SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej

när det känns som han liksom ligger och väntar eller undrar trots ramsa är det ju här husljuden kommer in i bilden. :wink:
Så följ upp ramsan med husljud. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Nödrop från kurning där natt 3 snart är klar.

Natt ett var ju rött jobbig, två vakpass på en timma per gång.

Natt två gick bättre. Han klarade några små uppvak själv och hade sen bara en vakenomgång kring kl 3 som jag klarade med enbart ramsa, alltså ingen trafik. Tog 30 min. Sov till sju. Jag var jättenöjd.

Natt tre katastrof. Vaknade vid 1 och var exakt vaken i två timmar! Har antecknat 4 sidor från de timmarna. Började väldigt sansat, första timman var mest prat/groll/böka runt i sängen/lite klagan/tyst/började om. Jag ingrep så lite som möjligt och bara med ramsa. Det tog ca 10 min från det att han vaknat till att jag alls ramsade.

Efter en timma började mer klagan. Jag fortsatte ramsa och fick också gå in en gång och lägga tillrätta och buffa lite. Jag husljudade mycket. Här var det också missnöjd frågan och gråt.

Under de här två timmarna ramsade jag ca tio ggr totalt (alltså 10 omgångar *4). Försöker vara återhållsam.... Är jag för återhållsam tro? Och borde jag ramsa tidigare nör han vaknar? Samtidgt vill jag ju inte ingripa om det bara är snack/mutter. Jag får känslan av att jag borde bryta innan på något sätt, det bara går runt runt. Inte tal om att han svarar på ramsan med att omedelbart somna om.

Och nu har han även varit vaken sedan 6.12. Även det skittrist eftersom han så gott som alltid sovit till 7.

Känner mig superdepp och jättetrött. Detta liknar inte natt 3 för de tidigare kurerna jag gjort (eller hur boken beskriver ). Det börjat inte alls lossna än. Hur ska jag tänka?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag tycker du skall tänka en gång ingen gång och klassiskt bakslag! SÅ! HÄPP!! Ta inte ut något i förskott här!

När han vaknar skall han ha en ramsa direkt tycker jag. speciellt så här i början. Om du sen måste ramsa en andra gång, finns inget som hindrar att du kör x6 eller X8 om så skulle krävas. Du måste vara extremt övertygande och säga DU KLARAR DETTA lite peppande, tjong rakt in i väggen. HÄPP! Det är tonen som skall sätta punkt. så du får absolut inte ha frustration eller aggression i ramsan. Utan peppande, förtroendegivande, glatt, men punktsättande. Lätt va? :wink:

Så är han nu vaken en längre tid, jobba med ramsan och ramsa omkull honom. DET GÅR!

På morgonkvisten ger du en pangramsa, sen sätter du på EXTREMT hög STRAUSS! OCH då menar jag STRAUSS.

Så, pepping pepping inför natten, det går! ALLT GÅR! Ingenting är omöjligt, säger Gunde! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Morning!

Då var natt 4 klar snart. Inatt har Jacob vaknat ofta, inte så kul, men jag känner att ramsan har fungerat mkt bättre. Tur att jag hann läsa Torsmammas inlägg för det funkade mkt bättre när jag gav en ramsa direkt. Jag behövde verkligen lite pepp också. Tror jag läst om hur ramsan ska ges 20 ggr :x .

Lite kort var han vaken:

23.22-22.43 - ramsar två gånger
00.56 - 00.01 ramsar tre gånger
02.59 - 03.04 ramsar tre gånger
05.09 - en panoramsa och morgon-tv på på hög volym

Så mkt bättre mycket kommunikation mellan mig och Jacob. Inte en enda gång skrek han upp sig.

Vad tror ni, är jag på rätt väg? Hur tycker ni att jag ska tänka natt 5? Jag upplever inte att vi är på natt fem enligt Lathunden..känns inte som uppföljningsveckan än. Ska jag jobba likadant en natt till eller ska jag försöka backa med ramsandet.

06.52 och Jacob har börjat snacka, går in och gör glad morgon nu.

Tack för att ni finns!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Gör samma inatt så blir det bra. Du kan backa i morgon. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Och gissa vad, Lilleman sov i natt från klockan 19 till dess jag väckte honom kl 6.45 (var angelägen om att jag skulle få väcka...hade då vakat sen kl 5...) Kan knappast tro det är sant!

Sov gjorde dock inte hans mamma. Inte mindre än 11 gånger, alltså typ en gång per timma, har jag noterat (knappt läsligt, gjorde det väl halvt i sömnen) att han knorrar och låter och kanske håller på att vakna. Han sover verkligen otroligt ytligt eller högljutt eller vad man ska säga. Kanske borde jag hjälp honom med en ramsa någon av gångerna, men något skrik var det aldrig i närheten av.

