TRÄNING 2016

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Du är bra Anna :lol: Umgås väl för mkt med mammor som "bara raaaasar i vikt av amningen" ;)

Grymt jobbat med träningen! Tabata har jag alltid velat pröva - kul att det går bra!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Back on track :D

Onsdag Yoga 90 min
Torsdag Löpning drygt 7 km
Lördag Simning 500m, mest bröst

Ingen snöskottning här, men lite lövsopning har det blivit.

På tal om sötsug och vikt så säger bara november: tiden på året då man bara vill sitta under en filt och äta smågodis. Tror att kroppen också känner på sig att det värsta är yet to come och ser till att fylla på depåerna så gott som möjligt innan vintern. En tid då man ska vara extra snäll mot sig själv :D vilket i bästa fall kan bli ett skönt träningspass och sen ett gott te med mycket smak i soffan med en skön filt.

Håll tummarna för mig på lördag är ni gulliga, det är dags för mitt lopp i kuperad terräng! 10 km i leriga backar :shock: :lol:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Rasade i vikt av amningen gjorde jag också första gången, men med andra barnet...not so much :evil: Fortfarande 4 kg kvar, trots att det är 4,5 år sedan :shock: Och det enda som funkar för mig för att gå ned i vikt är fastan. Jag ser numer träningen som ett sätt att forma kroppen, bli stark i vardagen och för att må bra. Att den skulle göra något för min vikt har jag släppt helt. Och det är skönt, tycker jag, träningen känns mindre stressad och ger inte lika mycket ångest.

Haft en katastrofal vecka när det gäller kosten, ungefär hälften av förra veckans måltider under arbetstid inköptes och intogs på tåg! Och där finns det inte så mycket bra mat. Dessutom blev det ingen lunch de dagarna, utan bara tågfrukost och tågmiddag. Blä :-& Sen kalas hemma på det i helgen gjorde inte saken bättre :oops:

Lite träning hann jag dock med:
Ons: Styrka, hela kroppen
Sön: Styrka, hela kroppen

Ganska tuffa pass, så jag känner mig ändå rätt nöjd fast det bara blev två pass.

Ska hålla tummarna för dig i helgen, Sarisparis, kul med terränglopp! :D Ja, visst är november jobbigt, jag känner mig också sösugen hela dagarna. Köper hem riktigt mörk choklad för att det brukar jag inte få i mig så mycket av. Men det går ner i mängder ändå :( Obscent mycket te dricker jag också. Men har dragit ned på svart te med grädde i till en gång om dagen :wink:

Bra jobbat alla!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,
Hinner inte kommentera men har läst alla. Ni är duktiga tycker jag.

Ang. vikt efter förlossning. Gör ett jodmättnadstest! Detta tog mig 7 år att fatta, när jag väl fattade började saker hända när jag tog jod!!

Körde som vanligt Tis 1 tim, Ons 2,5 tim, Sön 2,5+2 tim, Och nu Tis 1 tim och igår 2,5 tim.

Nu mässa i 2 dagar. Tjillevippen på er! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Hur gick det med loppet nu då Sarisparis?? Nyfiken!

Den uslaste träningsveckan i år tror jag! Julmarknad, kundbesök och en skrivare som krånglade sönder en hel dag för mig!! :evil:
Men NU är det inga mer julmarknader kvar, så nu ska jag komma back on track igen med mina 5 pass/vecka!

3 pass:
Mån: cirkel i grupp
Tis: veckans pass som var Tabata
Fre: Tabatapass i grupp.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Vad söta ni är :D Tack, loppet gick jättebra och jag var så peppad efteråt! Det var inte så väldigt kuperad terräng, men så pass att man kunde ta igen sig lite när det äntligen bar lite nedåt. 10 km på 58.56 med snabbare fart på sista delen av loppet, jag är jättenöjd!

