Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej är ny här på forumet och undrar om det är någon som kurar just nu?
Är inne på fjärde dygnet med min flicka!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Hjärtligt välkommen hit! :heart: :)

/Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack Snälla Bianca!

Jag har lite funderingar som jag undrar om någon kan hjälpa mig med?
Vi håller på för fullt och är nu inne på elfte dygnet! alltså snart genomgått uppföljningsveckan med vår dotter på 5 månader.
Dotter läggs med några minuters protester/gråt och lugnas av ramsan för att sedan sova ca 45 min och alltid vakna därefter med protester och gråt som eskalerar för att lugna sig av och till fram till ca 23 därefter sover hon de senaste 5 nätterna till 08! Vi är såklart jätteglada över natten hon sover men undrar vad vi kan göra för att få henne att sova från 20-22 utan gråt och ibland faktiskt nästan hysteri!

Vi går sällan in och buffar utan kör på med ramsan men det känns hemskt ibland att låta henne bli så ledsen innan natten!
Dagslurarna funkar ofta bra men tar några min innan hon landar så jag lägger henne ca 5 min innan, men långvilan efter lunch vaknar hon alltid efter 40-45 och det tar några min innan hon somnar om!

Ska vi bara ha tålamod? Eller gör vi fel?

Vi har följande schema:

08 Godmorgon
0815 Ersättning
0930 sova 45
1115 mat (ersättning+gröt)
12:30sova 1.5h
14:15 (ersättning+mat burk så mycket som hon orkar)
1630 sova 45min
1715 mat
1915 nattslurk
20 Gonatt
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Kuren snart slut behöver hjälp!

Inlägg av Katarina1982 »

Jag har lite funderingar som jag undrar om någon kan hjälpa mig med?
Vi håller på för fullt och är nu inne på elfte dygnet! alltså snart genomgått uppföljningsveckan med vår dotter på 5 månader.
Dotter läggs med några minuters protester/gråt och lugnas av ramsan för att sedan sova ca 45 min och alltid vakna därefter med protester och gråt som eskalerar för att lugna sig av och till fram till ca 23 därefter sover hon de senaste 5 nätterna till 08! Vi är såklart jätteglada över natten hon sover men undrar vad vi kan göra för att få henne att sova från 20-22 utan gråt och ibland faktiskt nästan hysteri!

Vi går sällan in och buffar utan kör på med ramsan men det känns hemskt ibland att låta henne bli så ledsen innan natten!
Dagslurarna funkar ofta bra men tar några min innan hon landar så jag lägger henne ca 5 min innan, men långvilan efter lunch vaknar hon alltid efter 40-45 och det tar några min innan hon somnar om!

Ska vi bara ha tålamod? Eller gör vi fel? Tacksam för svar/pepp och guidning!

Vi har följande schema:

08 Godmorgon
0815 Ersättning
0930 sova 45
1115 mat (ersättning+gröt)
12:30sova 1.5h
14:15 (ersättning+mat burk så mycket som hon orkar)
1630 sova 45min
1715 mat
1915 nattslurk
20 Gonatt
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Kuren snart slut behöver hjälp!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Katarina :D

Så skönt för er alla att nätterna nu är lugna. Att hon sover, eller fixar sina uppvak helt själv, mellan 23 och morgonen tyder ju på att er tjej sover gott och tryggt i sin säng. Bra jobbat :thumbsup:

Att kvällarna är fortsatt stökiga är ju förstås mindre roligt. Jag skulle dels slå ett slag för tålamod. Kuren är inte slut och man går inte från svart till vitt i en handvändning. Så jobba vidare lugnt och fint utan att ifrågasätta hennes sömn.

Jag har själv aldrig kurat (standardmodellerat friskt däremot och knyckt diverse kurverktyg) och jag minns en period med vår minsting när han var kring halvåret. Han började vakna vid elva och det blev ett fasligt ramsande. Jag valde att ta vara på rådet om klassisk musik och drog igång fin Mozart kvällstid. Började han låta så gick jag först in och kollade läget. Var allt som det skulle så gick jag ut med en lugn och stadig ramsa och höjde volymen på Mozart. Sen kunde vi ramsa lite, men jag upplevde att musiken gjorde att allt inte handlade om oss och ramsan tog bättre när den väl gavs. Vill minnas att det tog några såna kvällar innan han sov i ett sträck igen.

Man ska vara rädd om ramsan som rätt förvaltad är magisk.

