Sängskräck?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Maliv
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 16:10

Sängskräck?

Inlägg av Maliv »

Nu skulle jag verkligen behöva några kloka ord...
Lilla L är 22 månader och kurades när hon var ca 5 månader. Vi har stött på patrull några gånger men det har fungerat till 95%.
Normalt sett är hennes schema
12 timmar natt 19-07
Sova 1,5 11:30-13:00
Nu till problemet, i lördags morse kom vi hem från Cancun, Mexiko, där det är en tidsskillnad på -6 timmar. I Mexiko somnade L i vagnen, med sin kudde, på dagen och på natten i sällskap med familj och övrigt stök som är på hotell. Varje natt lyfte jag över henne till sängen, där hon vaknade med ett "eh?" mellan 0530 och 0600 varje morgon, varpå jag svarade med att hon skulle fortsätta sova men fick till slut ta upp henne när hon försökte klättra ut (vi sov i samma rum). Där var hennes schema snarare:
Läggning 19 men oftast somnade hon inte förrän 20
Vaknade som sagt mellan 0530 och 0600
Sov lunch ca 1,5 h vid 1130
Flyget hem landade 08 svensk tid (02 Mex) och hon var ju såklart jättetrött efter 3-4 timmars sömn på planet. Vid 12 somnade hon och sov till 15, fick solfjädras till sömns någon minut.
Alla läggningar efter att vi har kommit hem har varit kaos. Jag förstår att hon har jetlag men hon sover inte hur vi än beter oss eftersom när vi närmar oss sängen blir hon störtledsen. Vi lägger ner henne, har lagt tillrätta eftersom hon nästan genast ställer sig på alla fyra och är förstörd, men efter det går ut med ramsan. Första natten solfjädrade vi lite när skriken blev för ledsna men det var lönlöst eftersom hon var mer intresserad av att skoja - det var ganska klart att hon inte var tillräckligt trött men nätterna efter det har vi lagt henne och gått ut med ramsan.
Hon skriker som om världen har gått under för henne när vi lagt henne. Hon skriker ganska ihållande i kanske en timme men det kan hålla på i fyra-fem. Vi svarar med ramsan, lugna och säkra, men sängen som hon alltid har gått till själv när det har varit dags att sova har nu blivit en skräckupplevelse.
Innan läggning skojar vi och pratar om hur mysig sängen är etc. Det är bäcksvart i rummet.
Idag hade hon varit nära på att somna i soffan på sin kära kudde men har skrikit i flera timmar efter läggning i sängen. Samma visa på dagen.
Hon somnar mellan 24 och 01, vaknar runt 0730 och sover bara 45 min på dagen. Hon är ju vansinnigt trött. I och med att hon sover så lite vet jag inte riktigt när jag ska lägga henne, enligt sömntimmar borde hon lägga sig 19-20 men med jetlagen borde det snarare vara 21-22 men då känns det som om det inte kommer bli några timmar sovda alls...
Men som sagt, vi ramsar å ramsar och hon verkar lyssna men skriker snart igen. Mot morgonen vaknar hon med "eh?", precis som om vi fortfarande är i samma rum, och vi svarar med ramsan men det övergår snart till att hon ropar "mamma/pappa".

Hoppas det inte blev för rörigt..
Ska vi fortsätta stenhårt med ramsan, ska vi ta fram vagnen igen, ska vi ta bort kudden eller låta den ligga i sängen (det har den fått göra någon natt. Hon har inte haft snutte innan)? Och ska jag räkna natt från läggning eller från det att hon somnar? Det skiljer ju flera timmar...
Någon som har tips innan sovskulden blir alldeles överjäklig?
:heart: Lilla L 18/4 2014, kurstart 6/9 2014
:heart: Lillebror 3/4 2017, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sängskräck?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Ok, så vi försöker bena lite i detta.

- Ni kommer till Cancun och bestämmer att nu ändrar vi lite i läggrutinerna och detta skedde ju med super attityd och hon var nöjd.

- Sen kommer ni hem och hon ifrågasätter saker och ting och ni blir tveksamma och börjar leta fel.... :wink:

Så, min tanke och förslag i detta läget är att hon måste få en chans att ställa dessa frågor men också få betryggande svar. :D

Just jetlag och tidsskillnader kan ju ta (just hemvägen av en anledning) upp till ett par veckor. Så är det detta hon känner av så är ju ändå svaret att man nu måste lägga sig kl. 19 och sova.
Är hon rädd för sängen är ju svaret att du kan vara lugn och vi kommer hålla vakt och du kan sova så gott så gott.

Är kudden det hon har som "snutte" skulle jag nog bjuda på den, men börjar hon kasta ut den får den ligga och sen kan man lägga tillbaka den när hon har somnat.

Så, Se till att morgon faktiskt är varje dag kl. 07.30 (om det är då det skall vara morgon?) Annars 07 om det är den tiden. Håll schemat på minuten!

Luren kan fortsätta vara 1,5 11.30-13.00

På eftermiddagen, förklarar ni vad som kommer att hända till kvällen. Hon kommer att från och med nu sova i sin säng i sitt rum. Ni kommer att vara utanför och hålla vakten och hon kommer och sova så gott så gott. Ni inför också väckarklocka! (går att söka på sök för hur det funkar) Denna står utanför rummet och ringer när det är morgon, DÅ får man gå upp. Annars kan man ligga kvar och vila i sängen! :D

När ni sen har kvällen som kommer är mitt förslag att ni äter middag och sen släcker ner ordentligt i huset, har gärna levande ljus eller myslampor tända. Ge henne ett kvällsbad (där somnar man inte men är avlsappnande) gärna med epsomsalt i (finns på apoteket) ca. 2 dl. Efter badet en kvällsslurk och sen bus, så mycket bus i minst 20 min att hon faktiskt skrattar så hon inte orkar mer. Lägg henne kl. 19.00. Inte en minut senare.
In i redan mörklagt rum med kudden, puss ner i sängen och ut med den i särklass hurtigaste och gladaste ramsan alltid minst X4.

Första natten om det blir fruktansvärt förtvivlat kan man solfjädra precis som ni gjorde för att sen backa. Dock tror jag grejen är att ni kommer behöva använda er av HÖGA husljud! Så höga att det faktiskt nästan låter som ni har fest utanför hennes rum. Det var ju liksom lite så i Cancun och husljud är ju det verktyg vi använder också. Så på med höga husljud, prata livligt med varandra sätt TV på högt, slamra i köket, städa eller något annat riktigt högljutt. Med tiden så kan ni tona ner detta men i någon vecka skulle jag använda det som verktyg.

Ta fram en plan, håll er till den och kör. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Maliv
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 16:10

Re: Sängskräck?

Inlägg av Maliv »

Tack för snabbt svar och kloka ord!
Vi ska ta till oss och få rätsida igen. Tyvärr har lilla skruttan fått 39 graders feber samt hosta och somnade rätt upp och ner i soffan två gånger, men förhoppningsvis ger det med sig snart.

Så husljud och attityd på schemat! Så, återkommer med gott resultat istället för fler frågor :)
:heart: Lilla L 18/4 2014, kurstart 6/9 2014
:heart: Lillebror 3/4 2017, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sängskräck?

Inlägg av TorsMamma »

Fler frågor är välkommet det med! Det är klgovisor vi har en aning svårt för. :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "