Varför blir det inte bättre?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
IsabellaG
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 21:02

Varför blir det inte bättre?

Inlägg av IsabellaG »

Hej!
Jag har en dotter som precis blivit 10 månader. Vi körde SHN när hon var sex månader och hon sov hela nätter efter dess. Tyvärr kom vi ifrån alla rutiner när hon blev sjuk efter cirka två månader. Vi åkte dessutom utomlands (fem timmars tidsskillnad) och hon fick då fortsätta komma över till vår säng då hon vaknade på nätterna. Hon fick även tillbaka nappen. Detta är något vi ångrar djupt, för trots att hon sov mellan oss sov hon inte bättre. Och såklart inte vi heller.
Nu efter nyår bestämde vi oss för att ta tag i saken igen. Jag hade en förhoppning om att det skulle gå smidigt med tanke på att hon en gång i tiden var van vid SHN. I natt är det natt sex och hon skriker fortfarande ihärdigt i cirka en halvtimme innan hon somnar av ren utmattning. Jag har försökt att inte gå in till henne de senaste nätterna utan bara ramsat. Hon blir arg och skriker upp än mer när hon hör min röst uppfattar jag. Bekräftelseramsan vill hon inte alls ta, utan jag får köra den x antal gånger innan hon tar den. Ska jag gå in och buffa/solfjädra istället för att bara ramsa tycker ni? Till saken hör att hon ställer sig upp varje gång jag går ut och blir vansinnig. Flera nätter har hon blivit så stressad att hon bajsat och i natt kräktes hon. Det här med att barnen ska lägga sig själva stämmer inte alls in på min dotter. När jag kommer in efter tio minuters tystnad hittar jag henne alltid sovandes sittande. Hon hatar att ligga ner! Detta gör såklart det jobbigare vid uppvaken på nätterna (i regel två) också, för jag känner att jag måste hålla mig vaken för att gå in och lägga henne ner när hon sovit tio minuter. Ofta vaknar hon till igen då och så är vi igång igen…
Till saken hör att hon är otroligt mammig och har varit de senaste veckorna. Hon går efter mig hela tiden och gråter om jag försvinner ur rummet trots att hennes pappa är med henne. Är det en dum tid att införa SHN nu? Det här är som sagt natt 6 och hon skriker/gråter 30-50 minuter på kvällarna. Lurarna på dagen är också jobbiga förutom den jag tar i vagnen, då somnar hon utan problem. Mitt schema ser ut såhär och det har jag i princip tagit från Tors Mamma:
19.30-07.30 natt
07.30 frukost flaska
08.45 frukost med mig (typ smörgås)
09.45-10.45 sova
11.15 lunch
13.45-14.45 sova
15.00 mellis
18.00 middag
18.30 bad
19.00 nattslurk och skoj
19.30 sova

Snälla ge mig råd. Känner att jag börjar tvivla på mig själv och egentligen hela metoden (fast den funkat tidigare). Nu är klockan 20.20 och hon har fortfarande inte somnat utan gnäller…
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Varför blir det inte bättre?

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit!

Jag ska försöka ge dig några tankar som du kanske kan ta till dig :)

1. Skrattet till godnattet. Skrattas det hela vägen ner i sängen? Man sover gott om man fått skratta ordentligt :) :sleep:
2. Varför gå in och lägga henne ner när hon somnat sittandes? Jag tror inte att hon sitter och sover hela natten och skulle hon mot förmodan göra det så gör det väl itne så mycket. Förr eller senare lägger hon sig ner. Hon behöver inte hjälp med det - OM det inte är så att hon har något fysiskt handikapp som faktiskt gör att hon inte KAN lägga sig själv. Men det har hon inte väl, om jag förstod texten rätt :) Låt henne lägga sig själv när hon vill, eller inte - om hon inte vill. Sover hon så sover hon. Då är det ju bra. Det blir ju lite dumt om hon vankar upp bara för att du går in och ska göra det bekvämare för henne. Du stör nog mer än du hjälper i just det läget ;) :heart: AW har skrivit någon stans att det spelar ingen roll om barnet sover upp och ned i garderoben - bara de sover ;) :sleep: :lol:
3. Gnället dagtid behöver inte påverka natten. :) Så det borde inte störa kuren. Däremot kan man ju fundera på varför hon gnäller. Hon är 10 månader nu va? Har hon haft sin 8-månadersångerst?
4. Ditt schema. du skriver att du i princip tagit det från TorsMamma. Men jag är ganska säker på att TorsMamma är noga med att de naturliga sömnrytmerna är korrekt. Alltså en vila brukar vara 5 min (men så kort har man ju aldrig en schemalagd vila) 20min, 45min, 1,5h, 2h, 3h osv. Dina vilor i schemat är 1h. Det kan bli lite gnälligt då.
5. Kan hon sova båda lurarna på dagen i vagnen om det funkar bra med vagn?
6. Bekräftelseramsan kör man när älsklingen är lugn och på väg att somna. Bekräftande - "ja, precis så ska du göra". Det är ingen ramsa man "kör x antal gånger" för att "den ska ta". :) det har du den vanliga ramsan till, i olika tonlägen - beroende på vilka "frågor" du svarar på. :)
6. Och så ett extra slag för attityd av självklarhet. På natten sover man! :sleep: Om du själv är 100% övertygad om det och verkligen förmedlar detta genom din ramsa så kommer älsklingen snart att hänga med :)

Kämpa på! Ni gör ett jättebra jobb! :heart:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
IsabellaG
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 21:02

Re: Varför blir det inte bättre?

