7 månaders - Gör jag verkligen rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
johannar
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:55

7 månaders - Gör jag verkligen rätt?

Inlägg av johannar »

Hejsan alla kloka föräldrar,

Jag hoppas verkligen att det är någon som har möjlighet för att guide mig lite närmare omkring det hela.
Jag har en fantastisk lite Sixten som precis blivit 7 månader - lika många månader som han ännu inte sovit i;) Så vi bestämde oss för 6 dagar sedan att börja med kuren.
För att ge er en snabb överblick, så ser dagarna såhär ut:

07:00 Dagen startar / får flaska (Då har han vaknat flera gånger i vargtimmen och är oftast vaken här)
08:30 - 09:15 Sover sin första lur 45 min (inne i vagn)
10:00 âter stor port. gröt och frukt
11.30 -12:30 Sover 1 h (ute i vagn)
13:00 âter stor port. lunch
14.30 - 15.30 sover 1 h (ute i vagn)
16:00 Kvällsgröt
18:30 välling

Då till mina frågor:
På kvällen efter välling, har vi skrattfest - därefter går jag direkt in på hans rum, lägger honom tillrätta - snabb solfjäder och går ut med ramsan. Här blir Sixten alltid förvirrad, han tror ju vi leker och börjar gråta rätt mycket. Jag avväntar och ger därefter en ramsa igen. Och en till. Och här , efter ca 5 min. går jag oftast in och lägger honom ner igen, för han står bara upp och skriker.
När han börjar bli tyst ger jag honom en snabb bekräftelse.
Bör nattningen gå tillväga såhär? Gör jag nattningen rätt? Ska de verkligen gå så fort? Känns som om han inte hinner bli lugn efter lek... Också efter sex dagar? Borde han inte ha fattat galoppen? Och är de meningen att han rent faktiskt skal gråta sig till sömns.

Natten - här vaknar han fort. omkring sex gånger och gråter. Jag går upp och säger ramsan utanför dörren efter att ha väntat för att se om han kan lugna sig själv, det har ännu inte riktigt lyckats. Men han tystar oftast efter en ramsa.
Ska man fortsätta ramsa? Eller? Alltid när han gråter? Ska man försöka minska på ramsandet? :)
Jag känner inte helt jag har fångat hur de går till på natten.
(kan det vara ett problem att jag och min man har tagit olika nätter?)

Vargtimmen - han vaknar alltid omkring fyra och därefter lite hela tiden, jag tycker det är svårt att han ska ligga därinne själv och gråta. Jag säger alltid ramsan direkt och sätter på mozart - det fungerar lite, men vaken är han ju.

Dagarna har aldrig riktigt varit ett problem, och vi hade faktiskt ett rätt så bra schema redan innan vi faktiskt skulle göra ett - vilket var en fördel. Så jag ramsar aldrig på dagen - borde man göra det? I så fall hur? Jag tycker allti det är svårt när han vill och kan sova lite längre.. Men man ska ju väcka dem.

När uppföljningsveckan är över - hur strikt skal man vara då? SKAL han sova i kolmörker? SKA nattningen alltid vara likadan? Får dom aldrig sova "över" deras tider? Ska man ramsa på natten? Osv. eller hur gör man efter?
Speciellt om det inte riktigt funkar.

Jag hoppas jätte mycket på era svar - vore intressant att höra era tankar:)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 månaders - Gör jag verkligen rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till vårt nya forum! :lol:

Jag måste ärigt talat erkänna att jag är inte så förtjust i ditt schema, dels för att 1 timme är inte något naturligt sömnpass och dels tycker jag han sover lite för mycket för nära natten och blir förmodligen lite för pigg inför läggning.

Vanlig rytm för en 7 mån är typ 12+45+1,5+20 min och ibland sover de inte hela denna 20 min vid 8 mån för att till 9 mån "falla" bort.

Ang. läggningarna. så skall man faktiskt skratta så man kiknar i minst 20 min inför läggning. jag har också märkt att börjar man just "varva ner" eller på annat sätt "avsluta" det roliga så börjar de undra. Så jag kör skratt till gonatt rakt in i sängen med flygning in i redan mörklagt sovrum och lägger. POFF ner i sängen ut med den gladaste hurtigaste av ramsor som meddelar att det är just precis lika roligt att lägga sig som det var med skrattet. Detta är ERT jobb! jag lägger på max 30 sek och GÅR UT!

Att de börjar gråta och bli lite ledsna vid läggning är inte helt ovanligt och brukar gå över när de märker att det roliga börjar igen direkt på morgonen. Så ju ledsammare läggningar desto mera skratt innan, är nyckeln! Och inte glömma det glada återseendet på morgonen, det skall kännas som ens födelsedag varje dag när man vaknar. :wink:

Sen skulle jag vilja peta ytterligare i maten! En 7 mån behöver minst 2 riktiga måltider, med riktig MAT! Grönsaker, protein. Gröt är bra till frukost och kvällsmål innan man lägger sig om man så önskar. Välling och gröt är ju liksom lite same, same. Mycket spannmål och same, same blir det tycker jag.
En grej vi gjorde som du kan läsa om i SHN boken är schema för just 7-8 mån där du kan läsa om Tor (min son) :wink: Han fick en Andra frukost. Först en flaska välling och inom timmen satt vi ihop och åt en andra frukost med diverse plockmat! Sen kan man då lägga lunchen lite senare typ 11.30 med riktig mat och efterrätt! För att efter långluren ha mellis och sen riktig middag och sist välling/gröt innan natten.

