trött 2 månaders - skapa schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

Hej!

Vår lilla tjej här hemma börjar närma sig 2 månadersdagen och jag sitter och funderar på ett schema som ska införas runt 2 månader, ev. vid 2,5 månad. Med sonen, snart 4 år, införde vi inte schema förrän han var 4,5 månad och skulle börja sova hela natten, men känner att vi behöver mer bestämda tider nu när det ska lämnas och hämtas på förskolan för att undvika att rycka upp en sovande bebis.

Vi har använt standardmodellen sedan start och det har fungerat fint och har lett till en nöjd och glad liten tjej :) Tror dock att det är en liten tröttis vi har, vakentiden blir aldrig längre än 1 h och 15 min (endast 1 h direkt på morgonen och kan bli 1,5 h på kvällen med bad och allt). För lite mer än en vecka sedan så vagnade vi bort första nattmålet då hon ändå inte åt så mycket när hon vaknade. Det har fungerat hyfsat sedan dess, men behöver fortfarande stoppa i nappen och gunga vagnen lite lätt vid uppvaken på natten. En del nätter blir det en hel del uppvak, andra fungerar det bättre, men hon vaknar alltid fler gånger än den gången då hon ska äta runt 02-03. Tips på hur jag ska hantera alla dessa uppvak på natten? Jag vagnar även en del dagtid då hon vaknar i skarvarna. För övrigt så äter hon bra, ammar bara lite och ger mest ersättning, och hon går upp fint i vikt! Schemat som jag kommit fram till ser ut såhär:

07.00 vaken
08.30 sova
10.00 vaken
11.45 sova
13.45 vaken
15.30 sova
17.00 vaken
19.30 sova
02.30 nattmål

Det är ju inte dags att införa schemat riktigt ännu, så förhoppningsvis kan tjejen vara vaken lite längre när det väl är dags för jag har lagt vakenperiod på 1 h och 45 min (2,5 h kvällen). Jag inväntar att hon ska bli lite piggare och kunna hålla sig vaken lite längre, tänker jag rätt då? Ska jag köra schemat strikt och försöka hålla henne vaken för att komma in i tiderna eller kan jag lägga ex 15 min tidigare vid behov? Kan hon då sova 15 min längre? Det blir ju då för många sovtimmar och inget naturligt sömnpass men samtidigt vill jag ha samma tider varje dag för att underlätta vid dagislämningen och hämtning. (Lämnar 8.30 och hämtar 15.00).

Jag har även en annan fundering. Hon sover i vagn på mage alla lurar och även på natten, det är så smidigt att vagna vid skarvarna, även om jag planerar att det ska bli mindre vagnande framöver :) Är det en fördel att vänja henne vid att sova i spjälsängen någon lur redan nu så det inte dröjer för länge innan den introduceras...? Eller lägga henne i spjälsängen för natten...? Tycker dock det är bekvämt att gunga vagnen då hon vaknar på natten... men förr eller senare så blir hon för stor för liggdelen :)

Kom gärna med synpunkter på det tilltänkta schemat och mina funderingar.

Kram på er!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vid vilka skarvar vaknar hon? Jag tänker att vaknar hon för tidigt (säg inom en halvtimme efter att hon lagts) så är hon antagligen inte riktigt mätt. Nätterna speglar ju också lite dagen skulle jag säga. Jobba hårt för att hon skall bli riktigt mätt på dagen innan du utvärderar natten. Är det ett evigt meckande med nappen hade jag tagit mig en funderare på om den verkligen behövs?! Min erfarenhet är att är det mer trafik av den där nappen är den inte till nytta. Jag säger inte att du ska ta bort den NU men fundera!

Schemat är ju ett mål så att säga, i alla fall när de är så här små. Ha det i baktanke. Du strävar efter dessa tider men ha inte för höga krav :wink: man vill så mycket när man sätter schema, men när det lilla barnet bara är knappa 2 månader får man ha det i åtanke. Det spikade schemat kommer egentligen inte in i bilden förrän vid 4 månader och hel natt.

