Dramaqueen, nyss fyllda sju

Samtalsforum med barnen i fokus
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Hej!

Jag undrar lite hur jag ska kunna hjälpa min dotter som nyss fyllt sju. Vi går varandra på nerverna fullständigt just nu, känns inte alls bra. Jag försöker med social delaktighet, men hon vill väldigt sällan hjälpa till. Problemen kan sammanfattas såhär:

Hon vill hela tiden att det ska köpas leksaker. Får hon inte som hon vill så skriker hon som en bebis, bokstavligt talat.
Hon kan aldrig göra något utan att det ska belönas med en pryl. "Nu har jag plockat bort mina saker mamma, får jag Lego nu?"
Hon kan inte hantera ett "nej". Ett nej räcker inte, jag låter som en papegoja som upprepar nej tio gånger.
Allt ska ifrågasättas, allt ifrån varför man ska städa sitt rum till varför man ska tvätta sina händer.
Hon svär som en borstbindare.

Jag är fullständigt allergisk mot bortskämda ungar så jag viker mig inte, vilket resulterar i högljudda diskussioner här hemma. Vissa dagar nu på semestern är det flera utbrott varje timme, både från min och hennes sida. Så här kan vi inte ha det! Har ni konkreta tips? Hon är ensambarn med skilda föräldrar (varannan vecka i vanliga fall, nu på semestern har jag henne mer) så det spelar såklart också in. Det här stressar mig något enormt, jag mår inte alls bra av de här striderna. Samtidigt vill jag inte låta henne vinna varje gång så att hon hela tiden får som hon vill. Jag vet inte vad det är som triggas igång i mig, men jag går i taket. Har ni något bra tips på hur jag ska tänka och agera? Jag har läst om sexåringen i BB, men jag tar gärna emot mer hjälp!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av miniz »

Hej,

Social delaktighet är magiskt. Fixa ett möte var ni sätter er ner med nàgot gott att dricka och äta och prata igenom hur ni ska göra i sommar (som sedan förs vidare i höst och resten av livet :D ).

Ta fram papper och färgpennor, tidningar, sax och lim. Tillsammans gör ni ett schema. Du kan komma med roliga och rikitga uppgifter som skura toaletten, hämta post, vattna blommor, ge mat àt katten och välja sylt. :roll: Ni kan ocksà göra nàgot tillsammans, baka?

När ni gjort ert schema se till att det genomförs. Börja lugnt, men stödigt.

Med tràden torsmamma länkade och social delaktighet har du en finfin början.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Nu ska dottern fylla 8 om några dagar och jag har bara en stilla liten undran. Kommer det en kulmen på 7-årstrotsen när den är på väg att klinga av? Dotterns beteende är hm... lite tålamodsprövande om man säger så och det verkar eskalera för varje dag som går just nu. Trots att jag vet bättre så triggas jag igång och använder en höjd röst flera gånger per dag. Känns inte bra alls. Jag är usel på att ta hennes hjälp eftersom jag vill att allt ska gå fort och kladdfritt. :oops: Förslag på hur vi ska få en fin och bra sommar tillsammans mottages tacksamt! Har ni andra märkt att "trotsen" ökat innan den klingat av?
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
jag förstår hur jobbet det är att ha bråk och kiv hemma, det blir som om man inte kommer närmare varandra utan snarare puttas ifrån varandra vilket ju är oerhört jobbigt som förälder och barn.

Jag tror fullt och fast på att om man kör med samma metod far man samma resultat. Samt att man far resultat efter ansträngning. :shock:

Jag läser ditt inlägg och dina ord: "och använder en höjd röst flera gånger per dag. Känns inte bra alls. Jag är usel på att ta hennes hjälp eftersom jag vill att allt ska gå fort och kladdfritt" och undrar hur hennes "trots" kan gå över om inte din "trots" gör det. :shock:

Jag har själv en 6 och ett halvt åring, med stark vilja, och det är alltid jag som måste leda, med lugn röst, utan att bli arg, visa empati är oerhört viktigt och att bjuda in till samvaro. Det är alltid jag som sätter stämningen, som leder henne i vilka värderingar vi har i huset och hur vi beter oss mot varandra. Det är jag som visar att alla behövs lika mycket, och att hennes sätt att göra saker är lika mycket värda som mina sätt.