Så, veckan blev som följer:

Tis Löpning ca 7 km + yoga/stretch efteråt ca 20 min
Ons Yoga
Sö Lopp 10 km

Nu funderar jag ännu mer allvarligt än tidigare på att våga anmäla mig till Paris-Versailles loppet som går varje år i september. Det är 17 km och sträckan innehåller en rejäl uppfarsbacke.

Skönt att ditt jobbtempo lugnar ner sig lite, Anna. Hoppas skrivaren behagar uppföra sig också!

Kul med mässa TorsMamma, hoppas du får roligt!

Ja, känner igen det där med dåliga matvanor när rutinerna rubbas, GulligaA. Kanske lika bra att kalaset kom så tätt inpå så var du extra pepp att hitta dina vanliga matvanor sen?

Hoppas alla får en fin vecka :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Snyggt jobbat, Sarisparis, bra tid där :D Klart du ska anmäla dig! Har ju lång tid på dig att träna :wink:

Marknader och mässor, härligt att ni hinner träna ändå!

Min vecka:
Tors: Styrka, underkropp. Körde tungt 8)
Lör: Styrka, hela kroppen.
Sön: PW 60 min. Gick förbi bocken, så jag hann se den innan den brann ned :(

Kalas i helgen också, men lyckades hålla igen ganska bra. En liten tårtbit måste man ju få ta :wink:

Hur hanterar ni december med glögg, pepparkakor och godis? Jobbar man på kontor som jag gör så dyker det upp hela tiden. Jag ska göra mitt bästa, men bävar lite. Har så svårt att säga nej när någon bjuder, vill inte vara oartig :(
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Men oj vilken bra tid SarisParis!!! =D> KLART du ska köra det långa loppet också när det gick så här bra!!! :D
Jobbtempot har väl inte lugnat ner sig direkt, men nu kommer jag in i en period där man lättare kan flika in träningspass.

Min sambo är så SUR på mig för att jag "har ett jobb där jag kan träna när jag vill". Själv hinner han inte säger han.
Ja, han jobbar mycket och oerhört intensivt (ekonomichef i bolag som behöver rätas upp rejält). Men han kommer hem vid 17-tiden.
Och då kan han dra sig undan och varva ner med någon serie på Ipaden i timmar. :roll:
Maten lagar jag så det behöver han inte tänka på. Varför hinner han inte på de timmar han sitter med Ipaden?
Det handlar väl om att prioritera och styra upp??
Jag förstår inte det sura mot mig?? :o
Ja, jag kan styra mitt liv som egen företagare. Ja, jag kan träna på morgonen om jag vill det.
Men just träningen är min enda fritid. Resten av min vakna tid jobbar jag, eller tar hand om hushållet! :evil:
Förlåt, men jag var väl tvungen att ha ur mig detta...

Bra jobbat GulligaA! :D
Ja, bocken ja... Denna ständiga följetong. Att den som gör bocken ORKAR - när man kan räkna ut i förväg att den inte får stå orörd...
December är svår... Man får göra så gott man kan, och försöka hålla i med att träna...

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

:D
Tillbaka med mina 5 pass/vecka - känns bra!! :D

Mån: Cirkel i grupp
Tis: Veckans pass, tabata
Tors: Styrka
Fre: Lunch-Tabata i grupp
Sön: Veckans pass, kort och kraftfullt.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Ingen bra vecka, återigen... :oops:
Sön: Styrka, hela kroppen.

Körde visserligen rejält tungt. Ökade vikten/reps i varje övning, men ändå :cry:
Skyller på att jag har jobbat alldeles för mycket. Kommer hem vid tre med barnen, är med dem och sköter hushållet tills de ska lägga sig, och sen sätter jag mig framför datorn igen. INGEN rolig tillvaro just nu. Men du verkar ju ha det så hela tiden, anna. Att du orkar :shock:

INTE ok att du får ut för hans dåliga samvete :evil: Min man gör samma sak, jobbar masssor (också som ekonomichef), kommer hem och sitter sen med Ipad eller TV tills han går och lägger sig. Och har aldrig tid att träna... Men han surar inte på mig i alla fall. Fast ibland tycker han att jag prioroterar träningen framför honom, han vill att jag också ska hänga där i soffan.
Men det vill jag inte! Tycker TV är mest slöseri med tid.

