TRÄNING 2016

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av TorsMamma »

Hej tjejer,

Ja glöm nu inte boosta immunförsvaret med d-vit 5000 - 10 000 IE/dygn. Zink till kvällen 25-30 mg och massa grönt. :heart:

Jag har kört same same... Tis 1 tim, Ons 2,5 tim och söndag blev typ 3,5 tim körde dubbelpass. Har lite träningsvärk, men känns bra, behöver öka lite till om jag skall klara nästa gradering, men vet inte.... Får fundera på den! :D :LOL:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Gulliga A, bra jobbat, och även med "bonus-passet" med ryggsäck! :D :shock: Som det kan bli du...
Tråkigt med kompisen!! Kan du inte dra ut henne på helgen när det är ljust?
Fastan? Nu är jag inte med, vad menar du?

Lgh140: Ja, jag skulle inte komma ihåg om jag inte hade min träningsalmanacka! Köper en varje år i Ullared för 7 spänn :wink:
En sån där liten med några rader till varje datum, det räcker ju.
Bra jobbat med träningen men FY så tråkigt med dunderförkylningen!!! :( Krya på dig! :heart: Och boosta dig som TorsMamma skriver!

TorsMamma ojoj, öka ännu mer :shock: Förstås ju fler graderingar desto mer arbete... Bra jobbat i veckan!

Min förra vecka - 5 pass:
Mån: fick ju som sagt ställa in cirkelpasset, men gick ett senare grupp-pass - Bodybalance. Det tyckte jag jättemycket om!
En blandning av Yoga, Tai Chi & Pilates.
Tis (förra) veckans pass. Kort och intensivt.
Ons Veckans pass. Ett kul pass! Rodd 1000 m, 20 burpees, rodd 800 m, 20 armhävningar, rodd 600 m osv med div övningar emellan ner till 200 m rodd. Gillade det, så jag skrev upp det så jag kan göra det flera gånger. Dessa "veckans pass" står bara nerskrivna i just 1 vecka, på ett stort block i den nya lokalen på gymmet. Jättekul och bra för mig som inte varierar mig så mycket!
Tors styrka

Lör-sön hjälpte jag min lillasyster som har barnfyndmarknad vår och höst. Två intensiva heldagar, och jag visste att jag inte skulle orka träna efteråt, därför tog jag 5 dagar i sträck i stället.

Och nu börjar det.... Julmarknader nästan varenda helg i november på lör-sön. Och kundbesök på onsdagar.
Så - jag har bestämt mig för att jag är glad och nöjd om jag får till 4 pass i veckan!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jo, jag fastar två dagar i veckan, 24-timmarsfasta. Och då, inbillar jag mig, finns det inte så mycket energi till träning. Även om jag hunnit äta middag. Många kan ju träna på fastande mage, hårt t.o.m. ,men jag har inte kommit dit än :-k

Däremot så använder jag fastekvällarna till att göra sådant som tar tid från träningen annars, jobba lite extra, städa, tvätta m.m.

Det går fantastiskt bra med denna fasta annars. Magen blir stabil, gått ner 3 kg på två månader samt så får jag lättare att hålla mig från onyttigheter de övriga dagarna :D Har funderat på att försöka fasta ännu längre någon gång, för att se om jag kan. Samt ska det ju vara så bra för så mycket :wink:

Det där med att skriva upp passen har jag också börjat med. Annars blir det alltid "hm, var det tisdag eller onsdag jag sprang? "

Bra jobbat, tjejer!!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Vad härligt att du hittat ännu ett pass du gillar Anna! Och fasta två dagar i veckan låter ju spännande GulligaA. Innan jag blev gravid hände det ganska ofta att jag inte var hungrig och kunde hoppa över frukosten och jag är sugen på att prova lite längre fasta sen när jag har slutat amma. Tycker det är så häftigt hur lågkolhydratskost påverkar aptiten - jag har alltid varit helt och hållet styrd av när jag fått äta och har ätit 5-6ggr/dag så länge jag kan minnas. Kan ju inte vara så bra för tänderna tänker jag...