Så vad tror du om att börja sommaren med en pakt, du och dottern. Sätt er ner och prata om hur ni vill bete er mot varandra, hur ni vill bli behandlade själva, sen är det du som vuxen som måste leda henne. Var en förebild som inte blir arg denna sommar, som har tålamod, som hittar på roligt tillsammans, som gör sysslor tillsammans, som ger henne utrymme att göra saker på hennes sätt inte på ditt.

Vad tror du om det?

Läs även i barnaboken om 7åringen samt 8åringen. 8åringen brukar vara en harmonisk varelse som tar paus i trotsen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Tack för svar!

Jag försöker pakta allt vad det går och långa stunder har vi det supermysigt tillsammans när vi gör saker ihop. Det jag inte klarar av är följande beteende:
ALLT ska ifrågasättas. Varför man måste tvätta händerna, varför man måste äta med bestick, varför man måste ta på sig rena trosor på morgonen, varför man måste gå och lägga sig en viss tid osv. Jag försöker att hålla lugnet och förklara lugnt och pedagogiskt, men ibland brister tålamodet. Hur kan jag få henna att förstå att vissa saker inte går att kompromissa bort?! Jag kan ta att man vill ifrågasätta en gång för att lära sig, men när vi kör samma saker varenda dag känns det som att jag är inne på fel spår.

De ständiga humörsvängningarna. Hon går från glad som en lärka till domedagsförbannad på två röda sekunder. För det mesta händer det i samband med att hon blir hungrig så jag måste stå pall så att hon inte småäter hela dagen.

Vi kan sällan sitta och äta en lugn måltid tillsammans. Hon äter helst med händerna, vilket jag inte tycker är ok när man är 8 år gammal. Då jag påpekar detta (ät med dina bestick är du så snäll) så följs det av en 15 minuters lång klagosång på att hon inte är omtyckt av någon, att det var bättre om hon inte fanns och att jag skulle bli glad om hon rymde hemifrån. Jag kan inte se hur en tillsägelse ska kunna framföras utan att det blir drama på hög nivå? Det ena står inte i proportion till det andra. Hur ska jag kunna lära henne skillnad på rätt och fel, hur man ska göra och inte utan att hon ligger i en hög på golvet och skriker att hon ska ta livet av sig?! :shock: Hon är en känslig lite kräfta med stort bekräftelsebehov och hon har många vänner som verkligen tycker om henne men i hennes egna ögon duger hon inget till. :cry: Hur hjälper jag henne?!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om du vet att hon vet svaret på frågan säger du just det: -Det vet du! Nu tvättar vi händerna!
Eller fråga: Ja, varför gör vi det? Vad tror du?
Att vända på det brukar vara effektivt. Om svaret är rätt kan man ju ge positiv kommentar vilket ger bättre stämning för aktiviteten :lol: . Jag hade gått därifrån och verkat väldigt upptagen och sen bara kollat om hon är klar.

Äta med fingrarna betvivlar jag att hon gör i skolan så det kan vara idé att bjuda hem lite middagsgäster, gärna jämnåriga kompisar. Kommentera gärna hur fint kompisen äter utan att bry dig om hur hon äter. Barn brukar ju följa varandras beteende... :wink:

Ge henne några uppgifter hemma som du vet att hon klarar av. Börja med familjeråd och berätta att du behöver hjälp hemma och vad hon tror hon kan hjälpa till med. Det kan ju finnas någon liten belöning som lördagsgodis t.ex för utförda sysslor om så behövs. Kanske kan ni göra upp ett litet schema och sätta stjärnor när det är fixat? Att se vad man klarat av är ju bra för självförtroendet.

Har ni samma rutiner varje dag? Så gott det går alltså :wink: . Rutiner blir man ju trött på att ifrågasätta efter ett tag. Kanske kan dessa sitta på någon tjusig laminerad lapp där hon själv kan kryssa av vad hon gjort?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Grejen med dottern är att hon är så oerhört väluppfostrad och gör "helt rätt" (om man nu kan använda sådana termer) både i skolan och hemma hos andra (äter med bestick, tackar för maten, dukar av efter sig osv) att det verkar som att hon måste få ha en zon hemma där hon "ballar ur". Till saken hör även att hon bor varannan vecka hos sin pappa där det är lite lösare tyglar. :? Det verkar därför som att hon har en tendens att vilja testa mina gränser lite extra hårt för att se var jag drar dem. I 9 av 10 fall löser vi det men det är den där tionde gången då det brister för mig som jag känner mig väldigt obekväm med. Till saken hör även att jag själv blev uppfostrad med att barn inte ska synas eller höras och definitivt inte ifrågasätta något eller någon. Vi skulle bara lyda, punkt slut. Jag känner att jag är i andra sidan av pendeln, hon SKA få höras, synas och ifrågasätta men jag tror inte att jag har redskapen med mig för detta från min egna barndom.

