Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Skriv svar
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej!

Lille V har alltid varit duktig på att sova och vi har nästan alltid fått väcka honom men efter en flytt, dagisstart samt orolig storebror (och föräldrar) har han halkat ur sina goda rutiner en del.
Pga art storebror strulat rejält med sömnen i över 6mån har det smittat av sig lite på lillebror.
Han somnar utan problem, oftast, och sover för det mesta hela nätter (det har blivit bättre sedan jag kurade om storebror för snart två veckor sedan)
Men ibland vaknar han 1-2ggr på natten, vi går in och ger vatten och stoppar om, så somnar han om. Vaknar han däremot vid 4.30 och framåt går det sällan att få honom att somna om. Pga att inte störa storebror som kurats om har vi då tagit in honom i sängen och satt på något barnprogram på tvn, för han är klarvaken..

Igår och ikväll har han dessutom vaknat efter bara 20-30min och varit superledsen och då kan bara pappa natta om honom. (Jag nattar storebror och min man lillebror)

Han har egentligen natt 19-07 men han får oftast lägga sig vid 18.45 och sover som bäst till 06.30-06.45. Sover mellan 45min-1,5h på dagis.

Så hur ska jag få in honom i rätt vanor igen? Kura om? Hur?

Tacksam för alla svar! :)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av Pink Monkey »

Skulle vara toppen med lite tips!
Tänkte börja omkurandet på tisdag så det skulle vara skönt att brain-storma lite innan dess..

Tacksam för alla tips och råd! :)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja jag tycker att du trycker på "omstartsknappen" och kurar om helt enkelt. Inget vatten inget dutt. Behövs det så ramsar man dem båda över en och samma kam. Se till att det är absolut kolsvart i rummet och rejält med mat på dagen!

Sen ser jag inga problem med att ha natt 18.45-06.45 om det passar herren Då har du 15 min att lägga stora på sen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av Pink Monkey »

Tack för ditt svar!

Att ha natt 18.45-6.45 blir nog ganska bra :)

Jag har tänkt införa väckarklocka även på lillebror och hoppas han ska förstå det lika snabbt som storebror :wink:

Undrar däremot om jag ska buffa eller solfjädra vid uppvak/tidig morgon eller bara ramsa?
Som det är nu när vi går in till honom så sitter eller står han upp i sängen, men han kanske ger sig och lägger sig ner efter konsekvent ramsade?!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kör enl. Lathunden. Första natten buffa, solfjädra till omsmnande. Andra natten ramsa och mozart. Osv....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av Pink Monkey »

Jag funderade på en annan sak:
Ibland när han vaknar på morgonen så bajsar han direkt, hur gör jag då med buffning/solfjäder/ramsa?

Trevlig kväll!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av TorsMamma »

Man jobbar förebyggande. Stoppande mat på em och kväll som äpple, morot, banan och lösande mat på morgonen och fm så som katrinplommon, kiwi.

Råkar han bajsa finns lite olika strategier, Vissa väljer att smörja rejält med salva och söva om dem. Andra går in snabbt i mörkret och byter snabbt i mörkret i sängen och ramsar så de somnar om. De vaknar inte för att de bajsat, de bajsar för att de vaknat. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av Pink Monkey »

Nu har jag då påbörjat omkörandes av lille V :)

Jag satte klockan på 6.45 och nattade vid ca.18.40.
Han somnade direkt, som han faktiskt brukar, och sedan sov han hela natten fram till klockan ringde...!!!!!! :o :D

I helgen har han faktiskt också sovit till ca.7, fast då har han vaknat vid 4-4.30 då jag gått in och stoppat om och han har då somnat om igen..

Känns ju lite bra för att vara sant så här första dagen på kuren, så vi får se hur det går nu inatt?!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Lillebror vaknarvpå natten och tidiga morgnar!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Det är klart att det kommer att gå bra! Tänk och agera som om du redan har lyckats, då kan du ta fram attityden mycket enklare. ;) Och förebygg eventuella dikeskörningar genom att läsa igenom shn-boken ett par varv i kväll/natt.
Det här går bra ska du se. :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"