Förutom historieätarna :D Nittiotalet igår, kände igen mig SÅ mycket på kläderna :lol: Och tacos såklart! De gick inte in något på träning, vad gällde på nittiotalet? Aerobics? Dans? Kommer inte ihåg, kanske för att träning inte var något jag sysslade med då :wink:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Hej!

Min vecka:

Onsdag Yoga
Torsdag Löpning + yoga hemma

Jobbigt att mannen surar på dig, Anna! Men det är ju faktiskt hans problem, inte ditt, så jag hoppas att du inte tar åt dig. Kan man ana en avundsjuka från hans sida gällande din disciplin? För när det kommer till träningens faktiska utövande så handlar det ju inte om något annat än disciplin. Och lite lust. Visst hade du laddat ner någon app häromåret som du körde hemma? Något med "hela kroppen" på engelska, eller hur var det? Du kanske ska visa mannen den på paddan nån dag! :lol:

Min disciplin är tyvärr svag. Löpningen har blivit rolig och jag är så stolt över mig själv att jag var ute och sprang i kylan förra veckan. Förra året gick jag ju i någon sorts ide hela vintern. Däremot har jag inte gjort mina kiropraktorhemläxa en enda gång sen vi slutade sen för typ en månad sen (som jag borde göra flera gånger i veckan). Rättfärdigar det med att min yogaklass motsvarar typ samma övningar, men det är ju bara en gång i veckan. Disciplin var det :roll:

90-talet... Som jag minns det drog min mamma med mig på friskis och svettis ibland. Och så drog nån kompis med mig på step och det var det mest pinsamma jag varit med om.

Den här veckan börjar illa med magsjuka barn så vi får se väl vad jag får ihop innan nästa rapportering.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av TorsMamma »

Halloj tjejer!

Ja de där männen som ligger med IPAD och kollar TV.... Say no more!!! :roll:

Min man tränar visserligen till viss del på arbetstid eller lunch eller så, så han tränar lite. Jag tränar ju mest hela kvällarna.... eller hur det nu var. Men sen känns det som jag sköter det mesta. Skall ge honom cred för att han faktiskt skjutsar sonen till skolan varje dag så jag slipper gå upp. :heart:

Min träning var som vanligt tills i fredags. Så blev jag sjuk och sen scouter på lördagen och blev mera sjuk för att ligga hela sön och mån. Lite jobb idag men ingen träning. Får nog avstå i morgon också....

Anna, HEJA dig!!! Saris paris, nu får du ta dig i kragen och göra dina krio-övningar! Det handlar om din framtid, och gör du inte det tvingar jag in dig hos mig nästa gång du är i SVerige och blir då 2200 kr fattigare minsann för att höra mig predika på dig! GulligaA, jag är lite som Anna jag med, jag kan reglera mina tider lite, men sitter ju mest hela tiden och gör lite jobb... Så skärpning, ingen kommer att tacka dig för att du jobbat dig sjuk! Tro mig, jag vet!!

Så nu har jag nog skällt på er hela högen, grinig jag??? haha..... :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Hoppas ni och era barn är friska nu :D

Lite mer ok vecka för mig.