Jag skulle absolut fortsätta ha henne i vagnen. I spjälsängen lägger du henne först när hon sover hela nätterna utan uppvak. Då kan du låta buff/ramsa ta över mer och mer men det är en senare sak. Skynda långsamt! :mrgreen: :lol:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du har fått ett fint svar redan, vill bara infoga mina tankar :D . En klok kollega här på forumet gav mig rådet att göra ett schema vid två månader som man börjar sträva mot (läs, testa och se om det funkar) och sen spika det vid tre månader. Fungerade utmärkt för oss och tog bort lite av pressen att lyckas.

Jag hade min äldste sovande mestadels i säng från födseln men även vagn ibland, det gick utmärkt. Jag vagnade honom aldrig utan buffade endast. Lillebror hade jag mest i vagn för hans säng var på ovanvåningen men fick aldrig vagningen att fungera. Han var en rejäl skarvare(45 min) och jag upplevde att jag bara fastnade i vagningen och fick hjälpa till för mycket. Jag övergick till buffning i både vagn och säng och DÅ började jag få bättre resultat med att få honom att somna om. En viktig tanke att ha med sig är att verkligen ingripa så lite så möjligt, ju mer du verktygar-desto mer hjälp kommer bebis kräva.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

Hej igen och tack för snabbt svar båda!

Liltjejen vaknar alltid exakt efter 45 min och har sen svårt att komma till ro efter det. Det blir en hel del vagning från 45 min och jag kan hålla på till och från i 15-30 min. Sista 30 minuterna av det två h långa sovpasset sover hon oftast bra och sover väldigt djupt när jag väcker henne. Läser på nu om hur jag ska ta mig ur vagningsträsket som jag uppenbart hamnat i :o . Nu ska det bli mindre mysvagning och tydliga korta besked om att det ska sovas. Tror jag behöver ett par dagar på mig att sätta in mannen i planen samt hitta attityden. Funderar även på om nappen ska bort redan nu..., evigt istoppande av napp som bara ploppar ur. Vi tog bort nappen för sonen vid 4,5 månad utan mycket bekymmer, så kanske ska göras redan nu... ska fundera.

Då ska jag avvakta lite med schemat som jag tänkt ut... Våra dagar i nuläget ser ut så här, följs inte till punkt och pricka men ganska snarlikt varje dag. (sovpasset 17.15 har på senare tid bara hamnat på 45 min då det har varit väldigt svårt att söva om och lilltjejen läggs då 19.30 för natten istället och det har fungerat fint).

06.15 vaken 1h
07.15 sova 2h
09.15 vaken 1h 15 min
10.30 sova 2h
12.30 vaken 1h 15min
13.45 sova 2 h
15.45 vaken 1 h 30min
17.15 sova 1 h 30min
18.45 vaken 1 h 30 min
20.15 sova
02.00 nattslurk

Ser fram emot att kunna sträva efter det andra schemat mer men i nuläget är hon för trött och jag ser inte hur jag möjligtvis ska kunna hålla henne vaken i mer än 1 h och 15 min eller som max 1 h och 30 min. I nuläget lyfts hon sovande från vagnen till babyskyddet när jag ska lämna och hämta på förskolan och på sistonde har hon vaknat fler och fler gånger och sover då inte luren ut, blir snarare 1,5 timme eller 1 timme och 15 min. Det stressar mig otroligt och det kommer att kännas bättre när jag inte behöver rycka upp henne sovandes, men i nuläget ser jag ingen annan lösning med att få till tiderna, tips? (tilläggas bör att mannen går upp 06.00 och då vaknar hon lätt, men tänker att dagen ska starta 07.00 med det andra schemat, och det kommer även bli lättare då hon inte sover i vårt rum.