Jag tänker att uppföljningsveckan börjar nu, tänker jag rätt?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Japp, nu ror du detta i hamn! Han har fattat! :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Och så natt 6. Har antecknat 4 ggr när jag tror han ska vakna, men han klarar det själv. Vid 4.15-4.32 behöver han hjälp med två omgångar ramsa. Klockan strax sju och lilleman ska väckas. Jag jobbar vidare!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Tin »

Heja heja,
bra jobbar både lilleman och mamma.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej och tack för pepp!

uppdatering från natt 7 och 8 och en fråga på det:

Natt 7:

19 - Lite svårt att komma till ro vid läggning. Fick ramsa en omgång och fick sen med sig en bekräftelseramsa.
22.35 - Vaknar vid 22.35 och skriker plötsligt. Jag har somnat och blir helt överrumplad men lyckas samla mig och ramsar*4. Får sen ramsa några omgångar tills hans kommer till ro efter ca 20 min. Går in efter tio min och inser då varför han skrikit; han har hamnat på rygg och inte lyckats vända tillbaka. Jag vänder honom och går ut.
4.15 - tror jag att han ska vakna men jag avvaktar och han klarar det själv.
6.30 vaknar och jag lyckas inte få honom att somna om. Tar upp i en paus 6.50.

Natt 8:
3.23 för första natten sedan kurstart sover jag i min egen säng och inte utanför hans dörr. Hör hur han skriker till Jag avvaktar lite. Han gnyr/vrider och vänder/smågråter ngn gång. Tystnar, börjar om osv...kommer till ro ca 3.50.
6.03 vaknar. jag ramsar direkt *4 och tar på morgontv på rätt hög volym. somnar om lite/snackar lite/ gnyr lite osv. Jag tar upp 6.55.

Sammantaget går det väl hyggligt. Är väl ingen idé att jämföra med storasyster som 8 dagar in i kuren var en supersäker sovare. Jacob är verkligen en större utmaning här.

Fråga: egentligen klarar ju Jacob större delen av natten nu, men han sover ju så otroligt oroligt kring 3-4. De senaste nätterna har jag ju avvaktat och låtit honom klara det själv. Borde jag istället ge en ramsa direkt när han vaknar, trots att jag är så långt in i kuren. Vad tycker ni?

Tack på förhand från en trött mamma som inatt släpper kontrollen för första gången och överlämnar till pappa..
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Klarar han det själv är det ju bra, vissa behöver en "Pangramsa" direkt där på morgonkvisten och somnar om direkt. Andra ser det som "underhållning" och vaknar än mera. Det är balansgången här ni får känna av tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

...och natt 9 och 10 har jag sovit i gästrummet och sovit hela natten, skönt! Jacob har också sovit hela natten, så påstår iaf hans pappa. Igår vaknade han 6 och höll låda sista timman. Idag vaknade han 6.40 och togs upp 6.45 innan han började gasta. Vi jobbar vidare..
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

...och natt 11, kurens sista, la jag mig för första gången på evigheter bredvid min man i dubbelsängen (vi har delat på nätterna med lilleman, sovit i skilda rum och skiftat efter halva natten) utan ngn spjälsäng bredvid sängen. Sov hela natten och väckte Jacob 6.55. Han hade då vänt på sig och låg med huvudet åt andra hållet a la Pippi Långstrump. Så bökar och grejar gör han på natten, men tydligen inget vi behöver lägga oss i :D

Nu har kuren gått och inatt sov bebis sina 12 timmar. Helt avslappnad är jag dock inte än, men vi har lagt grunden och det var en hårt jobb men väl värt allt slit. Återkommer snart med rapport igen hur det går. So far, tusen tusen tack! :heart:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

:heart: Hurra :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Nu har det gått en månad sedan kuren avslutades och här kommer en liten uppdatering med några frågor också:

Nätterna med Jacob går lite upp och ner. De nätter han sovit 19-7 utan ngt knorr har inte varit så många. Ofta vaknar han antingen på natten eller tidigt på morgonen eller, ibland båda. Nu ska jag inte måla upp det hela för negativt dock. Oftastpå natten har jag vaknat av honom men han har sen klarat sig själv. Men de senaste nätterna har han vaknat och gråtit och jag har behövt ramsa. Jag har några gånger också gått in och lagt tillrätta och snabbt gått ut.

Jag skulle säga att det funkar ok, men någon säker sovare är han inte riktigt. Jag går inte och lägger på mig kvällen med förvissningen om att "nu får vi sova gott hela natten" utan snarare "hoppas nu det blir en lugn natt" .

Min fundering är om jag har för höga krav. Ska jag nöja mig med detta eller kan jag göra något mer. Jag är beredd att lägga in en ytterligare växel för att få honom att sova ännu bättre, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det kanske kommer med tiden, eller hur ska jag tänka.

En annan sak är att han nöstan alltid gråter när man lägger honom i sängen. Det går snabbt över men ändå.....storasyster la man alltid ner med ett belåten suck, så detta är lite skillnad. Någon tanke kring det?

Schemat nu vid 6 mån är:
7 morgon
7.30 välling
8.45-9.30 sova inne i sängen
10.45 mat, matpuré, efterrätt, ersättning
11.45-13.45 sova inne i sängen
14.30 gröt med efterrättspuré och ersättning
16.15-16.45 sova ( vi har precis dragit ned till 30 min här, inte satt tiden exakt) ute i vagn
18 mat, samma som 11.45
18.45 välling
19 sova

Sammantaget ska jag ändå säga att jag tycker det funkar bra. Man får perspektiv när man på öppen förskola hör alla föräldrar beklaga sig över hur lite deras bebis sover. Och inte alltid bebis förresten, gäller ju ibland tvååringar tom. Men den där lilla extra säkerheten med sömnen skulle göra mycket för vår goda nattsömn.

Tack för att ni finns! :heart:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"