Tis: HIIT-pass, 20 min, på crossrainer (5 min uppv+(15s ge allt+45s lugnt)*10+5 min nedvarvning) Kort och effektivt!
Tors: Styrketräning, hela kroppen. Trots fasta, så gick det riktigt bra att träna, så nu kan jag inte skylla på det längre heller...
Lör: PW 55 min

Snart jullov! Jag ska vara ledig nästan 3 veckor i år. Längtar :D Jag brukar får så himla mycket träning gjord när jag är ledig (sagt helt utan ironi). Många tycker det är svårt att hålla igång när man har semester, men det är ju då man har tid och ork känner jag 8)

Men det är svååårt att hålla sig helt från pepparkakor och annat. Så lite för mycket gott blir det, även om jag äter betydligt mindre än alla i min omgivning. Idag är det stor Lucia-kakbuffé här på kontoret, men som tur är har jag möte hela eftermiddagen och hinner inte gå upp till fikarummet :wink:

:heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Tack för inputs och tankar om sur man... :wink: Jag var visst inte helt ensam om detta...
Japp, det är avundsjuka det handlar om förstås.
Sarisparis, jag har visar honom "You are your own gym"-appen, men den tyckte ha var tråkig... :roll:
Men! :shock: Inte balla ur med kiropraktorläxan när du vet hur viktigt det är [-X

Förra veckan blev det 6 pass :D Det 6:e kom till bara för att jag inte hade något direkt att göra, så då fick jag syn på att det var ett bål &balans-pass på gymmet.

Mån: Cirkel i grupp
Tis: Veckans pass
Tors: Körde You are your own gym hemma (länge sedan) 24 min core och 16 min tabata.
Fre: Tabata i grupp
Lör: Veckans pass rodd m.m
Sön: Bål & balans 25 min.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Hej allihopa :D

Hoppas du kryat på dig TorsMamma! Och vad skönt med tre veckors lov, GulligaA. Härligt med tid för träning så att det faktiskt känns roligt att sätta igång :thumbsup:
Ja, Anna, hoppas att maken kommer till insikt om att han inte har någon anledning att vara otrevlig mot dig bara för att ni prioriterar er tid olika. Ta inte åt dig och kör på som du vill!

Min vecka:
Ons Yoga
To Löpning drygt 7 km + yoga/stretch OCH kiropraktorövningar \:D/

and that's it :lol: (men bästa ursäkten för att skippa simningen: svenska kyrkans luciatåg här i Paris. Första gången med barnen och det var magiskt.)

Måste bara berätta om yogapasset i onsdags som inte hade kunnat vara mer skräddarsytt för mig. Vi jobbar alltid mycket med den inre mag- och bäckenbottenmuskulaturen och den här gången fick vi göra övningar som egentligen var samma som min kiropraktor gett mig i läxa, men mycket grundligare.

Tänkte försöka beskriva dem, för det är de bästa magövningarna jag varit med om. Noll ansträngning av nacken!

Utgångsposition: Ligg på golvet, på rygg. Lyft upp benen och håll dem så att det blir en 90-gradig vinkel vid höften och vid knäna.

Övning1: Lägg handflatorna mot låret, nära knäet. Andas in djupt och vid utandningen pressar du händerna mot låret samtidigt som du håller emot med så att du inte rör dig en millimeter.

Övning2: Lägg händerna om knäna, så att du håller om knäskålarna. Andas in djupt och vid utandningen pressar du knäna mot magen samtidigt som du hållet emot så att du inte rör dig en millimeter.

Övning3: Lägg händerna mellan knäna med handryggarna mot varandra, i knähöjd. Andas in djupt och vid utandningen pressar du händerna utåt samtidigt som du håller emot så att du inte rör dig en millimeter.

Övning4: Lägg händerna runt knäna från utsidan. Andas in djupt och vid utandningen pressar du händerna inåt samtidigt som du håller emot så att du inte rör dig en millimeter.

Huvudet ligger alltså hela tiden ner mot golvet, nacken och axlar är helt avslappnade, samtidigt som mag- och bäckenbottenmuskulatur jobbar för fullt. Jag ska göra serier om 10 av Övning1, men mixar nu friskt bland de fyra som ju är så kompletterande. Prova :D

Glad Lucia!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"