Nu ger jag endast ersättning och det äts mellan 140-170 ml per mål och jag matar i omgångar under en timme tills hon verkligen är proppmätt. Så det känns inte som att hon skarvar på grund av för lite mat, snarare är nog orsaken att jag vant henne vid att jag stoppar in nappen för ofta och vagnar vid minsta pip. Ska verkligen backa med vagningen och hoppas att skarvandet blir bättre.

Kram på er
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, nappen är ett otyg. Till vår stora kille fungerade den bra. Bara att stoppa in den så somnade han om men med lillebror så var det inte lika lätt. Han vaknade jämnt och ständigt av att nappen åkte ur och blev arg och vände huvudet hit och dit och det fick verkygas och nappen stannar ju inte i munnen på arg bebis... :lol: . Ryck den samtidigt som du backar med vagningen, det blir ändå protester så varför behöva göra det två gånger - alla förändringar på ett bräde :wink: . För en två månaders bör natten inte ligga senare än 20 så jag hade nog kapat den sista luren till 45 minuter om ni ska ha fyra lurar, kanske t.om 20 min så att det bara blir en powernap i sista passet. Ni har redan fyra sm-mål på schemat så då gör det inget om det bara blir en extra slurk sen innan läggning.

Min äldste var också en riktig tröttis och kunde heller inte vara vaken länge. jag fortsatte med smekmånadsschemat för honom, dvs 1,5 vaken/ 2,5 sova, men en timmes vakentid på morgonen och sista sovpasset(tredje) 1,5 timme och 12 timmars natt. Funkade utmärkt för oss men svårare om hon skarvar kanske... #-o

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av Frida K »

Åh vilken bra tråd, precis samma fas och samma frågor som jag har i min :D
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

Hej igen!

Det känns oerhört skönt att detta forumet finns och att man har möjlighet att ställa frågor och bolla idéer. Är inne ofta och läser olika trådar men det är inte alltid man kan hitta svar på sina frågor, så uppskattar enormt att ni tar er tiden att svara! (Läste igenom din tråd Frida K, kul att vi är i samma fas, du kanske kan få något tips från denna text)

Direkt efter mitt förra inlägg så plockade jag bort nappen och backade med vagningen. Tänkte att jag skulle avvakta någon dag med att göra förändringarna..., men, varför vänta :) Attityden känns det som att jag har hittat och nappen har nu ersatts av att lilltjejen suger på knogarna :)

Har antecknat noggrant dessa tre dagar hur mycket jag vagnat och när lilltjejen har tystnat. Har sällan behövt vagna mer än 4-6 ordentliga drag och sen avslutat med skak och en dunk i handtaget. Hon har lugnat sig direkt vid vagning och jag har då lämnat vagnen direkt för att låta henne reagera och är tillbaka vid vagnen för en ny omgång när jag gjort lika många imaginära vagningar i rummet bredvid. (Ett jätte bra tips för att hålla sig borta från vagnen tillräckligt!) Jag tror att poletten är på väg att trilla ner för henne för hon är inte ilsk lika lång tid nu som för två dagar sedan. De första tre dagarna är nu avklarade och jag undrar över om jag ska hantera hennes insomningsskrik på ett annat sätt framöver. Antar att svaret är att jag ska backa ännu mera? :) Låta henne protestera lite längre innan jag reagerar... Vill ju så småningom bara kunna lägga henne i vagnen och att hon kan somna utan någon hjälp från mig. Är det tanken att det ska vara så redan efter dessa första tre dygn?? De bästa läggningarna hittills har tagit tre minuter då jag fick gå fram och tillbaka endast 3-4 gånger. Uppvaken i skarvarna har blivit mycket färre och många gånger löser hon det själv eller så får jag vagna 1-2 omgångar. (Mycket har jag att tacka att nappen är borttagen tror jag). Somna om på natten går också mycket bättre efter dessa tre dygn, hon äter på 10 min sen lägger jag henne snabbt i vagen efter rapandet där hon ligger och vänder och vrider på sig i 10-15 min innan hon somnar. Behövde lite vagning första och andra natten samt fortfarande vagning då hon vaknar när det inte ska ätas... men vi pratar om ett par rejäla drag i vagnen någon omgång sen nöjer hon sig med det. Till skillnad från mysgungandet som pågick mycket längre tid tidigare. Svårast är det dock vid halv 5-5 på morgonen då hon oftast vaknar till flera gånger och "halvskriker".. Jag var uppe bredvid vagnen flera gånger imorse för att vagna men precis när jag ska till att börja dra så lugnar hon sig lite och så pågår det så ca en timme. Hon är mycket orolig. Jag tror inte att det beror på hunger då hon inte äter jätte mycket vid 02.00 (ca 90-120 ml) då hon är uppe för nattmål. Vi har morgon 06.00 och de senaste kvällarna har hon lagt sig redan runt 19.00 och det har funkat jätte bra. Så för att sammanfatta: om jag fortsätter att ge samma besked på natten (vagna direkt vid skrik) så borde uppvaken försvinna helt (hon vaknar ofta runt 00-01 och sen runt 05) och på dagen kanske jag behöver backa ännu mer, men hur gör jag? Nu har jag reagerat på alla ordentliga skrik och försöker att tolka hennes skrik och ignorera dem som jag tror hon kan ta sig ur själv. Hur går jag vidare? Husljud och hålla mig borta mer? Älskar handfasta tips som att gå till rummet bredvid och göra imaginära vagningar :)

