Dag 10 och middagsvilan strular fortfarande...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Malene
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 27 aug 2015, 17:36

Dag 10 och middagsvilan strular fortfarande...

Inlägg av Malene »

Hej =)


Vi är som nämnd på dag 10 och hon har fortfarande inte sovit hela sin två timmars middagsvila. I början var det bara kaos: Hon somnade inte och efter å solfjädrat sov bara 30-40 minuter. På ett sätt var det inte så konstigt i och med att vi bytte både tid och gick från en till två nu vid kuren. Hon fyllde precis ett år, så vi tänkte det kanske skulle gå bra att bara ha en vila. Hur som helst. Efter en vecka somnade hon på en gång och hon började somna om på ramsan och sov 1.30 -1.50. MEN, i dag gick det inte få henne somna om efter hennes vanliga "vaknar upp efter en timme" grej.

Jag körde ramsan som vanligt,men efter nio minuter gick jag in och solfjädrade i 10 min. Då klarade jag inte hennes gråt mer. Vi har tyvärr försökt skrik-metoden innan och den förstörde inte bara henne, men mig med.

Skulle jag bara ha fortsätt att solfjädra? Vad skall vi göra för att hon skall sova hela vilan...vänta? Vi är ju bara på dag 10....

Med vänlig hälsning,
Malene
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 10 och middagsvilan strular fortfarande...

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Hur ser hela schemat ut? Har ni någon social delaktighet med på schemat? (går att läsa om i barnaboken, tips!) Att en 1-åring strular med sömnen är inte ovanligt, utan det man måste ha fokus på är just lugnet, säkerheten och sin egen attityd, den är absolut avgörande!

Vad och hur gör ni idag både på dagen och natten? Vad har ni för ramsa?

Min erfarenhet är att när man har långlur på 2 tim är det bra om man kan ha den i sängen i KOLSVART sovrum! Du skall inte kunna se handen framför dig när du är där inne, annars har du inte mörkläggning bra nog :wink:

Det andra är maten, de behöver vara mätta, trötta och glada när man lägger dem! Minst 15-20 min skratt innan läggning både på dagen och kvällen.

Vi börjar där tycker jag. "Skrikmetod" skall ju inte detta vara, men det viktiga är att de faktiskt inte är lämnade helt ENSAMA när de är riktigt ledsna. Så här gäller att ha koll på ALLA skrik, vad betyder de? frågande, arg, ledsen, protesterande osv... Du måste lyssna för att veta VAD frågan är och därmed ge RÄTT svar! Detta är en konst att lära sig! Så mitt största råd är, VÅGA lyssna, VAD är frågan, och SEN kolla dig själv, SEN agera därefter!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malene
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 27 aug 2015, 17:36

Re: Dag 10 och middagsvilan strular fortfarande...

Inlägg av Malene »

Oj, såg inte svaret förens nu. Väntade hela tiden på en bekräftelse på att inlägget blev godkänd...jaja, tur jag tittade i dag,då vi fortfarande är desperata efter råd och hjälp.

Schemat ser så här ut:

07: God morgon
07:30 Frukost
11:00 Lunch
12 - 14: Middagslur
14:30 Mellis
18:00 Middag
19: Välling
19:30 God natt

Mellan frukost och lunch brukar vi vara hemma ( där hon leker mycket själv och jag läser eller leker med henne också), eller så promenerar vi på stan så som vi gjorde innan vi började kura.

Trodde inte man behövde mörkläggning på dagtid, då man vill skilja mellan dag och natt, men hon förstår nog ändå? Någon skrattid har vi heller inte. Trodde det bara var för kvällen.

Väl, då har jag två saker att ändra på i alla fall ;)

TACK så mycket!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 10 och middagsvilan strular fortfarande...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Schemat ser jättebra ut! Det jag absolut vill poängtera är minst 1 timme ute på FM och 1 timme ute på EM där hon rör sig rejält, gärna i skog och mark, klättra över stock och sten m.m.
Bor ni i stan, kanske en park eller annan skog finns i närheten?

Också någon aktivitet hemma (det vi kallar social delaktighet) i form av städning, diskning, tvätt, osv... Där hon måste delta och hjälpa till ordentligt.

Man måste vara rejält trött inför lur och natt för att sova gott och somna bra. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "