Förebygga fnurra på sömnen ..

Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av lokkolela »

Hej alla fina mammor :D
Jag skriver för att jag behöver lite tips och råd med min lilla pojk som blir 21 månader den 10 augusti.
Han lever ett ljuvligt småbarnsliv tack vare barnabokeb och era fina råd när saker har hängt upp sig. Och i nuläget fungerar allting som det ska. Han sover 12 timmar.
Vilar 1,5 timme varje dag.
Har 1,5 timmes ensamlek varje dag.
Nu till saken .. Om två veckor kommer jag att börja jobba måndag till fredag 08.00 till 15.00 .. Vilket innebär dagis tid för Viggo mellan 07.30 och 15.15.
Dagis fungerar på alla sätt och vis men nu blir det fler dagar än vad det varit tidigare och jag börjar bli lite nervös över hans vila. På dagis har han nämligen svårt för att vila mer än en timme. Hur räddar jag honom till mer sömn ? Kan det räcka att jag istället lägger honom 18.30 ? Eller är han så stor nu att han kan klara sig med en timmes vila utan att det ska påverka nattsömnen?
Jag är ju orolig att för lite vila på dagis ska leda till för lite nattsömn som i nästa tur försvårar middagsvilan osv .. Vill kunna förebygga en ond cirkel.
Sen känner jag stor sorg inför ensamleken då han varje morgon nästan leker 1,5 timme. Hur gör ni med era barn, ni som börjar tidigt på morgonen ? Jag kan ju inte väcka honom tidigare i och med han behöver hela sin nattsömn. Men jag vill så gärna ge honom hans ensam lek då jag ser hur mycket fint den skänker honom :!:
I övrigt .. Hur ser era dagar ut ? Med rutiner.. Ensamlekar och aktiviteter. Han växer ju så himla fort nu och är en stor kille. Det hade varit himla roligt med lite inspiration från er.

Jag måste bara säga återigen att jag är så tacksan som har den tryggheten att återvända till detta forum när frågetecken börja poppa upp .. Ni har hjälp med så mycket.. Om ni bara visste [-o<
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av lokkolela »

Just det.. Inspritaion kring era måltider med era små vore jätte kul också ..
Liksom lite vilka tider era måltider ligger ? Speciellt kvällsmaten.. Viggo har fin aptit och äter det mesta.. Men inte mycket ! Tänker att han inte är tillräckligt hungrig. Men ibland tycks det inte spela någon roll.. Han äter inte mer än nödvändigt. Man kan lita på att liten äter om liten är hungrig ?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu är ju min son större. Men några små svar har jag. Måste han vara på dagis? Ingen annan familjemedlem som kan rädda ett år eller så så han slipper?
Han kommer att klara sig på 1 tim och att du sen lägger 30 min tidigare. :wink:

Ensamlek finns ju inget hinder att du har direkt ni kommer hem så kan du fundera på middag. Ofta uppskattar många barn att få varva ner lite när man kommer hem. Sen kan du ha den på morgonen de andra dagarna. Guld värt!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av Tin »

Hej du, tänkte prata kvällsmål.

Matbehovet går ner kraftigt när de passerat 1, den 1 åring som inte hade någon botten alls är plötsligt utbytt mot en som petar i maten. Det brukar kännas mycket konstigt för de föräldrar som hela det första året fokat så mycket på mat för att få den goda natts sömnen. ;) Mina har slutat äta middag nästan helt efter 1,5 isch till förmån för enorma lastbilschaffis frukostar med både en och två omtag. Bjud på bara, servera middag som vanligt med tagga ner om liten inte slukar allt längre, det är ju trots allt inte ett problem förrän han inte börjar vakna hungrig om natten tänker jag. Självklart ska ni fortfarande köra middag, och man ska äta en del, men det är alltid det totala matintaget under hela dagen som ger en förutsättningar att sova en hel natt.

Vi har alltid haft natt 18:30 till 06:30 och då har middagen legat vid 17:00, och en banan/flaska/macka vid ca 18:10, sen bus, tandborstning och i säng.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av lokkolela »

Tack snälla för era svar.. [-o<
Först och främst som svar angående dagis, så är situationen som sådan att jag och pojkens pappa har separerat. Han jobbar heltid.. Och jag måste ta detta jobberbjuandet för det är pengar jag behöver för att kunna försörja oss.. Det finns ingen som helst möjlighet att göra på något annat vis. Jag har försökt in i det sista verkligen att lösa min jobbsituation så att han ska slippa dagis. Alternativet är att tacka nej till mitt vik och fortsätta som timanställd, men det är osäkert ekonomiskt och det är hoppigt med rutinerna.. Men usch om ni bara visste hur ont det gör i mig.. Jag vill absolut inte detta men gör allt för att hålla kvar i attityden av självklarhet. Försöka göra det så bra som möjligt för min pojk.. Men fy fan säger jag.. Är så rädd att allt man byggt upp ska reseras. Och mitt i allt detta står jag med den tunga sorgen efter separationen.. Ingenting idag blev som det var tänkt och jag vill så gärna ge honom det bästa. Jag vet att dagis inte är det bästa. Men alternativen tar slut där :cry:

Jag önskar att det inte vore så här.
Men nu vet jag i alla fall att jag kan lägga honom tidigare på kvällen.
18.30... Sen får jag väl ta en sak i sänder. En dag i taget och känna hur det artar sig. Eller urartar sig. Och om detta inte går vägen får jag börja tänka om..

Angående maten så kände jag mig genast mycket lugnare..
Då vågar jag lita på att han helt enkelt liksom inte är hungrig.. För det handlar inte om att han bråkar om maten. Utan han tar glatt emot den.. Tar några tuggor sen tackar för sig.. 8)

Det med ensam leken ska jag prövar mig fram med.. Absolut.. Se om det går att sätta honom i sängen när man kommer hem utan att han bli förvirrad :?:
Haha !
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av lokkolela »

Hej igen..
Vill uppdatera sen igår. Jag ringde min chef i förmiddags.. Tackade nej till viket .. Herregud hon måste trott att det var något fel på mig. Men jag förklarade som det var. Att om jag håller mig som timanställd så kan jag själv styra och dessutom blir jag inte låst och har jag lite tur kanske det dyker upp något annat istället med bättre schema. Jag hoppas på något dygns jobb att natt jobb.. Äh vad som helst. De ska nog bli bra.. Detta innebär i alla fall att jag återtar kontrollen [-o<
Och pojken slipper heltid på dagis.. [-o<
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förebygga fnurra på sömnen ..

Inlägg av TorsMamma »

Hallelulja!!! En liten till som får bara hemma lite mera en liten stund till!!! =D> :heart: Han kommer klara så mycket bättre att få börja lite senare, jag lovar!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"