Min tvåveckors och få till rutiner

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

TorsMamma skrev:Du kan ju nu vid 4 mån köra en liten "minikur" eller en regelrätt vanlig kur. Du kan välja. :D

Kan avslöja att min son satte 12 tim nätter på att bara amma få pumpad BM och till kvällsslurk BM med ersättningspulver (torsmammas nattmacka) Så MASSOR med mat är inte ett krav på en 4 mån. Men mätt skall man vara! Gillar du att amma, så är mitt tips att göra vad jag kallar "hobby amma" man ammar det man tycker känns bra, när det känns bra. Sen fyller man på med pumpad BM eller ersättning resten av tiden. Men att enbart amma 1 gång på kvällen/dygn kommer med största sannolikhet göra att du slutar producera BM helt ganska fort. Men 2-3 ggr räcker långt!
Mata på och njut av denna tiden, en 4 mån är så go och glad för det mesta! :heart:
Ja min dotter gjorde faktiskt likadant - hon behövde inte så mycket mer mat än bröstmjölken men fixade natten ändå :D Men min son är en lite mer glupsk än så truga i mat känns viktigt :D Ah vet inte hur jag gör med amningen. Kanske äter han sämre på dagen för att jag inte fått till ett bra schema som han följer vilket gör jag under dagen har tagit till bröstet igen för att få han att somna om.. Så om jag nu spikar ett bra schema så kanske det gör att han äter bättre ändå -eller vad tror ni? Har ju problemet att vi hämtar på förskolan så jag åker hemifrån 13:20. Så som ni sagt innan måste jag få till den längre sömnen innan! Men ett två timmarspass är väl svårt att få in innan dess känner jag.. Är det ok att ha ett 1,5 timmars pass innan dess? Blir detta ok då?

0730 - vakna
08 mat
09 - sova 45 min
0945 vaken
1100 lunch
1145 sova
1315 vaken (åker till förskolan)
1400 käka
1515 sova
1600 vaken
17 middag
1745 bada
1815 kvällsgröt
1930 sova

Hmm... Nä kanske blir för länge på kvällen till halv åtta? Han blev alltså 4 månader i måndags.

Sen en liten dum fråga om minikuren - vad är det egentligen som skiljer den åt från en riktig kur? Är det att min son inte är så krånglig med sömnen och klarar en mer light version? Han sover ju nu 7 timmar i sträck och det är ju mycket mer än vad många andra barn klarar av i hans ålder. 8) Jag ska låna sovahelanatten boken från en kompis och den får jag på fredag så jag ska peppa mig på den. Läste den när min tjej var liten men vet vad viktigt det är att vara påläst när en kur körs :D
Kram och tack för all hjälp - ni är guld värda :heart:
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man brukar ha två timmars lur mitt på dagen ju och då kommer sista luren lite senare och vakentiden på kvällen blir inte fullt så lång. Kan du lägga schemat 19-07 istället så han hinner sova längre lur?

Minikur är när barnet har ett fungerande sm-schema som t.ex funkar bra på dagen men inte vill släppa sista nattmålet eller har uppvak på natten ändå eller man vill ta bort nappen. Man kör helt enkelt tre nätter men följer inte steg för steg som i kuren utan kör bara med det verktyg man använder.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

mamaA skrev:Hej!

Man brukar ha två timmars lur mitt på dagen ju och då kommer sista luren lite senare och vakentiden på kvällen blir inte fullt så lång. Kan du lägga schemat 19-07 istället så han hinner sova längre lur?

Minikur är när barnet har ett fungerande sm-schema som t.ex funkar bra på dagen men inte vill släppa sista nattmålet eller har uppvak på natten ändå eller man vill ta bort nappen. Man kör helt enkelt tre nätter men följer inte steg för steg som i kuren utan kör bara med det verktyg man använder.

Kram :heart:
Aha! Ska trixa till det så han somnar 11.15 då.. Idag sov han alla lurar perfekt så schemat jag satte ovan följdes. Däremot sov han 1,5 istället sista luren för att orka med.. Somnade däremot 20:15 flest pga de äldre barnen hade skidtävling som jag var med på.
Men det är alltså inte optimalt då med två lurar på 1,5? Vi gillar och gå upp halv åtta - hihi.

Ok! Så minikuren kan jag alltså testa då! Maten fick för övrigt riktigt bra idag när han sov så bra - jejj! Palsternacka till lunch och gröt till middag. Förresten - jag har inte inför några ramsor än utsn jag vagnar fortfarande. Mycket mindre nu och han somnar själv - inte av min vagning. Ersätter jag vagningen med ramsorna eller gör jag båda? Borde nog egentligen börja med sojälsäng då han börjar bli så stor.. Ska jag kanske köra vagn under kuren och sen byta till spjälsäng eller köra på spjälsäng direkt och buffa? :D Många frågor.

Kramar!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja, jag gillar också att gå upp halv åtta :lol: , men då får schemat kunnat anpassas så att han kan sova två timmar. Efter ett tag kan man dra ner till 1,5 timme om bebis inte sover mer än 1,5 konsekvent men vid 4 månader hade jag haft två timmar, kvällen blir alldeles för lång annars. Sista luren är den som ska plockas bort först så det är den man vill korta ner först.

Du ersätter vagning med ramsa. Har du börjat smyga in ramsan två verser lite tyst när du lämnar rummet? Sen drar man på med fyra verser och när man tycker bebis är redo så kör man den som verktyg endast.

Det är bra att göra alla förändringar på ett bräde men bara om du känner dig säker med buffningen så att attityden inte ruckas på under minikuren [-X

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

mamaA skrev:Hej!
Ja, jag gillar också att gå upp halv åtta :lol: , men då får schemat kunnat anpassas så att han kan sova två timmar. Efter ett tag kan man dra ner till 1,5 timme om bebis inte sover mer än 1,5 konsekvent men vid 4 månader hade jag haft två timmar, kvällen blir alldeles för lång annars. Sista luren är den som ska plockas bort först så det är den man vill korta ner först.

Du ersätter vagning med ramsa. Har du börjat smyga in ramsan två verser lite tyst när du lämnar rummet? Sen drar man på med fyra verser och när man tycker bebis är redo så kör man den som verktyg endast.

Det är bra att göra alla förändringar på ett bräde men bara om du känner dig säker med buffningen så att attityden inte ruckas på under minikuren [-X

Kram :heart:
Tack så mycket MamaA :heart: Har nu suttit och googlat runt på vad andra trådar säger om minikurer och vagningar osv så jag har lite frågor bara :D Är laddad då lilleman inatt vaknade halv två, två, tre och jag gav till sist mat 04. Har fortfarande ont i kroppen efter min flunsa och kände att jag inte hade någon regelrätt plan att få honom att somna vilket då påverkar säkerheten som är a och o. Men det där med att inte sova är inte min grej - behöver min sömn för att bli en bra mamma och parten :shock: Han vaknade sen 06:30 och jag vagnade honom av och till tills 07:30 när vi gick upp. Här ammade jag på en gång men är det kanske bättre att ha skratt först så han är glad och sen ge mat? Han är ju inte superintresserad av mat då men å andra sidan åt han bra vid 04...

Har inte sagt två ramsor på väg ut men det kommer jag göra from idag. Är det max åtta antal vagningar man får göra? Min son brukar vilja ha fler och skriker upp sig rejält om han inte får det under nattuppvaken.. Läste i barnaboken att de hade en minikur där de somnande under vagning men att det var bara under denna kur man fick göra så - men jag antar att det inte är fallet här när vi kurar??
Så tillrättaläggande - solfjädern och om han protesterar - vagna åtta gånger och gå ut och ramsa 2 ggr och stå sen utanför dörren - har jag fattat rätt då? Måste vi lägga honom i eget rum? Han har ett som kan användas precis brevid vårt rum. Mest jag som känner att han är så liten ännu (snyft sista barnet :) Fast samtidigt om jag ska ramsa på vägen ut kan han väl inte vara i vårt rum? :-k

Natt 1: vagna vid minsta pip så att Valter blir lugn avsluta med skak i handtaget och ramsa på väg ut högt och tydligt. OM han skriker upp sig - upprepa. Ska jag ge bekräftelseramsa också när han varit tyst i 1 min? Jobba så hela natten. Gör glad morgon. Är det risk här att jag vagnar för mycket?

Natt 2: Ramsa högt och tydligt när han vaknar (här kan jag väl inte ha honom i vårt rum för då måste jag först gå ut utanför dörren? Dum fråga kanske :oops: ) Avvakta och lyssna. Vid behov gå in och vagna igen. Antar att jag måste ge bekräfta här med - efter en minut? Jobba så fram till 0730.

Natt 3: Som natt två. Vagna endast vid kris. Ramsan gäller. Lyssna av mellan ramsningen. Bekräfta här med?
Ska jag sen flytta över han till spjälsäng efter en vecka kanske?

Sorry för långt svar men känner att jag är så frågvis att det kanske är lika bra att ni bara säger att det är ok så ni slipper skriva så mycket. Börjar känna mig lite väl frågvis och ni är fantastiska som hjälper mig med detta. Kan inte vara tacksam nog :heart:
Kram!!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Tin »

En liten sammanstallning:
Byt till eget rum om det finns, mycket enklare.

Natt 1: tillrattalaggning, vagna och skak i handtaget, ramsa pa vag ut och bekräftelse ramsa efter 1 minut
Natt 2: tillrattalaggning och endast vagning vid nattning och Kris, sen bara ramsa, bekräftelse
Natt 3: nattning med tillrattalaggning och ramsa, bekräftelse, gå inte in alls under natten (dialog ska ha uppstått)
På natten kan vargtimmen strula och du kan påminnelseramsa från sängen.

Viktigt är att inte buffa/vagna för att söva, utan endast för att lugna. Annars lär han sig aldrig att somna själv och kan man inte somna själv kan man heller inte somna om själv! Lyssna noga, går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom ett kort svar med några vagningar.
Tanken är inte att du ska "verktyga" (vagna, buffa etc.) så fort han vaknar utan han ska få somna om själv. Om han skriker upp sig ska du LUGNA, inte söva. Jag vet att det är tufft mitt i natten, men alternativet är att han fortsätter att ha uppvak tills han har lärt sig hur man somnar.

Vad galler spjalsang, fundera pa om du inte vill gora allt pa ett brade. Flyttar du till spjalis kan man ju inte vagna saklart utan det blir buff istallet. Eller som vi gjorde, vagnade spjalsangen genom att lyfta huvudandan och satta ner den igen. Kraver startka armar men funkade lika bra. Annars skulle jag kora kuren i vagnen och andra till spjalis senare nar detta satt sig. Nar liten vet hur man somnar och du endast jobbar med ramsan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tin skrev:En liten sammanstallning:
Byt till eget rum om det finns, mycket enklare.

Natt 1: tillrattalaggning, vagna och skak i handtaget, ramsa pa vag ut och bekräftelse ramsa efter 1 minut
Natt 2: tillrattalaggning och endast vagning vid nattning och Kris, sen bara ramsa, bekräftelse
Natt 3: nattning med tillrattalaggning och ramsa, bekräftelse, gå inte in alls under natten (dialog ska ha uppstått)
På natten kan vargtimmen strula och du kan påminnelseramsa från sängen.

Viktigt är att inte buffa/vagna för att söva, utan endast för att lugna. Annars lär han sig aldrig att somna själv och kan man inte somna själv kan man heller inte somna om själv! Lyssna noga, går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom ett kort svar med några vagningar.
Tanken är inte att du ska "verktyga" (vagna, buffa etc.) så fort han vaknar utan han ska få somna om själv. Om han skriker upp sig ska du LUGNA, inte söva. Jag vet att det är tufft mitt i natten, men alternativet är att han fortsätter att ha uppvak tills han har lärt sig hur man somnar.

Vad galler spjalsang, fundera pa om du inte vill gora allt pa ett brade. Flyttar du till spjalis kan man ju inte vagna saklart utan det blir buff istallet. Eller som vi gjorde, vagnade spjalsangen genom att lyfta huvudandan och satta ner den igen. Kraver startka armar men funkade lika bra. Annars skulle jag kora kuren i vagnen och andra till spjalis senare nar detta satt sig. Nar liten vet hur man somnar och du endast jobbar med ramsan.

kram Tin :heart:
Tack för stöd Tin! Supersnällt! Kör på rum from imorrn kväll då vi kör igång tänkte vi och vagn tills ramsan satt sig och spjälsäng om mån vecka. En fråga du skriver att vi ska vagna om han skriver upp sig under natten. Min fråga - ska vi köra ramsan först under natt 1 innan vi vagnar eller testar vi ramsan först? Vet att minsta pip var viktig natt 1 så han vet att vi är där.. From natt 2 tar ramsan över har jag förstått det som.