Vi ska definitivt jobba på rutinerna! Jag känner att det blir lite haltande såhär i semestertider, vilket väl spär på irritationen hos oss båda. Vi har båda svängigt blodsocker så vi måste äta med jämna mellanrum, det får bli en del av rutinerna helt enkelt!

Tack för att ni lyssnar och svarar när man behöver få ösa ur sig! Det uppskattas! :heart:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av Tin »

Hej, vi lyssnar alltid,
här får man ösa ur sig, och ställa alla frågor man har.

Jag håller definitvt med dig anående att barn visst ska synas, höras och tycka. Få bidra till flocken och få känna sig värdefullla.
Man ska inte bahandla barn annorlunda än vuxna, utan med lika mycket respekt.

Jag brukar tänka att det är barnets jobb att ifrågasätta och mitt jobb att ge raka tydliga besked. När hon frågar for hundrade gången så svarar du for hundrade gången. Och att ni båda gör så gott ni kan. Men det skall 17ingen till om inte jag ska vara minst lika bra som dottern på att gora mitt jobb.

Till sist, du är inte ensam om att det brister ibland såklart. Det händer oss alla. Jag forsöker däremot utvärdera när det händer och se vad jag kan göra annorlunda nästa gång for att inte brista. Aven om lösningen är att ta 5 minuter för mig själv och andas en stund.

Det finns god litteratur som handlar om att ge barn god självkänsla, där kan du hitta en del verktyg.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av Sarisparis »

Hej,

"Överdrivna" reaktioner har vi också mellan varven och särskilt hos ett av barnen. Han kan slänga ur sig att han ska flytta hemifrån och aldrig mer bo med oss osv osv och det är ju självklart inte roligt att höra som förälder och beroende på hur man själv har det med blodsocker, stress och annat som hör till så kan mina reaktioner variera... :roll: :oops: :lol:
Precis som hos din dotter kopplar jag ihop hans utbrott med lågt blodsocker alternativt trög i magen, men ofta något fysiskt som gör att det faktiskt ÄR jättejobbigt just då vilket ofta nog förklarar att reaktioner blir "överdrivna" i den vuxnes ögon.

Jag är själv väldigt blodsockerkänslig och när jag lyckas vara kvar i empatin så brukar det gå att ta sig framåt genom att visa, men oerhört diskret, att man fattar. Till exempel kan jag i förbifarten sträcka fram en dadel eller liknande och säga att vi ses vid bordet när du tvättat händerna.
Det värsta för min pojke är att om man börjar förklara i klartext, särskilt inför andra, att han är så arg för att han är hungrig och att man faktiskt måste tvätta händerna innan man äter... #-o

Diskret empati är grejen hos oss. Plus att ta alla chanser man kan att verkligen mötas när man inte är i explosionsfas. Vår grej är att snacka strunt när vi säger god natt. Jag försöker få en stund själv med honom och låter honom styra samtalet helt. Ibland är det läge att prata igenom något som hänt under dagen, andra gånger får jag i detalj förklarat hur han tänkte när han gjorde en viss teckning. Alltid intressant.
Lika viktigt att ta alla chanser att få tacka honom, ärligt och konkret. Få honom att känna sig betydelsefull (men det måste vara på riktigt, han är allergisk mot insmickrande beröm) och viktig för oss andra. Han är till exempel jättebra på att komma med ideer till vad vi ska äta, hur vi ska laga något som gått sönder..

:heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Tack för så kloka svar och råd!

Jag kopplar alltmer ihop testandet med mat och sömn. Hon blir för trött i perioder då det blir för mycket runt henne, då äter hon sämre, blir tröttare och grinigare och så är cirkusen igång. Lägger man då på lite stress och pms hos den ömma modern så kan man ju förstå att vi är tacksamma att grannen under redan är döv... :shock: Att säga till att det inte är ok att kalla sin mamma för "kärring" just i fasen då det ska ätas och allas blodsocker är i botten kanske är att vara lite för optimistiskt... Det är ju inte så att hon kommer att titta på mig med tacksamma ögon och utbrista "åh tack, snälla mamma, för att du lär mig att ord kan innehålla olika laddningar. Jag ska verkligen bära med mig den här kunskapen genom livet!" :roll: :lol: Snarare blir det "men jag menade ju inte så, nu vill du inte att jag ska bo här, jag ska rymma hemifrån!!!"

