Min tvåveckors och få till rutiner

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

För två veckors sen fick vi vårt tredje barn. Vår dotter som nu är fyra år - så körde vi standardmodellen från start och det funkade hur bra som helst. Nu är det ju ett tag sen och sömnbristen gör sitt. På dagarna känner jag trygghet i standardmodellen men på kvällen så tycker jag det är svårt att få till det bra. Min lille pojk har jättebra sovrutiner på dagen då han sover som oftast 2,5 timme i stöten - så det funkar finfint. Men min fråga är - om det strular till sig på kvällen - idag tex så somnade han i maten efter 40 minuter redan vid sextiden då han nästan precis sovit. Hur gör jag då? Ska jag se till att han sover 2,5 timme till eller ska man väcka efter 20? Känns som att jag blir villrådig när schemat blir knas när han ska sova sen för kvällen. Försöker få honom att somna mellan halv elva och halv tolv och oftast blir det mer halv tolv tolv. Sen sover han oftast oroligt fram till 2 eller 3 - min man tar då ansvaret tills dess och jag tar resten av natten då han sover till 5-6. Ofta är han vaken 1 timme men jag tycker ändå att det funkar ok. Är det ok att lägga ett ungefärligt schema redan nu och hur löser jag det som sagt när det blir knas med att han somnar om för snabbt på seneftermiddagen/kvällen som jag beskrev ovan? Tacksam för lite ledning :)
Hälsningar en trött mamma :)
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Ett lite snabbt svar nu då timmen är sen. Jag tycker det låter som det funkar bra för er. han är bara två veckor och då strävar man efter 1,5 timme vaken och 2,5 timmes sömn men det blir sällan helt klockrent då de små somnar innan. Om han somnar vid sex kan han väl sova 2,5 timme till då ca 20.30 och sen blir sista passet 1,5 timme vaken och då läggs han 22.00 vilket brukar vara alldeles lagom. Hur lång vakentid har ni sista passet? Vissa små kör med kvällstrassel och är svårsövda på kvällen, är det så det är eller missförstår jag?

Det gäller att styra med varsam hand och försöka undvika övertrötthet. Sikta på fyra sm-mål och efter det fjärde läggs det för natten. Ibland kan det bli fem men det är sällan det hinns med. Jag brukade betrakta alla uppvak efter 22 som nattmål.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Åh tack så mycket för ditt svar mammaA!!

Jo han är lite strulig på kvällen men igår fick jag han och ta en powernapp i tio minuter då han blev trött efter 45 minuter och då blev det lättare att somna om.. Tänkte när de somnar för tidigt - kör man en ny 2,5 timme då och standardmodellen igen? Han vaknar oftast snabbare då eftersom han inte fick i sig tillräckligt mat när han somnar för tidigt (om 40 min istället för 1,5..) och då får jag vagna honom till sömns några gånger. Har också lite problem att få han att äta tillräckligt tycker jag. Han tar bröstet första gången men vid påfyllning så är han oftast inte alls intresserad. Känns som han inte får den feta mjölken då. Antingen strular han eller så försöker han bara vända bort huvudet. Han är väldigt trögrapad så det är kanske den som ska ut?

Sen när jag ska ge mat innan insomningen så somnar han ofta på en gång innan han ätit tillräckligt vilket gör att han vissa sovpass vaknar ganska mycket under dagen...

När han sen ska somna inför natten strular han med insomningsslurken. Han vill inte ligga vagnen och mat vill han inte ha..Undrar om han är övertrött? Igår buffade jag honom nästan till sömns men han låg och knorrade i 30 min och jag vagnade honom då och till slut somnade han.. Sen vaknar han redan efter två timmar just nu på natten och det känns lite lite.. Fast han är väl så liten ännu men jag känner mig trött med de två andra jag ska ta hand om också.. :( Har ju storasyrran i minnet och hon var så himla lätt att få in i rutinerna redan från början :)

Försöker få han att somna på mage på natten och ibland funkar det men ofta liggar han och knorrar och är inte alls nöjd. Har du tips på hur han ska trivas bra på mage? Sidan är nästan bäst men det känns som han vaknar snabbare då..

Tack återigen för lite feedback. Sömnbristen gör att jag känner mig lite förvirrad i detta även om jag egentligen vet att han ändå är ganska bra på detta - iallafall under dagen när jag redan nu vet med mig att han kan sova 2,5 timme åt gången. Jejj för det iaf :-)
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

mamaA skrev:Hej och välkommen!

Ett lite snabbt svar nu då timmen är sen. Jag tycker det låter som det funkar bra för er. han är bara två veckor och då strävar man efter 1,5 timme vaken och 2,5 timmes sömn men det blir sällan helt klockrent då de små somnar innan. Om han somnar vid sex kan han väl sova 2,5 timme till då ca 20.30 och sen blir sista passet 1,5 timme vaken och då läggs han 22.00 vilket brukar vara alldeles lagom. Hur lång vakentid har ni sista passet? Vissa små kör med kvällstrassel och är svårsövda på kvällen, är det så det är eller missförstår jag?

Det gäller att styra med varsam hand och försöka undvika övertrötthet. Sikta på fyra sm-mål och efter det fjärde läggs det för natten. Ibland kan det bli fem men det är sällan det hinns med. Jag brukade betrakta alla uppvak efter 22 som nattmål.

Kram :heart:
Hur får man in vilken ålder man har på barnen i signaturen? Finner inte det.. Kramar!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!
Oj, minns inte med signaturen, någonstans i kontrollpanelen har jag för mig.

Jag har själv liknade erfarenhet av ett första barn som var lätt att styra in i rutinerna och ett andra som inte var lika lätt alls. Läs gärna i min tråd om lillebror ,"Finns tråd" heter den.

Jag fick aldrig till det där med tillräckligt med mat vid amningen trots att jag hade mängder av mat, de var helt enkelt inte intresserade av att äta mer än första gången sen var det skrik och protester. Flaska funkade bättre för oss (lillebror i alla fall, storebror gillade RIKTIG mat).

Tips för magsov: Lägg en hoprullad filt i huvudändan av sängen/vagnen, det gillade mina barn, fick dem att känna sig trygga genom att ha något runt huvudet. Babynest är inte dumt heller, fick låna ett när vi var på BB och det gillade lillebror, trångt och tryggt, han låg bra på sidan i det.

När de vaknar för tidigt kan man tänka att är det inom 1,5 timme så försöker man få till omsov men därefter är det nytt SM-pass. Detta gäller mest för de två första månaderna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

mamaA skrev:Hej!
Oj, minns inte med signaturen, någonstans i kontrollpanelen har jag för mig.

Jag har själv liknade erfarenhet av ett första barn som var lätt att styra in i rutinerna och ett andra som inte var lika lätt alls. Läs gärna i min tråd om lillebror ,"Finns tråd" heter den.

Jag fick aldrig till det där med tillräckligt med mat vid amningen trots att jag hade mängder av mat, de var helt enkelt inte intresserade av att äta mer än första gången sen var det skrik och protester. Flaska funkade bättre för oss (lillebror i alla fall, storebror gillade RIKTIG mat).

Tips för magsov: Lägg en hoprullad filt i huvudändan av sängen/vagnen, det gillade mina barn, fick dem att känna sig trygga genom att ha något runt huvudet. Babynest är inte dumt heller, fick låna ett när vi var på BB och det gillade lillebror, trångt och tryggt, han låg bra på sidan i det.

När de vaknar för tidigt kan man tänka att är det inom 1,5 timme så försöker man få till omsov men därefter är det nytt SM-pass. Detta gäller mest för de två första månaderna.

Kram :heart:
Tack för bra tips avs 1,5 timme omsov och inte - det är jättebra ledning!
Åh igår natt så strulade det ordentligt. Han blev trött redan efter en timme igår kväll mellan halv nio och halv tio så jag gav honom en powernapp. Sen gick vi upp på rummet för läggning och klockan blev tyvärr närmare kvart i elva och då var han jättelugn. Försökte ge honom mat men han skrek bara och vred sig som en ål. Sen började cirkusen och han kom inte till ro alls utan skrek fram till 01 då jag gav han mat. Han åt lite grann. Krånglade sen fram till 04 i pricnip med kanske 15 min sömn här och där.. Vid 4 så fick han mat och from halv fem så sov han sen till 07 -vilken lättnad. Det funkade inte alls inatt - han ville bara hänga på axeln. Sen tror jag att vi fastnade i vagningsträsket då min man vagnade och vagnade och jag tror han vagnade för länge.. Han skrek iallafall upp sig.

Undrar om det är bättre att lägga på en gång efter en timme på kvällen om han blir så där trött igen? Istället för att väcka och försöka ge mer mat? Hmmm.. Han kanske är en sån som gillar flaska som din son.. Han vill sällan ha mer mat som sagt - varken påfyllning eller sistaslurken. Det var samma nu på kvällen att han somnade efter 55 min och jag försökte hålla honom vaken och ge han mer mat - men då skrek han bara och ålade sig ordentligt.. Känner att jag blir osäker när det blir så där och tappar min beslutsamhet som är så viktigt att man har..

Ska testa tricket med något mjuk ovanför huvudet - tack för tips! Har du några mer tips - tar jag gärna emot med krånglet ovan.. Känner mig matt och trög i huvudet efter sömnbristen inatt..
Kramar!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är många små som inte orkar vara vakna mer än en timme fast man strävar mot 1,5. Det är helt ok att något/några pass blir så. Är det så sent som halv tio hade jag inte väckt utan låtit honom sova. Nästa mål blir då nattmål i mörkt rum.

Kvällstrassel är det inte så mycket att göra åt tyvärr. Man kan prova att fylla på med flaska eller ge napp för att försöka få liten att få ro och somna, funkar ibland enligt min erfarenhet.Bärsele kan vara ett alternativ, har inte själv provat. Jag fick världens chock när första barnet var en dröm på kvällarna och andra inte ville somna... :wink: . Jag skulle gissa att din lille fått lite mycket luft imagen när han skrikigt upp sig och sen fått magknip, därav den oroliga natten.

Egentligen är han lite liten att verktyga…. Allt verktygande ska ske MYCKET sparsamt. Man ska inte stå och vagna länge för då somnar bebisen inte eller vaknar så fort man slutar. Är han fortfarande två veckor? I så fall ska han fortfarande somna hos er innan han läggs. Vid tre veckor börjar man lära dem att somna själv och då kommer verktygen med i bilden lite grann.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack flr ditt svar!! :)

Han är tre veckor på torsdag pch fr.o.m. Igår har lurarna på dagen också börjat krångla. Han är säkert i en tillbäxtperiod men jag blir så osäker hur jag hanterar antal sovtimmar nu.. I em var han förvtrött för att äta då han skrek och vred sig bort. Stoppade in nappen och då somnade han i min famn. Efter 45 min vaknade han och jag tänkte då är det nog mer mat som gäller. Han käkade, bajsade och så försökte jag amma igen. Han strulade mest vid bröstet så jag la ner honom och fick han och sova genom att vagna. Sen har han däremot under denna lur vaknat flertalet gånger. Han känns trött men kommer inte till ro.. Hur räknar jag sömnen nu? Fr.o.m. 1:a gången han vaknade eller börja jag om att räkna när han somnade gång nr 2? Vad ska jag göra när han sover så oroligt? Känns som han kommer strula ikväll/inatt.. Igår vaknade han en gång i timmen och vi gungade han till sömn men gav mat ca varannan 2,5 timme. Sista sovpasset var hela 2 timmar utan uppvak till min lycka! Tips? Känner mig helt slut och lite osäker. Vill inte amma för tätt då han inte alls är nöjd vid bröstet utan hugger och slänger och skriker och äter lite däremellan.
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och Grattis till Lillen!! :D

Det låter som att den egentliga födelsen är på gång, säkerligen kombinerad med den första stora ökningsperioden vid tre veckor?! Då är det ofta väldigt svajigt men det går över på några dagar. Drick Luzernte om du behöver mer mjölk, det funkar superbra! Och försök att inte oroa dig för mycket när det gäller antal sömntimmar, alla barn är olika i början och en del behöver mer sömn andra mindre. Har du möjlighet att sova/vila när han sover så gör det. Och kan du ta en vagnpromenad för att få honom att sova ett längre pass så gör det. Det brukar kunna hjälpa en upp på banan igen och göra att han orkar äta ordentligt och hamna i en god cirkel igen.