Undrar för övrigt när lilltjejen ska bli lite piggare... :D (är säkerligen högst individuellt) 1 h och 15 min är hennes magiska gräns, då börjar hon bli missnöjd och måste direkt ner i vagnen för att det inte ska eskalera. Hur vanligt är det att en tvåmånaders inte orkar vara vaken längre än så? Det borde väl ändras snart, eller vad tror ni... någon med erfarenhet :) när hon var nyfödd så var hon ofta vaken en timme så vakentiden har inte utökats nämnvärt, dock är hon ju mycket piggare och mer med nu än då :D

Kram på er
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vad skönt att det gått så smidigt med att ta bort nappen och vaka med vagningen. Man gör grovjobbet de första tre dagarna men får fortsätta med finjusteringarna ett tag till :mrgreen: .

Min äldste kille kunde inte vara vaken mer än 1,5 timme i stöten förrän han var närmre 6 månader :shock: medan min minsting klarade det betydligt tidigare, finns inget facit tyvärr :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

De första dagarna efter nappborttagning och backandet med vagningen gick över förväntan. Uppvaken i skarvarna blev snabbt mycket färre och nätterna blev lugnare. Nu behöver jag lite tips och peppning för att ta mig vidare. När lilltjejen nu ska läggas i vagnen för att sova blir hon ARG på direkten och jag försöker snabbt få på filten och vagna några drag, skak och så dunk i handtaget och sen försvinna snabbt bort från vagnen. Hon är då fly förbannad och skriker snabbt upp sig. Till skillnad mot för någon dag sedan så lugnar hon sig inte och hon kämpar på och håller upp huvudet fast jag försöker vagna bestämt. (Försöker trycka ner huvudet när vagnen svischar förbi) Nu behövs fler vagningar per omgång för att hon ska tystna och då försvinner jag snabbt bort från vagnen. Det går fortfarande relativt snabbt för henne att somna, tar oftast inte mer än 5 min och ett par omgångar med vagning, dock är hon mycket argare nu. Jag upplever att vagningen bara gör henne mer förbannad.
Den senaste luren nu testade jag med högljudd städning och dammsugning utanför dörren och att inte reagera på hennes skrik för att se om hon kunde somna själv. Efter 15 min hade hon skrikit så mycket att hon inte hade någon röst kvar och kippade efter luft, då vagnade jag henne till sömns så nu sitter jag helt utmattad i soffan. Hur gör jag? Vill inte ta ett steg bakåt och vagna mer...