Ang. avvikelser från schemat brukar inte jag rekommendera detta. Min son var mycket känslig och avvek vi från schemat en dag i veckan tog det oss hela den veckan efter att komma på banan igen. Been there done that, om man säger... :roll:

Du har ju liksom alltid "marginalkvarten" att ta till vid behov, vid sjukdom m.m. Men mer än så rekommenderas inte. Men om du håller "naturliga sömnpass" brukar de vara lättare att väcka! Dessa är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim.

Ja, man har alltid KOLSVART och hänger över ett skynke över vagnen när de sover på dagen. Allt för att stänga av synintrycken. Ramsar gör man också långt upp i åldern, den är det svar man ger när de vaknar oavsett ålder. Ang. tidiga morgnar kan du söka här på forum och läsa lite om olika strategier. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
johannar
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:55

Re: 7 månaders - Gör jag verkligen rätt?

Inlägg av johannar »

Hej! Tack snälla för svar.
Nu har det ju gått ett par dagar - och faktiskt har han nu två nätter i rad sovit igenom!! Det är HEEELT otroligt, normalt brukar han vakna 6-10 ggr per natt. Jag är överlycklig. Vaknar kvart i sju av att han ligger därinne och myser. Jag hoppas, av hela mitt hjärta, att det håller i sig:)

Mht. schemat, du säger att man ska hålla fast hårt i det även efter uppföljningsveckan? Slutar man då när dom blir ett år?
Kan man då tex. aldrig låta dom somna ett ställe (tex. i bilen) och lägga dem i sängen?
eller barnvagnen när man är ute på kvällen osv.?


Hur gör man om i schemat? Om det ska se annorlunda ut? Jag tror inte han sover för länge sent på eftermiddagen - han är DÔDSTRÔTT kl. 17.30 och jag ska verkligen kämpa för att han inte ska vara gnällig. Han gnäller från kl 16.30 närmast. (något tips på det?)
Kunde schemat se så här ut:

07:00 vakna
07:00 Ersättning
08.30 sova 20 m
10:00 gröt (frukost)
11.15 - 12 sova 45 m (han vaknar ALLTID efter 45 min här. )
13.00 lunch
14.30 - 15.15 Sova 45 m
16:30 Kvällsmat ( som inte är gröt)
18.30 välling
19.00 Sova

Hur skulle det se ut tycker du?

TACK SNÂLLA för att du tar dig tid:)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 månaders - Gör jag verkligen rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Härligt att det funkar just nu! bara att rida på vågen.
Ang. lurar i säng eller vagn, hade jag som så att som standard hade jag sängen, var vi borta lade jag på EXAKT samma tid men i vagnen. Tiderna håller man så långt det bara är möjligt. så länge som möjligt!

Ang. ditt schema är det minst 45 min för lite sovtid, så skulle jag fippla lite med det kanske detta är något?

07:00 vakna
07:00 Ersättning
08.00 Gröt frukost
08.30 sova 20 m
11.30 LUNCH, rejält med riktig mat! Avsluta med banan!
12.00-13.30 sova 1,5 då är han riktigt trött! Denna luren är den som hänger med till 3 års ålder och att sätta denna är superviktigt!
14.30 Mellis
14.45 - 15.30 Sova 45 m
17:30 Middag med familjen (detta är också en tid som hänger med långt upp i åldern, vi har den fortfarande!)
18.30 välling Skratt till gonatt 20 min.
19.00 Sova

Det handlar också om att tänka lite långsiktigt, vilka vanor lägger du nu som fortsätter upp i åldern. Därför jobbar jag HÅRT med Långluren och middag! Långluren kan variera med 30 min hit och dit, men att sova 1,5 tim är bra att lära sig. Jag tycker det är lättare att lära dem det i kolsvart sovrum i sängen. Då kan de ändra ställning och sova som de finner det skönast.

När jag sen var ute hade jag en paraplyvagn som gill att fälla helt ner så min son kunde sova på mage i den med skynke över. Åkte jag bort tog jag med resesäng och det skynke han har till vagn och sängen. Det passade oss.

Han är trött 16.30 för att han sover för lite på dagen, det är därför som långluren är så viktig!

Fortsätt nu med attityden i topp. Läs gärna krönikorna här: Kanske "rutiner, himmer eller helvete" skulle passa som inspiration? :wink:

Rulla ner på sidan så ser du menyerna till höger!

http://annawahlgren.com/index.php/sova-hela-natten
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"