Inlägg av IsabellaG »

Hej Bianca!
Tack snälla för snabbt svar.
1. Vi försöker skratta hela vägen till sängen, men när vi närmar oss hennes rum är det som att hon vet vad som är på G - sova - och då blir hon ledsen. Vi försöker såklart avleda det och busa ändå, men ärligt talat har det gått sådär. Får försöka mer helt enkelt...
2. Jag uppfattar att hon sover oroligare sittande, men det kanske bara är min oro. Får prova att inte lägga ner henne en natt och se hur jag hittar henne på morgonen.
3. Precis, hon blev tio månader i veckan. Hon har haft sin 8-månadersångest, men tror att lite kanske hänger kvar. Hon har som sagt väldigt svårt att skiljas från just mig. Tror ni det blir lättare om min man tar nattningen? Han har inte vågat sig på det än, då han tycker det är superjobbigt att höra henne så arg och ledsen. Han brukar på riktigt sätta på sig hörlurar med musik när jag lägger henne.
4. Just det, det har jag inte tänkt på. Bytte ut just sovtiderna från TorsMammas schema. Kanske ska testa att sova 45 min på förmiddagen och 1,5 h på eftermiddagen. Dock är hon ingen långsovare så eftermiddagsluren kan nog bli ett problem...
5. Ja, det har du rätt i...
6. Jag menar inte att jag drar bekräftelseramsan flera gånger i ett svep. Jag menar att när hon väl lugnat sig och jag bekräftar skriker hon upp igen, om och om igen. Detta gör att jag får säga bekräftelseramsan flera gånger under en nattning, för visst ska hon inte somna utan en bekräftelseramsa? Och visst är det samma ramsa (fast x1) som vanliga ramsan jag kör? Blir plötsligt osäker.
6. Tack för uppmuntran!

Nu ett glatt besked: I natt sov hon hela natten, bortsett från att hon vaknade av en ihärdig hosta en timme för tidigt. Gick in och gav henne hostmedicin och sedan somnade hon om! Känns så skönt och som en rejäl uppmuntran mitt i allt det jobbiga! Hoppas nattningen i kväll går bättre än i går bara...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Varför blir det inte bättre?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är inte ovanligt att det är JOBBIGT att kura om, ni har ju ruckat på rutinerna och då måste hon fråga extra mycket såklart :lol: . Du har fått jättefina svar från Bianca :heart: och jag vill bara tillägga att en nyckel till att lyckas är att verkligen jobba med din egen attityd. Det är attityden som är nyckeln till allt, när bebis litar på att man har FULLSTÄNDIGT koll på läget , då kommer resultaten. Det är möjligt att hon sover oroligare sittande men hon kommer inte att lära sig att ändra ställning om du hjälper henne hela tiden, eller hur :wink: ? Läs, läs och läs här på forumet om hur andra har gjort. Kunskap ger säkerhet, vilket ger attityd 8) .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
IsabellaG
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 21:02

Re: Varför blir det inte bättre?

Inlägg av IsabellaG »

Tack mamaA för svar!
En kort fråga bara, jag ska fortsätta att bara ramsa och strunta i att gå in va?
IsabellaG
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 21:02

Re: Varför blir det inte bättre?

Inlägg av IsabellaG »

Förstår inte vad jag gör för fel! Nattningen tog 45 minuter i dag igen. Jag tycker jag har rätt attityd, jag har läst boken, läst inlägg här, är bestämd. Rusade jag för snabbt fram? Jag ägnade mig inte särskilt mycket åt buffning natt ett utan tänkte att hon skulle fatta galoppen eftersom vi kurat henne tidigare. Solfjädrade en del, och hon lugnade sig. Det gör hon alltid då jag går in, men så fort jag ramsar ut blir hon arg och ledsen igen. Ska jag fortsätta med att "bara" ramsa eller ska jag gå tillbaka till natt 1 och börja om? Tacksam för svar!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Varför blir det inte bättre?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om jag läste rätt så körde ni SHN i 2 månader innan ni släppte pga omständigheter. Sedan två månader med andra rutiner? Det är lång tid med annat och då är det omkurning som gäller, enligt boken. Du får bestämma dig, antingen bara ramsan och ingen trafik i rummet utom i absolut krisläge - och det är inte 2-3 gånger per natt ELLER gör om kuren från början.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"