Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Skriv svar
moffsan
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 09:44

Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av moffsan »

Hej!
Nu behöver vi hjälp :( Vi har två döttrar, en på snart fem och en på snart två, båda två kurade. Vi bor i en tvåa och de delar rum. De senaste kanske två månaderna har tvååringen vaknat på natten och tidigt på morgonen, ibland så tidigt som kl 5. Hon vaknar då och är ledsen, och för att inte storasyster ska väckas har vi gått in och stoppat om henne och klappat lite på henne. Jag vet att detta är fel, hade hon haft eget rum hade vi ramsat och låtit henne hållas men vi har verkligen inte velat att storasyster ska vakna (vilket hon gjort ändå många gånger med följden att hon är jättetrött och grinig på dagen). Nu har detta eskalerat och det enda tvååringen kräver vid läggning och nattuppvak är att jag sjunger "aj aj buff" för henne tills hon somnar. Detta är ohållbart. Jag är gravid och jobbar heltid, jag måste få min nattsömn och åtminstone få sova till kl 6 då jag måste gå upp.

I början lade vi den yngsta först men nu har vi börjat lägga de samtidigt, mellan kl 18-30-19. Jag och min man går som sagt upp vid 6 och då vaknar de alltid. De lämnas på förskolan 7.30 så de måste egentligen gå upp vid 6 för att hinna. Hon sover en middagslur på ca 1 h.

Hur ska vi göra? Kura om, ja, men det är oerhört svårt i och med trångboddheten och risken att väcka den äldsta. I nov flyttar vi till ett större boende.

Tar tacksamt emot tips och pepp! När bebisen kommer i december måste det ha blivit bättre.

Stort tack på förhand
//M
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen hit! :D

Först till en början....

12 tim natt har man upp till i alla fall 8-9 år skulle jag säga. Även om de inte sover varenda minut av tiden så behöver en 6 åring tid på sig att varva ner och sådant. Men även då är det bra med 12 tim.

Så,
1. Se till att ändra läggtiderna så de faktiskt får 12 tim. :wink:
2. Se över mörkläggningen. De måste ha det KOLSVART om du går in på kl. 12 mitt på dagen, då skall du inte kunna se din hand i mörkret.
3. Det går att kura om en 2 åring, eftersom 5 åringen ändå vaknar är det bara att ramsa dem båda över en och samma kam! HÄPP!!! Förklara för samtliga att från och med inatt kommer det gå till så här när någon vaknar. Reglerna gäller ALLA i huset.
4. Inför väckarklocka som ringer kl. 06 varje morgon, som står UTANFÖR rummet och de kan båda komma ut och stänga av den. Eller så tar du med den in på morgonen och låter 2-åringen stänga av den så hon faktiskt inser att hon inte bestämmer morgon, utan det gör klockan. :shock:
5. Grattis till en 3:a!!! :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
moffsan
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 09:44

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av moffsan »

Tack snälla för ditt snabba svar!! :P
moffsan
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 09:44

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av moffsan »

Hej igen
I kväll börjar vi om! Ungen vaknade 4.20 i morse och krävde morgon... :cry:
Det är morgnarna som kommer vara svårast. Hon vaknar ju alltid som en liten väckarklocka runt 4.30 och ska då bestämt komma upp. Är det pangramsa som gäller då? Det kommer bli många, långa och högljudda protester. Hur hanteras det på bästa sätt?

Tacksam för svar!
Moa
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av Tin »

Hej där, vad skönt för liten att ni styr upp detta. ;) Heja heja.

Vid uppvak i vargtimmen (efter 4a typ) så är det pangramsa som gäller. Inget spring i rummet, endast en själv klar pangramsa vid första pip så liten inte hinner skrika upp sig.
Liten frågar: är det morgon? jag vaknade ju?
Du svarar direkt, utan tvekan: nej, sov vidare

Är det mycket livat efter det kör vissa med INGENTING: buskapet är ju på natten händer ingenting, liten har redan fått sitt svar, all annan aktivitet förvirrar bara
Och en del (såsom jag) satte på mozart på Ipadden utanför litens rum, för oss fungerade det som distraktion för liten som då lyssnar på musiken och somnar om istället för att skrika upp sig. Men jag vet att för andra blir bara musiken nåt som signalerar till liten att det visst är aktivitet i huset. Här får man känna efter.....

Hur är det med bäcksvartheten? Som Torsmamma säger ska man inte kunna se handen framför sig.
Införde ni väckarklocka?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
moffsan
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 09:44

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av moffsan »

Hej Tin,

Tack för ditt svar!