Hon har även ratat kött en längre period. Jag har läst att detta kan vara ett tecken på zinkbrist, vilket tydligt kan kopplas samman med humöret. Ska gå vidare med detta och läsa på mer. Onekligen intressant!

Hur som helst, imorgon är en ny dag med förhoppningsvis nya chanser till ett bättre samarbete mellan dottern och mig! Man lär sig hela tiden! Kram och tack för att ni orkar läsa!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Måste bara få skriva av mig, men det är inte för att det blivit fler problem, tvärtom! :D
Idag när jag vaknade så tog jag ett beslut. Jag bestämde mig för att JAG skulle ändra på MITT sätt att vara på, inte på min dotters. När hon blev förbannad eller började "provocera" mig så lät jag inte det "ta tag" i mig utan jag försökte istället förstå vad det var hon ville förmedla. Jag beslöt mig även för att lyssna, verkligen verkligen lyssna på henne. Det blev ett helt annat samspel! Dagen har flutit på med en helt annan rytm och vi har haft det riktigt trevligt tillsammans! Istället för att få henne att göra som jag vill så har jag helt enkelt frågat henne hur hon själv vill ha det. Istället för att säga "nu måste du borsta tänderna!" så sa jag "känner du dig beredd på att borsta tänderna nu?". Jag fick då ett "nej" till svar för hon ville bygga klart sitt Lego. "OK, men då kan du inte få höra en så lång saga sedan. Du får själv bestämma vilket du vill välja" sa jag. Det gick då två minuter, sedan ropade hon "nu är jag klar, nu vill jag borsta tänderna!". :)

Jag har även tagit några djupa andetag då hon sagt eller gjort "dumma" saker och det har märkts på henne att jag inte reagerat så som hon förväntade sig. Det gjorde mig lite ledsen då jag insåg att hon förväntade sig att jag skulle gorma åt henne men samtidigt känns det fantastiskt att vi hittat andra vägar att gå. Jag kommer säkerligen att "trilla dit" och tappa tålamodet igen men nu känns det som att jag har hittat ett smidigare sätt att hantera saker på. Känns så bra! :D
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av TorsMamma »

Woho!!! Superfin insikt och handling! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av Tin »

Wohoooo,
fantastiskt och vilken insikt, det krävs en hel del självinsikt och mod att skifta fokus från barnet till föräldern.

Nu har du en plan, och har sett vilket resultat det ger, så nar du trillar dit igen (for det gör man ibland) förebrå inte dig själv utan registrera bara hur du agerade och hur dottern reagerade och ta nya tag. Ta det som en påminnelse.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Tack för de fina orden! Jo, det känns riktigt bra! Allt flyter väl inte på helt automatiskt än :roll: men vi är inne på en bättre väg iaf! :D

Jag känner att det blir skarpt läge i de situationer där våra behov krockar. Jag har stort behov av ensamtid och lugn och ro då jag har ett hektiskt jobb där jag träffar mycket människor. Jag har även problem med nacke och rygg, vilket gör att jag måste ta det lugnt emellanåt. Det är när mina behov inte kan matchas med dotterns som det blir jobbiga situationer. Jag känner mig trängd och känner att jag inte kan möta hennes behov. Till exempel kan jag inte köra henne eftersom jag vare sig har bil eller körkort (en skada på balansen gör att jag inte får köra bil, denna skada gör det även svårt för mig att cykla). Vi är därför hänvisade till kollektivtrafik eller att gå. Hon tycker att jag är tråkig som inte kan ge mig iväg spontant eller kan röra mig obehindrat. De dagar då hon är extra krävande och jag inte mår bra blir väldigt jobbiga. Jag vet inte hur jag ska kunna tillgodose bådas behov. Som tur är har hon bra vänner där föräldrarna ställer upp och hjälper oss (men som den duktiga flicka jag är så får jag såklart dåligt samvete och oroar mig för att folk ska tycka att jag utnyttjar dem :roll: )

Ju äldre hon blir desto större frihet kommer hon ju kunna ha så jag antar att problemet är som störst just nu då hon fortfarande är så beroende av mig. Det känns hur som helst skönt att kunna få skriva av sig lite. Tack för att ni finns därute! :heart:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"