Provade ramsan ikväll som test vid läggning. Brukar vagna ca 14 ggr och avvakta och sen vagna ganska snabbt igen. Står sen kvar i rummet tills det blir tyst så jag vet att han somnat. Ikväll bågnade jag åtta ggr. Väntade lite. Vagnade åtta till och ramsade på vägen ut och tre till utanför dörren. Stökade lite utanför och gav ramsan 4 ggr och kanske fyra till. Han klagade mest och efter en stund blev det tyst. Så han somnade med ramsan - jejj! Inorrn natt kör vi på riktigt.
Kram
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Just det - min största utmaning är uppvakningen på natten för att få bort nattamningen. Fler tips hur jag ska bete mig under uppvaket mottages tacksamt. Ska satsa på eget rum och ramsa utanför. Något mer tips säg gärna till.
Kram
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det gäller att ha is i magen, en ramsa x 4 typ och sen avvakta tills det gått minst dubbelt så lång tid som ramsan tog men helst längre. Låt bebis svära av sig emellan :wink: , en arg bebis tar inte ramsan så ibland får man låta dem ventilera lite innan de lyssnar :lol: . Jag la mig ner på golvet utanför dörren, fick betydligt bättre kraft att ramsa då :mrgreen: och så är det ju jobbigare att resa sig om man får för sig att man måste gå in i rummet :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

mamaA skrev:Hej!

Det gäller att ha is i magen, en ramsa x 4 typ och sen avvakta tills det gått minst dubbelt så lång tid som ramsan tog men helst längre. Låt bebis svära av sig emellan :wink: , en arg bebis tar inte ramsan så ibland får man låta dem ventilera lite innan de lyssnar :lol: . Jag la mig ner på golvet utanför dörren, fick betydligt bättre kraft att ramsa då :mrgreen: och så är det ju jobbigare att resa sig om man får för sig att man måste gå in i rummet :lol: .

Kram :heart:
Tack MamaA!! Bra tips! Kuren påbörjades natt till måndag och här kommer en liten rapport.

Min man tog första kurnatten. Detta pga att jag tyvärr i nuläget inte klarar lite sömn då mitt virus med ont i kroppen hänger i med värk i axlar, nacke och efter foglossning. Klarar därmed inte av tålamodet och lugnet en hel förstanatt. Jag tog läggningen och den tig lika lång tid -ca 15 min Max - som vanligt men vagnade - gick ut och ramsade och gjorde lite stök utanför och satte på musik då han är själv på övervåningen och vagnade sen en gång till och några ramsor med bekräftelse innan han somnade.
Mannen rapporterade nu att han svarat fort med kort vagning och ramsa vid 01 men sen vaknat en del from 03.

Det som är bra är att han har tålamodet men enligt mig lite för klena ramsor. Tror han är rädd och väcka övriga i familjen. Försökte ge snäll kritik när jag hörde han imorse att han skulle säga ramsan från magen. Vaknade vid halv sex att lilleman skrikigt upp sig ganska mycket och mannen ramsade lite för snällt utanför dörren. Sa till honom och gå in och vagna men han sa att jag fick väl inte vagna mer än åtta gånger och sen gå ut. Här tror jag att lösningen hade varit och vagna mer bestämt när han börjat varva upp sig och ramsa mer bestämt när han gått ut.. Jag tog över vid halv sex och gjorde nämligen så - är jag på rätt väg då?

Satt utanför i hallen och läste på forum för att vara beredd för uppvak mellan 05:45-0730. Var inne en gång vid 0545 och vagnade och ramsade sen. Hör att lilleman bökar i sin vagn men inga ljud i övrigt. Någon gång började han klaga - ramsade på en gång x 4 och det blev tyst. Bekräftade i början vid något uppvak men inte i slutet vid uppvak från halv 7 då jag läste att man skulle undvika det i vargtimmen... Gjorde jag rätt här?