Rapar han ordentligt? Min lillkille MÅSTE rapa annars sover han som en kratta och stökar och bökar hela tiden. Men skriker han inte kan du ju inte göra så mycket (om han har rapat) utan lägg dig och sov själv! :D Du har ju gett honom förutsättningarna att sova, du kan inte sova i hans ställe. (Men tro mig, jag är själv en riktig hönsmamma som oroar mig för ALLT hela tiden, så jag vet hur svårt det är att slappna av!)

Har du ammat dina andra barn? Att han slänger och hugger vid bröstet kan ju bero på så många saker; mjölken kommer för hastigt (syns om det sprutar mjölk när han släpper taget), han är för hungrig/otålig för att få ro att suga, han är mätt...eller något annat. Testa en annan amningsposition? Liggamma funkar bäst för mig. Amningshjälpen har en bra hemsida där det finns en del bra tips vid olika bebis-beteenden och vad de kan bero på! Amningshjalpen.se tror jag det är.

MEN tre veckor är ju ingen ålder, han är fortfarande pytteliten och de första månaderna brukar vara svajiga för de flesta så ta det lugnt och varsamt och glöm inte bort att njuta av din lilla kille. Och försök att få avlastning så du kan vila så mycket det går!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack för ditt svar ylvispylvis!

Njuter absolut av den lille men det är jobbigt att han krånglar vid varje amning. Ammade båda mina andra barn men nr krånglade på liknande sätt vid bröstet fast först vid tre månader.. Har nu förstått att han äter alltid bra första gången. Däremot tar det ofta ett tag innan rapen kommer. Brukar byta blöja och sen brukar rapen komma. Färdigt ge igen men då ammar han kort - släpper och hållet på och skriker och hugger eller så är han helt ointresserad :? Testade nu när han började bli trött och sätta på amningsnappen som jag slutade med för en vecka sen. Då åt han plötsligt och blev lugn och somnade efter en liten stund.. Märkligt! Undrar om det är lättare att få en paus i ätandet med den - för det verkar han vilja.. Det sprutar inte så det verkar inte komma för mycket men kanske är det i fel fart för honom? Försökte kolla Amningshjälpen men hittade inget liknande problem..

Igår kväll gav jag upp och ge honom mat inför sista sovningen utsn gav honom nappen i famnen istället - och han sov från halv elva till halv två - jejj!! Sen var väl natten sådär. Kan natten vara mellan 22:30 och 08 eller är det för långt? Han har nämligen svårt och sova från halv sex och åtta. Kanske beror det på att han fått för lite mat under natten då han vägrar amning nr 2 under natten.. Får försöka fortsätta experimentera..

Kan tillägga att han är en stor kille - vägde 4,5 kg igår och inte ens tre veckor.. Undrar om jag ska ge ersättning på kvällen..

Har svårt och sova på dagen då barnen ska hämtas kl 14 och sen går det i ett.. Men ska försöka.

Tack igen Ylvispylvis :-) Kramar
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Hej igen,
Behöver lite råd. Tror att jag kanske har för lite mat i kombination med envis liten kille. Han vill i princip aldrig ta omtag på bröstet -dvs påfyllning nr 2. Han kanske börjar men blir mest arg, suger släpper blir arg. Jag har mjölk men jag tror att det kommer för lite. Det betyder att han inte får i sig den fetare mjölken.. Han sover ju 2,5 på dagen och vaken ca 1,5 men under denna tid tycker jag han äter för lite.. Om jag erbjuder bröst nr 2 istället när han krånglar så äter han oftast där istället då det kommer snabbare men ibland vill han inte ens det utan bara skriker och blir arg. Kan tillägga att han alltid äter bra precis när han vaknat omgång 1..

