trotsig fyra åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

trotsig fyra åring

Inlägg av Vimsan74 »

Vår fyra åring har trotsat nu i mer än 6 månader och nu vet jag inte upp och ner längre. Våra lediga dagar går ut på att bråka med varandra och inget känns roligt längre. :( Han är väldigt stark i det han vill göra och lyssnar absolut inte på några argument för eller emot.

1. Matsituation. Han kommer till matbordet, sätter sig men börjar inte äta. Hittar något att föra oväsen med, slå och slamra. Försöker få honom att förstå att vid matbordet äter man, inget annat. Blir bara högre och grövre och jag eller pappan tar bort saken som han slamrar med. Sonen blir tvärsur på studs, skjuter hastigt ifrån sig mattallrik och glas så mat och dryck far över bordet. Försöker igen prata med honom men det slutar med rop och sparkar och sonen blir visad till rummet med uppmaning att återkomma då han lugnat sig. Försöker ignorera utbrottet. Ibland kommer han överhuvudtaget inte till bordet. :cry:

2. Klä på, klä av, gå ut, gå in, åka till affären. Samma visa. Han ska ingenstans. Vägrar klä på sig, vägrar borsta tänderna, vill inte ta sin astmamedicin. Alla duster slutar med att han ropar, slår och sparkar. Blir lyft till sitt rum i väntan på att utbrottet klingat av. Efter en tid ropande och agerande på rummet börjar han gråta och ropar att man ska hämta honom han vill komma upp i famnen. Försöker vara "hård" och förklara vad och varför men han gråter vidare. Somnar ibland av utmattning. Blir väckt och är naturligtvis sur och trött.

Så här varvar vi våra dagar tills det blir kväll och det blir dags att gå och sova då kommer sista dusten. Han ska naturligtvis inte sova! :x Finns inget värre i hans värld! Hemska saker! Går inte att skoja sig igenom tandborstning och påklädning av pyjamas. Han är oemottaglig för skoj just då. Ibland kan man kittla sig till ett litet skratt men genast men försöker komma vidare så tar det stopp.

Jag vet inte längre hur jag ska göra. :shock: Jag försöker erbjuda jobb åt honom på våra lediga dagar men det lockar inte heller. Ibland vill han hjälpa till men oftast inte. Hur gör jag då? :cry: Försöker att vi ska gå ut, men det vill han ju inte heller. Inte ens nu då vi har snö och kan åka kälke och leka i snön. Hjälp mig ni snälla! Har försökt kolla gamla trådar men inte hittat något som jag direkt känner passar. Ni som vet mera, visa mig rätt! Tack! :oops:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: trotsig fyra åring

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :)

Nu är min äldste son bara 2 år ännu men det tips jag har kan jag ju ge ändå: LÄS LÄS LÄS om trotsen i Barnaboken (har du den inte finns den att beställa här på hemsidan, du kommer inte att ångra dig!) och börja använda de strategier som beskrivs i den. Jag tror till och med att dina egna exempel tas upp i Barnaboken. Det allra viktigaste under trotsen ärende att ni föräldrar står stadiga som furor när hela världen är upp och ner för sonen!! Som vanligt, hans frågor (dvs trots) ska besvaras på ett för honom betryggande sätt! Inte genom eviga bråk och diskussioner, även om jag förstår att det är lätt hänt. Men det är inte rätt väg att gå just nu (läs någonsin).

Läs även andra trådar här så är jag säker på att du hittar en del svar redan innan någon annan och mer erfaren ser den här tråden och kan svara dig!

På'n igen, är nog ett uttryck som föräldrar till trotsare får använda ganska ofta! Läs och peppa för ett nytt och i längden mer effektivt bemötande av trotsen!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: trotsig fyra åring

Inlägg av Tin »

Hej,
håller med föregående talare. Hela bakgrunden till de smås uppförande i 4års åldern förklaras i Barnaboken.
En tuff 4a åring kräver förutom social delaktighet också att man är superkonsekvent och tydlig med vad man vill och vad man förväntar sig som förälder.

Jag har två super bra trådar om 4 åringar här att läsa också:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15652
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=26564

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"