Hej Sara,
Jag skulle vilja be dig om att försöka gå in under "kontrollpanel/kontrollpanel/profil/ändra signatur"och där skriva lite kort när hon är född. så blir det lättare för oss som inte hänger med 100% att känna sig kort uppdaterad
Sen får du gärna skicka PM till mig om du vill så kan vi fixa den egen login om du vill ha den så klart!
Nu till mina tankar!
Det står MYCKET om kolik i BB, försök läsa där under "femte delen" om något gått fel.
Min son hade också "kolik" och jag vet hur det känns när en bebis skriker många timmar/dag och kväll och man känner sig som man skall gå i tusen bitar, samt ha en förlossningsdepression på det. Inget jag unnar någon, då får man liksom göra det som göras kan.
Nog om det.
Så ETT, jag vill reda ut detta med kolik! Kolik betyder INTE ont i magen!! Kolik betyder enl. följande:
"Det brukar kallas för spädbarnskolik när ett i övrigt friskt spädbarn skriker intensivt, starkt och otröstligt i minst tre timmar i sträck per dygn mer än tre dagar i veckan. Oftast kommer skrikperioderna i intervaller med tydligt dygnsmönster, vanligen på eftermiddagen och på kvällen."
http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-r ... arnskolik/
Dock är det så här i min och även i Annas värld. Att oavsett VARFÖR barnet skriker så NÄR det skriker så sväljer de LUFT, och luft i magen ger ONT i magen osv... Det blir ett mycket dåligt nedåtgående ekorrhjul. Så det ena är att faktiskt se till att de rapar maximalt! Men även magligganden lindrar magbesvär och med tanke på att hon faktiskt bara är knappt 8 v, så borde ett par dagar på mage inte vara så knepigt innan hon faktiskt märker att livet är bättre.
Så, jag har märkt vissa saker med just magont, kolik, magläge, vagn. Så detta är mina små noteringar!
Om man ammar, se verkligen till att de sluter TÄTT och inte suger in någon som helst luft! Det skall vara TYST när man ammar, inga slurp eller sug ljud, utan ett mjukt lågt kluckande när de sväljer.
Mat! (ojojoj... Här skulle jag egentligen vilja skriva mera vad man FÅR äta än inte, för listan är LÅNG!)
Börja med att utesluta mjölk, lök, vitlök, koffein (te, kaffe, läsk), bönor, chili, paprika, i vissa fall ägg, kål, choklad. Det är lättare att försöka ta bort nästan allt för att se om det blir bättre, och sen långsamt återinföra dessa saker. Min son var aldrig allergisk, han hade dålig amning och ammade inte tyst. Detta för att han hade lite knas med sin haka. Så han svalde luft. SAMT att det visade sig att han fick fruktansvärt ont i magen av chili och paprika. När han sen fick riktig mat kräktes han rakt ut av rätter med paprika. Men tål det fint idag.
Glöm inte rapa, rapa, rapa, rapa! Sväljer man luft, skriker man magen full med luft, då måste man rapas även här! Annars får inte maten plats och de är hungriga och då stämmer också Anna Ws teori om "överlevnadsångest" ! Så för att få plats med all mat som skall ner, måste man rapa, rapa, rapa.
Sen, när de ligger, helst på mage och HÖJ huvudändan med minst 7 cm! Då kommer luften att gå upp och inte ner i tarmen! Med vagn kan man ha några telefonkataloger man stjäller upp framhjulen på. Med säng under frambenen.
Inne med vagn, prova att lägga på mage, dra vagnen över en tröskel! Lugnar många även de skrikigaste barn! Så fort hon är lugn, ställ upp framhjulen på telefonkataloger! Då kommer eventuell rap upp om du har tur utan krångel.
Sist ger jag det råd AW gav mig när jag skrev här och sonen var just 8 v och jag som mest förtvivlad. Glad bebis = glad mamma! Detta innebär att man kan liksom inte AMMA sig dödstrött. Utan man få ibland ge vika lite på några "Principer" för allas välmående. Så hon sa till mig så här!
Amma morgon och pumpa sen morgonmjölken och ha i kylen. Sen ammade jag det jag orkade och jagade med flaska det jag pumpat från morgonen! Mjölken på morgonen är MYCKET fetare än den på kvällen! Jag lovar! Så man ammar det man klarar, Pumpar och jagar med som slutslurk på varje måltid så bebis blir absolut MÄTT! Då började också lugnet komma för oss!
Sist, några andra tips. Sempers magdroppar! Finns på apoteket! Ät själv massor med probiotika, om inte surkål ekologisk varje dag, så ta tillskott typ Lactiplus. Akupunktur mot kolik är också ganska effektivt för många. Kräv det av sjukvården NU!
Har du läst Acnaibs tråd här?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=51270
Visserligen en mindre bebis men även hon gjorde så att hoon pumpar och ger lite extra på flaska och fick till lite längre och skönare nätter
Kram till dig!