Igår kväll tyckte jag vi hade en bra rutin. Han vaknade 20:20 - vi käkade bröst 1 - vägrade omgång 2 trots att han bajsade. Vi gjorde ett kvällsbad. Sen vet jag inte om jag borde gett han en powernap här kanske då han var trött när jag gav han mat och han vägrade bröstet. Han åt lite grann när jag buffade han i rumpan samtidigt.. Men han var så missnöjd. Han ville inte ligga i vagnen så jag buffade han i sängen framför mig på mage så han nästan somnade vid halv elva. La ner honom i vagnen och han vaknade till och jag vagnade en gång så blev han tyst och somnade.. Här kanske jag borde väckt efter 20 och gett han mat igen?

Anledning är att han sen vaknade efter 60 minuter och vägrade somna om. Försökte vagna honom men tog upp honom och då åt han med god aptit från ena bröstet. Försökte rapa honom i tio minuter - det gick inte. Erbjöd bröst nr två - han vägrade. La ner honom och han är fortfarande missnöjd.. Vagnade honom i en timme och han somande nog vid halv ett. Vaknar redan halv tre och får mat igen. Ett bröst bara - han vägrar det andra. Ingen rap. Får vagna han en timme innan han somnar. Vaknar halv fem. Får mat igen och somnar inte om utan jag får vagna av och till tom kl 6 dvs vaken i en och en halv timme. Jag är helt utom mig av trötthet och kan inte somna om förrän närmare 7. Han vaknar till tio i åtta men jag tar upp honom när han vaknar nästa gång dvs tjugo över åtta. Han får mat igen - bröst nr 1. Vi går upp byter blöja han äter litegrann av bröst nr 2 (vägrar ne 1) men somnar redan efter 45 i min famn. Nu sover han 2,5.. Vad tycker ni - visst känns det som han är hungrig och inte äter sig helt mätt? Då han bara äter en gång ordentligt. Vill tillägga att han under dagen igår skrek vid varje amningsförsök nr 2 i princip och åt aldrig ur ordentligt. Ska jag börja med ersättning - iallafall under kvällen efter amning nr1 så vi får lugnare nätter. Jag är helt slut nu och kan knappt tänka eftersom nätterna oftast är så här nu - iallafall from tvåtiden till att gå upp vid 08..

Just det - han är en trögrapare också.. På natten kan jag hålla på i 15 minuter för att få han att rapa men det kommer ingen.. Försöker ge andra bröstet men han bara åmar sig och skriker och vill inte alls ha. Lägger ner honom på mage men han somnar inte utan ligger och skriker och gnäller. Vagnar då och han blir tyst kanske åtta gånger.

Någon som har något bra tips?
Förlåt om det är lite rörigt inlägg - känner mig villrådig av all sömnbrist och osäker då han inte är nöjd under sin vakentid som det är nu heller vid matstunderna. Kan tillägga att han bara var tre veckor igår.
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Acnaib »

Hej!!

Tänkte ge dig lite av mina tankar :) Vår lille Franz är nämligen lite lik er :) och mellantjejen Ronja var oxå likadan när hon var i den åldern!

Lille Franz (och Ronja) vill heller sällan ha omgång två. Ibland tar han lite men mest spänner han sig som en pilbåge och skriker. Så arg blir han! Riktigt frustrerande! Med Ronja "oroade" jag mig mycket och försökte hitta felet. Varför ville hon inte ha mer mat? Hon måste ju äta för lite? Eller hur? En omgång räcker inte. Men hon blir så arg... Jag hade mycket mjölk och har nu med Franz oxå så de som försökte hjäla mig med Ronja menade att hon äter sig nog mätt redan på första omgången. Men helt ville jag inte tro på det. Det står ju i BB att de ska äta bröst 1, rap, bröst 1, byte, umgänge,bröst 2, rap och bröst 2 igen!! Hon, och Franz nu ville inte veta av någon omgång mat efter byte och umgänge. Kanske liite, liite.. Men sen. ICKE! Jag försökte med flaska, olika bröst, men nej. Franz har varit lite bättre på att ta omgång 2 än vad Ronja var. Men... De sov sedan ändå 2-2,5h. En liten älskling som fått för lite mat vaknar inom 20 minuter. Så nu med Franz så lägger jag inte så mkt fokus på omgång två. Han får äta bröst 1, rapa och fortsätta på bröst 1. När han inte vill mer erbjuder jag bröst 2 direkt efter bröst 1. Då tar han lite till. Efter umgänge och allt det där så får han flaska, men äter lite. Ibland erbjuds bröstet men lika ointressant. ;) Han sover ändå sina 2 - 2,5 h.