Så lite fler frågor:
Tog över mitt under kur under morgonen - var det ok att göra så eller måste jag ta natt 2 själv imorrn som jag planerar och se det som en ny natt 1? Tror ni att första natten mer förvirrade då mannen inte var tillräckligt säker och jag därför ska se natt nr 2 som natt nummer 1 pga av det? Det var ju dock aldrig riktigt kris och lilleman somnade ju om hela natten så nåt han gjorde funkade ju ändå - brukar ju alltid amma senast vid 04 - jejj.

Hur är det med vargtimmen under kur. Även om ramsa vid minsta pip så måste jag väl lyssna av ändå och avvakta ibland? Morgonstök utanför mellan 4-7 eller vara tyst? Har väldigt knarriga golv så om jag står kvar utanför dörrn och lyssnar av efter ramsan och sen går knarrar det och lilleman reagerar. Är det bättre och ramsa och gå och göra annat på en gång så att det inte blir överkoncentration? Tänkte mest undvika spring från sängen om jag måste gå upp igen och igen och då väcka mellantjejen som just nu sover i vår säng.

Tack för enormt bra forum. Finns ju hur mycket som helst och läsa i alla forum.

Klockan är nu 07 och han sover och jag laddar inför glad godmorgon kl 0730 och amning
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kuren är inte min expertis direkt då jag bara minikurat men jag tycker nog du kan se det som natt två nu med tanke på att det ändå gick bra natt ett. Övriga frågor får någon annan ta :D .
Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan! Precis som mamA skrev så är ni nu på natt 2. :) Utifrån det du berättar så rullar det på bra och du ska inte oroa dig för att ni byter av varandra du och maken. Det spelar ingen roll vem som kurar, om ni är en eller flera så länge ni båda gör "by the book". :D Bra att ni båda tränar på ramsandet i olika tonlägen, ibland behövs det en lugn, bekräftande ramsa, andra gånger en bestämd, kraftfull ramsa.

Om det vaknas och gnölas vid vargtimmen så är det pangramsa som gäller. Bestämt och kraftfullt ska det vara, med budskapet - det är fortfarande natt och då sover man. Min erfarenhet är att det oftast räcker med det, men ibland kan det behövas husljud eller det som funkade bäst för mina barn - klassisk musik.

Det går ju som en dans så fortsätt med er självklara attityd! Och läs igenom boken ett varv eller två till när du/ni ändå vakar. :)
/Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack mammA och Hönsmamman!! Missar inläggen här då meddelandet att jag fått svar i min tråd tydligen kom i skräpposten.


HÖNSMAMMA skrev:Hejsan! Precis som mamA skrev så är ni nu på natt 2. :) Utifrån det du berättar så rullar det på bra och du ska inte oroa dig för att ni byter av varandra du och maken. Det spelar ingen roll vem som kurar, om ni är en eller flera så länge ni båda gör "by the book". :D Bra att ni båda tränar på ramsandet i olika tonlägen, ibland behövs det en lugn, bekräftande ramsa, andra gånger en bestämd, kraftfull ramsa.

Om det vaknas och gnölas vid vargtimmen så är det pangramsa som gäller. Bestämt och kraftfullt ska det vara, med budskapet - det är fortfarande natt och då sover man. Min erfarenhet är att det oftast räcker med det, men ibland kan det behövas husljud eller det som funkade bäst för mina barn - klassisk musik.

Det går ju som en dans så fortsätt med er självklara attityd! Och läs igenom boken ett varv eller två till när du/ni ändå vakar. :)
/Hönsmamma
Tack - tycker faktiskt att det går riktigt bra här. Känns så skönt att han äter bra under dagen så jag inte behöver ha osäkerhet i att han är hungrig 8) Hjälper min attityd något oerhört så jag inte tycker synd om honom när han låter :D

Natt två gick superbra! Somnade tjugo i åtta (tog nog 5 minuter av lite gnöl) och vaknade sen först tjugo i fem på morgonen. Ramsade utanför dörrn och han somnade om. Vaknade sen tjugo i sju så jag satt utanför i hallen och läste bok och ramsade några gånger (kanske 4 x 4 under 30 minuter som han alla gånger blev tyst på). Gick in och väckte för glad morgon halv åtta och då hade han bajsat rejält (antagligen under uppvaket mellan tjugo i sju och halv åtta). Kände mig nästan lite dum men då funkade ramsan ändå- hihi. Han var inte röd i rumpan som tur var. Lilleman bajsar fortfarande sällan trots ganska mycket mat så det var ju typiskt att han gjorde det då (han bajsar med minst fyra dagars mellanrum trots plommon tilll varje måltid).

