svårsövt matvrak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ann35
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 20:39

svårsövt matvrak

Inlägg av ann35 »

Hej,
Jag fick mitt tredje barn för drygt 3,5 vecka sedan och han är den tredje som jag har använt standardmodellen på.

Sonen äter i stort sett konstant under de två timmar han är vaken. Han är social i cirka fem minuter sedan gnäller han och vill äta igen vilket han får. Det känns som han kan ligga och äta hur länge som helst.

Sedan en vecka tillbaka har han väldigt svårt att sova. Jag lägger honom på dagane efter ungefär två timmars vakentid och vagnar då honom till sömns vilket kan ta en stund.

Han vaknar sedan efter ungefär tjugo minuter. Jag har bara tagit upp och gett honom mat om det inte går att lugna honom med vagning för annars känns det som det inte blir någon struktur på något och han ständigt bara ligger vid bröstet och äter. Gör jag fel?


Uppvaken fortsätter sedan under hela sömnpassen, ibland känns det som man står och vagnar i stort sett hela sömnpassen och han bara småslumrar.

På kvällarna får han flaska med ersättning efter ca 2,5 timmars amning och då somnar han efter att ha vagnats till sömn även om det den första halvtimmen brukar bli uppvak och vi brukar då genom ännu mer mat.

Tidigare sov han rätt bra på nätterna men nu vaknar han första gången efter två timmar och vill ha mat. På natten har han ingen tanke på att vara nöjd efter tjugo minuter så efter att ha ammat honom cirka en halvtimme får han även flaska med ersättning men hela målet tar nog en timme sammanlagt. Sedan sover han kanske två timmar innan det är dags för nästa mål som jag försöker hålla till 40 minuter. Därefter sover han i cirka en timme innan han vill ha mat igen. Borde jag se till att nattmålen blir kortare (men svårt att tro att han skulle bli riktigt mätt då)?

Han pruttar mycket nu för tiden, kan det vara det som gör att han sover så dåligt?
Är det bara att härda ut eller ska jag göra något annorlunda?

mvh
Ann
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: svårsövt matvrak

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag blir lite fundersam på om din lille verkligen blir mätt eller om det bara är den verkliga födseln som spökar. Kanske skulle du kunna testa att ge ersättning efter amning på dagen också för att se om det blir bättre? Eftersom han vaknar mer på nätterna också så låter det ju som hunger. Det är viktigare att han blir mätt vid nattmålen än att de är superkorta men tre timmar borde han ju stå sig i alla fall.

Två timmars vakentid är mycket för en så liten, det är inte många små som verkligen orkar att 2-2:a förrän de blir lite äldre. Det kan ju vara övertrötthet som spökar, då brukar det bli många uppvak :-k . Din lille är ju i den åldern också då det är dags att lära sig somna själv så jag hade slutat att vagna till sömns utan bara verktygat när han ber om hjälp och då SPARSAMT. VIsserligen är han liten men det låter som ni är på väg in i ett vagningsträsk :!: .Jag har skrivit en del om att verktyga sparsamt i de övriga trådarna här de senaste dagarna, en läxa som jag själv lärde mig med min minsting, nu åtta månader som var en riktig skarvare :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ann35
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 20:39

Re: svårsövt matvrak

Inlägg av ann35 »

Tack för svaret.
Jag börjar bli desperat efter att inte ha fått någon paus på hela dagen...

Jag har hållt honom vaken i två timmar på dagarna för att få i honom rejält med mat men får prova att bryta amningen och ge flaska tidigare och lägga honom efter 1,5 timme. Jag har bara varit rädd att det ska påverka amningen för mycket och att produktionen ska bli för liten om jag använder ersättning även på dagen och att den till slut kommer att upphöra.

Idag har han förutom ca 20 minuters sömn varit vaken i snart 6 timmar sedan i förmiddags. Han kommer inte till ro och börjar snabbt gallskrika. Jag gav honom extra ersättning (150 ml) nu på eftermiddagen och han har fortfarande inte somnat efter att ha försökt få honom till ro i en och en halv timme. Han är väl övertrött.

Då vagnar jag bara om han verkligen gallskriker eller? Tycker jag har försökt att vara sparsam med vagning men har kanske inte lyckats.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: svårsövt matvrak

Inlägg av mamaA »

Definitivt övertrött :idea: .

För att bryta det är det kanske inte läge att vara sparsam med vagningen just idag, nu behöver ni bara komma ur den onda cirkeln och få till några bra sovpass. I såna här läge när det strular extra mycket så se det som en engångsföreteelse(även om det inte är det) och ta till en lång promenad med vagn eller bärsele för att komma lite i fas. Du behöver också vila för att få nya krafter och hitta attityden så skicka gärna ut mannen :wink: .

Sen när han inte är så övertrött då lär du honom somna själv och backar med vagningen. Har du vagnat dina andra barn också? Jag fick själv aldrig bra resultat med vagning men däremot med buffning, man får välja det som man är bekvämast med.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"