Skriker vid nattning och dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
svanis74
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 22:38

Skriker vid nattning och dagslurar

Inlägg av svanis74 »

Hej,

Min dotter är snart 7 månader och jag började kura henne vid 5 månader. Det har i stort fungerat bra.
Kurade hennes storasyster vid 9 månader vilket också har fungerat bra. Hon är 5½ år idag.

För ca 3 veckor sedan har lilla dottern börjat skrika hysteriskt vi läggning både på nätterna och dagarna. Hon kan hålla på i ca 20-30 min vid varje läggning. Läste SHN-boken igår igen och jag ser inte vad jag gör för fel. Vi kör skrattet till gonattet, tillrättaläggning, solfjäder, ramsa x4 eller mer om det behövs som det gjort nu på slutet.

Vi försöker aktivera henne genom att ligga på golvet, gåstol mm sen leker hennes syster henne ganska mycket. De börjar få rätt kul ihop. Stora tjejen älskar att göra tokiga saker typ spela clown så att den lilla skrattar.

En dagslur tar vi ibland i vagnen, där går det bättre. Hon tar gärna en vällingflaska där och somnar sen. Men nu har det ju varit så kallt ett tag så det har blivit inne istället. Kan det helt plötsligt ha blivit nått med sängen som hon inte gillar?

Vi har schema som vi har följt:
Natt: 19:45-07:45

Mat: 08:15 Välling 220ml
Sova : 10:30-12:00 1,5 h
Mat: 12:00 1 burk samt ½ fruktburk
Mat: 15:00 välling 220 ml
Sova: 15:10-16:10 1h
Mat: 17:30 1 burk samt ½ fruktburk
19:30 Nattslurk

Har provat att ha 3 st dagslurer men det blir ingen skillnad. Är det bättre med 3 lurar på dagen?

Tacksam för hjälp!

/Frustrerad mamma
Flicka född maj -10, kurad vid 9 mån
Flicka född juni -15, kurad vid 5 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skriker vid nattning och dagslurar

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det kan vara en tidig släng av 8-månaders ångesten eller något helt annat. med de små vet man helt enkelt inte ibland men det bemöts alltid på samma sätt ändå, med lugn och säkerhet.

Det hade varit bättre med tre lurar - ja - men den tredje plockas ändå bort vid ca 8 månader så dumt att ändra det nu :-k . Jag undrar lite över ditt schema? Det brukar vara 45 min fm-lur och 1,5/2 tim långlur på middag/eftermiddag. Har ni bara haft två lurar sedan 5 månader? Mer mat är också att rekommendera, riktig mat typ gröt eller turkisk yoghurt istället för välling på eftermiddagen. Maten ska inte söva [-X .

Gåstol är inte att rekommendera utan mer tid på golvet för att befrämja ålning och krypning, storasyskon brukar vara fantastiska på aktivera småsyskon också som du säger :D . Social delaktighet behövs också, vara med vid matlagning, bädda sängen, städa, tvätta o.s.v. och utevistelse när det är möjligt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
svanis74
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 22:38

Re: Skriker vid nattning och dagslurar

Inlägg av svanis74 »

Hej igen,

Nej från början hade vi 3 dagslurar. Men hon ändrade sig och verkade inte vara trött så tidigt längre. Men det kanske bara är en feltolkning av mig. Kanske ska ha kvar 2 st då men ändra på dom så att hon har den längre på em? Bara bra med andra förslag på schema eftersom det inte verkar funka så bra med det vi har.

Ok, inge mer mat i vagnen med andra ord :oops: . Ska prova gröt eller youghurt istället som mellis. Kanske även till frukost. Räcker det med 1 portion gröt vid varje sånt mål? Hur mycket youghurt? Tänkte även på barnmatsburkarna. Räcker storleken om man tar den som är för 6-8 månaders. För sen finns det ju en ännu större.
Hon verkar inte vara stor i maten direkt. Jag försöker truga och truga men det här med att det inte finns botten på en 6 månaders har jag inte märkt.

Sen är det ju ett problem som kvarstår och det är kanske hela boven. Hon äter fortfarande en gång på natten. Har försökt att få bort det men hon blir tvärarg och bara skriker och skriker. Ska kanske bara strunta i det? Skulle göra att hon åt med på dagen antar jag.

Sen undrar jag över dessa perioder när hon skriker hysteriskt så länge innan hon somnar. Detta kan ju pågå alltså upp till 30 min tyvärr. Är det den föräldern som lagt henne som ska ta hela det passet eller kan man byta?

Då blir mer tid på golvet hädanefter. Hur har du de små med när du gör vardagssysslor, på golvet då med eller i barnstol?

/Frustrerad mamma
Flicka född maj -10, kurad vid 9 mån
Flicka född juni -15, kurad vid 5 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skriker vid nattning och dagslurar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Eftersom ni fortfarande har ett nattmål kvar så betraktar jag inte henne som kurad och det kan vara en sak som ger fel budskap att använda ramsan men ibland får man mat på natten ju ändå :idea: . Då måste man ju fråga högljutt vad det är som gäller, för får man mat någon gång så får man det kanske fler gånger :wink: , eftersom hon också fått välling innan sovning i vagn kan hon ju sammankoppla mat med sova :^o .

Jag hade tryckt på omstartsknappen och kurat om - med nytt schema och absolut inga nattmål. Läs boken igen och även alla trådar här som du kan, man kan få mycket inspiration och förståelse av hur andra gjort. Det handlar oftast främst om ens egen attityd, att man inte känner sig säker när man inte lyckas. Att behålla ett nattmål för att bebis blir arg annars faller under den kategorin tyvärr :wink: . Jag har själv en son med humör som sällan skådats men han vet att jag har koll och infogar sig i schemat trots vissa protester ibland :mrgreen: .

Matmängd är svårt att säga. Min äldste åt en stor burk mat + en stor burk fruktpuré vid 8-9 månader men några sådana mängder har jag aldrig fått i lillebror som är en riktig matkrånglare emellanåt. Hemmagjordmat ger mer mättnad än köpt som består till stor del av vatten. Man kan själv reglera proteinmängden då också. Glöm inte att tillsätta fett i maten, kokosolja eller smör.

Om jag tvättar så får bebis vara med på golvet i tvättstugan, häva sig upp mot maskinen, dra i tvätten och så. Är det matlagning så är matstolen bäst.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"