Igår funkade inte sovpasset på eftermiddagen (sov 20 min) och det blev försenat på förmiddagen då vi var hos några kompisar och hälsade på. Natten blev mycket sämre natt till idag. Läggningen var mer skrikig (övertrött antar jag) men tog inte mer än 15 ändå med ramsa och jag fick påminna med vagninng kanske två gånger). Så inget konstigt egentligen men jämfört med natt 2 lite bakåt igen. Sen tog mannen natten och jag känner att han är lite mer osäker men det kanske bara jag är som är kritisk :oops: Vaknade vid 12 ca och han fick vagna vid två gånger och sen 05 - ramsade bara utanför. Vaknade sen från kvart i sex fram till 06:50 flertalet gånger - räckte med att ramsa utanför. Glad morgon halv åtta då han sov :) Så kanske är det dagspasset som behövs sättas så då natt nr 3 blev sämre än natt nr 2 så vi ska få till det - eller vad tror ni? Går ju inte by the book nu då varje natt ska bli bättre än den innan. Fast alla barn är väl olika (och föräldrar med) så jag kanske inte ska ha de kraven :)

Behöver lite input med schemat. Har ju en tid jag ska passa och det är hämtning på skolan halv två så jag åker hemifrån tjugo över ett.. Om jag ska få till det bra - kan det vara så att jag måste ta upp 07 istället? Vad tycker ni? Mitt schema ser just nu ut så här denna vecka när det är sportlov och inga och hämta..

0730 - vakna - amning på en gång och påfyllning ca 0830.
09 - sova 45 min (han är trött efter 1,5)
0945 vaken
1100 lunch - grönsakspuré och påfyllning med bröstmöjk
1145 sova
1345 vaken (åker till förskolan 13:20 annars)
1400 käka - amning och påfyllning inom en timme
1515 sova
1600 vaken
17 middag - grönsakspuré och påfyllning med bröstmjölk.
1745 bada
1815 kvällsgröt - hirsgröt med aprikospuré
1930 sova

Om han ska vakna kvart över 1 efter långa luren - är det enda sätter då att vakna 07 eller ser ni någon annan lösning? Läggning 19:30 känns så bra i vårt liv som det ser ut nu med middag och övriga barn.. :oops:

Känns härligt att lillen äter bra av gröten - den hugger han efter och även grönsakspuré (en halv burk ca tror jag - har barnmatsburkens silikonform som han äter en form av) som han oftast äter bra av. Var hemma hos en kompis igår vars kille som nästan var åtta månader inte knappt åt någon mat (ratade allt) och ammade varje timme under natten - usch och usch. Det är verkligen så att om man får sova så njuter man väldigt mycket mer av de små liven :heart:
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag tycker det verkar som att det går strålande för er hittills!! Nya frågor får du räkna med men du vet ju vad du ska svara! ;)

Jag har en krånglande mobil men snabbt svar:
Jag skulle bytt till 19-07 mest för att jag tror att det ligger lite mer naturligt för de flesta barn men också för att få långluren före dagis som du skriver. Kan bli svårt annars men å andra sidan är allt möjligt med rätt attityd. Jag tycker dock man ska gå "med" barnet och det blir ju något enklare om barnet är lagom trött när det är dags att sova...

Sedan kan du sluta med aprikos på kvällen eftersom det är lösande och du kan få bajs på natten / morgonen i onödan. Sedan är det ju bra att ha gröten så nära läggning som möjligt så jag skulle kanske flytta den till 18.45 eller nåt om du vill behålla 19.30. Annars kan du behålla samma mattider utom andra frukost som du kan flytta lite om du väljer att väcka 7.

Jättebra att han äter, och mer blir det, jag lovar!! Jämför inte med hur mycket andra barn äter utan håll schemat och mata på så mycket det går så går detta som en dans! :)

Kram!

/Ylva från jobbig telefon...
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Du kan ju lägga liten tidigare än syskonen, eller?
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"