Tacksam för era tips!

Kram


Skickat från min iPad
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av mamaA »

Hej!
Håll ut, det vänder snart igen 8) . Det går upp och ner och se det här som ett sista försök från hennes sida för att VERKLIGEN se om du har koll på läget. Man får bjuda på lite mer vagning men hålla koll så man inte hamnar tillbaka i träsket igen. 5 minuter är ändå bra tid för att komma till ro. Jag hade busat innan läggning, lagt ner, tryckt till över kroppen och struntat i täcket. Gjort det hela jättesnabbt och gått direkt, endast ev ett dunk i handtaget. Skriker hon sen går du tillbaka och vagnar, men börja inte med det direkt vid läggning. SEN när hon somnat lägger du försiktigt på täcket efter 10 min. Strunta i att trycka ner huvudet, det gjorde min tvåa ännu argare så jag struntade i det fast jag gjort det med framgån med storebror.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

Tack så mycket! Då fortsätter jag på samma bana och hoppas att lilltjejen snart litar fullt ut på att jag har koll på läget och kan somna tryggt själv. Ska göra läggningen ännu kortare och skippa vagningen direkt när jag lagt henne. Tusen tack!
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

Nu har ännu en månad passerat och tjejen har hunnit bli tre månader. Jag har nu lagt ner nästan allt vad vagning heter :) Som jag skrev förra gången så upplevde jag att vagningen bara gjorde henne ännu mer arg. Läggningarna går i nuläget till som så att jag efter massa bus och skratt lägger henne i vagnen i vårt sovrum där det är ganska mörkt och stänger snabbt dörren och startar köksfläkten och dammsugaren och gör husljud för fullt. Det tar oftast 5 minuter innan hon somnar och under den tiden kan det vara en hel del arga skrik till och från, ibland gnyr hon bara, ett fåtal gånger har det varit hysteriskt skrik och jag har då fått vagna ett par omgångar för att hon ska komma till ro. Har kört detta konsekvent de senaste veckorna så längtar efter den dagen då jag kan lägga henne i vagnen utan att hon protesterar och blir arg... Men känns som att det går åt rätt håll. Vad tror ni?

Vakentiden är fortfarande bara 1 h och 20 min och därför måste vi fortfarande ha fyra lurar, den sista luren har jag dock de senaste dagarna kortat ner till 20 min istället för 45 min. Om en månad när hon blir fyra månader är planen att vi ska ta bort nattmålet vid 03.00. Alla förändringar ska vi göra i samband med att klockan flyttas fram en timme. Hennes nya tider blir då läggning 19.00 och morgon 07.00 och följa schemat som jag har med tidigare i denna tråden. Funderar mycket kring borttagning av nattmålet och det nya schemat. Hon skriker aldrig på nätterna längre och oftast plockar jag upp henne i sömnen och matar vid 03.00. Det var alltså länge sedan jag behövde vagna uppvak på natten. Vår tanke är att hon vid 4 mån ska börja sova i spjälsäng i sitt sovrum. Kan misstänka att det kan bli en del uppvak runt 03 då hon är van vid att få mat, har tidigare fått tips om att ha kvar vagnen tills hon sover hela nätter utan uppvak. Om jag nu beslutar att ha kvar vagnen tills hon sover hela nätter så funderar jag på den natten då hon ska sova i spjälsängen för första gången i sitt rum kan det inte bli frågor för att vagnen är borta och hur hanterar jag då eventuella insomningsskrik och uppvak? kanske jag behöver buffa ändå första kvällen/kvällarna...? Eller ska ramsan helt ta över då? Åh, kan inte bestämma hur jag ska göra ... (Ska försöka hitta tid de närmsta dagarna och läsa sova hela natten boken, det var ju nästan 4 år sedan sist)

En annan sak som oroar mig är att jag ska få en övertrött bäbis med det nya schemat, när nu vakentiden förlängs till 1 h och 45 min (annars vet jag inte hur jag ska få ihop tiderna). I nuläget kämpar jag med underhållning, social delaktighet och ute i naturen och då orkar hon precis 1 h och 20 min. Men visst stämmer det att man inte ska använda sig av marginalkvartar direkt i början då schemat ska sätta sig?