Tack för påminnelse om D-vitamindosen TorsMamma! Nya kapslar inhandlade till både mig och barnen :) Jag kan ingenting om dina träningsformer men det låter ju riktigt bra :)

Den här veckan har det inte blivit så mkt träning pga sjukdom. Nu mår jag iaf bra igen och fick in ett styrkepass hemma idag. Annars har det mest blivit knipövningar och en och annan promenad.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Gulliga A - fastar HELT? Alltså bara vatten? Eller frukt o grönsaksjuicer? Låter jobbigt tycker jag... :o Är du inte hungrig??

Lgh140 - ja, men det är alltså på samma dag som mitt "måste-pass" - den tuffa cirkelträningen, så det var bara för att det krockade med utv.samtal jag tog det.
Men jag hittade ett annat jag ska gå på fler gånger! Fredagspasset, berättar nedan.

Ja, då är jag alltså glad för att ha åstadkommit i alla fall 4 pass denna mässvecka!

Mån: cirkelpass i grupp
Tis: Veckans pass (kort intensivt)
Tors: styrka i gymmet
Fre: Tabata.
Jo, det skulle komma elektriker på morgonen och det ena efter det andra hände här hemma så jag kom inte iväg till gymmet på morgonen.
Hade tänkt göra ett eget cirkelpass. Kom dit strax innan 12.00 - värmde upp. Passerade receptionen för att gå ner i nya avdelningen och damen i kassan frågar om jag ska gå på Tabata-passet. "Nej, sa jag - eller förresten - är det ett nu?" Ja, det var det som började 12.05 och där det fanns platser kvar. Varför inte? Så jag hoppade in på det. Jättebra pass! Kort (25 min) och rasande intensivt så det skvätte om mig!
Hade ingen aning om att det fanns ett lunch-pass! :D Det ska jag gå på fler gånger!
Jag har verkligen hittat inspiration i träningen nu, provar nytt och känner glädje! :D
De där "veckans pass" de skriver upp ett varje vecka som man kör själv är jättebra!
Alltid intressant att se vad det står där. Om något känns extra bra skriver jag upp det. Om det någon gång ser FÖR jobbigt ut :oops: (som t.ex ett som hette "Death by burpees") kan jag istället göra ett av de uppskrivna.

Känns bra!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Här i Gävle är det vinter och SNÖ :D Hur härligt som helst!

Ja, det är total fasta i 24 h (middag-middag), med bara kalorifri vätska som te eller vatten. Jo, visst är jag hungrig, men jag får aldrig sockerdarr eller känner mig svag eller så. Som sagt, skulle nog inte orka med ett löppass eller tung styrketräning, men det känns bra i kroppen ändå. Är lite sugen på att testa längre fasta, kanske ta en 36-timmars. Bara för att se om jag kan...

Förkylt i vecka, med riktigt otäck hosta. Nästan så jag kräks. Jag brukar inte få så mycket hosta vid förkylningar, så jag hoppas det försvinner snabbt. Känns lite bättre idag.

Så:
Fre: PW 60 min

Sen har det varit skottning och pulkaåkning i helgen, så lite mer har jag fått röra på mig.

Death by burpees :shock: Nämen fy! Jag hatar burpees :evil: Får aldrig till det riktigt så det känns bra i rörelsen. Det SER ju så lätt ut!

Jag har många början till hål i mina tänder, men sen jag gick ned till att äta huvudsakligen 3 ggr om dagen samt drastiskt dragit ned på sockret så har de inte förvärrats. Några har till och med gått tillbaka lite. Åt också minst 5 gånger om dagen förut. Varken bra för magen eller tänderna. För mig i alla fall, alla är ju olika.

Nu hoppas jag på bättring i förkylningen så jag kommer igång igen.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Vad mycket spännande ni håller på med, blir nääästan lite sugen på att fasta :lol: Skämt åsido så tror jag inte att jag skulle fixa det alls. Jag blir så där tokhungrig inför varje måltid och nu när jag är oftast är själv om dagarna så brukar jag smygstarta lunchen redan vid halvtolv pga akut hunger. Har då ätit frukost vid halvåtta, oftast ett lättstekt fransktbröd med en ostskiva och ett stekt ägg. Men kanske om jag skippar frukosten så att jag inte "får igång" magen alls? :-k
Vad är fördelarna med fasta, förutom att gå ner i vikt? Jag ligger nu på samma cirkavikt, som jag trivs med, som innan barnen även om kilona inte riktigt är fördelade som då :mrgreen:

Så, jag har ju varit tyst ett tag och det beror på höstlov /ingen yoga? och en underbar resa till ett solsprakande Toulouse där vi helt oväntat fick en till sommarsemester. Mycket trevligt (och mycket gott att äta och dricka) men ingen träning alls.