Även om kvällarna är tärande så vill jag ändå slå ett slag för ett lägga än mer krut på dagarna. Kvällar och nätter är nog så ofta en spegelbild av dagen. Har ni roligt om dagarna? Får dottern röra på sig ordentligt? På mage, på golvet, utan strumpor? Är hon med er i det som ska göras? Femmånaders kan vara grymma till exempel för att tända lampor, dubbelkontrollera vattentemperatur, hjälpa till att röra om, osv osv. Vad ni gör spelar egentligen roll så länge hon känner att ni gör det tillsammans. Glöm inte heller skrattet till go'nattet, dag som kväll!

Läs gärna SHN-boken lite nu och då framöver också, även om allting känns under kontroll. Safarin och Säkerheten kan inte läsas för ofta!

Lycka till nu och ha så kul tillsammans :thumbsup: :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen säger jag med. Min fundering är nog om hon faktiskt är mätt nog?

Om jag var du skulle jag i första hand byta ut ersättningen på morgonen medd välling eller gröt.
Flytta fram lunchen lite närmare långluren. säg 11.45 och då ge riktig mat och avsluta med rejält mosad banan. Och sist fylla på med ersättning om det känns viktigt. 3,5-4 tim mellan målen är inte dumt! :P
Samma sen med nästa måltid, flytta fram den lite till i alla fall 15.00 där kan du ha gröt om du vill istället som mellis med rejält katrinplommon.
Sen middag kl. 18.30 där du ger så mycket riktig mat du bara får till med lite frukt på det och efterjaga med ersättning om du vill.
Nattslurken har du sen 19.30 där du fyller på med det som saknas från dagen. Kanske välling kan passa damen lite bättre?
(Jag vet att det står att välling är från 6 mån, men det är bara från WHO som inte vill att välling skall konkurera ut amningen, det är exakt samma välling som förr var från 4 mån. Så det har inget med magen att göra. :wink: )
Mitt förslag är att ni börjar med maten och ser till att ni har "skratt till gonatt" i 20 min innan varje läggning dag som natt, utanför rummet och vagnen. Vart sover hon långluren? Vissa sover långa lurar bättre i sitt totala mörka sovrum på mage än i vagn på rygg eller med dålig rörelsefrihet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, :D

Var snälll och skriv i en och samma tråd om samma barn och kur, på detta viset blir det inte så rörigt för oss som vill hjälpa. :wink: Nu blev det lite dubbeljobb här, så jag har lagt ihop båda dina trådar.
Gå gärna in under Kontrollpanel/siginatur och skriv i din signatur när barnet är fött och när ni påbörjade kuren. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack snälla ni för era svar och jag ber om ursäkt för att det blev rörigt! jag hade/har inte så bra koll än men ska absolut ändra och skriva när dotter är född!

Jag tog till mig era råd direkt ang tålamod och maten....min dotter älskar mat och vi har testat lite välling ( majs) som slank ner men omgivningen plus BVC har gjort mig osäker då de tycker hon äter för mycket för tidigt?

Jag är lite förvirrad kring det här med ersättning/välling och näringen i dessa alltså har jag för mig att man "måste" fortsätta med ersättning fram till och med 6 mån...därav ger jag det först sedan gröt/mat! Vad tror ni? Kan man utesluta ersättningen? Ge välling redan nu? morgon/kväll?

Sedan har jag lite funderingar kring det här med dagar/aktiviteter....jag har varit låst hemma ända tills igår ( påbörjade kuren den 8 jan) alltså är idag den tionde dagen på kuren och igår åkte vi till en släkting i närheten där vi bor, dotter fick sova i vagnen, det funkade bra.
Men hon sover hittills förutom gårdagen alla lurar inne i sängen på mage.

Mina fundering är nu hur kan jag göra om jag till exempel vill till centrum/öppna förskolan eller bara ta en promenad ( har märkt att hon blir så sömnig så under denna kur har vi knappt kunna promenera då hon somnar! ) Sedan har det också varit ca 16 minus så ute har vi varit mycket lite!
Borde jag ta dagslurarna vissa iallafall i vagnen då jag är på vift? eller är det en dålig idé? Sorry för många frågor men känner mig lite orolig över den sociala tillvaron men å andra sidan så grymt tacksam över timmar som vi fått sova! Vi hade ett helvete innan denna kur...bokstavligen :cry:

Ledsen om det blev ett rörigt inlägg! För att förtydliga är dotter 5 månader ( född den 16 aug) och vi började kura den 8 januari ) =D>
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ingen fara. :heart: Tack för signatur!

Ang. mat. jag vet att BVC säger en sak och vi här en annan. Men om du läser runt här märker du ganska fort att en 5 mån får ganska mycket mat och vad BVC säger lägger vi inte så stor vikt vid. :P
Svar är JA, du kan utesluta ersättning, för mig är ersättning och BM måltidsdryck. Så mata henne mätt! Fyll på med ersättning. Mätta barn sover gott helt enkelt! Hänger magen med så kör! Det finns råd att börja med smakisar redan från 4 mån. :wink: Lägg gärna en liten klick osaltat smör eller en halv tsk ekologisk kokosolja i maten, då står hon sig än bättre på den där blaskiga maten man köper färdig. Köp gärna ekologiskt om du har möjlighet eller tillaga själv ekologiskt!