De kommande dagarna ska vi testa smakportioner så smått, kan man redan nu strax efter 3 månader börja blanda i lite välling (25% välling, 75 % ersättning) i ersättningen och testa först dagtid eller ska man avvakta tills 4 månader? Vill att hon ska vara riktigt mätt och kommit igång med sitt ätande för att kunna vara redo för att sova hela natten strax efter 4 mån :)

Kram på er
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!
Jag har ju också en tröttis och hon hade fem lurar under dagen tills hon var ca 5 månader. :lol: Den femte luren var då 5-20 minuter och den gjorde stor nytta för orken under sen eftermiddag.

Jag ser att du funderar över övergången från vagn till spjälsäng; jag gjorde så att jag körde en kur light by the book.. 8)
Det var för att vara säker på att jag fick in ramsan. Buffade gjorde jag bara första kvällen Vid läggning, sedan jobbade jag in ramsan som gick oväntat lätt. Jag vakade inte utan sov i rummet intill eftersom jag anade att hon ändå skulle sova som tidigare. Läs igenom SHN-boken precis som du har tänkt, så kommer du att se hur du kan göra.

Behåll din fantastiska attityd så kommer det att gå finfint! =D>
/
Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av marlis82 »

Tack för ditt svar Hönsmamma. Jag har faktiskt tänkt om angående schemat och kommer att köra på fyra lurar första tiden. Vakentiden överstiger då aldrig en timme och 30 min och tror det kommer att passa henne bättre.
Schema:
07.00 vaken
08.30 sova 1 h 30 min
10.00 vaken
11.30 sova 2 h
13.30 vaken
15.05 sova 45 min
15.50 vaken
17.20 sova 20 min
17.40 vaken
19.00 sova

Det får nog bli en kur light som du nämde, spjälsäng och buffning. Har läst sova hela natten boken igen men känner mig lite osäker på hur jag ska hantera första natten. Ska jag utöver tillrättaläggandet buffa vid läggning även om tjejen inte protesterar, inför natten brukar hon vara lättast att lägga och hon lägger sig ganska ofta utan protester. Värre tror jag att det kan bli runt 03.00 då hon brukar äta. Kan jag buffa först då vid behov? (Eller ska jag kanske buffa kort vid läggning för att markera...)
Första veckorna kommer hon att sova i spjälsäng på nedanvåningen i kolsvart rum. När sedan nätterna sitter, så får hon flytta upp till sitt rum som ligger bredvid storebrors på ovanvåningen. Kan det blir förvirrande att byta sovplats efter nån vecka? Om jag tänker tillbaka på storebrors kurning så var det klassisk musik som gällde på mornarna för att få bukt med tidiga uppvak den första tiden, och jag vill undvika att han nu vaknar av det.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: trött 2 månaders - skapa schema

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade endast buffat vid behov, är hon nöjd så stör henne inte. Jag ändrade sovplats ofta för min son när han var tremånader pga att jag fick en kraftig förlossningsdepression så vi bodde hos mina föräldrar emellanåt( för att jag skulle få kunna sova ut) och då sov han i vagn där och i säng hemma, inga problem förutom att det är MYCKET lättare att buffa i säng än i vagn. Så länge du inte ifrågasätter byte av sovplats gör inte hon det någon längre stund heller.

Jag hade först och främst kört buffning de tre första nätterna för att få bort uppvaken men sen börjat gå över till ramsa, först på dagtid. Det är inte enligt kuren och du kan göra den regelrätt om du vill men jag gjorde en sån här version själv för att bara plocka bort nattmål. Det är viktigaste är att du känner dig säker på hur du vill göra, då funkar det oavsett vilket.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"