdelen kan han inte ligga på mage i som han föredrar att sova på normalt. Lägger man på ett skynke på vagnen tar han tag och börjar äta på det och sen börjar han gråta efter kanske 5 min. Om jag är ute och går på bucklig väg kan han somna men vaknar då för tidigt. Speciellt på långa luren mitt på dagen. Tips på vad jag kan göra? Jag vill inte direkt vara bunden med att vara hemma dem tiderna varje lur så han kan sova i sängen...
Mamma till Luca född 12 augusti 2015. Kurade vid 5 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dagslurar i vagnen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ärligt talat skulle jag skaffa en vagn där du kan fälla hela sittdelen så han kan ligga på mage.

Det finns också "Danska liggvagnar" som är MYCKET större. Kan ibland finnas på Blocket. Vissa köper typ "tvillingvagn" som går att lägga helt ner och har dem i också. Men jag om jag nu absolut VILL ha långlur i vagn skulle se till att den har fullt liggläge för mage.

Korta lurar på 45 min går ofta bra, men inte långa.

Tyvärr kan man inte alltid få kakan och äta den. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Dagslurar i vagnen?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej!
För daglurar ute är fullt liggläge ett måste. Mina magsovare har alla tre sovit på rygg i vagmen när de vuxit ur liggdelen. Det har funkat bra speciellt när de legat ombonade i voksipåse, med en sarong som " utsiktsskydd". Då har även 2-timmars lurarna funkat bra, trots en del skarvande från början. Kan ju även funka för er?

Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Lucasmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 14 feb 2016, 09:52
Ort: Malaga, Spanien

Re: Dagslurar i vagnen?

Inlägg av Lucasmamma »

Hej! Tack för ert svar! Jag har provat lägga honom på mage nu istället i vagnen med sittdelen helt nere, inte helt idealt men han somnar nu iaf i de kortare lurarna. Däremot har jag ett "problem" i och med att vi bor i Malaga och det blir gärna väldigt varmt även på vintern om man lägger för och han blir så himla varm. Nu börjar vi få runt 20-25 på dagarna har någon tips om vad ni kanske gör på semestern för att få de små att sova ute i värme?

Tack!!
Mamma till Luca född 12 augusti 2015. Kurade vid 5 månaders ålder
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dagslurar i vagnen?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det finns ju solkepsar/sufletter som man kan knyta på vagnen, de släpper igenom mer luft än en filt tycker jag. Vissa vagnar har ju vädringsluckor baktill också men då kommer i regel ljus in så det är ju mindre bra :-k . Babyjogger city mini gt har fullt liggläge med en sufflett som går att fälla långt ner och ventilation i bakstycket, den är nog inte dum om man bor varmt. Annars är nog det allra bästa att få sova i en sval säng om möjligheten finns :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"