Så här är det nu. Efter själva läggningen (tillrättaläggandet, solfjädern, ramsan och bekräftelsen) ställer hon sig alltid upp, slänger ner snutten på golvet och ropar på mig. Bara ramsan har gjort henne förbannad så då har jag gått in och upprepat proceduren ovan (snabbt, några sekunder totalt) och det är samma på natten och vargtimmen. Jag gruvar mig för att "bara" köra ramsan samtidigt som jag vet att jag borde. Vargtimman vrålar hon för hon är van att komma upp då. Men om jag går in och gör en snabb procedur enligt ovan funkar det och hon somnar om. Men jag vet att det inte hjälper i längden... eller?

Så som det är nu har det blivit en del spring in till henne under natten för ett snabbt tillrättaläggande. "Får" man det?

Rummet är mörkt men inte kolmörkt (mörkläggningsrullgardin + mörkläggningsgardin). I det angränsande rummet (köket) har vi också satt upp en mörkläggningsrullgardin men det glipar lite och vi har ingen dörr mellan de rummen, bara ett draperi. Så bra mörkt är det men inte becksvart.

Nej vi har inte hunnit införskaffa väckarklockan :oops: :roll:

Hälsningar Moa
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vid "omkur" så går man bara in första natten, sen är det ramsan som skall ta över. Kastar man ut snutten får man lägga sig utan snutte och du kan plocka upp den när hon somnat och lägga den hos henne.
Det är inte din närvaro som skall hålla vargen borta utan ramsan. Var snäll och läs Safari resan igen och minska ner trafiken. :wink:

http://annawahlgren.com/index.php/shn-pa-safari
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
moffsan
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 09:44

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av moffsan »

Hej!

Nu har vi problem igen, trots att vi relativt nyligen fick ordning på det igen. Pappa och storasyster var borta i två veckor på semester och det vände upp och ner på allt. Hon började klättra ur spjälsängen redan 2 dagar efter att de åkt. Vid läggning, mitt i natten och tidig morgon.
Nu är de hemma igen men klättrandet och de tidiga morgnarna består. Vid läggning klättrar hon ur ca 5 ggr innan hon kommer till ro. Jag lägger lugnt och metodisk tillbaka, ramsar och går.
Hon sover oftast gott hela natten fram till 4.30-5 (precis som i somras) då hon kommer upp och tycker att det är morgon. vi har försökt vara konsekventa och lagt tillbaka henne, ibland ligger hon kvar en längre stund, ibland kommer hon upp direkt igen och ibland blir det högljudda protester. Vid de högljudda protesterna har vi gett upp och tagit upp henne så att inte storasyster ska vakna och få hela dagen förstörd av trötthet (vilket har hänt).
Jag vet ju svaret - man ska insistera men det är så otroligt svårt då hon blir så arg och klättrar ur direkt. Hur tackla detta? Erfarenhet någon? Brukar det gå över?
Vi som precis fått lugn och ro, igen...!

jättetacksam för svar!

Moa
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av mamaA »

hej!

Jag vet att jag läst om vissa som bygger en sarg på spjälsängen, höjer den helt enkelt och vill minnas något om lakan som man spänner om sängen??? (Tors mamma, vet du vad jag menar?)

Resesäng kan vara svårare att klättra ur då den är halare och svårare att få grepp i. Själv orkade jag aldrig prova. Min son klättrade ur varje kväll från han var 2,5 men kom aldrig ut ur rummet utan bäddade åt sig själv på golvet. Jag löste det helga med juniorsäng men det lär nog inte funka i ert fall.

Det är bara så att man MÅSTE vara konsekvent och aldrig låta henne komma upp utan leda tillbaka och klättra ner i sängen varje gång. Hon känner så klart av att hon kan få som hon vill och fortsätter då så klart. NI måste släppa rädslan för att väcka storasyster. När fnurran väl är över kommer ni alla att sova gott och det är väl värt lika mycket om inte mer än att storasyster blir störd ett par morgnar. Alternativet är ju att skicka iväg storasyster till mor- eller farföräldrar några nätter medan ni fixar detta. Attityden är A och O, så länge ni är rädda för att störa storasyster kommer ni inte att förmedla attityden av självklarhet (vilket ju inte är lätt när man själv är jättetrött)
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 2-åring vaknar natt och tidig morgon

Inlägg av TorsMamma »

MammaA :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"