Förra veckan:
Torsdag: Löpning ca 8 km (för hård omstart, hade världens träningsvärk dagen därpå) + lite yogastretch efteråt
Lördag: Simning 500 m bröst

Hörs till veckan!

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av TorsMamma »

Halloj raringar!!

jag läser men hinner inte svara så mycket och alla som jag vill....
Jag har kört (höstlovsvecka) Så sön 2 pass, sen inget tis, onsdag dubbelpass, och sen lördag parcour träning (fick sjuk träningsvärk i magen), sen sönd 1 pass (höstlov).
Körde i tisdags igen 1 pass men inget igår för då var jag insnöad och kom inte ut, var ute och skottade dock varje timme och blev plaskblöt av svett minst 3ggr, det gills tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

GulligaA: Usch, jag tycker det verkar jättejobbigt att fasta på det sättet! :shock: Beundrar dig som klarar av det!
Jag fastade då och då för många, många år sedan. Då gjorde jag det i 6-7 dagar, men det var ju frukt/grönsaksjuicer och buljong varannan timme.
Men usch vad jobbigt med sådan hosta! Hoppas verkligen du har mått bättre i veckan!
Jag gillar faktiskt burpees på något sätt! :D Det känns som en rejäl och bra övning där man får med hela kroppen!
Men just DET passet som utmaningen gällde... Nej, det fick kvitta.
Däremot AVSKYR jag mountainclimbers... Det - och Jacobs Ladder - är mina värsta...
Jobbigt med tänderna... Att äta 5 mål om dagen är bra för kroppen, men förmodligen inte för tänderna...

SarisParis: Så underbart med en liten resa! Det låter toppen! :D
8 km löpning var ju inte illa! :D

TorsMamma: bra tränat! Och snöskottning gills ABSOLUT, det är ju jättejobbigt!! :D

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Nu blir det mycket tjat om fasta här, men det finns många fördelar, Sarisparis :D
En av dem, är just att det är blodsockerstabiliserande och, i alla fall jag, slipper det där akuta "måste-ha-mat-nu"! Jag blir hungrig, absolut, men upplever aldrig så kallat sockerdarr numer. Dock har nog min LCHF-kost (liberala) ett finger med i spelet också.
Sen blir magen mer stabil. Mina IBS-symptom är nästan borta. Jag upplever också att PMS:en blir mildare om det infaller på en fastedag. Kroppen skärper liksom till sig, och ägnar sig åt annat. Nog om det!

Träningen då... :oops: njae...
Lör: styrketräning
Sön: PW 1 h

Lite trögt att komma igång efter förkylningen :roll: Och veckan som kommer blir det en del resande med jobbet, så vi får se vart vi landar. Men jag hoppas på tre pass åtminstone :)

Hur har det gått för er?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av TorsMamma »

Halloj brudar,

Så ingen karate i onsdags, men tog igen igår med nästan 4,5 timme sammanlagt. (måste dock säga, det handlar inte om EXTREM hårdträning i 4 timmar, utan flera av dessa är mera genomgång av olika tekniker m.m. och sen kanske man applicerar dessa en kort explosiv stund för att gå igenom igen sen.) :D
Men visst, jag blev lite mörbultad och har en del träningsvärk, speciellt i rumpan idag. Känns bra!!

Ang. fasta är det faktiskt väldigt spännande! Michael Mosley war nog den som skrev och tog fram detta så alla förstod bäst nä han hade sitt program om just fasta och EGF-1 värdet.
Men sen finns en föreläsare Jason Fung (leta upp honom på youtube!!) som är superduktig på att prata om fasta och typ 2 diabetes och andra fördelar m.m.

Jag kör ganska ofta 16:8 det verkar passa mig. Så det är sällan jag äter frukost och om jag äter så blir det mera frunch. Dock ingen LCHF, sitter tyvärr fast i sockerträsket är jag rädd. Äter typ LCHF till efter middagen, sen är sockermonstret där och vill ha sitt innan kvällen är slut....
Personligen skulle jag vilja äta lite mera typ striktly paleo om jag fick välja.
Dock är jag ALLTID glutenfri.

Anna, de där övningarna låter som de min granne kör på cross-fit passen på lördagar. :D :P
Heja heja heja nu tjejer!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

GulligaA skrev:Nu blir det mycket tjat om fasta här, men det finns många fördelar, Sarisparis :D
En av dem, är just att det är blodsockerstabiliserande och, i alla fall jag, slipper det där akuta "måste-ha-mat-nu"! Jag blir hungrig, absolut, men upplever aldrig så kallat sockerdarr numer. Dock har nog min LCHF-kost (liberala) ett finger med i spelet också.
Sen blir magen mer stabil. Mina IBS-symptom är nästan borta. Jag upplever också att PMS:en blir mildare om det infaller på en fastedag. Kroppen skärper liksom till sig, och ägnar sig åt annat. Nog om det!
Intressant, tack så mycket! Jag har inte haft en tanke på att pms kunde mildras av att fasta. Kanske ska prova någon gång. Har du något råd för en nybörjare som mig för en lyckad första fasta?

Här har vi haft en ännu en vecka med lovdagar och dessutom har jag haft mor och far på besök så det blev ingen yoga förra veckan heller :^o Mycket god mat däremot: egenskjuten älg och egenfiskad lax samt inlagda granskott och hjortronchutney :mrgreen:

Babblar på så kanske ni inte märker att jag inte har något att rapportera :shock: :lol: Sonens simträning var dessutom inställd så ickeprestationen är total från min sida den här veckan.

En stor applåd för alla er som håller någon sorts ånga uppe under mörka november =D> och så hoppas jag på att återkomma med något mer intressant nästa vecka :oops:

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Åter igen en julmarknadsvecka med arbete lör-sön. Kundbesök onsdag, så 4 pass har jag fått ihop.
Denna vecka är det ingen julmarknad, men dock en stor fest som jag ska vara med och förbereda, så vi får se om det bara blir 4 pass denna vecka också. Men det ska man väl vara nöjd med det också i så fall.

Mån: cirkel i grupp
Tis: veckans pass (rodd m.m)
Tors: styrkepass
Fre: egen cirkel

GulligaA: vad bra att fasta funkar så bra för dig! Skönt att du är bättre från förkylningen också!

TorsMamma: Även jag har senaste tiden hamnat i något slags sockersug... :evil: I veckan som gick var det någonting sött varje dag! :oops:
Får skärpa till mig nu! :twisted:

SarisParis: Vilka delikatesser! :D Inlagda granskott t.ex, har jag inte hört talas om, låter spännande!
Jodå, vi märkte ändå :lol: Så... Nya tag i veckan tös! :wink:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Skönt att läsa att det inte bara är jag som slarvat.. :roll: Förra veckan blev det bara snöskottning och denna två pilates och ett styrkepass. Har liksom tappat sugen och tränar mest för att slippa ha ont. Är så trött på att mina tio överviktskilon vägrar ge sig också. Min kropp liksom suger åt sig allt och vägrar släppa ifrån sig minsta gram. Väger mer nu än veckan efter förlossningen :( Tyvärr har jag inte heller den där typiska kvinnokroppen där det mesta sätter sig på höfter, bröst och mage så det är svårt med kläder just nu. Dock verkar lchf-kosten funka bra för bebis som är det första av mina barn som självmant sover över nattmål på bara bröstmjölk.

Blä för november alltså! Som tur är har vi bara 1,5v kvar till solen. Håller tummarna att det vänder då :) Hoppas ni har haft en bättre vecka än jag!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Lgh140: Vad har vi sagt om att sluta gnälla på figuren när man så nyss fött barn?? [-X

Det blev 4 pass denna vecka också. Hela gårdagen gick åt för att förbereda den stora festen, och idag har vi städat och grejat efter den.
Så jag får vara nöjd med mina 4:

Mån: Fick hoppa över cirkelträningen pga dansuppvisning Clara ledde. Så jag körde ett kort av veckans pass på morgonen.
Tis: Veckans pass också kort (10 burpees, 10 armhävningar, 15 kettlebellswings, 20 benböj. Upprepa så många repetitioner man hann på 25 min)
Tors: egen cirkel
Fre: lunchpass Tabata. Älskar det passet! :D 25 min i ett rasande svettigt tempo!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"