Finns en bok som heter "första mosboken" och tror även "andra mosboken" finns. Kanske låna på bibblan? :wink:

Ang. lurar, de korta fm och em på 45 min kan man absolut ta i vagn. Har du en platt stor vagn kan hon ligga på mage även där! Danska liggvagnar är guld! Glöm inte andningslarmet! Tänk på att hon lär sig somna i vagnen stillastående! Och om du vill prommenera börja gå när hon sovit exakt 10 min. Vill du vara ute vaken, börja med att gå ut direkt efter en lur så håller hon sig vaken bättre. Bulla upp med kuddar bakom ryggen så hon kan sitta lite och titta ut. Ge roliga saker att hålla i osv när den värsta kylan lagt sig. :D

Sen när schemat sitter säg 1 mån eller så, kommer du kunna vara ute på ett helt annat sätt och hon blir sin egen lilla skalman.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack snälla för svar!

Fröken fick redan nu välling som kvällslurk ;) hon såg lite tveksam ut och drack inte lika mycket som vanligt men kanske behöver hon vänja sig vid smaken ;)

En fundering kring att dotter alltid vaknar direkt efter 45 min, det gjorde hon även innan kuren och fick mat/napp ( nappen slopade vi första dygnet under kuren)! Kan det vara så att det kan hänga kvar ett tag?

Även funderat på det här med dygnsrytm, som gravid började hon alltid att böka runt på kväll/natten när jag skulle sova och var hur lugn som helst på dagen...sitter dygnsrytmen kvar vad man vet?

:heart:
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Uppdatering, vi la henne för natten och som vanligt vaknade hon efter ca 45 min och protesterna stegrade i skrik och nu i hysteri....har ramsat, testat klassisk musik ( och husljud ) och till och med vart in och buffat ( har verkligen inte överanvänt buffandet endast natt 1 och 2 samt igår ) och detta har nu pågått i ca 1 h alltså inget tar på henne....

Jag känner mig såklart ledsen och stressad och kanske förs detta över på henne, men det känns definitivt som att hon kommer att slockna på grund av utmattning och inte av lugnet ikväll....sorry behöver väl lite pepp eller råd....känns jobbigt just nu.
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av mamaA »

Du klarar det här men bestäm dig för en strategi och testa inte olika saker. Du vill förmedla till henne att du har koll och det gör du inte om du själv känner dig osäker och testar, är du med :wink: ? Ramsan är verktyget, du kan visst lägga till husljud men mer som ett komplement än att man testar för att något annat inte funkar….

45 minuter är en klassisk skarv som tar lite tid att komma över, inget ovanligt. Brukar dock mer vara på dagen är kvällen. Ett tips för att introducera välling är att blanda 75 % ersättning med 25 % välling och sedan öka upp vällingdosen efterhand.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack snälla för snabbt svar och du har rätt, känns som att det spårade inombords med så mycket gråt efter rätt bra kvällar och nätter och då tog desperationen över....just nu gråter hon ännu och det är väl "vargarna" som härjar där inne just nu.....

kommer att nu försöka bara ramsa och hoppas att fröken lugnar sig..... :heart:
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Natten från ca 20:45 ( natt 20:00) till ca 23:30 var galen...kanske detta som kallas bakslag?
Sedan somnade hon till slut....kanske också av utmattning då hon grät/skrek och var nästintill hysterisk....när jag gick in till henne hade hon vänt sig om/bytt position helt, och hade huvudet där fötterna ska vara.....aktiv dam på nyss fyllda 5 mån.....och till slut hade hon även trasslat in bägge fötter i pyjamasen ( nästan som en sjöjungfru!)

Hon vaknade en till två ggr under natten men somnade snabbt in med ramsa tack o lov!

Idag försöker jag peppa mig själv inför natten och inte tappa tron och attityden. Har även ökat på maten samt lagt till en klick smör! Och imorse fick hon välling blandat med ersättning...tänker fasta ut ersättningen helt snart!

Några tankar någon? Kanske bara pepp? Dagsluren gick bra idag ( 45 min ) la henne 5 min innan och ramsade en gång....
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!
När hon vaknar efter 45 minuter efter läggning på kvällen, ge en ramsa DIREKT som typ en pangramsa man ger på morgonen. Den tar säkerligen inte de första gångerna men förhoppningsvis lär hon sig vad som gäller så småningom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"