Om jag förstod dig rätt så sover även lille Valter ordentligt när han vilar sen?! Eller hur, bortsett från nån gång ibland kanske.

På morgonen kan du pumpa ut mjölk som du spar till kvällen. Då kan du under det längre vakenpasset ge honom morgonmjölk i flaska. Den är fetare och han står sig längre på den på natten.

En månad är han snart, din lilla skatt. Så två nattmål bör han ha. Vi lägger vår skrutt vid 20, tar upp och fyller på vid 22 och vid 04 (nu är han 2 mån snart och ett mål kommer att plockas bort) På natten skulle jag rekommendera dig att ta upp Valter i sömnen. Brukar han vakna vid säg 03 så tar du upp honom 2.45 och ger honom mat när han fortfarande "sover". Det går mycket smidigare så! Ge bröst ett tills han släpper och sedan bröst 2. Strunta i rapen! Jag fick tipset av TorsMamma att lägga telefonkataloger/böcker på golvet så att man det blir ca 7 cm högt. Sen ställer man framhjulen på vagnen ovanpå denna förhöjning. Huvudet kommer upp och rapen hittar ut själv ;) Mycket fiffigt!

Kvällstrasslar han så skulle jag alla gånger ge honom en 20-min lur i sista sm-målet. Det målet blir då ca 3h långt inkl. en 20-min lur. Buffa honom då till sömns mitt i centrum där ni är.
Vår lille kvällstrasslar inte och har således inte behövt en sådan lur mer än en gång. Då buffade jag honom till sömns i soffan, där han tog sin lilla lur mitt bland barn, katter och högläsning. :lol:


Hoppas detta kan vara till lite hjälp iaf. :)

Kram
:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Acnaib skrev:Hej!!

Tänkte ge dig lite av mina tankar :) Vår lille Franz är nämligen lite lik er :) och mellantjejen Ronja var oxå likadan när hon var i den åldern!

Lille Franz (och Ronja) vill heller sällan ha omgång två. Ibland tar han lite men mest spänner han sig som en pilbåge och skriker. Så arg blir han! Riktigt frustrerande! Med Ronja "oroade" jag mig mycket och försökte hitta felet. Varför ville hon inte ha mer mat? Hon måste ju äta för lite? Eller hur? En omgång räcker inte. Men hon blir så arg... Jag hade mycket mjölk och har nu med Franz oxå så de som försökte hjäla mig med Ronja menade att hon äter sig nog mätt redan på första omgången. Men helt ville jag inte tro på det. Det står ju i BB att de ska äta bröst 1, rap, bröst 1, byte, umgänge,bröst 2, rap och bröst 2 igen!! Hon, och Franz nu ville inte veta av någon omgång mat efter byte och umgänge. Kanske liite, liite.. Men sen. ICKE! Jag försökte med flaska, olika bröst, men nej. Franz har varit lite bättre på att ta omgång 2 än vad Ronja var. Men... De sov sedan ändå 2-2,5h. En liten älskling som fått för lite mat vaknar inom 20 minuter. Så nu med Franz så lägger jag inte så mkt fokus på omgång två. Han får äta bröst 1, rapa och fortsätta på bröst 1. När han inte vill mer erbjuder jag bröst 2 direkt efter bröst 1. Då tar han lite till. Efter umgänge och allt det där så får han flaska, men äter lite. Ibland erbjuds bröstet men lika ointressant. ;) Han sover ändå sina 2 - 2,5 h.

Om jag förstod dig rätt så sover även lille Valter ordentligt när han vilar sen?! Eller hur, bortsett från nån gång ibland kanske.

På morgonen kan du pumpa ut mjölk som du spar till kvällen. Då kan du under det längre vakenpasset ge honom morgonmjölk i flaska. Den är fetare och han står sig längre på den på natten.

En månad är han snart, din lilla skatt. Så två nattmål bör han ha. Vi lägger vår skrutt vid 20, tar upp och fyller på vid 22 och vid 04 (nu är han 2 mån snart och ett mål kommer att plockas bort) På natten skulle jag rekommendera dig att ta upp Valter i sömnen. Brukar han vakna vid säg 03 så tar du upp honom 2.45 och ger honom mat när han fortfarande "sover". Det går mycket smidigare så! Ge bröst ett tills han släpper och sedan bröst 2. Strunta i rapen! Jag fick tipset av TorsMamma att lägga telefonkataloger/böcker på golvet så att man det blir ca 7 cm högt. Sen ställer man framhjulen på vagnen ovanpå denna förhöjning. Huvudet kommer upp och rapen hittar ut själv ;) Mycket fiffigt!

:heart: Bianca :heart:
Supertack Bianca för ditt svar!
Mycket bra tips! Ja som svar så sover han sina lurar hyfsat under dagen och vaknar oftast inte förrän efter en timme men då somnar i princip alltid om och sover sina 2,5 timmar.. Däremot natten funkar inte lika bra vilket gör att jagtror att han inte får i sig tillräckligt.. Han har ju ättesvårt att komma till ro och och somna efter maten och jag får hålla på länge innan han somnar. På dagen har jag inte alls det problemet. Och han är inte pigg på natten utan verkar trött.. Två nattmål ska jag få till men de känns otillräckliga när han varknar så många gånger och har svårt att somna om.. Nu tänkte jag testa ersättning som sistamål om det funkar. Intressant att du har samma erfarnhet av omgång nr 2. Det enda dumma nu är att han oftast skriker nu vid oavsett om jag tar bröst nr 1 igen eller om jag tar nr två.. Han krångal som bara den.. Men han kanske är bra på att få ut mycket i första taget han med som dina :)

Ska testa 20 minutersluren nu ikväll. Ska se om det blir bättre med sistamålet. Supertack för din input igen!! Återkommer med resultat.

Kramar :heart:
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Hej igen,
Natten som var var så mycket bättre än innan. Det jag gjorde annorlunda var att jag gav mat bara ur ett bröst och la sen tillbaka för sovningen på en gång utan försöka vänta ut rapen för länge. Han var så trött att jag ibte testade andra bröstet och det gick tydligen hem för han somnade in på en gång. Märkligt. Han somnade 22:30 och vaknade 01-':10 och 03:45 och var vaken ca 30 min. sen vaknade han dock redan 06 och fick mer mat och gnölade 45 min innan han somnade till halv nio så helt ok ändå! Min fråga är - ska jag väcka honom 01 kanske och 04 så jag föregår honom? Vad tycker ni?

Testade ersättning igår kväll ocj det var väl sådär. Han åt kanske 10 ml. Tänkte försöka kämpa igen ikväll. Vi tog en powernap på 10 min mellan 21:30 pch 21:40 och sen var han vaken en stund innan jag tig upp honom på sovrummet och gav han bröstet tills han krånglade och testade sen ersättningen. Är det bättre att göra i en annan ordning så att han tar flaskan bättre? Kanske ge på en gång han vaknar eller iaf innan jag ger bröstet? Tips mottages tacksamt. :D

Nu kommer han vakna ca 20 efter sin lur om 2,5 h - är det bra och se till att avsluta 22:30 och lägga in en powernap som standard istället för att lägga 21:30? Så många frågor :)

Kramar
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit om jag inte sagt det!!

Och grattis till lilla skrutten!

Ett supersnabbt svar är allt jag hinner nu: Jag skulle ju absolut lägga för natten 21.30 i så fall! Och jag har aldrig väckt mina på natten men många gör det med goda resultat. Jag tycker du ska känna efter själv, det är aldrig fel att väcka på natten men jag är för lat för att göra det. Dock borde jag nog gjort så med den lille jag har nu för han var/är ibland fortfarande ganska omöjlig på nätterna...;)

Ersättning är jag inte bra på, så där får någon annan svara.

Kram, vi hörs igen!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"